Adlibris, Akateeminen, Porvoon Kirjakeskus, Readme, Tammi, WSOY + muut (mainoskanavat MTV3 ja Radio Nova). Tämä on kyllä sellainen yhtälö, että lähinnä tarvitsee vältellä markkinaoikeutta liian suuren markkinaosuuden johdosta.
Pari vuotta pidetään armotonta alennusmyyntiä ja tapetaan / saatetaan ostokuntoon muut kirjakaupat (aina sinne joku muukin jää/jätetään sätkimään).
Myymällä muiden kuin oman konsernin kustantamojen tuotteita nollakatteella, tai pienellä tappiolla, saadaan laskettua näiden kustantamojen tilauskantaa tuntuvasti. Mitä olen muutaman kustantajan edustajan kanssa ohimennen jutellut, niin esim. Adlibriksen alhaiset hinnat laskevat tehokkaasti muiden jälleenmyyjien tilauksia, mutta niiden myynti on yllättävän vähäistä. Mikä on varmaan pikkaisen ikävää kustantajan kannalta, koska Adlibris ei käsittääkseni osta tuotteita juurikaan varastoon.
Vaiheessa kaksi kun kilpailevat myyntikanavat ja kilpailevien kustantamojen tuotteiden muut myyntikanavat on halvoilla hinnoilla minimoitu nostetaan vieraiden kustantamojen tuotteiden hintoja tuntuvasti verrattuna oman konsernin kustantamojen tuotteisiin. Tämän lisäksi ei konserniin kuuluvien kustantamojen tuotteet on pidetty alusta asti syrjässä. On myyty halvalla, mutta ei ole yritetty myydä. Ei tällä välttämättä tapeta konserniin kuulumattomia kustantamoja mutta pienennetään tuntuvasti niiden markkinaosuutta ja saatetaan mahdollisesti joku ostokuntoon.
Tämän kaiken jälkeen voidaankin tuotteet hinnoitella niin kuin parhaaksi katsotaan. Tuloksen ei tarvitse näyttää hääviltä ulospäin, verot voidaan maksaa minne huvittaa, kaikki järjestynee konsernin sisäisillä avustuksilla/siirroilla.
Kuluttajan kannalta tässä toimintasuunnitelmassa/salaliittoteoriassa ei ole muuta vikaa, kuin toteutuessaan ihan tappiin asti se tarkoittaisi sitä, että tarjonnan kirjo kapenisi tuntuvasti.
Mielenkiintoista nähdä pystyykö esim. Adlibris hyödyntämään Akateemista jossain vaiheessa noutopisteenä. Pienellä porkkanalla ihmiset saadaan noutamaan tuotteensa, ihmisten heräteostoksilla Akateemisessa peitettäisiin tuon pienen porkkanan hinta. Näin säästettäisiin pakkaus- ja postikulut. Tälläinen iso yritysrypäs tarjoaa paperilla valtavasti mahdollisuuksia, mutta toisinaan isot on toimintamalleiltaan niin kankeita että suurin potentiaali jää käyttämättä.