Kirjoittaja Aihe: Auttakaa poloista värityksessä  (Luettu 19622 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
Re:Auttakaa poloista värityksessä
« Vastaus #15 : 24.03.2004 klo 13:00:59 »
... monissa oppaissa neuvotaan upottamaan koko paperi johonkin saaviin niin, että se kastuu läpikotaisin. ...

Jupp ... mä uitin alkuaan kokoarkkeja (70 x 100 sm. ja yli...) kylpyammeessa mutta päädyin tähän "varovaisempaan" kostutustapaan koska ne paukutteli aina irti vaneerista. Läpimärän paperin paisuminen (ja sitä seuraava kutistus) on jo mahtavaa metrin leveydeltä, noin pari senttiä. Ei siinä enää liimapaperit pärjää ...
Siis, tarkoitushan on vain pitää paperi sileänä maalatessasi, (siihen kosteutta välillä lisätessä) ei hukuttaa sitä. Ja myös tärkeää -- anna välillä kaikkien väripintojen kuivua kokonaan. Siksi tekniikka voi olla hitaanpuoleista ...

Niin ja vielä huomio!! Kaikki vesiväri EIVÄT ole edes vedenkestäviä!! Paskavärit voivat hyvinkin  liueta irti, samoin jotkut putkivärit. Sekös v*****aa ...
Tästä voi välttyä jos tekee välillä "vedenkestäviä" suojapäällysteitä, tai sitten käyttäen pelkästään laatukamaa ...

--j --
« Viimeksi muokattu: 24.03.2004 klo 13:11:34 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #16 : 24.03.2004 klo 13:13:51 »
Mietitytti vain tuon paperin kostuttamisen syvyys, kun monissa oppaissa neuvotaan upottamaan koko paperi johonkin saaviin niin, että se kastuu läpikotaisin.

Itse olen tuon kirjoista lukemasi neuvon kannalla, eli pistän paperin tai kartongin reilusti suihkun alle ja valelen sen läpimäräksi. Sitten valutan suurimman osan vedestä pois ja laitan pingoitusalustalle hetkeksi kuivumaan.

Liimapaperin olen kostuttanut ihan vain viemällä sen kraanasta valuvan haalean veden alta, kevyesti poistanut liian veden pois sormien välistä vetämällä ja lopuksi laittanut liimapuoli ylöspäin oven yli kuivumaan (kannattaa muuten pestä ovi usein tai ihastuttavat liimavalumat kaunistavat sen pintaa, mikäli minun esimerkkiä seuraa).

Ja mikä unohtui laittaa tuohon aikaisempaan viestiini, kun liimapaperi on laitettu, on syytä huolehtia, ettei liimapaperin reunalle jää märkää kohtaa, eli pyyhkii liimapaperia ja sen reuna-alueita kevyesti pehmeällä paperilla. Kannattaa olla varonainen, ettei liian kovalla kädellä pyyhi, sillä liimapaperi nukkaantuu helposti ja saattaa jättää irtoillessaan ikäviä tahroja paperille.

Pingoitusalustoista kehoitan ainakin välttämään filmivanerin kaltaisia pinnoitettuja levyjä. Niissä ei paperi tahdo pysyä. Ja alustan on hyvä olla riittävän jämäkkä, sillä ajan kanssa levyt pyrkivät kovassa vedossa vääntymään mutkalle.

Liimapaperin saa alustasta helposti irti pelkästään kostuttamalla sitä sienellä ja sitten kuorimalla pois veitsellä. Ikävää ja tahmaista hommaa, mutta tarpeellista.

Ja ehdottoman arvokkaana vinkkinä: Pitäkää se liimapaperirulla kaukana kaikesta veteen liittyvästä.

Itse en ole viime aikoina vaivautunut juuri pingoittelemaan, sillä olen käyttänyt illustration board-nimellä kutsuttavia maalauspohjia. Hintavia, mutta erittäin miellyttäviä käyttää.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #17 : 24.03.2004 klo 13:25:04 »
Jupp ... mä uitin alkuaan kokoarkkeja (70 x 100 sm. ja yli...) kylpyammeessa mutta päädyin tähän "varovaisempaan" kostutustapaan koska ne paukutteli aina irti vaneerista. Läpimärän paperin paisuminen (ja sitä seuraava kutistus) on jo mahtavaa metrin leveydeltä, noin pari senttiä. Ei siinä enää liimapaperit pärjää ...

Itse olen kyllä uittanut reilusti isompiakin arkkeja ja liimapaperilla on pysyneet, mutta leikatessa kannattaa olla varovainen ja leikata järjestyksessä reunasta reunaa, ettei repeä. Veto on kyllä kova kuin mikä, eli tuo kevyempi kostutus voi olla paikallaan.

Ja vesivärit ovat vesiliukoisia. Jos haluaa käyttää maaleja, jotka eivät liukea, niin käyttäköön akryylimaaleja tai nestemäisempiä liquitexejä. Kussakin tekniikassa on omat kiusansa ja vahvuutensa ja niiden kanssa on koitettava elää.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #18 : 24.03.2004 klo 20:18:24 »
Hmmm... ehkä siis otan jälleen käyttöön sellaisen välimuodon, kun niin hirveästi tykkään näistä kompromisseista, eli koska mulla on sellanen professionaalisumutin (saa puutarha-alan ammattiliikkeistä), josta oikeasti tulee vain sumua, eikä pisaroita, ni voisin sillä kostutella suht kosteaks, mutten läpimäräks. Tarkentakaapa viisaat vielä kerran sitten, että riittääkö, että laittaa liimapaperin vain pohjalevyyn kiinni ihan vapaasti vai pitääkö jokaisen liuskan päät kääntää laudan yli? Jotenkin maalaisjärjellä kuvitellen luulis, että pito olis entistä parempi, toisaalta vääränlainen, päistä tapahtuva kiristys-/vetovoima voi aiheuttaa liimapaperin irtoamisen nauhan keskivaiheilta... ehkä... en tiedä... pitää kokeilla...  ::)

jpan

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #19 : 25.03.2004 klo 09:27:33 »
Yksinkertainen tapa on piirtää sarjis sellaiselle paperille kuin haluaa ja ottaa siitä sitten kopiokoneella kopio akvarellipaperille ja värittää se. Ja jos menee pilalle niin uusi kopio.

Väreinä voi käyttää hyvätasoisia akvarellinappeja tai esim. dr. Pepperin tussilitkuja, joita laimennetaan sopivasti vedellä ja levitetään pensselillä kuten vesiväritkin.

Värityksessä kannattaa muistaa (ainakin, jos aikoo julkaista piirroksensa), että eri värit käyttäytyvät lehdissä vaihtelevasti. Sininen väri muuttuu helposti laikukkaaksi kun taas keltainen toimii hyvin. Tummat sävyt ja likaiset värit toimivat huonommin, kuin vaaleat ja puhtaat sävyt.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #20 : 28.03.2004 klo 19:49:29 »
Toi
 http://www.kolumbus.fi/jik/coiran.htm

on väritetty 80 grammasen kopion päälle Daler-Rowneyn akryylimusteilla.

----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #21 : 04.04.2004 klo 22:58:03 »
hyvätasoisia akvarellinappeja tai esim. dr. Pepperin tussilitkuja, joita laimennetaan sopivasti vedellä

Eikös kuitenkin se toinen pop-tohtori, tohtori Martens?

Dr. Ph. Martensin vesiliukoiset pullovärit eivät oo kovin valonkestäviä, mutta niissä on miellyttävät värisävyt, todella kirkkaat. Auringonpaisteessa katoavat äkkiä, eli pitää skannata pian ja jättää seinälle kehystäminen sikseen.

Dr. Ph. Martensin akryyli- ja vinyylipohjaiset pullovärit kestävätkin sitten mitä vain. Niillä maalataan mm. detaljeja autoihin.

jpan

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #22 : 08.04.2004 klo 13:54:36 »
hyvätasoisia akvarellinappeja tai esim. dr. Pepperin tussilitkuja, joita laimennetaan sopivasti vedellä

Eikös kuitenkin se toinen pop-tohtori, tohtori Martens?

Dr. Ph. Martensin vesiliukoiset pullovärit eivät oo kovin valonkestäviä, mutta niissä on miellyttävät värisävyt, todella kirkkaat. Auringonpaisteessa katoavat äkkiä, eli pitää skannata pian ja jättää seinälle kehystäminen sikseen.

Dr. Ph. Martensin akryyli- ja vinyylipohjaiset pullovärit kestävätkin sitten mitä vain. Niillä maalataan mm. detaljeja autoihin.

Ai, niin se taisi ollakkin. Pepper olikin se sgt. Pepper.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #23 : 08.04.2004 klo 14:04:18 »
Dr Pepperillä on ihan muita litkuja. Iljettävää pippurista colajuomaa. Dr. Pepper USA.. ja jotain..

Timo

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #24 : 08.04.2004 klo 14:16:35 »
Dr Pepperillä on ihan muita litkuja. Iljettävää pippurista colajuomaa. Dr. Pepper USA.. ja jotain..

Toiset tykkää
 toiset ei
 dokto peppö
 juu es ei

"ovela maku - pakko maistaa "

Vieläkö sitä saa kaupasta ?
 Ja jos saa , kelpaako se keskioluen korvikkeeksi Asterixin tossujen väritykseen ?
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #25 : 08.04.2004 klo 14:26:54 »
Olen minä tuota josssain nähny. Ja ostanutkin pitkästä aikaa. Joku vuosi, pari sitten. Värjää varmaan hampaasikin, saati sitten tossut. Ja on varmaan valon kestäväkin. Veikkaisin että jostain etnisestä kaupasta vois tärpätä. Semmosessa joskus näin jopa kahden litran pulloissa.
Tämä tieto ei tietenkään auta värityksessä joten ostakaa vaan Martensia.  ;D

Timo

fastro

• Uusi jäsen
Auttakaa minuakin värityksessä
« Vastaus #26 : 16.12.2006 klo 17:39:17 »
Nykyään monessa sarjakuvassa on kirkasta väritysjälkeä, joka on myös  melko tasaista ja vaaleaakin. Onkohan tuo tehty sitten värillisellä pullotussilla, ehkä vedellä laimentaen. Tuntuu ainakin, ettei vesiväreillä ihan sellaista jälkeä saa. Eikä huopakynillä - vai onko jotakin pehmeitä huopakyniä... se olisi kyllä hienoa!

No katja tukiainen näemmä kollasoi ja maalaa kai öljyväreilläkin, ehkä kätevimmät tekniikat jopa, tavallaan.

kati rapialla muistaakseni - äh, se vain tuli mieleen jostain

Esim. Aapo Rapin Meti (Voima-lehdessä), miten se on väritetty. Luulisi, että vesiväreillä hieman huono tehdä tuollaista jälkeä..   (NO NYT KYLLÄ TULEE TOISTOA MUTTA...)

Eli millä väreillä (pullotussi?), ja kenties tussiterällä vaiko sitten siveltimellä, tai siis, ettehän te voi tietää, mutta, no mitäs noita tuotemerkkejä on. Lisää suosituksia.

Ei kai sellasia huopakyniä ole, joista tulee jotenkin vaaleampaa ja pehmeämpää - vai sekoitetaankohan niihin vettä?!

Voi olla, että tuo on ihan tietokoneella väritetty. Jotenkin nyt tuli sellainen tunne... Mutta vaikea kuvitella että, no meillä on Photoshop Elements 2.0, että sillä saa helposti aidon tuntuista (?) väritysjälkeä.

Näissä esimerkeissä Aapo Rapilta ei kyllä näy SE väritys niin hyvin kuin Metissä.

Aa, no tietty Jenni Rope

Vaiko ihan tavallisilla lasten väritystusseilla?? Sit jotenki muokataan tietokoneella ja painettuna näyttää paremmalta?
Esim. tossahan näkyy tussin päällekkäisjäljet. Mutta onkohan sitten sellaisia tusseja, joissa ei näy, niin, ja onhan tuo aika vaalean punaista toi pinkki tukka

Siis kyllä mulle noi muutkin tekniikat käy oikein hyvin, mutta nyt vaan haluan saada tästä lisää tietoa.

Ja vielä yks linkki http://foorumit.fffin.com/showthread.php?t=4788
« Viimeksi muokattu: 16.12.2006 klo 17:49:02 kirjoittanut fastro »

Azzy

• Jäsen
  • Outo olio
Re: Auttakaa poloista värityksessä
« Vastaus #27 : 29.12.2006 klo 19:16:08 »
Oikeastaan  kaikilla on huonoutensa, sanoohan sen jo järki. Vesiväri voi pilata piirroksen, jos se esim. levii, märistyy liikaa jne.. Tuleehan siitä kyllä ihan hyvä jälki, mutta ei ei... Itse jos värität, se on väsyttävää, tylsää, ja voit pilata sen silläkin. Sitäpaitsi siitä tulee myös aika huonoa jälkeä. Tietokone tekee mahtavaa jälkeä, mutta jos sitä ei ole, tai ei vain osaa? Minäkään en tee tietokoneella, ei ole tarvittavia välineitä siihen, mutta joko väritän värikynillä, isoilla paksuilla kynillä, nimeä en muista. Ne ovat kuin tietokoneella tehdyn jäljen näköisiä! Suosittelen.

Tyttö aikuisten maailmassa.

Piber

• Sopuli
  • Jäsen
  • yuubervärkki
« Vastaus #28 : 06.03.2007 klo 15:01:54 »
Auttakaas nyt minuakin.
En osaa värjätä edes tietokoneella. Vaikka photoshop löytyy.
Ihan perus akuankkamainen väritys kelpaisi, käsin ei tulisi värityksestä edes sitäkään vähää.

Timo Kähkönen

• Vieras
« Vastaus #29 : 06.03.2007 klo 15:12:22 »
Auttakaas nyt minuakin.
En osaa värjätä edes tietokoneella. Vaikka photoshop löytyy.
Ihan perus akuankkamainen väritys kelpaisi, käsin ei tulisi värityksestä edes sitäkään vähää.
Tässä on tarkat ohjeet värittämiseen Photarilla:
http://www.royalcomics.com/tuki/sarjakuvan_varitysohjeet.pdf

Tällä tyylillä teen itse, samoin Jukka Tilsa (Sekametsä) ja Timo Kokkila (Kapine).

Työtapa vaikuttaa aluksi työläältä, mutta kun muutaman on värittänyt, homma sujuu selkärangasta ja yhden stripin värittämiseen ei mene välttämättä kauempaa kuin puoli tuntia.