Hyvä keskustelunaihe!
Omat ideani ovat aina kehittyneet siitä, että olen kiinnostunut jostain sivuhahmosta (esimerkiksi nyt vaikka örkeistä) enemmän kuin perinteisistä sankareista. Sankareillahan on jo valmis ja yksityiskohtainen tarina, jota on kopioitu monta kertaa. Ongelmana on se, että jos esimerkiksi päättää kertoa murhanhimoisen mongolitytön tai pirtsakan jazztanssijattaren tarinan, hahmo alkaa omaksua klassisen sankarin ominaisuuksia. Perinteistä irtautuminen on vaikeaa.
Itse tajusin aika myöhään teini-ikäisenä että jos minua ärsytti se, että naiset eivät saa aktiivisia päärooleja, minun pitäisi ehkä itse tehdä asialle jotain... Ja ehkä arvioida uudelleen, mikä "aktiivinen päärooli" on. Ehkä se ei aina olekaan miekan heiluttelua ja "pahisten" jahtaamista...
Vaikea sanoa, minkätyyppisiä hahmoja vielä kaipaisin. Hyvä sarjakuva yllättää. Muutamissa suosikkitarinoissani on päähenkilöitä joista ei ehkä edes halua välittää - mutta on ihan pakko (esim. Raymond Briggsin Herrasmies Jim ja Chris Waren Jimmy Corrigan - The Smartest Kid On Earth). Sellaisia hahmoja kaipaisin enemmän.
Toki myös viiksiä, partoja ja natseja.