Kirjoittaja Aihe: Senkin koirankuonolaiset! Ankat & lasten kielellinen kehitys...  (Luettu 4814 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Emiliia

• Jäsen
Ankkoja aina kehutaan hulvattomasta kielenkäytöstä. Lapset oppivat hauskoja ilmauksia ja värikästä kieltä jne. Tuleeko mieleen jotain ikimuistoisia ilmauksia? Tänne saa ladata niitä syämensä kyllyydestä.

Esimerkki. Tulipa puhetta ilmauksesta "koirankuonolainen". Kukaan muu kuin minä ei seurueessa tunnustanut koskaan kuulleensakaan koko sanaa... Epäilin oppineeni sen Akkareista, en vain muista mistä. Muistaisko joku muu?

...tai tarkemmin ajatellen, olisikohan kyseessä sittenkin ollut arvoisa kapteeni Haddock... hmmm...

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Vs: Senkin koirankuonolaiset! Ankat & lasten kielellinen kehitys...
« Vastaus #1 : 23.03.2008 klo 19:41:03 »
Epäilin oppineeni sen Akkareista, en vain muista mistä. Muistaisko joku muu?

Toinen mahdollisuus olisi historia.

Koirankuonolaisia arveltiin elävän muissa maanosissa ennen kuin maapalloa oli reissattu tarkemmin.

Lisäys:
Ja Lapissa, kertoo wikipedia:

"Myös suomalaisessa kansanperinteessä kerrotaan kohtaamisista koirankuonolaisten kanssa. Nämä tapahtuvat yleensä syrjäseuduilla tai aivan korvessa. Koirankuonolaisia uskottiin olevan varsinkin Lapissa."
« Viimeksi muokattu: 23.03.2008 klo 19:45:03 kirjoittanut keijoahlqvist »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #2 : 23.03.2008 klo 19:46:35 »
Toinen mahdollisuus olisi historia.

Koirankuonolaisia arveltiin elävän muissa maanosissa ennen kuin maapalloa oli reissattu tarkemmin.

Sir John Mandeville tarkkaan ottaen. Ilman häntä emme tietäisi Prester Johnin valtakunnasta mitään.
Enemmän koirankuonolainen on hunsvotin tapainen tupenrapinoitten kaveri.
Jos ei muuta niin sekä ankoista että Tinteistä(eritoten kapt.Haddock) löytyy eloisaa kieltä.
Jotenkin itse liitän koirankuonolaisen enemmän bassibasuukien ja muiden sadattelujen virtaan kuin Disneyn antiin.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #3 : 23.03.2008 klo 20:48:24 »
Minä taas olen aina luullut koirankuonolaisia täkäläisiksi ihmissusiksi?
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #4 : 24.03.2008 klo 09:35:49 »
Wikipediakin tietää: "Koirankuonolainen on taruolento vanhoissa eurooppalaisissa tarinoissa. Koirankuonolaisella on ihmisen vartalo ja koiran pää."

Marco Polo muistaakseni kuvaili koirankuonolaisia mielikuvitusmatkoillaan. Sanalle on tainnut nykyisin tulla monenlaista merkitystä ja käyttötapaa, käyhän "koirankuonolainen" solvauksesta yhtälailla kuin "hevosennaama".

Duck Woman

• Jäsen
« Vastaus #5 : 24.03.2008 klo 13:16:44 »
Enemmän koirankuonolainen on hunsvotin tapainen tupenrapinoitten kaveri.

Hunsvotti on muuten itse asiassa tosi ruma nimitys, se tulee ruotsin ja/tai saksan sanoista hunds fott, joka tarkoittaa koiranv****a.

Sen jälkeen kun tuon sain tietää, niin on aika kakaramaisesti hihityttänyt kun sana on tullut vastaan Akkarissa...
What duck?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #6 : 24.03.2008 klo 13:18:54 »
Hunsvotti on muuten itse asiassa tosi ruma nimitys, se tulee ruotsin ja/tai saksan sanoista hunds fott, joka tarkoittaa koiranv****a.

Tiedetään. Siksipä juuri. Akkarien ja Tintten sanasto on sangen värikäs, osin törkeä ja julma.
Mietippä tupenrapinoitten etymologiaa.

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #7 : 28.03.2008 klo 22:24:29 »
Koirankuonolaisiksi on sanottu Disney-sarjakuvien sivuhahmoja, joilla on koiran nenä ja roikkukorvat.

Monien tuttujen koirankuonolaisten ulkonäkö on ihmistynyt vuosien varrella. Esim. poliisimestari Sisu oli ensiesiintymisensä aikoihin hyvin luppaposkinen ja -korvainen, mutta on ainakin italialaisissa sarjoissa kiinteytynyt ja saanut ihmismäisemmät korvanlehdet. Sama pätee aiemmin colliekorvaiseen etsivä Kaasiin.