Kirjoittaja Aihe: Kemin sarjakuvakilpailu  (Luettu 2072 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MK

• Vieras
Kemin sarjakuvakilpailu
« : 27.02.2008 klo 08:00:41 »
Kiinnostaisi tietää, mitä muut ajattelevat tästä nettisarjakuva-teemasta tehokeinoineen ja hyperlinkkeineen.

Sarjakuvissa kauneus minulle on juuri siinä, että sadalle ihmiselle voidaan antaa kynä ja paperi, ja saadaan tulokseksi aivan täysin erilaisia tulkintoja. ajatuksen yksinkertaisuus viehättää, ja pelkään että homma kadottaa sen ...ytimen.

Toisaalta, voidaan ajatella että aina samaa raapustelua, annetaan mahdollisuus muillekin. Niille, jotka osaavat lisäillä sarjiksiinsa jotain ekstraa teknisin keinoin.

Eksa

• Vieras
Vs: Kemin sarjakuvakilpailu
« Vastaus #1 : 27.02.2008 klo 08:05:18 »
Ihan kiva idea mutta olen aina toivonut että sarjakuvani pääsee joskus Kemin sarjakuvakilpailun sarjakuvakirjaan

Eksa

• Vieras
« Vastaus #2 : 27.02.2008 klo 08:09:40 »
Kuitenkin se on vain koe ja ehkä seuraavana vuona palataan perinteiseen kilpailuun.
Kilpailu järjestetään netin kautta myös siksi että budjetti muihin menoihin olisi isompi ja Kemin sarjispäivät saataisiin pidettyä pystyssä.

MK

• Vieras
« Vastaus #3 : 27.02.2008 klo 09:32:42 »
kyllä musta 1000 euroakin riittäis voittajalle. itse en ainakaan ajattelisi,  että nääh, enpä jaksa osallistua vain tonnin takia. pääasia tietysti että saivat kilpailun järjestettyä.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #4 : 27.02.2008 klo 11:29:04 »
kyllä musta 1000 euroakin riittäis voittajalle. itse en ainakaan ajattelisi,  että nääh, enpä jaksa osallistua vain tonnin takia. pääasia tietysti että saivat kilpailun järjestettyä.
Arvostus katoaa jos palkinnon arvo nahistuu. Ihan tarpeeksi on kilpailuja joissa vaaditaan kaikki oikeudet kaikkiin lähetettyihin töihin mutta vastikkeeksi saa paketin värikyniä. Ja palkinnossa saavutetulla säästöllä ei paineta edes kilpailualbumien lehdistökappaleita.

Sitä paitsi: jos sarjakuvakilpailun voitosta ei saa kuin roposia, kuinka mikään julkaisu suostuisi maksamaan ammattimaisesta sarjakuvanteosta riittävää työpalkkaa? Tonnin palkkiolla (josta puolet palkkaa, puolet oheiskuluja) sarjakuvasta toimeentulonsa saava tekisi ehkä pari valmista värisivua, tyylistä riippuen.

Nettisarjakuva on minusta vielä lähempänä "ydintä". Koskaan ennen ei ole ollut mahdollista julkaista sarjakuvaansa miljoonien ihmisten ulottuville eri puolilla maailmaa. Kynän ja paperin voi ottaa yhä lähtökohdaksi.

Toivomus Suomen kirjastoille: ostakaa asiakaskäyttöön vaikka satasen skanneri. Se mahdollistaisi sarjakuvantekijöille tuotostensa viemisen gallerioihin ja tätä kautta päästäisi tuhannet harrastajat sarjakuvataiteelliseen vuorovaikutukseen keskenään.

Tarkkis

• Kirjastotätisetä
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 27.02.2008 klo 11:33:01 »

Toivomus Suomen kirjastoille: ostakaa asiakaskäyttöön vaikka satasen skanneri. Se mahdollistaisi sarjakuvantekijöille tuotostensa viemisen gallerioihin ja tätä kautta päästäisi tuhannet harrastajat sarjakuvataiteelliseen vuorovaikutukseen keskenään.

Pääkaupunkiseudulta taitaa muutama löytyä (muistaakseni ainakin kirjasto kympistä ja Kirjasto Omenasta), mutta totuus on se että niinkin yksinkertainen ja huokeanhintainen laite kuin skanneri olisi todella helppo hommata lähes jokaiseen asiakaskoneita sisällään pitävään kirjastoon. Omaan kirjastoonikin olen moista yrittänyt muutamaan otteeseen puhua, mutta dataprojektorin hankkiminen meni viime kerralla etusijalle.
When the going gets weird, the weird turn pro! H.S.T

mastermind

• Jäsen
« Vastaus #6 : 27.02.2008 klo 12:29:53 »

Täysin samaa mieltä. Pitääkin pistää palautalappua tämän asian tiimoilta kotipaikkakuntani kirjastolle. Tähän asti olen joutunut ottamaan digikameralla kuvan työstäni, jos olen halunnut saada sen näytteille internettiin. Ajatuksena on kyllä ollut skannerin tai tarkemmin sanottuna monitoimikoneen hankkiminen, mutta kun ei sitä kovin usein välttämättä tulisi  käytettyä, niinse pistää miettimään kannattaako sellaista hankkia. Jos kirjastoon tulisi asiakaskäyttöön skanneri, niin ongelmani olisi ratkaistu.

MK

• Vieras
« Vastaus #7 : 27.02.2008 klo 12:52:18 »
Ja palkinnossa saavutetulla säästöllä ei paineta edes kilpailualbumien lehdistökappaleita.

no voi vide miten kallista :D