Lisäksi, luulen, että lehti-media-maksava asiakas-puolella koko matrikkeli lienee vielä tänäkin päivänä melko tuntematon, vaikka ikää on kertynyt jo useampi vuosi. Korjatkaa toki, jos olen väärässä. Homma vaatisi järjestelmällistä ääneenkuuluttamista niin tekijä - kuin maksajapuolellakin.
Kukaan ei tule tekijää hakemaan perunakellarista. Pitää tuottaa hyvälaatuista sarjakuvaa, saada julkaisupaikkoja, hankkia yleisöjä ja mainetta. Julkaisevat tahot pyytävät eniten sarjakuvia tunnetuilta tekijöiltä. Kun tekijän tiedot on lisätty matrikkeliin (oli se mikä tahansa), sinne pitää vielä saada kävijöitä, mieluiten maksavia asiakkaita. Sarjakuva on tuskin kenellekään pelkkä itseilmaisun väline, kysykää keltä vain sarjakuvantekijältä. Kyllä useimmilla on varmasti toiveena saada yleisöä ja jopa rahaa tuotannollaan.
Tämä sana saattaa jostakin tuntua kirosanalta, mutta kaikkia tekijöitä/tekijälistoja/matrikkeleita/gallerioita pitää MAINOSTAA. Vaikka olisi kuinka tunnettu tekijä Suomessa, ei varmasti yksikään tekijä vastusta sitä, että julkaisijoita/lukijoita/rahaa tulisi enemmän. Tekijöitä/tekijägalleriaa voi mainostaa monellakin tavalla, sähköpostitse, esittein, puhelimitse. Itse mainostan näillä kaikilla tavoilla useita suomalaisia piirtäjiä tavoitteenani saada julkaisupaikkoja lisää ja tekijöille parempaa toimeentuloa.
Jos mainostan muutamaa tekijää, miksi en tekisi samaa kymmenille tekijöille. Lehdet ovat useasti kyselleet minulta sopivaa sarjakuvantekijää, kun valikoimistani ei ole löytynyt julkaisijan tarpeisiin sopivaa. Yritän löytää sopivia instrumentteja tätä varten. Otan mielelläni ehdotuksia vastaan.
Suomessa on noin 400 sanomalehteä ja yli 900 kausijulkaisua. Tekijöitä arviolta 400-500, ammatikseen tekeviä ehkäpä muutamia kymmeniä. Kaikista ei voi tulla ammattilaisia, mutta luulenpa että näiden 400-500 tekijän joukossa on vielä monta, jotka lähivuosien aikana tulevat tienaamaan elantonsa kokonaan sarjakuvasta.