Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi  (Luettu 249261 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Emppu

• Vieras
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #360 : 25.03.2010 klo 22:30:51 »
Veetuttaa, ettei ole mies. Ei osaa aina vaan nollata hahmojen kanssa omaa sukupuoltansa aina.

Mara

• Jäsen
« Vastaus #361 : 25.03.2010 klo 23:48:50 »
Veetuttaa, ettei ole mies. Ei osaa aina vaan nollata hahmojen kanssa omaa sukupuoltansa aina.
Mulla taas on sellainen ongelma, että kaikki hahmoni ovat kuin minä itse. Se rassaa kun tututkin huomaa sen.

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #362 : 04.04.2010 klo 15:31:08 »
Mulla taas on sellainen ongelma, että kaikki hahmoni ovat kuin minä itse. Se rassaa kun tututkin huomaa sen.

Mulla hahmot on aina minun peilikuvia :D Lihaksikkaita ja komeita.
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

Mara

• Jäsen
« Vastaus #363 : 04.04.2010 klo 16:47:00 »
Onko sellaista kauniin tyttösen äitiä olemassakaan, joka ei ilahtuisi tuollaisesta noinkin komeasta vävypojasta joka sinulla on avatarina?  :)

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Vastaus #364 : 09.04.2010 klo 23:54:21 »
Flunssasta päästin, mutta taas on aihetta valittaa. Silmässä on ollut jo viikon kauhea elohiiri. Eikä lähde millään. Sen lisäksi Ranteeseen pitää levittää iltaisin kylmägeeliä, kun käsi on piirtämisestä jo ihan turta.

Kauheinta on se, ettei voi pitää edes yhtä lomapäivää. Jos joskus pääsee ulos talosta vaikka kahvilaan, niin silloinkin on ehdottoman tärkeää pitää työkansiota mukana. Järjellä ajateltuna tiedän, ettei terveys pitemmän päälle kestä tällaista stressiä, mutta toisaalta olo on kuin Everestille kiivetessä. Lähellä määränpäätä ei enää tee mieli kääntyä takaisin.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #365 : 10.04.2010 klo 00:16:37 »
Silmässä on ollut jo viikon kauhea elohiiri. Eikä lähde millään.

Vaivaan voi kokeilla magnesium-tabletteja, mutta tuskin kannattaa laittaa sellaisiin rahaa, koska todennäköisimmin mainitsemasi stressi aiheuttaa tuon.

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Vastaus #366 : 10.04.2010 klo 11:37:19 »
Vaivaan voi kokeilla magnesium-tabletteja, mutta tuskin kannattaa laittaa sellaisiin rahaa, koska todennäköisimmin mainitsemasi stressi aiheuttaa tuon.

Kiitti vinkistä! Tuskin magnesiumista haittaakaan on. Olen kuullut, että myös tietokoneen ruudun tuijottaminen voi aiheuttaa tällaisia silmän tic-oireita. Internet sanoo, että vaivaan auttaa venyttely. Öh, jumppaan siis silmääni.

OskuP

• Jäsen
  • Ihime Ihiminen
« Vastaus #367 : 10.04.2010 klo 21:26:50 »
Sillon ärsyttää aika paljon kun on piirtämässä jotain strippiä valmiiksi ja sitte kaikki meneeki ihan päin puuta :(. Tänään niin ei onneksi käynyt   :D
"And thats all folks".

SnowMan

• Jäsen
« Vastaus #368 : 16.04.2010 klo 15:55:51 »
Ei ärsytä vielä, mutta pelkään että kohta ärsyttää :D En uskalla aloittaa sarjakuvan tekemistä, vaikka idea onkin päässä. Pelkään että heti kun aloittaa piirtämään, kyllästyy siihen :S Tykkään tästä ideasta erityisen paljon, enkä halua kyllästyä sen piirtämiseen :D

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #369 : 16.04.2010 klo 16:13:19 »
Ei ärsytä vielä, mutta pelkään että kohta ärsyttää :D En uskalla aloittaa sarjakuvan tekemistä, vaikka idea onkin päässä. Pelkään että heti kun aloittaa piirtämään, kyllästyy siihen :S Tykkään tästä ideasta erityisen paljon, enkä halua kyllästyä sen piirtämiseen :D

Alkutaipaleella oleva sarjakuvantekijä pitää kenties vasta yhdestä työvaiheesta, yleensä siitä ihmeestä kun paperille syntyy luonnos josta jo näkee mitä tuleman pitää, ja kokee että loppu on rankkaa ja mekaanista työtä, olipa kyse käsikirjoituksen hiomisesta, tekstauksesta tai tussauksesta.

Mikään osa piirtämistä ei kuitenkaan ole mekaanista, tai ei ainakaan saisi olla. Tekstauksella pystyy vaikuttamaan valtavan paljon siihen miten tarina luetaan, tussaaminen on lähisukulainen florettimiekkailulle, taitoluistelulle ja japanilaisille taistelulajeille, käsikirjoituksen hiominen on se vaihe jossa taikuri piilottaa kaniinin hattuun ja harjoittelee temppunsa. Jopa mustan pinnan värittämisellä on zeninsä. Värittäminen on taidetta jossa tarina kerrotaan uudestaan rinnakkaisena, värien kautta. Vasta kun kaikkia näitä työvaiheita oppii arvostamaan yhtä paljon, on mahdollista tulla jonain päivänä sarjakuvapiirtäjäksi (ja tää siitä riippumatta, tuleeko jättämään jonkin työvaiheen muiden tehtäväksi).

Tavoitteena olisi hyvä pitää sellaista tilannetta, jossa työn alla oleva sarjakuva on niin mieluisa ja valmiiksi mietitty, että sen piirtäisi mielellään uudestaankin ellei yhtä hyviä ideoita jo olisi jonossa loppuelämäksi.
;-D

Kivi

Mara

• Jäsen
« Vastaus #370 : 16.04.2010 klo 16:26:31 »
En uskalla aloittaa sarjakuvan tekemistä, vaikka idea onkin päässä. Pelkään että heti kun aloittaa piirtämään, kyllästyy siihen :S
Hyvään ideaan ei pitäisi kyllästyä. Jos siihen kyllästyy heti alkutaipaleella, se ei ehkä  olekaan kovin hyvä idea.

SnowMan

• Jäsen
« Vastaus #371 : 19.04.2010 klo 08:44:07 »
Hyvään ideaan ei pitäisi kyllästyä. Jos siihen kyllästyy heti alkutaipaleella, se ei ehkä  olekaan kovin hyvä idea.

Siis en kyllästy ideaan vaan piirtämiseen :S

Tykkään piirtää ja tykkään myös sarjakuvista, mutta erillisten kuvien piirtämisessä on eroa sarjakuvien piirtämiseen.

Kivi, osaa kyllä olla aika herkkää tekstiä :D

Mara

• Jäsen
« Vastaus #372 : 19.04.2010 klo 12:08:30 »
Siis en kyllästy ideaan vaan piirtämiseen :S

Tykkään piirtää ja tykkään myös sarjakuvista, mutta erillisten kuvien piirtämisessä on eroa sarjakuvien piirtämiseen.
Oikeastaan tarkoitin sitä, että jos jokin idea on hyvä, sitä myös jaksaa piirtää.

Kyllä minullekin käy monesti sillä tavalla, että sarjakuvan piirtäminen alkaa tylsistyttää. Pöytälaatikko on täynnä aloitettuja sarjakuvia menneiltä vuosilta (tai siis olisi jos pöydässäni olisi laatikoita), joita en koskaan tehnyt valmiiksi, koska alkoi tympiä. Useimmiten siksi, että en tiennyt miten jatkaa, jokin meni pieleen yms.

Nykyään suunnittelen sarjakuvat vähän paremmin, teen luonnokset ensin jne. Se auttaa siihen, etten lopeta jos tylsistyminen uhkaa, kun siihen on kuitenkin mennyt niin paljon työtä. Tylsyystilasta olen useimmiten päässyt ohi, kun olen rynninyt siitä läpi pakolla tai pitänyt taukoa. Tulee parempia päiviä, jolloin se piirtäminen taas maistuu. Sarjakuvien teko on työlästä, mutta välillä ihan hauskaakin.

Ja on aina  ajateltava sitä mahdollisuutta, että jos sarjakuvan piirtäminen on tylsistyttävää, kannattaa piirtää jotakin muuta. Vaikka kuvituksia tai pilakuvia. Tai jos sarjakuva on sielussa polttava pakote, stripitkin ovat mahdollisuus, joiden piirtämiseen ei mene paljoa aikaa, eikä ehdi tylsistymään niin helposti.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #373 : 19.04.2010 klo 15:39:20 »
Olen ymmärtänyt että luonnokset tehdään sinisellä puuvärikynällä.(?)
Olen harjoitellut sen takia tuota luonnoksien tekemistä tuolla kynällä koska teko tapani on nopea,sekä taiteen tyyli/laatu vaihtelee ruuduittain.
Välillä teen päähenkilölle vääränlaisen nenän mm että se ei voi olla sama henkilö koska hänen nenänsä ei voi näyttää tuolta vaikka kuvattaisiinkn lintuperspektiivistä.
Eksyin vähän aiheesta eli asiaan:Ongelmani on se että sinseilläkynällä tehdyt luonnokset on epäselviä,niitä on turhauttava korjata flanellitussilla että saisin yksityiskohtaisempaan.Tuntuu että saan parempaa jälkeä kun alan piirtämään suoraan,kuulema ihmisenanatomian takia tuo luonnostelu on tärkeää.
Kello- viiden- tee.

bats

• Jäsen
« Vastaus #374 : 19.04.2010 klo 15:54:18 »
Olet ymmärtänyt väärin mielestäni. Luonnoksia voi tehdä ihan millä kynällä haluaa. Itse käytän yleensä mustaa tussia, siis ihan perus tussikynää, mutta välillä olen käyttänyt kuulakärkikynää tussien ollessa lopussa. Lyijykynä on ymmärtääkseni myös aika suosittu luonnosteluväline.

Ei siis ole mitään sääntöä että luonnokset täytyisi tehdä sinisellä puuvärikynällä. Muutenkin minusta taiteessa on hyvin vähän sääntöjä. On tietysti säännönmukaisuuksia siinä mielessä että "näin yleensä tehdään", mutta ei ne mitään sitovia sääntöjä ole. Toisaalta nämä yleiset tekotavat ovat yleensä yleisiä juuri siksi, että ne ovat hyviä, eikä sitä tarvitse ruveta piirtämään kahvilla ollakseen erikoisempi ja suuri taiteilija.

Itsekin helposti jäsennän asioita "säännöiksi" ja noudatan niitä piirtäessäni, esim. aiemmin piirsin aina ensin sarjakuvasivun lyijykynällä ja sitten tussasin sen. Nykyään teen sarjakuvasivut suoraan tussilla, koska se tuntuu sopivan minulle paremmin.

Eli: tutki asiaa enemmän, selvitä miten ihmiset oikeasti piirtävät, kokeile tehdä samoin ja jos löydät jonkun oman tavan niin luo siitä oma sääntösi. Tai jotain.
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen