Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi  (Luettu 249423 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

M. K. Saarelainen

• Jäsen
  • Kahvia? Missä!
Vs: Sarjakuvantekijä: Kerro murheesi
« Vastaus #255 : 01.07.2009 klo 08:39:02 »
Piirtelin eilen yhtä sarjakuvaruutua Photoshopissa ja homma sujui kuin tanssi. Juuri kun ruutu oli viittä vaille valmis, vanha Photari otti ja kaatui. Arvatkaa, olinko muistanut tehdä välitallennuksia? Siinä meni koko illan työt kankkulan kaivoon, kun edes dumppifilestä ei ollut apua.  :'(

No, toinen kerta toden sanoo ja Siperia opettaa...

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #256 : 01.07.2009 klo 10:38:08 »
...vanha Photari otti ja kaatui. Arvatkaa, olinko muistanut tehdä välitallennuksia? Siinä meni koko illan työt kankkulan kaivoon, kun edes dumppifilestä ei ollut apua.  :'(

Nää on aina kurjia. Tuntuu, että tää pitää käydä kaikille pari kertaa, että alkaa muistamaan.

8]

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #257 : 01.07.2009 klo 14:03:27 »
Itse olen sen verran maaninen että piirrän Photoshopissa toinen käsi Ctrl+S:ää hakaten jokaisen pienenkin lisäyksen jälkeen.

Murhe on se, että pitäisi käsikirjoittaa, mutta pää on tyhjä. Nyt on ollut pitkä kuiva kausi, olen viimeisen vuoden aikana piirtänyt vain vajaat parikymmentä sivua, mikä on vähiten kymmeneen vuoteen. En pääse siihen fiilikseen mikä olisi välttämätöntä jotta saisin käsiksen etenemään. Olen juuttunut käsiksessä kohtaan noin 30 sivua tarinassa jossa ollaan laivassa, syödään ruokaa ja pitäisi kirjoittaa pöytäkeskusteludialogia, joka ensimmäisen kerran tähän mennessä hieman syventää tärkeitä sivuhahmoja, mutta yksi hahmo ei toimi ollenkaan, ja kahdesta muusta hahmosta en pääse oikein kiinni. Yleensä määrittelen hahmot mieluummin toiminnan kautta, eli sen kautta miten he käyttäytyvät, reagoivat, tuntevat jne mikä määrittää sitten dialogin, mutta.. jokin tässä nyt mättää. Puhuvia päitä vain olisi tulossa ja sitä en halua.

Plääh.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #258 : 01.07.2009 klo 14:20:48 »
Murhe on se, että pitäisi käsikirjoittaa, mutta pää on tyhjä. Nyt on ollut pitkä kuiva kausi, olen viimeisen vuoden aikana piirtänyt vain vajaat parikymmentä sivua, mikä on vähiten kymmeneen vuoteen. En pääse siihen fiilikseen mikä olisi välttämätöntä jotta saisin käsiksen etenemään. Olen juuttunut käsiksessä kohtaan noin 30 sivua tarinassa jossa ollaan laivassa, syödään ruokaa ja pitäisi kirjoittaa pöytäkeskusteludialogia, joka ensimmäisen kerran tähän mennessä hieman syventää tärkeitä sivuhahmoja, mutta yksi hahmo ei toimi ollenkaan, ja kahdesta muusta hahmosta en pääse oikein kiinni. Yleensä määrittelen hahmot mieluummin toiminnan kautta, eli sen kautta miten he käyttäytyvät, reagoivat, tuntevat jne mikä määrittää sitten dialogin, mutta.. jokin tässä nyt mättää. Puhuvia päitä vain olisi tulossa ja sitä en halua.

Plääh.

Hyvä Nääs... tähän voisi ehdottaa  Raymond Chandleria:
"When in doubt, have a man come through the door with a gun in his hand."
tietenkin jos tähän asti olet tehnyt ihmissuhdekuvausta tämä hiukan muuttuu(ehkä).

Puhuvia päitä pelätään suotta.

Mutta myös jos se hahmo ei toimi: tapa se.
Anna mennä mutta älä tee sitä turhaan sillä kokemus on osoittanut että joskus hengenottamalla hahmoista tulee entistä merkityksellisempiä.
Ihan kuten oikeassa elämässäkin.

JJ Naas

• Jäsen
« Vastaus #259 : 01.07.2009 klo 14:35:24 »
"When in doubt, have a man come through the door with a gun in his hand."
tietenkin jos tähän asti olet tehnyt ihmissuhdekuvausta tämä hiukan muuttuu(ehkä).

Ehkä voisi auttaa tuomalla tarinaan tässä kohtaa jotain mitä itsekään en osaisi odottaa. Ei miestä ase kädessä, mutta jotain muuta. Tätä voisi miettiä.

Mutta myös jos se hahmo ei toimi: tapa se.

Se ei valitettavasti ole vaihtoehto, koska se hahmo pitää saada kohdalleen nyt, jotta homma loksahtaa kohdalleen sitten myöhemmin tarinassa kun hahmolla on tärkeä funktio juonen kannalta.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #260 : 01.07.2009 klo 15:03:12 »
Ehkä voisi auttaa tuomalla tarinaan tässä kohtaa jotain mitä itsekään en osaisi odottaa. Ei miestä ase kädessä, mutta jotain muuta. Tätä voisi miettiä.

Laivan rottakoiralle tarjotaan ruokapöydästä jämiä, ja sepäs yllättäen tukehtuu kananluuhun. Onnistuuko sitä auttaa? Ketä pöydässä kiinnostaa?
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #261 : 01.07.2009 klo 15:06:07 »
Jalkapeliä pöydän alla piilossa? Yllättävältä taholta, kenties.

Tai sitten kapteeni päästä kovaäänisesti "ilmaa".

Ehkä ruokailusalonkiin pääsee kesken kultturellia keskustelua hullu lokki, joka aiheuttaa hillitömän sekasorron?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #262 : 01.07.2009 klo 15:12:13 »
Hei jos kerran ollaan laivalla niin jäävuori on aina hyvä veto.

Mutta ei DiCapriota tai Celine Dionia, kiitos.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #263 : 01.07.2009 klo 16:13:27 »
Olen juuttunut käsiksessä kohtaan noin 30 sivua tarinassa jossa ollaan laivassa, syödään ruokaa ja pitäisi kirjoittaa pöytäkeskusteludialogia, joka ensimmäisen kerran tähän mennessä hieman syventää tärkeitä sivuhahmoja, mutta yksi hahmo ei toimi ollenkaan, ja kahdesta muusta hahmosta en pääse oikein kiinni.

Laita joku kertomaan aivan uskomaton tarina, sitä kuvittamalla saat vähän vaihtelua siinä pöydässä istuskeluun ja sit voit kuvata näiden hahmojen luonteita tarinaan reagoimisen kautta. Nyt vain uskomatonta tarinaa kehittelemään!
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #264 : 01.07.2009 klo 20:56:36 »
Pakko sanoa, että hienoja ideoita!

8]

JJ Naas

• Jäsen
« Vastaus #265 : 01.07.2009 klo 20:59:07 »
Kyllä vain. Kiitos vain ideoista. Tämä ehkä saattaa avata solmukohtaa ja tuoda myös lisää motivaatiota.

Juho

• Tadaa
  • Jäsen
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
« Vastaus #266 : 23.08.2009 klo 11:16:39 »
Noh, tämmöinen murhe minulla on. Minulla mahtavia sarjakuva ideoita, mutta aina kun alan piirtää, jotenkin se ei näytä hyvältä. Eli kannattaako 13 vuotiaana vielä piirtää sarjakuvaa mielestänne? Mistä oppaita ja hyviä sarjakuvien tekoon liittyviä vinkkejä?  :(

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #267 : 23.08.2009 klo 11:23:10 »
Minä piirsin jo 6-vuotiaan Strippi sarjakuvia.Eli 13-vuotias ei ole liian myöhäistä (aloittaa) tai piirtää sarjakuvia! Veikkaanpa että Kirjakaupoista/Divarit yms voisi löytyä piirtämiseen tai varmaan ihan sarjakuvankin tekemiseen oppaita.(EN ole mikään expertti neuvomaan näissä asioissa mutta yritin  neuvoa..)
« Viimeksi muokattu: 23.08.2009 klo 11:26:43 kirjoittanut Korro »
Kello- viiden- tee.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #268 : 23.08.2009 klo 13:35:18 »
Minulla mahtavia sarjakuva ideoita, mutta aina kun alan piirtää, jotenkin se ei näytä hyvältä. Eli kannattaako 13 vuotiaana vielä piirtää sarjakuvaa mielestänne?
Tuo ongelma tuskin poistunee koskaan. Mielikuvissa kaikki näyttää aina paremmalta. Kannattaa ilman muuta piirtää,  ei ole mitään oikotietä. Mitä nuorempana aloittaa sitä nuorempana saa julkaisukelpoista aikaiseksi. Aina uusi työ on entistä parempi. Sen näkee vertaamalla myöhemmin sarjakuvia toisiinsa.

Mistä oppaita ja hyviä sarjakuvien tekoon liittyviä vinkkejä?  :(
Et välttämättä tarvitse mitään oppaita. Lue paljon sarjakuvia ja matki niitä mitkä ovat mielestäsi parhaita.
Oppaiden avulla voi ehkä nopeuttaa kehitystä, mutta on tärkeää myös miettiä mitä tekee ja etsiä itse ratkaisuja ongelmiin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JJ Naas

• Jäsen
« Vastaus #269 : 23.08.2009 klo 15:21:02 »
Noh, tämmöinen murhe minulla on. Minulla mahtavia sarjakuva ideoita, mutta aina kun alan piirtää, jotenkin se ei näytä hyvältä. Eli kannattaako 13 vuotiaana vielä piirtää sarjakuvaa mielestänne? Mistä oppaita ja hyviä sarjakuvien tekoon liittyviä vinkkejä?  :(

Reiman kommenttiin yhdyn. Piirrät vain niin perhanasti ja yrität aina tehdä seuraavasta sarjakuvasta vähän paremman, etkä masennu, vaikka menisi pari vuotta ennen kuin tulee ensimmäinen välähdys että hei, tämähän alkaa näyttää jo hyvältä. Ja kannattaa aina piirtää niitä mahtavimpia ideoita heti eikä säästellä niitä piirrettäväksi sitten kun toivoo olevansa teknisesti parempi.