Olen hiljattain tutustunut sellaiseen 40-50-lukujen yksiruutuisten lehtisarjojen piirtäjään kuin William Galbraith Crawford (signeerasi työnsä "Galbraith"). Teknisesti taitava piirtäjä, semmoinen jännä tyyli, jossa yhdistellään hiukan luonnostelevan oloista sivellinviivaa ja hiiltä tai rasvaliitua sävytykseen. Hieno, tehokas tekniikka.
No, tämä kaveri oli yllättävää ja harvinaista kyllä ENNEN sarjakuvauraansa menestyvä kuvittaja, teki mm. julisteen vuoden 1927 versioon Ben-Hurista!
MADistä myös Mort Drucker lienee tehnyt Jack Davisin imussa jonkun elokuvajulisteenkin. Ja miten mahtaa olla Jack Rickardin laita? Frank Frazettahan on myös tehnyt julisteita ja sarjakuvia.
Mutta sitten voisi kääntää niinkin päin, että ainakin käsintehtyjen elokuvajulisteiden nykyinen valtias Drew Struzan (Indiana Jones, Star Wars, Harry Potter, Paluu tulevaisuuteen...) on tehnyt myös joitain sarjakuvakansia. Jonkun semmoisen olen nähnytkin, mutta nimi ei tule mieleen. Sen muistan, että se teki yhden MAD-kannen, joka on nähty Suomessakin. (Ei itse asiassa ollut mitenkään erityisen hyvä).