Kirjoittaja Aihe: Skannerit (esim. A3 Mustek)  (Luettu 24328 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Re:Mustek
« Vastaus #15 : 05.07.2004 klo 10:27:12 »
Jos tarkoitatte Mustek scanexpress A3:sta, niin itselläni on ollut se keväästä lähtien ja minulle on jälki riittänyt aivan hyvin.

ootko julkaissut sarjakuvia painotuotteena? Jos niin missä? Haluaisin vain tsekata, millaista jälkeä olet Mustekilla saanut.

siis voiko sillä skannata myös yli 300 x 600 ppi?
jos voi niin mikä on maksimitiheys.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2004 klo 10:29:23 kirjoittanut tertsi »

kitani

• Vieras
« Vastaus #16 : 05.07.2004 klo 14:05:16 »
Tertsi:

En ole julkaissut painotuotteena, pelkästään webissä. Tuolla alapuolella olevasta linkistä pääset kotisivuilleni, josta voi mulkoilla lopputuloksia. Siitä en tiedä riittääkö Mustekin laatu jollekin painotalolle.

Mustekin suurin optinen resoluutio on 300*600, interpoloiden se oli jotain 9600*9600, mutta käsittääkseni tuo luku on yhtä tyhjän kanssa, koska kuvaa suurennetaan keinotekoisesti interpoloimalla, vähän niinkuin digikameroiden digitaalisessa zoomissa.

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #17 : 05.07.2004 klo 16:17:24 »
Täälläkin on Mustek Scanexpress-mies.

Hyvin on toiminut, kunhan vain malttaa skannata kaikki värillisenä, myös mustavalkokuvat, sillä mustavalkoskannaus tuntuu olevan liian ylimalkainen, värit kannattaa poistaa vasta Photoshopin kautta, niin saa tarkemman ja sävyisämmän kuvan.

Mutta kuten ohjekirjakin muistaakseni sanoo, niin ÄLKÄÄ KOSKAAN puhdistako sitä lasia millään kemiallisella nesteellä, sillä seurauksena on vain sameutta! Oppi ainakin meikäläinen sitten taannoin kantapään kautta olla spreijaamatta ikkunanpesuainetta tms. skannerin lasiin --> pakko hommata uusi laite joskus... että älkää te vain ikuna.

Ja sitten vielä, että niitä sameita pisteitä skanniin tulee suht helposti, jos ei paperi ole täysin lasissa kiinni. Kannattaa laittaa jokin pieni paino vielä paperin päälle, niin a vot.

JK

• Jäsen
Skanneria ostamassa
« Vastaus #18 : 30.01.2005 klo 16:00:16 »
Niin, minä olen menossa ostamaan tulevalla viikolla skanneria, eikä minulla ole mitään käsitystä millainen kannattaisi hommata - vaatimuksina on niinkin helppo kompinaatio kuin halpa, hyvä ja A4 kokoinen. Minun hintahaarukkani on säälittävän pieni, joten tehtävä voi olla vaikea. Hintaa saisi olla nollan euron ja parin sadan välillä.

Kertokaa minulle hieman hintahaarukkasta ja mistä skannereita kannattaisi mennä katselemaan. Minulle on turha laittaa linkiksi sitten mitään nettikauppa ostotarkoituksiin, koska minä en luota (lue: uskalla) tehdä kalliita ostoksia netistä. Minulle kannattaa kertoa skannerin suorituskyvystä suomenkielellä, eikä näin:

Mustek Paragon 3600 A3 Pro 942 €

A3-taso (A3DIN). Lukualue 43,1 cm x 29,7 cm. 1800x3600dpi max. 19200dpi, CIS-lukukennot, USB-liitäntään, 48-bit. värit (sisäisesti ja ulkoisesti), täydellinen softapaketti kuvanlukuun ja tekstintunnistukseen. 12 cm x 70 cm x 50 cm (H x L x W) / 15,5 Kg. Suosittelemme mallia mm painotalojen tai mainostoimistojen käyttöön. Optiona diakansi.

Minä en ole kovinkaan kaksinen piirtäjä, joten en tarvitsekkaan ihme välineitä. Sanotaan nyt loppuun näinkin kliseisesti, että kiitos jo etukäteen.

keijo ahlqvist

• Vieras
Re: Skannerit (esim. A3 Mustek)
« Vastaus #19 : 09.03.2005 klo 21:29:00 »
Hankimme Limingan taidekoulun sarjakuvalinjalle tuommoisen Mustekin. Toimii hienosti hintaisekseen, suomenkielinen käyttöliittymä ja kaikki. Koska vesiväritetyt sivut on syytä toteuttaa ainakin a3 kokoon,i eikä niitä aivan vähällä vaivalla pysty kokoamaan osaskannauksista kurpruilun aiheuttamien varjojen takia, mustek oli taivaan lahja. Resoluutio riittää värisivuihin mutta viivapiirrokset olisi kyllä hyvä saada skannattua ainakin 600 tarkkuudella. No, kaikkea ei voi saada - seuraavaksi halvin a3-skanneri, epson muistaakseni, maksoi noin kymmenen kertaa enemmän.

paddy

• AD
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 11.03.2005 klo 11:10:43 »
Parhaan jäljen saa rummulla joka säilyttä värit ja viivan herkkyyden.
Näytöllisen Wacomin mytä en ennä paljon piirroksia skannaile, mutta tarvittaessa kumminkin ja olen tosi tyytyväinen Imacon Flexlight 848 virtuaalirumpuuni.
Skannaa tarvittaessa suoraan CMYK:ksi, monipuoliset säädöt, skannaussyvyys 16bit ja densiteetti 4.8. Suurin tiedostokoko 1,2Gt.
Maahantuoja oli muistaakseni Finlandia Kuva Oy.
Graafinensuunnittelija/kuvittaja/muotoilija.
Teen kuvituksia, mainontaa, nettisivuja, 3D-töitä. Oma toimisto. Toimeksiannot pääasiassa ulkomailta. Harrasteena kitarat, akvarellit, puuveneet. Alalla 1976 lähtien. Koulutus: AtlanticCollege, Cambridge, MIT, Raivaajasuk.koulu. Merisotak.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #21 : 11.03.2005 klo 11:17:43 »
Onko tää Imacon-skanneri A4 vai A3?

paddy

• AD
  • Jäsen
« Vastaus #22 : 11.03.2005 klo 11:20:57 »
Onko tää Imacon-skanneri A4 vai A3?
Molempia saa.
Teen kuvituksia, mainontaa, nettisivuja, 3D-töitä. Oma toimisto. Toimeksiannot pääasiassa ulkomailta. Harrasteena kitarat, akvarellit, puuveneet. Alalla 1976 lähtien. Koulutus: AtlanticCollege, Cambridge, MIT, Raivaajasuk.koulu. Merisotak.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #23 : 11.03.2005 klo 12:07:48 »
Nopealla googlettamisella löysin vain A4 -skannereita. Pitää varmaan marssia kauppaan ja kysyä sieltä.

paddy

• AD
  • Jäsen
« Vastaus #24 : 11.03.2005 klo 12:42:01 »
Itselläni on A4, mutta muistelen että A3:kin oli tarjolla.
Toikin A4 maksoi parivuotta taapäin jotain 21000 euroa.
Tasona käytän välillä Scitexia sillä on resoluutiota 2540x7620, ikää viitisenvuotta ja maksoi englannista ostettuna jotain 12000 puntaa.
Jos duuni on tärkeä kuvalaitokset skannaa kohtuuhintaan. Noi laitteet kun on kalliita ellei niille ole kokoaikaista tuotantokäyttöä.
T. Paddy

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #25 : 09.07.2005 klo 03:02:42 »
Mainitsen vielä kerran sen että sama skanneri nopeutui huomattavasti kun vaihdoin konetta ja käyttistä 98:sta XP:hen. Hä? Liittyi koneeseen kuitenkin USB2:n kautta. Liekö merkitystä sillä miten se USB on kiinni emossa? Eli joku väylä tms?? Pullonkaula? Öh...  :P

Timo

tertsi

• Vieras
« Vastaus #26 : 11.07.2005 klo 21:03:29 »
Tuli pulma:
Minulla on Epson Perfection 1650 skanneri. Tarkoitus olisi skannata dioja.

Keksin, että minun pitää irrotta skannerin kannesta valkoinen levy, jolloin "dialamppu" tulee esiin. Sellainen pitkulainen lasi, johon tulee valo.

Mutta miten hemmetissä diapidike laitetaan siihen kanteen kiinni?

Minulla on sellainen levy, johon voi pujotta diapositiivinauhan. Kuuluuko tähän vielä joku toinenkin osa (jonka olen hukannut ehkä jonnekin)?

En keksi millään, miten diapidike pannaan skannerin kanteen kiinni. Joku systeemi siinä täytyy olla. Tai sitten minulta puuttuu joku osa. Diapidikkeen mahdollinen vastakappale.

Skanneri ilmoittaa, että ei löydä filmiä, varmista että se on astetettu oikein.

Osaako joku mahdollisesti neuvoa minua?
Tuossa alla malli siitä,  minkälainen  dianpidike minulla on.
                                                                                              tässä nurkassa on nuolen kuva
       ....                                                  ....................................... ..
       I    I...................................... .I                                                  I
       I    ......................................        ........................               I
       I    I                                             I        I                             I     ........I
       I    I                                             I        I                             I     I
       I    I                                             I        I  Diafilmi tulee       I     I
       I    I                                             I        I   tähän                  I     I
       I    I                                             I        I                             I     I
       I    I....................................I        I                             I     I                           
       I                                                           I                             I     I
       I    ......................................       
       I    I                                             I        I                             I     I
       I    I....................................I        I                             I     I
       I                                                           I                             I     I
       I    ......................................        I                             I    I
       I    I                                             I        I                             I     I
       I    I....................................I        I                             I     I
       I                                                           I                             I     I
       I    ......................................        I                             I    I
 .....I    I....................................I        I.......................I     I
 I                                                                                                     I
 I                                                            ............................      I
 I...................................... ........ I                                   I....I   

tässä nurkassa on nuolen kuva                 

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
Epspn Perfection dia-skannaus
« Vastaus #27 : 11.07.2005 klo 21:41:30 »
Tuli pulma:
Minulla on Epson Perfection 1650 skanneri. Tarkoitus olisi skannata dioja.
...
Mutta miten hemmetissä diapidike laitetaan siihen kanteen kiinni?

Ei sitä laiteta kanteen kiinni. Pidike lojuu lasin päällä. Pidikkeen merkki natsaa skannerin nurkan merkkiin.

Jos siinä on kaks nuolta, niin sitten varmaan pidikettä voi käyttää kaksin päin. Sitten skanneri skannaa siitä paikasta, joka on keskempänä.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2005 klo 21:45:20 kirjoittanut Pekka Matia »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #28 : 11.07.2005 klo 22:25:26 »
Pekka Matia:
Kiitoksia! Nyt diojen skannaus sujuu kuin tanssi!

devilis6

• Mr.Devilish
  • Jäsen
  • To Live Is To Die...
Re:Skanneri
« Vastaus #29 : 13.08.2005 klo 17:25:09 »
600 dpi riittää mustan skannaukseen mainiosti (tiedostokokokin pysyy aisoissa) ja tuota Mustekia on kyllä kehuttu hyväksi hintaansa nähden.

Et tuolla rahalla ainakaan parempaa A3-skanneria uutena saa.

Juu, hinta-laatusuhde on varmasti kohdallaan.
Mustekkia halvempaa ei saa, ja jälki on ihan hyvää. 

Jos haluaa täydellisyyttä, niin pitää olla valmis maksamaan reilusti enemmän
ja olla muutenkin graafinen tieto/taito hallussa.