Äänestys

Millä työvälineellä puuhailu on mukavinta?

Lyijykynä
21 (32.8%)
Sivellin (+tussi)
8 (12.5%)
Piirustusterä
9 (14.1%)
Tussi-/kuitukärkikynä
9 (14.1%)
Vesivärit
2 (3.1%)
Puuvärit tai akvarellikynät
2 (3.1%)
Wacom (tms. tai jopa hiiri)
8 (12.5%)
Muu, lehmä...
5 (7.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 54

Kirjoittaja Aihe: Lempityöväline?  (Luettu 10706 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Re:Lempityöväline?
« Vastaus #15 : 12.04.2004 klo 21:01:10 »
Mun ääni meni huopikselle. Graafista mustaa vaivattomasti, ja resoluutiokin on paperilla riittävä. Kuten monikin on jo sanonutkin, tämä asia ratkeaa lopulta käytännössä aina sen mukaan minne ja miksi piirtää. Huopiksella on varjopuolensa ja fiiliksestä riippuen esim. terä, lyikkäri tai värikynä voi joskus olla se mukavin väline.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

baatsokeisari

• Vieras
« Vastaus #16 : 13.04.2004 klo 10:39:59 »
tussihan se.
ja ykkösellä suoraan paperille mieluiten ilman luonnostelua.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #17 : 13.04.2004 klo 13:35:13 »
Pakko vastata että hiiri kun en muilla osaa piirtää tai tehdä sarjakuvia. Wacoomia kerran koitin enkä oikein päässyt jyvälle. Käytättekö wacoomia hiirenä tietokonetta yleensä käyttäessänne? Kammotus.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2004 klo 13:36:00 kirjoittanut Justus »

• Jäsen
« Vastaus #18 : 13.04.2004 klo 15:30:32 »
Täytyypi sanoa että lyijykynä. Virheitä tulee niin usein että kumia tarvitaan enkä korjauslakkaa kovin usein jaksa käyttää vaikka sellaista omistankin. Ja joskus jätän jopa kokonaan sarjakuvani tussaamatta!
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #19 : 13.04.2004 klo 17:41:48 »
Tussi. Lyijykynää tarvitsen siksi, että olen käsi, enkä kykene tekemään suoraan tussilla. Varsinaisen piirroksen koen tekeväni kuitenkin tussilla, koska lyijärillä teen vain "apuviivat", jotka auttavat minua piirtämään tussilla.

Pidän myös erityisesti harmaasta tussistani (tai tusseistani), joka on niin pirun kallis ja kuluvainen ja harvinainen, että kunpa olisin jättänyt koko pötkylän kauppaan... >:(
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 14.04.2004 klo 21:37:55 »
Tussiterä. Vaikka hyviä sellaisia on hankala löytää.... Kaiken lisäksi piirtäminen on hieman raskasta. Käsi menee irtipoikki paljon nopeammin kuin lyijärillä tai siveltimellä tehdessä....

Luonnosteluvaihe on ihan jees, joskin se paperi jota olen nyt käyttänyt sotkee jäljen ikävästi. Hyvä paperikin on vielä hakusessa. Hyvä ja halpa. Muutenkaan en tee luonnokseen enempää yksityiskohtia kuin on pakko, tussaus on se varsinainen piirtämisvaihe.

Akvarelli on ihan kivaa, olen yrittänyt harjoitella niiden käyttöä (on tullut sanottua useammin kuin kerran että "mä vihaaaan vesivärejä!") Tosin luontevin tapa tällä hetkellä tuntuu meikäläiselle olevan tussatun kuvan värittäminen.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #21 : 14.04.2004 klo 21:43:09 »
Tussiterän vastasin. harmi vain, että skannerini on niin pieni, että ei pysty piirtämään niin suurta sarjakuvaa kuin terällä pitäisi. Siis jotta vedot näyttäisivät rennoilta. No, A3 skanneri on hankintalistalla.

Mia

• Jäsen
« Vastaus #22 : 15.04.2004 klo 10:46:19 »
Lyijykynä. Kipsi ja jäykkyys vaivaa heti, kun yritän tehdä jotain sellaisella välineellä, jonka jälkeä ei voi helposti korjailla...

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #23 : 10.05.2004 klo 13:38:36 »
Olen kallistumassa uuden valinnan puoleen. Akvarellipuuvärit rokkaa luonnostelussa aivan kybällä. Ei tarttee kumitella ja tatsi on mahtava. Damdidamdidaa!

Esimerkkejä: http://koti.mbnet.fi/hazart/luonnoksia.htm

8)

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #24 : 10.05.2004 klo 14:21:45 »
Olen kallistumassa uuden valinnan puoleen. Akvarellipuuvärit rokkaa luonnostelussa aivan kybällä. Ei tarttee kumitella ja tatsi on mahtava. Damdidamdidaa!

Esimerkkejä: http://koti.mbnet.fi/hazart/luonnoksia.htm

8)

On kyllä mielettömän hienoja kuvia.. deja vu kellään muulla? ihan kuin tätäkin olisin jo aika pitkään hokenut?
Hehee.

Minkäs merkkisiä akvarellikyniä Hazart käytät?
Ainakin ne Derwentin kynät muistaakseni maksavat aivan älyttömästi. Tosin en ole vielä joutunut niitä ostamaan. Muutama tusina niitä on kotona, kun joskus joululahjaksi sain.

On ne akvarellit kivoja, mutta en raaski käyttää kuin "juhlatilaisuuksissa" .

8)

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #25 : 10.05.2004 klo 20:32:04 »

Lainaus
Minkäs merkkisiä akvarellikyniä Hazart käytät?
Ainakin ne Derwentin kynät muistaakseni maksavat aivan älyttömästi.

Derwenttejä käytän... alle 10e eurolla saa 12 kynää.

8)

Luikuri

• Jäsen
« Vastaus #26 : 10.05.2004 klo 21:01:43 »
Wacom. Joskus hahmottelen blyijärillä ensin, mutta wacomilla ne tulee sitten "tussattua" ja väritettyä.
Hirtettäväksi syntynyt; hukkumalla kuole ei.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #27 : 10.05.2004 klo 22:27:28 »

Derwenttejä käytän... alle 10e eurolla saa 12 kynää.

8)

Mitenköhän oli pääjän iskostunut mielikuva että olisivat paljon kalliimpia.. Taidanpa hipaista kauppaan täydentämään varastoja. Vaikka siihen PSP 8:iinkin pitäisi säästää.. höh. Valintoja , valintoja.

Hirveästi muuten vaihtelee hinnat ainakin Paint Shopissa. MBnetin mukaan verkkokaupasta saa 118 euroa+ posti. Menin sitten kysymään Datainfosta että paljonko maksaisi. vastaus: 139 euroa.

Että aika tarkkana saa näiden kanssa olla..

8)

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #28 : 11.05.2004 klo 01:02:23 »
Tuuk42: Tarkoitit varmaan, että ostat mieluummin Photoshop Elements ohjelman kuin Paint Shop Pron. Niin minä sen ainakin luin, sillä tiedän sinun olevan fiksu nuori mies. Aiheesta PSE vs PSP on muuten oma ketju jossakin. Arvaat jo varmaan kumpaa suositan.

Ps: Älä usko minua. Olenhan ruma vanha mies. Ja laiskakin vielä!

8)

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #29 : 11.05.2004 klo 13:55:24 »
Tuuk42: Tarkoitit varmaan, että ostat mieluummin Photoshop Elements ohjelman kuin Paint Shop Pron. Niin minä sen ainakin luin, sillä tiedän sinun olevan fiksu nuori mies. Aiheesta PSE vs PSP on muuten oma ketju jossakin. Arvaat jo varmaan kumpaa suositan.

Ps: Älä usko minua. Olenhan ruma vanha mies. Ja laiskakin vielä!

8)

Ei kun juuri pitkän taistelun jälkeen päädyin nimenomaan tuohon Jascin Paint Shop Pron 8 versioon. Minulla oli sekä PSP 8 että Photoshop Elements 2 testiversioina ja niillä leikin vuoronperään. Mutta jotenkin tuo Jascin ohjelma vain on luontevampi minulle. Ja Elements kuitenkin on vain kevytversio Fotarista, PSP 8 ollessa kokoversio. Ja tuleepa PSP:n mukana animointi ohjelmakin. :)

Kait sitä nyt aina täytyy olla joukossa yksi vastarannan kiiski?

Tottumuskysymyshän tuo lähinnä on.

ps: Uskon toki. En vain tottele.

8)

Niin enkä minä muuten ole yhtään sen fiksumpi kuin sinä vanha. :D
« Viimeksi muokattu: 11.05.2004 klo 13:56:30 kirjoittanut Tuuk42 »