Äänestys

Millä työvälineellä puuhailu on mukavinta?

Lyijykynä
21 (32.8%)
Sivellin (+tussi)
8 (12.5%)
Piirustusterä
9 (14.1%)
Tussi-/kuitukärkikynä
9 (14.1%)
Vesivärit
2 (3.1%)
Puuvärit tai akvarellikynät
2 (3.1%)
Wacom (tms. tai jopa hiiri)
8 (12.5%)
Muu, lehmä...
5 (7.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 54

Kirjoittaja Aihe: Lempityöväline?  (Luettu 10721 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

O.K.

• Jäsen
Lempityöväline?
« : 11.03.2004 klo 21:46:33 »
Elix niinku tällast aattelin vaa kysäst, et mistä työvälineest te niinku diggaatte eniten? Mikä tuntuu handussa mukavimmalt? Tähän saa niinku vastata tai sit ei oo pakko... ::)

(uhh, hyvä luoja...)

Onhan näistä ollut muuallakin puhetta, mut tehdäänpä TILASTO! Sillä tilastot ovat aina oikeassa!

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
Re:Lempityöväline?
« Vastaus #1 : 12.03.2004 klo 09:40:28 »
Vastasin lyijykynä. Syy? Lyijykynällä voi piirtää erittäin vapaasti. Sen kun huitelee viivoja paperille. Minulta puuttuu (ainakin vielä) kärsivällisyyttä ja kädenvakautta siveltimeen ja muihin vastaaviin välineisiin. Kirotun kahvikuppi-kompleksi  8)
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #2 : 12.03.2004 klo 11:25:25 »
Olin kahden vaiheilla, mutta vastasin piirustusterä. Puuväreistäkin pidän kovasti, mutta kyllä kunnon hiusterä saa sormet syyhyämään mukavasti. En vain ole enää löytänyt noita hiusteriä Suomalaisesta tai Akateemisesta, joten osaiskos joku näin off-topic neuvoa Helsingistä jonkun taidetarvike- tms. kaupan, josta saa inhimilliseen hintaan hiusteriä?
Klik klik --> Sarjisblogini

Kitty Vane

• Pilvilinna arkkitehti
  • Jäsen
  • Batgirl is a geek
« Vastaus #3 : 12.03.2004 klo 12:21:25 »
--- joten osaiskos joku näin off-topic neuvoa Helsingistä jonkun taidetarvike- tms. kaupan, josta saa inhimilliseen hintaan hiusteriä?

Temperasta (Uudenmaankatu 16) saa. Niillä on erittäin hyvä valkoima. Hinnat kieltämättä liikkuuu siinä 1-2 euron tienoolla. Ja kyllä Akateemisestakin pitäisi teriä löytyä, ainakin minä just tossa alkuviikolla sieltä pari terää hankin.

Ja noin topicciin palatakseni, niin valitsin lyijykynän. Se kun on niin mukava ja monikäyttöinen väline. Kun tekee siistin luonnoksen niin sitä ei tarvitse ollenkaan tussata "oikeasti", vaan skannaa ja sitten koneella "tussaa". Jälki on silloin mukavan rentoa ja elävää verrattuna traditionaliseen tussaukseen. Jää se luonnoksen raakuus ja viivan vaihtelu esille.
Vaikka kyllä tussiterät on hyviä myös. Vähän olen kahden vaiheilla tässä, mutta taitaa se lyijykynä silti voittaa monipuolisuudellaan.
Put on your big girl panties and deal with it!

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #4 : 12.03.2004 klo 16:46:30 »
Se nyt vähän riippuu, mut kyllä lyijykynä on ehdottomasti mukavin työväline ja itse lyijärivaihe on työvaiheista mukavin. Se on sitten eri asia, mikä jälki on lopulta mukavin. Itselläni viimeistelyvaiheessa/tussausvaiheessa ehdoton ässä on sivellin ja tussi, värittämisessä akvarellit, mut tää kysymys on sikäli vähän vaikea, että vaikka lyijäri onkin mukavin, niin se on mulla vain osa työprosessia. Vain tietyissä kuvitustöissäni se muodostaa lopullisen jäljen, mutta kyllä mä yleensä pyrin kaiken lopulta tussaamaan.

Tussaaminen ei kuitenkaan aina ole kovin kivaa ja siksi se ei voi olla myöskään mukavinta. Lyijärityöskentelyssä mun suusta pääsevä kirosanojen lukumäärä suorastaan romahtaa tussaukseen verrattuna.

Antoisin työväline on kuitenkin akvarellit. Ne ovat varsin vaikea työväline, mutta onnistumisen elämykset voittavat kyllä kaiken muun. Akvarelleilla tekeminen antaa mulle kaikkein eniten kiksejä työprosessin aikana ja etenkin onnistuneen työn jälkeen. Lyijykynän parhaimmat puolet ovat juuri se helppous ja vaivattomuus. Se on työn alkuvaiheessa ehdottomasti mun vakioperustyökalu kaikessa, minkä aloitan. Rentouttava väline suorastaan... Vastaan siis lopulta kuitenkin sen lyijykynän...  ::)

Ankka89

• Jäsen
« Vastaus #5 : 12.03.2004 klo 17:20:57 »
Nykyään olen innostunut käyttämään sivellintä, valitsin siis sen.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #6 : 12.03.2004 klo 18:09:59 »
Mäkin olin kahden vaiheilla ton siveltimen kanssa, mutta valitsin silti tussin, koska ainakin vielä hallitsen sen paremmin ja se on nopeampi.
Tussausvaihe on kuitenkin mukavampi.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Leo

• Jäsen
« Vastaus #7 : 12.03.2004 klo 18:15:51 »
Tussi. Olen havainnut mukavammaksi piirrellä nopeasti omaksi ilokseni tussilla kuvia kuin lyijärillä. Muutenkaan mun laatu ei paljoa eroa teenkö sarjiksen suoraan tussilla vai en... Asennoista tulee ehkä vakuuttavampia.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #8 : 13.03.2004 klo 12:21:50 »
Luonnostelu lyijykynällä on hauskaa, mutta kyllä se lopullinen homma on hienointa hoitaa piirustusterällä.

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #9 : 13.03.2004 klo 12:58:55 »
Itse pistin tuohon ihan keljuillakseni, että Wacom. Piirtopöydällä on tullut viime aikoina suhrattua jopa enemmän kuin lyijykynällä. Ihan hyvin se alkaakin jo luonnistua. Wacomin käytössä vaan ärsyttää kun isoa rohjaketta ei voi käännellä niinkuin paperia. Jotkut diagonaaliviivat ja käyrät on äärimmäisen hankalia piirrettäviä tämän takia.

Pelottaa vain vähän kun alkaa tottua tuohon UNDOon niin että käsin piirtäessäänkin huomaa hapuilevansa näppäimistöä...

Periaatteessa kuitenkin luonnosteluvaihe on mieluisin, joten olisin voinut laittaa ääneni myös lyijärille.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #10 : 13.03.2004 klo 16:04:22 »
Wacomin käytössä vaan ärsyttää kun isoa rohjaketta ei voi käännellä niinkuin paperia. Jotkut diagonaaliviivat ja käyrät on äärimmäisen hankalia piirrettäviä tämän takia.

Jos käytät Painter-ohjelmaa (oletan näin, koska Wacomin mukanahan tulee tuo classic) paina E.näppylää (se se muistaakseni oli - tai sitten joku toinen ;D) jolla saa "paperin" kääntymään vapaasti (osoitin muuttuu kämmenen kuvaksi ja E-tä alhaalla pitäessä voi kanvaasia pyöritellä [rotate] miten haluaa).
Photarissa ei tainnut tuommoista olla. Sais kyllä olla. Muistaakseni H-näppylällä saa kyllä hand -työkalun, mutta ei sillä pyöritellä kanvaasia.

Timo

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #11 : 13.03.2004 klo 17:25:13 »
Voi harmitus, kun minulla ei ole noista Paintereista mitään versiota. Photaria olen aina käytellyt. Ostin Wacomini käytettynä, enkä saanut mukaan tilpehöörinkejä. Kynäkin on vanha kumiton versio... Vaan on se kyllä silti hyvä! :)

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #12 : 14.03.2004 klo 20:17:51 »
Wacom on kiva lelu, jolla voi tehdä lähes kaiken... Paitsi lämmittää kalapuikkoja. Lyikkäriluonnostelu on kivaa, jos saa sutata mitä vaan, mutta jos tekee jotain kuvituskuvaa tai sarjakuvaa niin luonnostelu ei oikein maistu. Värittäminen on mukavampaa. Valitsen Wacomin!

8)

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #13 : 15.03.2004 klo 20:11:35 »
Akvarellikynillä tekee kaiken mitä lyijykynällä ja enemmän.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

wookeip

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #14 : 16.03.2004 klo 09:58:11 »
lyijykynällä tekisin koko homman josse kävis. mihin tussausta muka
tarvii? tykkään muutenki lyijärin elävästä jäljestä niinku Blade of Immortalissa.
(irtolyijykynistä en tykkää niitten jälki on liian tasainen)

mutta jos tussaan ni tussaan kyllä tussiterillä.