Author Topic: Runeberg ja sarjakuva?  (Read 4567 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Runeberg ja sarjakuva?
« on: 10.03.2004 klo 21:49:58 »
Tästä aiheesta sain kysymyksiä, osaako kukaan vastata/lisätä jotain/mitään:

"Olen keräämässä aineistoa juttuun, joka käsittelee J.L.Runebergin tuotannon ja ajatusten näkymistä sarjakuvassa ja pilapiirroksissa. Toistaiseksi olen
löytänyt Vänrikki stool-lainauksia Karilta, Heikki Paakkaselta ja Juho Juntuselta. Mutta täytyyhän niitä olla enemmän!
Tällaisia siis kyselen:
1: Onko kukaan tehnyt tutkimusta, artikkelia tms. J.L. Runeberfin ja sarjakuvan suhteista?'
2: Onko joku suomalainen piirtäjä (Eluikkaa ei lasketa) tehnyt sarjakuvaa Vänrikki Stoolin tarinoista.
3: Muistatko, missä sarjakuvissa esiintyy Vänrikki Stoolin tarinoiden sankareita (Sven Tuuva & Co)."

Timo

Asko Alanen

• Guest
Re:Runeberg ja sarjakuva?
« Reply #1 on: 16.03.2004 klo 10:27:14 »
Korkeajännitys raportoi Suomen sodan rintamalta:

Petri Hiltusen kuvittama Vänrikki Stoolin Korkeajännitys on edennyt P.A. Mannisen alkuperäisestä kuvakäsikirjoituksesta lopullista piirrostyötä edeltävään luonnosvaiheeseen. Hyväksytty "storyboard" on taiteilijan viimeisteltävänä eli tussauksen alla. Työ on menevä heinäkuuksi painoon ja tuleva elokuulla 2004 ulos levitykseen.

Terv.
sarjakuvatoimittaja
Asko A

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #2 on: 17.03.2004 klo 07:45:22 »
Tässä taas vähän marginaalisempaa settiä.

Riitta Uusitalo teki 1984 Porvoon taideyhdistyksen lehteen sivun sarjakuvan, jossa itse R.beri ei ole mukana, mutta hänen henkensä on. Sarjiksessa on nimittäin paljon taloja joissa Runeberg on asunut. Taustaksi tähän kerrottakoon, että idea tuli siitä, kun Porvoossa todella on joka toisen talon seinässä laatta jossa sanotaan: Runebreg asui tässä talossa vuosina 18XX-18XX.

Itse laitoin pienen viitteen Ryynen ja V.Stoolin suuntaan sarjaani Kansallistunne (Zippo#1 1990). Siinähän seikkailee juuri Sven Dufva, sangen sekavissa meiningeissä. Mukaan kun on sotkettu mm. Suojeluskunta, Kapteeni Haddock ja paljon muuta hötöä. Mitähän tuo lehti olisi levinnyt. 300kpl ei varmaan kauheesti heitä.

Timo: "(Eluikkaa ei lasketa)"
Siis ketä ja mitä ei lasketa?!
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Reply #3 on: 17.03.2004 klo 12:44:38 »
Itse laitoin pienen viitteen Ryynen ja V.Stoolin suuntaan sarjaani Kansallistunne (Zippo#1 1990).
 Mitähän tuo lehti olisi levinnyt. 300kpl ei varmaan kauheesti heitä.

Mulla pitäis olla tuo. Pitää tsekata.

Timo: "(Eluikkaa ei lasketa)"
Siis ketä ja mitä ei lasketa?!
Älä multa kysy ;D tuo oli mukana siinä viestissä jossa multa kysyttiin näitä. Keskisuomalaisen toimittaja kyseli.
Kiitoksia vastauksista!

Timo

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Reply #4 on: 18.03.2004 klo 12:13:14 »
Jaa, jaa... elukka... Minä vaan ihmettelin että mikä eluikka. Mikä se semmonen eluikka on :P

Timo

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #5 on: 18.03.2004 klo 18:40:10 »
Satakunnan kansassa oli Ruunebärintorttupäivänä juttu tähän malliin: "Porvoolaiset lapset ja nuoret tekivät sarjakuvalehden Runebergin aika. Keskus- ja Kvarnbackenin koulun oppilaat tekivät muoto- ja sarjakuvista koostuvan lehden. Sympatiaa sai erityisesti Frederiika Runeberg. Hän ja lapset asuivat talon maalattiaisessa pohjakerroksessa, Runeberg itse keskikerroksessa ja Runebergin rakastajattaret talon ullakolla! Frederika oli sivistynyt nainen, joka luki paljon kirjoja sekä kirjoitti itse. Sellaista pidettiin ennen vanhaan häpeällisenä naisille."
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama