Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvan edut  (Luettu 13722 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mon of Olay

  • Fakta-police
  • Jäsen
  • Viestejä: 897
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #15 : 14.11.2007 klo 19:08:06 »
Tuskinpa vain.

No kyllä minäkin monesti koen tympeiksi sarjakuvat, joissa on yhteen kuvaan pakattu roppakaupalla puhekuplia täynnä tekstiä, mutten silti menisi sanomaan, että "dialogi on romaanien heiniä".  Huono dialogi on huonoa romaaneissakin, ja hyvä dialogi on hyvää sarjakuvassakin, ainakin jos käsikirjoittajalla ja kuvittajalla on edes jonkinlaista sommittelutaitoa.

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #16 : 14.11.2007 klo 19:34:49 »
Tuskinpa vain.

Jep, erityisesti pitkä dialogi tiivistettynä yhteen ruutuun osoitti mahtavaa taloudellisuudentajua piirtäjältä. Mutta kyllä sarjakuvassa voi pitkiäkin dialogeja tehdä ja homma voi toimia, jos tekijöiltä löytyy silmää sujuvalle kerronnalle.

...Vaikka kyllä eräs 40-sivuinen monologi 'From Hell'issä oli omalla kohdallani liikaa, olkoonkin tekijänä Alan Moore.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #17 : 14.11.2007 klo 19:39:52 »
:laugh: Sitä ollaan taas huumoripäällä?
Tuskinpa vain.

Voisin kaivaa esille vaikka kuinka paljon sarjakuvia joissa on paljon dialogia, joka ei silti rasita. Jos jaksaisin.
Kuka käskee tunkea yhteen ruutuun minuuttikaupalla dialogia? Enemmän ruutuja. Paljon vaivaa piirtäjältä = vähän vaivaa lukijalta.

Timo

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #18 : 14.11.2007 klo 19:47:10 »
mutten silti menisi sanomaan, että "dialogi on romaanien heiniä". 

Enpä oikeesti minäkään, kun ajattelen tarkemmin. Vielä hirveempää se on romaanissa, jossa joutuu hokemaan "sanoi A voipuneena" ja "B tokaisi". Sarjakuvassa ei sentään tarvi selittää kuka on äänessä. Mutta ajattelinkin turhaa dialogia ja semmoista jonka kuvapuoli on köyhää.

Elokuvassa vuoropuhelu ja jopa pitkä höpötys on joskus mainiota.

alkimohap

  • Jäsen
  • Viestejä: 37
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #19 : 14.11.2007 klo 20:51:50 »
Sarjakuvantekijä voi olla yhtäaikaa sekä suuri romaanikirjailija että elokuvaohjaaja aivan yksin omilla ehdoillaan. Tai sitten ei kumpaakaan missään nimessä, eikä minkään muunkaan tunnistettavan taiteenmuodon edustaja.

Koska sarjakuvassa näkyy pakosta useita ruutuja samanaikaisesti, se on selvästikin kerrannollisempaa kuin elokuva - kerronnallisuudesta en osaa sanoa. Varmaan kyllä onkin niin. Toisaalta pelkkä rinnakkain ja sarjana esiintyvä kuvan ja tekstin sekamelska voi pistää pään sekaisin pahemmin, ainakin jos sivujen tuijottamiseen keskittyy kunnolla. Ajan raiteita tasavauhtia puksuttavaa videota eli elokuvaa joutuu tosiaan seuraamaan passiivisemmin. Siltä puolin visuaalinen, "kuvataiteellinen" kokonaisuus on periaatteessa yksi kova vastine liikkuvalle kuvalle.

Tyypillisesti hieno tarina kannattaa julkaista sarjakuvana, jos kerronta on sellaista, että siitä saisi paljon irti hahmojen ja niiden tekemisen ilmaisemisesta kuvana. Ja etenkin jos on paljon ytimekkäitä ajatuksia ja dialogia. (PTJ Uusitalon linkki on kuvaava. ;)) Tai jos tapahtumien ympäristö on olennainen ja mielenkiintoinen. Tai sitten ei. Hahmojen tekemättömyyden kuvaaminen mielenkiintoisesti lienee yleensä paljon vaikeampaa. Kaikkia ajatuksia ei tarvitse puhututtaa hahmoilla ääneen, mutta jotain konkreettisesti näytettävää pitäisi silti tapahtua. Siis harvassa ovat sarjakuvat kokonaan ilman hahmoja pelkällä kuvallis-tekstillisellä sfäärityksellä, tajunnanvirralla ja sielunmaisemilla. Ainakin ne pahimmat epileptiset ja psykedeeliset animaatiot rajautuvat pois, tosin niissä pompataan jo muutenkin kokonaan pois kerronnasta ja tapahtumista. Sarjakuva on ehkä enemmän näytelmää ja runoutta kuin puhdasta proosaa.

Elokuvissa ja sarjakuvissa voi pitkän monologin tai dialogin aikana tapahtua vaikka mitä siistiä: hahmo tai hahmot kävelevät ja maisema vaihtuu jopa taiteellisen tyylikkäästi dialogiin ja hahmojen sisäisen maailman muutoksiin sopien. (Krhm Cerebus the Aardvark ja kohtaus "Mind Games II" kirjassa High Society: hahmo välillä tarpoo ja välillä ui harmaassa, abstraktissa massassa ja keskustelee käsittämättömistä juonista toisen, näkymättömän hahmon kanssa yrittäen vielä lypsää varmuuden, kuka tämä toinen on ja mitä oikein aikoo. Cerebuksessa ainakin on vivahteikasta kieltä ja dialogia ja sitä on verrattu paksuihin venäläisiin klassikkoromaaneihin.) Tai sitten taustalla tapahtuu aivan omia juttuja, jotka voivat koomisesti jopa viedä todellisen huomion, kuten joissain Don Rosan sarjakuvissa. Sarjakuvassa nimenomaan on vielä se etu, että kaikki tapahtumat saa napattua varmasti ekalla kerralla, kun ei ole elokuvan aikarajoitetta. (Mainitaanpa eräät parodiset (?!) piirrosanimaatiot, joissa hahmot puhuvat ylinopeasti ja vieläpä päällekkäin ja kaiken kukkuraksi samaan aikaan taustalla vilahtaa tuhat triljoonaa omituisuutta, jotka on tarkoitus tunnistaa viitteiksi n:ään muuhun teokseen. Ei sellaista kaikkea pysty ottamaan vastaan yhdellä kertaa pakkonopeudella elleivät omat katse ja mieli ole valmiiksi kouliintuneet piinkoviksi. Excel Sagan tekijöillä ei varmasti ollutkaan se tarkoituksena, mutta siihen voi tekijänä tai vastaanottajana kömmähtää vahingossa, jos ei skarppaa.)

400-sivuinen mangapuhelinluettelo oikein halvalla kierrätyspaperilla vasta onkin esineenä miellyttävä. Sitä vain pläräämään, sivuja riittää kyllä. (Niin Cerebuksessakin.)

Arkistojen uumenista sattui silmiini muinainen ketju omenat ja appelsiinit. Muistakin vanhoista ketjuista yllättävien otsikoiden alta saattaisi löytää lisää filosofointia.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #20 : 14.11.2007 klo 22:36:18 »
Sarjakuva on ehkä enemmän näytelmää ja runoutta kuin puhdasta proosaa.


Niin on.

Tuttua on sekin että mahdottomien ympäristöjen ja hahmojen luominen on sarjakuvapiirtäjän etu.

Vaikka elokuvan trikkitekniikat kehittyisivät kuinka, ne eivät mene täydestä. Usein ne asettuvat joko kömpelyyttään mutta myös etevyyttään häiritsemään katsojan ja tarinan väliin. Sarjakuvalukija taas hyväksyy viimeistelemättömänkin piirroksen, kunhan tunnistaa sarjakuvantekijän pyrkimyksen - sama ilmiö kuin teatterissa jossa viitteenomainen lavastus kelpaa yleisölle.

tmielone

  • Il Dille
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 635
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #21 : 15.11.2007 klo 08:12:58 »
Tässä ketjussa on tullut ilmi paljon hyviä ajatuksia, joista olen täysin samaa mieltä. Yhtä asiaa jäin kuitenkin miettimään.

Useasti tällaisissa keskusteluissa mainitaan sarjakuvantekijän täysi valta teokseen ja verrataan sitä elokuviin, joissa on paljon tekijöitä ja kompromissejä. Tämä on hyvä pointti, mutta en ole vielä valmis allekirjoittamaan väitettä, että useampi tekijä heikentää lopputuotteen laatua. Joskus taiteilijan oma maailmankaikkeus ei vain avaudu tavalliselle lukijalle. Tällöin yleensä toivoo, että teosta olisi ollut työstämässä useampi ihminen, jolloin tarina olisi voitu saada muotoon, jossa muutkin kuin taiteilija itse ymmärtää sen viestin. Tietenkin lopputulos riippuu täysin tekijän/tekijöiden ammattitaidosta ja lukijan/katsojan kyvystä eläytyä.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #22 : 15.11.2007 klo 09:28:33 »
en ole vielä valmis allekirjoittamaan väitettä, että useampi tekijä heikentää lopputuotteen laatua. Joskus taiteilijan oma maailmankaikkeus ei vain avaudu tavalliselle lukijalle

Totta, mutta kun on nähnyt tuhat elokuvaa, ne tuntuvat jo ajan tuhlaukselta ja alkaa katsella mielikseen Max Anderssonin kummallisuuksia. Hyvin ("ammattiataidolla") tehty ennalta arvattava elokuva on minulle paskaa, kökkö ja epäjohdonmukainen mutta uutta näkökulmaa tarjoava persoonallinen tuote tuntuu nannalta - koska se vie alaa eteenpäin vaikka peruuttaakin vähän ottaakseen vauhtia.

Chemo

  • Jäsen
  • Viestejä: 622
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #23 : 15.11.2007 klo 10:52:14 »
Useasti tällaisissa keskusteluissa mainitaan sarjakuvantekijän täysi valta teokseen ja verrataan sitä elokuviin, joissa on paljon tekijöitä ja kompromissejä. Tämä on hyvä pointti, mutta en ole vielä valmis allekirjoittamaan väitettä, että useampi tekijä heikentää lopputuotteen laatua.

Tärkeintä on, että toteutetaan jonkun näkemystä (ja että siinä näkemyksessä on jotain ideaa myös).

Kyllähän elokuvallakin voi toteuttaa vahvaa, luovaa taiteellista näkemystä; monesti ohjaaja on se vahva hahmo hyvän elokuvan takana. Fellini, Von Trier, Aki Kaurismäki, Tarantino, Kubrick jne jne... ja vastaavasti sarjakuva voi olla viikkopalaverissa ennakkoon laskelmoitu, yrityksen kokonaismarkkinastrategiaan sopiva liukuhihnatuote.

Keijon "hyvin tehdyn" elokuvan kuvauksesta tunnistan heti kaupallisimman Hollywood-ryönän jota on aikanaan tullut katsottua jonkunkin verran - enää ei jaksa. Kotimaisistakin leffoista ne pienintä yhteistä nimittäjää hakevat tuotannot lienevät usein vastaavaa tuubaa, mutta pienemmässä mittakaavassa ja vähemmällä ammattitaidolla tehtyä (en ole läheskään ajan tasalla noissa, joten en tiedä varmasti. Kertokaa jos nää Koivusalot sun muut ovatkin jotain muuta).
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

McAnux

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 9
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #24 : 15.11.2007 klo 14:50:16 »
Sarjakuvassa voi kuljettaa yhtäaikaa useampaa eri kerronnan tasoa. Ketjun aloittaja mainitsi viestissään Watchmenin, josta löytyy mun mielestä hyvä esimerkki tarinan kuljetuksesta useammalla tasolla samassa ruudussa. Siksipä kyseisestä teoksesta tekeillä oleva filmatisointi hirvittää jo etukäteen.

jani_k

  • Jäsen
  • Viestejä: 25
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #25 : 20.11.2007 klo 11:37:37 »
Mulle tuli mieleen sellainen, Understanding Comicsissakin esiintyvä ajatus, että sarjakuva olisi ainoa missä toimivat ns. ikonografiset hahmot. Tarkoitan siis sellaisia hyvin pelkistettyjä hahmoja, kuten vaikka Leppo Luupää tai Tintti. Etunanäillä on    ainakin se että niihin on helppo samaistua ja astua heidän saappaissaan tarinan maailmaan.

Uskoisin että kirjallisuudessa tuollaiset eivät oikein toimi enkä ole varma voiko sellaisia edes sen keinoilla toteuttaa. Elokuvissakin ikonografiset tai voimakkaan symboliset hahmot taas usein näyttävät lähinnä naurettavilta, kuten lukuisista supersankarielokuvista voi kukin tahollaan todeta. Animaatioelokuvissa niitä nyt tietysti on, mutta perustelematta mitenkään, niin omasta mielestäni ne eivät niissäkään yleensä toimi niin hyvin kuin sarjakuvissa.

Olen pahoillani jos ajatukseni on "hieman" epäselvä, en ole oikein saanut muotoiltua sitä vielä itsellenikään.
Imagination will often carry us to worlds that never were. But without it we go nowhere. - Carl Sagan

Chemo

  • Jäsen
  • Viestejä: 622
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #26 : 20.11.2007 klo 12:21:14 »
Uskoisin että kirjallisuudessa tuollaiset eivät oikein toimi enkä ole varma voiko sellaisia edes sen keinoilla toteuttaa.

Eiköhän tää kuitenkin oo kirjallisuudessa hyvinkin toimivaa ja yleistäkin: aina ei tarvitse kuvata hahmon ulkoasua mitenkään pikkutarkasti. Hahmon voi sitten mielessään muokata haluamansalaiseksi, ja samaistua häneen, kun hahmoa ei koko ajan näe. Tällöin on myös tarvittaessa helppo vääntää mielessään mahdollisuudet poikkeavuudet joksikin muuksi kuin mitä kirjailija on kuvannutkaan.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

Irene

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 812
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #27 : 20.11.2007 klo 12:46:35 »
Siteeraan taas itseäni. Blogiin kirjoitin Christophe Blainin Olgan yhteydessä näin:

"Yhteenvetona voisi siis sanoa, että Blain hallitsee sarjakuvan taidemuotona täydellisyyttä hipovalla tavalla. Jos Olga olisi romaani, vaatisi se 500 sivua tarinankerrontaa eivätkä yllämainitut huikeat maisemat ja ajankuva mitenkään välittyisi visuaalisesti Blainin omalla persoonallisella tavalla. Jos taas kyseessä olisi elokuva, eivät Hollywoodin kiiltokuvapoika-merirosvot olisi läheskään yhtä karmaisevia."

Tämä yksittäistapaus lienee yleistettävissä laajemmallekin.
Lukupäiväkirjani: http://sbrunou.blogspot.com

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #28 : 20.11.2007 klo 15:17:22 »
Mulle tuli mieleen sellainen, Understanding Comicsissakin esiintyvä ajatus, että sarjakuva olisi ainoa missä toimivat ns. ikonografiset hahmot. Tarkoitan siis sellaisia hyvin pelkistettyjä hahmoja, kuten vaikka Leppo Luupää tai Tintti. Etunanäillä on    ainakin se että niihin on helppo samaistua ja astua heidän saappaissaan tarinan maailmaan.

Uskoisin että kirjallisuudessa tuollaiset eivät oikein toimi enkä ole varma voiko sellaisia edes sen keinoilla toteuttaa.

Eli siis Kuten Harri Nykäsen raid-kirjat ennen tv-sarjaa?
Kirjallisuudessa käytetään tätä samaa tehokeinoa, annetaan lukijan kuvailla hahmo itse tai käytetään sangen harvinaista toisen persoonan kerrontaa.
Lukija= päähenkilö.


sarjakuvassa toimii myös elokuvallinen vastakohtien tai keskenään ristiriitaisten asioiden käyttö (mm. kontrasti sanan ja kuvan välillä, ajan kulun vääristäminen) ja luonnollisesti luonnottomuuden kuvaaminen perspektiivivirheen kautta, mikä tosin edellyttää että perspektiivin oikeasti hallitsee.

minusta sarjakuvissa kuten elokuvissa, musiikissa, kirjoissa ja muussa kertovassa mediassa ei olennaisinta ole kesto tai pituus sinänsä. Vaan sisältö.
Sitä joko on tai sitten ei todellakaan.

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Vs: Sarjakuvan edut
« Vastaus #29 : 10.01.2008 klo 11:29:43 »
Kirjallisuudessa käytetään tätä samaa tehokeinoa, annetaan lukijan kuvailla hahmo itse tai käytetään sangen harvinaista toisen persoonan kerrontaa.
Lukija= päähenkilö.

Joidenkin kriitikoiden mielestä tämä ettei henkilöitä kuvailla on puute romaanissa. Minusta se ei ole, ei minua kiinnosta mitä Ilkka Remeksen kirjan päähahmo on tehnyt lapsena, kuka oli hänen ensirakkautensa ja keneltä hän sai ensimmäisen kerran. Ei niitä toimintaelokuvissakaan kerrota, esimerkkinä juuri tuo Raid ja vaikka Die Hardit ja hyvin ne toimivat, ajavat asiansa. Pelkistetty ulkoasu on sarjakuvassa keino ettei aina täydy piirtää yksityiskohtaista hahmoa eri asentoihin, tarinahan on tärkein ja hahmojen luonne ja käytös yleensä. Tietysti hahmon ulkoasu on myös riippuvainen piirtäjän teknisestä taitavuudesta riippuvainen. Tai laiskuuden asteesta.