Kirjoittaja Aihe: Thierry Groensteen: The System of Comics / Système de la bande dessinée  (Luettu 3001 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jena Baran

  • Jäsen
  • Viestejä: 123
Postissa saapui tänään teos
Thierry Groensteen: The System of Comics

Käsittääkseni tämä on yksi harvoja sarjakuvan "kielioppia" ruotivista kirjoista Scott McCloudin ja Will Eisnerin teosten lisäksi. Se ilmestyi englanninkielisenä helmikuussa 2007. Ranskankielinen alkuteos Système de la bande dessinée ilmestyi 1999.

Selailulla pistää silmään tämän napakan ja nätin kovakantisen kirjan (188 sivua) niukka kuvitus ja raskaan ja monimutkaisen oloinen teksti. Taitaa olla tieteellinen opus. Eiköhän tämäkin tule tiedonjanoon joku päivä kahlattua. Sarjakuvan kerrontakeinoja ja tämän median omimpia välineitä ei koskaan auota liikaa.

Onko joku jo tutustunut tähän kirjaan tai Groensteenin ajatuksiin? Itse olen joka tapauksessa onnellinen siitä, että se on ilmestynyt nykyiselle lingua francalle käännettynä.

Takakansi: An authoritative exploration of how the comics achieve meaning, form and function

Kirjan kolmen osion nimet ovat hellyttävän lutuisia:
The Spatio-Topical System
Restrained Arthrology: The Sequence
General Arthrology: The Network

Alla kaikki kirjan otsikot, jotta ostoa harkitsevat pääsisivät parempaan käsitykseen tarjolla olevista ajatuksista:

Foreword
Introduction
  Toward a new semiology of comics
    The useless dispute about signifying units
    A dominantly visual narrative species
  The impossible definition
  Iconic solidarity as a foundational principle
  Introducing arthrology and the spatio-topia
The Spatio-Topical System
  1.0   [sic, 2.0 on myös tyhjä ja 3.0 puuttuu kokonaan]
  1.1-The pregnancy of the panel
  1.2-The first spatio-topical parameters
  1.3-The hyperframe and the page
  1.4-On the importance of the margin
  1.5-The site
  1.6-The composition of the double page
  1.7-The functions of the frame
    1.7.1 The function of closure
    1.7.2 The separative function
    1.7.3 The rhythmic function
    1.7.4 The structuring function
    1.7.5 The expressive function
    1.7.6 The readerly function
  1.8-An intermediary space: the strip
  1.9-An additional space: the word balloon
    1.9.1 The balloon in the panel
    1.9.2 The balloons in the page
  1.10-On the inset
  1.11-On the page layout
    1.11.1 The typology of Benoit Peeters
    1.11.2 A defense and illustration of the regular layout
    1.11.3 New propositions
Restrained Arthrology: The Sequence
  2.0
  2.1-Regarding the threshold of narrativity
  2.2-A plurivectorial narration
  2.3-The planes of meaning
  2.4-To the research of the gutter
  2.5-Redundancy
  2.6-Breakdown and mise en scène
  2.7-Description and interpretation
  2.8-The functions of the verbal
  2.9-An exercise of translation
  2.10-Breakdown and page layout
General Arthrology: The Network
  3.1-The stage of gridding (quadrillage)
  3.2-A first approach to braiding
  3.3-From site to place
  3.4-Some compact series
  3.5-Dialogue from page to page
  3.6-The innerved network
  3.7-The imperialism of braiding
Conclusion
Notes
Index

Eivätkö nämä olekin aivan ihania! Tulee Kenneth Smithin esseet mieleen Comics Journalissa vanhoina hyvinä aikoina, vielä kuorrutettuna lisäakadeemiskalla.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2007 klo 02:29:37 kirjoittanut Jena Baran »

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Huokaus. Työtä, työtä.

Tilasin saman tien ja sitte pitää ruveta kahlaamaan läpi. Ainoa lohtu että voi kierrättää vahingon luettamalla se opiskelijoilla.

Mangaopiskelijoilla...mmm. >:D Se mikä ei tapa, vahvistaa.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Wow... vaikuttaa... öh, vaikuttavalta. Arthrologyhan on anatomiaa.  :o
Francois Lacassin on ymmärtääkseni kirjoittanut samantapaisia opuksia sarjakuvan kielestä.

Timo

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 986
Wow... vaikuttaa... öh, vaikuttavalta. Arthrologyhan on anatomiaa.  :o

Luultavasti tarkoittaa jotakuinkin samaa kuin topologia, eli kuinka verkon solmut ovat yhteyksissä toisiinsa. Särmää voidaan kuvata myös niveleksi (kreik. arthron), joka liittää verkon osia toisiinsa.

"Restrained Arthrology: The Sequence" varmaankin viittaa siihen, että yksinkertaisimmillaan sarjakuva voidaan ajatella toinen toistaan seuraavien kuvien sarjaksi, eli kukin kuva liittyy vain edelliseen ja seuraavaan kuvaan. "General Arthrology: The Network" tarkoittaa, että sarjakuva yleistetään verkoksi, jossa kuvien välisiä yhteyksiä ei ole rajoitettu tuolla tavalla. Tällainen malli on tarpeen, kun otetaan huomioon esimerkiksi kaikkien samalla sivulla olevien ruutujen suhde toisiinsa.

Sitä voikin sitten miettiä, mitä "The imperialism of braiding" on tarkoittavinaan. Ei tässä ihan silkasta postmodernistisesta hötöstä taida olla kyse, mutta pieni Alan Sokalin pelko ei olisi ollut pahitteeksi.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Kiinnitin huomioni jo sisällyksen alussa esiintyvään kohtaan: Toward a new semiology of comics
Mitähän se vanha semiologia (tai semiotiikka) sitten on? Ecoa ja Barthesia? Saavatko Lacan ja Greimaskin kyytiä? Vähän pahaa pelkään, että yhtään ei lipsuta sosiologiseen (ks. James Carey) tai Fisken viitoittamaan prosessikoulukunnan suuntaan? Vaan että edelleen sarjakuvaa tarkastellaan pelkästään objektina (huomaamatta tulkitsijan tai tulkintaympäristön vaikutuksia?). No siihenhän tuo nimi ja sisällys viittaa. "Sarjakuvan systeemin" selvitysyritykseen. Ja uusia käsitteitä ja työkalujakin Groensteen lanseeraa. Kaiken maailman funktioita.

Itse taidan olla sen verran tyytyväinen Altti Kuusamon 90-luvulla esittämiin (vanhaan(?) semiotiikkaan perustuviin) teorioihin, että en aivan tältä istumalta ryntää dekoodaamaan tuota Groensteenia.  :)

Mutta kaikin mokomin, hienoa että tämmöistä tutkimusta jaksetaan tehdä. Kertokaahan urhoolliset lukijat mitä tästä kirjasta kostuu? Hinta näkyy kumminkin olevan Amazonilla neljä kymppiä.

Yli 20 taalaa huokeammalla lähtisi teos Reading Comics: How Graphic Novels Work and What They Mean. Tekijää, Douglas Wolkia jopa haastatellaa Amazonin sivulla:
http://www.amazon.com/Reading-Comics-Graphic-Novels-Work/dp/0306815095/ref=pd_bxgy_b_img_b/103-7070894-5807021
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson