Kirjoittaja Aihe: Luonnoksesta valmiiksi työksi  (Luettu 29642 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

• Jäsen
Vs: Luonnoksesta valmiiksi työksi
« Vastaus #30 : 12.02.2011 klo 22:21:31 »

Erittäin loistavasti piirrettyä sarjakuvaa noissa Maziwapin laittamissa näytteisä. Pidän erityisesti hahmojen ilmeikkäästä toteutustavastaja ruutujaon käyttämisestä. Tämä on jo laatu kamaa ihan isolla K:lla.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #31 : 14.02.2011 klo 21:32:07 »
Tuli viimein otettua skanneja välivaiheesta, joten laitetaan tuo viime sunnuntaina tehdyn sarjakuvan kolmas sivu tänne. Vaiheiden dokumentoinnin takia ehkä hieman normaalia järjestelmällisemmin toteutettu sivu.

Ensin tarkkaan harkittu käsis:

Sitten piirretty vähän hahmotelmaa sivusta ja aloitettu työskentely piirtämällä kartano. Kartanoon otettua mallia Call Of Cthulhu roolipelin kuvituksesta. Tässä vaiheessa täytyi tarkistaa miltä ne modernit autot oikein näyttää.

Kuva saatu valmiiksi. Väsymys alkoi jo painaa hieman.

Eka tussaus ja kumitus.

Sitten tuhotaan loputkin viimeisellä tussauksella.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #32 : 16.02.2011 klo 22:19:09 »
Pyydän anteeksi jo etukäteen opettajamaista sävyäni, mutta mun on pakko sanoa seuraavaa, ja sanon tämän siksi että uskon että siitä on hyötyä ja että tää olennaisesti parantaa piirrostenne tasoa:

Sekä Maziwapin että Tero Mäntylän jutuissa luonnos on paljon parempi kuin lopullinen tussaus, koska siinä on särmä ja hetken into. Molemmissa on myös uskoon lähdetty piirtämään puhtaaksi kaikkia luonnoksen virheitä siitä huolimatta että luonnos kertoo vain "fiiliksen", eikä vielä sitä miltä lopullisten hahmojen pitäisi näyttää ollakseen anatomisesti oikeaoppisia ja uskottavia. Suosittelisinkin seuraavaa:

Kun olette piirtäneet sen luonnoksen, lisätkää kuvaan toisella kynällä apuviivat, apupallot ja niiden pysty- ja vaakalinjat jotta näette että silmät, nenät, suut ja korvat ovat suunnilleen oikeassa kohden päätä, että perspektiivit vaikuttavat järkeviltä ja että vaaka- ja pystysuuntaiset viivat ovat vaaka- ja pystysuuntaisia. Tässä vaiheessa voi ottaa peilin avuksi ja verrata omiin kasvoihin - meneekö kuvakulmat oikein? Vartaloita piirrettäessä piirretään luonnokseen aina koko vartalo, myös ne osat jotka jäävät ruudun ulkopuolelle tai muiden objektien taakse.

Sitten miettikää jokainen asento - jääkö hahmo jäykäksi? Onko kyseessä ihminen vai patsas? Onko dynamiikkaa? Käykö liikkeen suunta selväksi? Molemmilta varmasti löytyy hyllystä sellainen perusteos kuin "Marvel Way to Draw", se on oikeasti ihan hyvä hankinta ostaa omaksi ja lukea uudestaan - katsokaa sieltä mikä on dynaamisen ja ei-dynaamisen poseerauksen ero. Liioitelkaa.

Jos lopullinen piirros näyttää samalta kuin luonnos, ei kehitystä matkalla ole tapahtunut. Silloin pitää palata luonnokseen, ja miettiä, oliko se oikeasti niin hyä että se kelpaisi lopulliseksi työksi.

Sitten tulee viimeinen paha rasti, tussaus. Mä itse pilasin alkuvaiheessa monta kuvaa liialla varjostamisella ja laittamalla kasan viivanpätkiä siihen missä pitäisi olla yksi rohkea kynänveto. Varjojen laittaminen väärään paikkaan on helppo tapa sotkea kuva, samoin turha viivavarjostus vain tekee söhryä. Skannatkaa se kuva turvaan ennen kuin teette ainoatakaan varjoa, ottakaa printti, ja luonnostelkaa ne varjot ensin siihen printtiin, ihan rohkeasti apuviivoja käyttäen.

Jos varjot eivät automaattisesti löydä paikkaansa, saattaa olla ettei niitä tarvita. Nykyaikaiseen väritystyyliin kuuluu todella paljon aivan turhaa varjoa ja highlight'iä, siinä missä tasainen serigrafia-henkinen väripinta olisi monta kertaa paljon uskottavampi. Älkää piilottako virheitä yksityiskohtien taakse, eivät ne pysy piilossa vaan kaikki mikä on mukana näkyy, ja niinpä kaikki mikä ei toimi pitää ottaa kokonaan pois. Vaikka se tarkoittaisi että jäljelle jää pelkkä ääriviiva.

Teillä on mahdollisuus parantaa jälkeä todella paljon hyvin pienellä vaivalla. Se on sen arvoista.

Työn iloa,
Kivi
« Viimeksi muokattu: 16.02.2011 klo 22:24:18 kirjoittanut [kivi] »

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #33 : 17.02.2011 klo 11:23:30 »
Pyydän anteeksi jo etukäteen opettajamaista sävyäni, mutta mun on pakko sanoa seuraavaa, ja sanon tämän siksi että uskon että siitä on hyötyä ja että tää olennaisesti parantaa piirrostenne tasoa:

Ei haittaa opettavainen sävy. Ainakin minun osaltani kyse on ihan tiedostetusta ongelmasta. Omalta osaltani siitä, että ei tule tarpeeksi käytettyä aikaa ennen kuin on kiire saada sivu tussaukseen ja sitten lopulta meneekin enemmän aikaa tuskaillessa tussauksen kanssa.

Varjostuksen kanssa tämä on poikkeuksellinen työ, kun normaalisti niitä tulee käytettyä aika harkiten ja olen koittanut löytää itselleni tehokasta tapaa "viimeistellä sivu." Tässä koitin saada yleisluonteesta tummemman. Yleensä tämä päämäärä ei ole toiminut kovinkaan hyvin minulla. Ainakaan tussilla.

Täytyy kuitenkin todeta, että ei, ei löydy "Marvel Way to Draw" - kirjaa hyllystä. Ei ole koskaan tuntunut hankkimisen arvoiselta, mutta ehkä se on hyödyllisempi teos, kuin mitä kuvittelen. Vahvemmin nuo omat vaikutteet on ollut kuitenkin Mangan suunnalla.

Kiitos neovoista.

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #34 : 17.02.2011 klo 20:43:36 »
Tässois tämmönen "Jonkun toisen luonnoksesta valmiiksi työksi" -setti.

Eli kaveri teki tarinan luonnosta myöten valmiiks ja mä tussaan ja väritän. Mähän osaan värittää ja tussata tasan omalla tyylilläni, joten mun oli pakko piirrellä olennaiset asiat, lähinnä ihmiset, omaan tyyliin uusiksi.

Toi viiminen psykededlia-asia on semmonen tosi näppärä photarifiltteri kuin PBeltin Multifill. Se täyttää tussauksen erivärisillä värialueilla, jotka on sit tosi helppo taikasauvalla napata väritettäväks. Sillä kanssa kerralla näkee, vuotaako joku tussipiirros. Sit vielä sitä tussipiirrosta ei oo pakko korjata (lennokkuus voi kärsiä) vaan korjauksen voi tehdä suoraan tohon multifill-layeriin.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2011 klo 20:45:35 kirjoittanut Valtteri »

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #35 : 17.02.2011 klo 20:46:57 »
Toka ruutu on sit "aika äkkiä" väritetty (yhteen yksinkertaseen hahmoon nyt menee silti 13 eri väriä mut) ja siitä eteenpäin laitetaan taustaan värit, pistetään varjot omalla multiply-layerillaan päälle ja koristellaan komeutta röökinsavulla, lialla, valolla ja tähdillä.

judea

• Vieras
« Vastaus #36 : 18.02.2011 klo 22:59:31 »
Huh, mä jo säikähdin että tausta jää vihreäks.

Miha

• Vieras
« Vastaus #37 : 19.02.2011 klo 20:56:37 »
Huvin vuoksi voisin laittaa tänne lauantai-illan työt, eli ensimmäinen paneeli Lopunperä kakkosen puuttuvasta sivusta (sivu 8, paneeli 1). Ja tosiaan näytän mieluummin vain yhden paneelin, jotta saadaan yksityiskohdat selkeästi esiin tässä kvaakin sallimassa pienessä kuvakoossa.

Kuten kuvista näkyy, en nykyään enää käytä lyijykynää, vaan luon kuvan ensin sinikynällä, jonka jälkeen tussaan hahmot ja lopuksi taustan. Yhden välivaiheen eliminointi säästää aikaa, mutta toki lisää virheitäkin. Tosin annan aina muutamat virheet itselleni anteeksi jotta saisin tämänkin syksyllä ulos.

Väritystähän näissä ei siis vielä ole, mutta se on taas niin iso prosessi että voisin tehdä sitä varten ihan oman kuvasarjan myöhemmin.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #38 : 02.03.2011 klo 13:00:13 »
Kuvakäsikirjoitus? Nopeasti ennen kuin unohtuu.

Edelisen pohjalta luonnos jonka päälle alan tussaamaan.

Tussaus.

Kumitus. Tämän jälkeen koneelle.

Tässä tekstiä vaille. Tähän on korjattu havaitut virheet. esim. viimeisen kuvan pänikän epäonnistunut piirros.

Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

judea

• Vieras
« Vastaus #39 : 11.03.2011 klo 21:40:31 »
Tässä Peräsmiehen Pojan erikoisjutusta ruutu ja sen eri vaiheet.

(Huom. Ei ole minun tekemäni, kunnia kuuluu T.Kokkilalle.)

--judea

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=381261186876&set=o.178334314600&theater

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #40 : 13.03.2011 klo 17:30:57 »
Tässä Peräsmiehen Pojan erikoisjutusta ruutu ja sen eri vaiheet.

(Huom. Ei ole minun tekemäni, kunnia kuuluu T.Kokkilalle.)

--judea

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=381261186876&set=o.178334314600&theater

Ehkä Kokkila olis itse laittanut sen tänne jos olisi halunnut?

Kivi

judea

• Vieras
« Vastaus #41 : 14.03.2011 klo 15:44:55 »
Ehkä Kokkila olis itse laittanut sen tänne jos olisi halunnut?

Kivi

Niin, mutta jos se on julkaistu Facebookissa jossa sadat miljoonat ihmiset voivat nähdä sen, niin tuskin mikään estää sitä täällä julkaisemasta ja toisaalta,
JOKAINEN kvaakkilainen on laittanut linkkejä joihinkin kuviin sun muihin.

--judea

EDIT: En olekaan julkaissut sitä missään, laitoin vain linkin että kaikki voivat ihailla sitä.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2011 klo 15:46:37 kirjoittanut judea »

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #42 : 14.03.2011 klo 17:17:01 »
Linkki on sinällään mielenkiintoinen, mutta tämän keskustelun idea taitaa kuitenkin olla kvaakkilaisten työvaiheiden esittely ja työvaiheista keskustelu. Facebookiin jaetun materiaalin julkisuudesta voidaan myös olla montaa mieltä. Itse siis toivoisin, että keskustelu säilyisi omien työvaiheiden esittelynä ja vähintään yhtä kriittisenä palauteen antona mitä tähän asti täällä on annettu.

Koi

• Vieras
« Vastaus #43 : 26.03.2011 klo 01:23:32 »
Askarruttaa tämä: kumpaa järjestystä suositte, ensin tussaus vai väritys?

En tee sarjakuvia, olen aloittamassa isompaa kuvitusta jossa käytössä akvarellit ja tussaamiseen hiusterä. Olen itse tehnyt aiemmin molemmin päin. Lopuksi tussatessa olen tosin käyttänyt sivellintä, jolloin esimerkiksi jotain kämmejä värialueiden reunoissa on ollut helppo peittää kun tussaus on ollut hieman paksumpaa.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #44 : 26.03.2011 klo 11:13:34 »
Askarruttaa tämä: kumpaa järjestystä suositte, ensin tussaus vai väritys?

En tee sarjakuvia, olen aloittamassa isompaa kuvitusta jossa käytössä akvarellit ja tussaamiseen hiusterä. Olen itse tehnyt aiemmin molemmin päin. Lopuksi tussatessa olen tosin käyttänyt sivellintä, jolloin esimerkiksi jotain kämmejä värialueiden reunoissa on ollut helppo peittää kun tussaus on ollut hieman paksumpaa.

Akvarelleilla työskenneltäessä kannattaa värittää ensin ja tussata vasta sitten, jotta värit eivät suttaa  viivaa.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi