Kirjoittaja Aihe: Glömp #9  (Luettu 9222 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sebastian

  • Jäsen
  • Viestejä: 173
  • En ole nero
Vs: Glömp #9
« Vastaus #15 : 24.10.2007 klo 22:38:34 »
Ja täytyy sanoa, etten ihan ymmärrä miten Akateeminen toimii. Joskus olen nähnyt, että niillä ei ole ollut mun albumia siellä myynnissä vähään aikaan, ja sitten heiltä tulee viikon sisällä uusi tilaus, mutta kuitenkin ensi kerralla kun käyn, hyllyssä on enemmän kappaleita kuin mitä edellinen tilaus oli.

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Vs: Glömp #9
« Vastaus #16 : 30.10.2007 klo 23:36:26 »
Ja täytyy sanoa, etten ihan ymmärrä miten Akateeminen toimii. Joskus olen nähnyt, että niillä ei ole ollut mun albumia siellä myynnissä vähään aikaan, ja sitten heiltä tulee viikon sisällä uusi tilaus, mutta kuitenkin ensi kerralla kun käyn, hyllyssä on enemmän kappaleita kuin mitä edellinen tilaus oli.

Joo, sama tullut huomattua. Siellähän tapahtui nyt jotain muutoksia. Sarjakuvista vastaava henkilö vaihtui ja osto-osasto taisi muuttaa jonnekin pois keskustasta. Toivon mukaan tämä ei hankaloita toimintaa.

Nyt muuten pitäisi löytyä taas Glömppiä hyllystä.

sebastian

  • Jäsen
  • Viestejä: 173
  • En ole nero
Vs: Glömp #9
« Vastaus #17 : 31.10.2007 klo 13:38:35 »
Nyt muuten pitäisi löytyä taas Glömppiä hyllystä.

Mistä hyllystä? Kävin Akateemisessa tänään enkä onnistunut havaitsemaan sitä niistä tavallisista suomenkielisten sarjakuvien hyllystä. Enkä voinut kysyä henkilökunnalta, koska kärsin Delsey-Kelferin syndromasta.

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Vs: Glömp #9
« Vastaus #18 : 31.10.2007 klo 13:42:00 »
Mistä hyllystä? Kävin Akateemisessa tänään enkä onnistunut havaitsemaan sitä niistä tavallisista suomenkielisten sarjakuvien hyllystä. Enkä voinut kysyä henkilökunnalta, koska kärsin Delsey-Kelferin syndromasta.

Huh. Mitähän ne niillä kirjoilla tekevät. Toimitin välittömästi lisää, kun huomasin viestisi. Kyllä niiden siellä samalla osastolla pitäisi olla. Jossain välissä olivat paremmin esillä pöydällä, mutta uskoisin, että nyt jo tungettu sinne kaiken muun sekaan.

Ehkä tässä onkin esimakua uusista järjestelyistä. Myyntisykli hidastuu.

Mikko A

  • Jäsen
  • Viestejä: 343
  • ostan omakustanteita - uudet & vanhat - tarjoa!
Vs: Glömp #9
« Vastaus #19 : 20.12.2007 klo 15:46:42 »
Noni... tulihan se luettua kun osui vihdoin kasasta käteen..
Tommi Musturin nimettömät nuo ihme valkoisen pötkö jätkän seikkailut on varsin mainioita. Ilman dialogiakin toimii näyttävyyden vuoksi.

Roope Erosen "Jape ja Kuolema" on ihan ehdoton. Jos ne leipäkuvat olisi jätetty pois (vaikka sarjaan liittyvätkin) olisi vielä parempi. Tyrmistyttävän hölmöä jälkeä ja käsittämätöntä tarinaa - hyvässä mielessä. Lapsellinen värikäs huopakynäjälki jne. Voisi joskus tulla ihan oma albumi kokonaan väreissä.

Aapo Rapi on sekä visuaalisesti omaperäinen & näyttävä, että tarinaltaan tyylikäs.

Janne Tervamäen matskuista sen sijaan henkii esiin animaatiomaisuus. Laimeaa teitokone väritystä ja yksinkertaista ääriviivaa, eikä tarinatkaan tarjoa mitään sen mielenkiitoisempaa.

Lameloksen jutussa on jotain luontaantyöntävää, vaikka määrittely mikä siinä on vikana, on hankalaa.

Katri Sipiläinen on jäljeltään kuin lastenkirjan kuvitus yhdistyisi työpöydänlaatikon epämääräisiin hipahtaviin taidekoulu kokeiluihin (heh). Tässä tapauksessa se on positiivinen määritelmä, mutta räikeät noidan fantasiaseikkailut tuo nimenomaan mieleen jonkun harry potter jälkifiiliksissä olevan teinitytön.

Henriikka Moissasen juttu oli jo alunperin julkaistu siinä Voima lehden (yms) tekemässä yhteiskunnallista sarjakuvaa kilpailun kokoavassa albumissa. Nyt se on värillisenä (tarkoittaen että paperin ja kynän mieto värisävy erottuu, ei sinänsä kyse "värillisestä" kun tehty lähes yhdellä värillä). Ja toimii edelleen, kenties jopa paremmin. En edes tiennyt että myös kemin kilpailun voittanut (ei ole tullut seurattua mitään kilpailuja), mutta muuten itselleni ihan tuntematon tekijä josta voisi odottaa enemmänkin. Tarina onnistuu yhdistämään arkisuuden, nostalgian, yhteiskunnallisen sanoman (mikä se sitten onkaan, jättää varaa tulkintaan eikä osoittele sormella), jne.  Välttää naissarjakuvan kliseitä a'la kaunokirjoitus ja naishahmojen kanssa söpöily jne. Ehdoton helmi!

Reijo kärkkäinen osaa hoitaa homman kotiin myös hieman fantasiaa/mielikuvitusta ja graafisesti varsin miellyttävää matskua yhdistäen ja pikkupojan elämästä kertoen.

Run Tenreido on ihan hauska, mutta ei niin hätkähdyttävä juttu. Hyönteiset touhuaa .

Kwon Youg-deuk tuntui ensin ihan paskalta. Lähinnä kun katsoin kauhukseni että ei kai tämä ole se "Haparointia" jätkä duunaannut, heh.. Mutta loppujen lopuksi esim. tänään viimeksi puhelinmainontaa vastaanottaneena, homma alkoi toimia. lähinnä siinä tokalla sivulla parhaimmillaan (ts. eka sarjissivu).

Lilli Carren sarja on pitkä ja mystinen. 20 sivuinen "mini albumi" melkeimpä, iskettunä keskelle Gkömppiä. En minä ehkä tajua onko tässä joku idea joka johonkin ratkaisuun päätyy, mutta aika hämärää toimintaa missä henkilö elää dilemmassa jossa itseään on olemassa 2kpl.

Anders Nilsenin lintu aiheinen sarjis on ehkä riemastuttavin juttu sitten Roopen sarjakuva. Sarjan alkupuoli on varsin hidastempoista ja siinä ei tunnu oikein tapahtuvan mitään, mutta lintujen vuoropuhelu oksalla kruunaa koko jutun kärkikastiin.

Christopher Forgelius = roskaa. Ei edes meduusa työntymässä naisen ruumiinaukkoihin pelasta tätä, joka on sinänsä harvinainen saavutus!

Michelangelo Setolan tarinasta ei oikein voi sanoa mitään, mutta minun silmää aina miellyttää jos kyse on esim. irtopäiden kanssa pelaamisesta tms.

Andre Lemoksen sarjis näyttää jonkun taidenäyttelyn julisteelta. Levotonta ja häiritsevää.

Benjamin Bergman tavallaan tuo mieleen nuo palvomani Roope Erosen jutut. Tiedostetusti kömpelöä jälkeä missä perspektiivit ja värit yliampuvan törkeitä mutta Bergmanilla siihen soppaan heitetään huvittavaa "näennäisen älykästä" b-sci-fi soopaa joka tekee siitä varsin älyvapaan "psykedeelisen" ja samalla ylivertaisen.

Andrea Bruno nakkaa sarjan tyylikkäitä kuvia jotka ei kuitenkaan muodosta mitään kovin mielenkiintoista "sarjakuvaa".

Jyrki Heikkisen juttuun taas pystyy samaistumaan hyvin etenkin tiettyihin kohtiin. Miehelle tyypillistä jälkeä ja makukysymys miten se toimii. Alkupuoli tarinasta toimi itselleni paremmin.

Rupert & Mulot on taidokas ja tyylikäs. Ei sarjakuvaa, mutta tuollainen kokeellinen veto jossa kaikki sivut liittyy toisiinsa, mutta niiden vaikutus jää tavallaan itsensä tulkittavaksi, koska jokainen sivu tarjoaa vain läjän erilaisia kuvia samasta henkilöstä.

Anna Sailamaan meinasin ensin sekoittaa Katja Tukiaiseen, mutta on tässä vielä omaakin jälkeä. Tavallaan niin tyttösarjista kuin olla jo voi, mutta jää plussan puolelle. Tehokeinona muuten mustavalkoisen sarjakuvan nurmikon värittäminen vihreällä puuvärillä on aika karmaiseva.

Amanda Vähämäen sarjis on myös yksi tarinan helmiä. Kyllä se on ihan puhdas fakta että kun sarjakuvassa on vähän väkivaltaa ja nuorisoa, niin toimii ;)  Mutta mikäs mikäs logiikka virhe tuolla on kun rastapäinen jamaika väreissä hampunlehti paidassa oleva renttu paiskoo toista jätkää turpaan? Jotain realismia sentään! ;)

Olivier Scrauwen hoitaa vielä jotenkin etelä-amerikan mieleen tuovalla sukuelintensyöjä miekkosista kertovalla tarinalla homman sopivasti loppusuoralle.

Välissä oli useampaan kertaan Tommin tekstittömiä tarinoita jotka toimi erittäin hyvin.

Voi olla että jotain unohtui mainita. Sarjisten väliin mahtuu myös aimo annos pelkkää taidetta. Yksittäisiä kuvia tai pieniä kokonaisuuksia. Vaikka taisi olla nimenomaan tämä topic jossa minun mainittiin olevan enemmän "sarjakuva ihminen" kuin "taide ihminen", väittäisi kuitenkin päinvastoin. Mutta se on totta, että jos Glömpille ominaisesta taiteesta puhutaan, joka menee usein mielestäni aika omituisen estetiikan puolelle, täytyy sanoa etten näe sillä taiteella kovin kiinnostavia ominaisuuksia itsessään. Se voisi toimia muulla, esim. levyjen kannet. Mutta itsessään sellainen räikeä ja kömpelö rävellys joka muistuttaa kuin... mitenhän sen ilmaisisi.   Mitä poptaide on populaarikulttuurille, tämä taide on taidekoulu/hassuttelu/fiilistely porukalle?

Mutta sanomattakin selvää että suositeltava sijoitus.

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Vs: Glömp #9
« Vastaus #20 : 20.12.2007 klo 16:04:47 »
Rupert & Mulot on taidokas ja tyylikäs. Ei sarjakuvaa, mutta tuollainen kokeellinen veto jossa kaikki sivut liittyy toisiinsa, mutta niiden vaikutus jää tavallaan itsensä tulkittavaksi, koska jokainen sivu tarjoaa vain läjän erilaisia kuvia samasta henkilöstä.

Mikko, pysyhän tarkkana: siinähän on varsin selkeä jatkumo. Jokaisella sivulla riehuvaa henkilöä on satuttanut seuraavan sivun hahmo. Sarja on lisäksi looppi, eli viimeisen sivun henkilöä on satuttanut ensimmäisen sivun hahmo.

Yksi tulkinta ihmissuhteiden kulusta siis. Nerokas mun mielestä vaikka itse julkaisinkin!

Mikko A

  • Jäsen
  • Viestejä: 343
  • ostan omakustanteita - uudet & vanhat - tarjoa!
Vs: Glömp #9
« Vastaus #21 : 20.12.2007 klo 17:08:12 »
Mikko, pysyhän tarkkana: siinähän on varsin selkeä jatkumo. Jokaisella sivulla riehuvaa henkilöä on satuttanut seuraavan sivun hahmo. Sarja on lisäksi looppi, eli viimeisen sivun henkilöä on satuttanut ensimmäisen sivun hahmo.

Yksi tulkinta ihmissuhteiden kulusta siis. Nerokas mun mielestä vaikka itse julkaisinkin!

joo, kyllä se jatkumo ja luuppi oli selkeä jo ekalla lukaisulla, mutta siis sillä tavalla itsensä tulkittavaksi, että sarjan voi tajuta aikaisintaa toisella sivulla -> Ekaa sivua lukiessa vielä jää epäselväksi mihin ne kuvat liittyy koska 2 ekaa sivua ei ole rinnakkain ja missään vaiheessa ei näe itse fyysisesti 2 hahmoa "taistelemassa keskenään", vaan näkee vaan niiden toisilleen aiheuttamat vammat.

tomu

  • Jäsen
  • Viestejä: 451
  • the book is good but misunderstood
Vs: Glömp #9
« Vastaus #22 : 20.12.2007 klo 18:24:13 »
Ekaa sivua lukiessa vielä jää epäselväksi mihin ne kuvat liittyy koska 2 ekaa sivua ei ole rinnakkain ja missään vaiheessa ei näe itse fyysisesti 2 hahmoa "taistelemassa keskenään", vaan näkee vaan niiden toisilleen aiheuttamat vammat.

Taiton puolesta juuri näin ohjeistettiin tekemään. Mietin tuota itsekin silloin ja päädyin pointtiin, että oikeassakaan maailmassa ei nähdä syitä sille, miksi joku ihminen tarkoituksella satuttaa toista. Sarjassahan ensimmäisen henkilön vammojen syy paljastuu vasta viimeisellä sivulla. Siis tollasta väkivallan kierrettä ja historiaa.

Amanda Vähämäki

  • puolimatruusi
  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 9
Vs: Glömp #9
« Vastaus #23 : 21.12.2007 klo 16:53:09 »
Amanda Vähämäen sarjis on myös yksi tarinan helmiä. Kyllä se on ihan puhdas fakta että kun sarjakuvassa on vähän väkivaltaa ja nuorisoa, niin toimii ;)  Mutta mikäs mikäs logiikka virhe tuolla on kun rastapäinen jamaika väreissä hampunlehti paidassa oleva renttu paiskoo toista jätkää turpaan? Jotain realismia sentään! ;)

kiitos palautteesta! rastapäisen teinin oli tarkoitus herättää juuri tämänkaltaista pahennusta. sarjiksessani (ja ehkä oikeassa elämässäkin?) kaikki ovat potentiaalisia dorkia aatteisiin tahi vaatteisiin katsomatta.

muutoin mielestäni argumentointi "tämä on sarjakuvaa/tämä ei ole sarjakuvaa" ei ole kovin hedelmällistä. esim. ruppert&mulot-jutussa on hyvinkin selkeä "juju", sama se onko kutsutaanko tekelettä sarjikseksi vai ei, mielestäni em. juju toimii loistavasti.
samoin taidepläjäysten kanssa. uskoisin että ne ovat kuin ärsyttävän kohina ja mölinä, jota jotkut musiikin ystävät kuten allekirjoittanut rakastavat, toisten kummastellessa miksei biisissä ole kertosäettä. kohinan ei edes välttämättä sinänsä tarvitse kiinnostaa, mutta se kuitenkin palvelee kokonaisuutta. olisi mälsää kahlata läpi 300 sivua aina samalla tavalla ruutuihin jaettuja mukavia, lukijaystävällisiä sarjakuvia..... eikö?
häh hää  >:D

vaikka oma lehmä onkin ojassa, mielestäni tämä on paras glömppi koskaan, mutta aivan liian vähän huomiota niittänyt.


Mikko A

  • Jäsen
  • Viestejä: 343
  • ostan omakustanteita - uudet & vanhat - tarjoa!
Vs: Glömp #9
« Vastaus #24 : 21.12.2007 klo 23:38:24 »
muutoin mielestäni argumentointi "tämä on sarjakuvaa/tämä ei ole sarjakuvaa" ei ole kovin hedelmällistä.
+
uskoisin että ne ovat kuin ärsyttävän kohina ja mölinä, jota jotkut musiikin ystävät kuten allekirjoittanut rakastavat, toisten kummastellessa miksei biisissä ole kertosäettä. kohinan ei edes välttämättä sinänsä tarvitse kiinnostaa, mutta se kuitenkin palvelee kokonaisuutta.

Minusta tuo jako on ihan perusteltua kun arvio on esitetty sarjakuvafoorumissa. Samoin kuin jollain tietyn musiikin foorumilla mekkala levyä arvostellessa tai kokoelmaa missä on sekaisin eritellään myös "genret" eikä vain fiilistelyä mikä oli hyvä ja mikä ei.
Kuten jo arviossa viittasin, olen kyllä suuri (no, millä lie mittapuulla laskettuna?) "taiteen" ystävä ja pistän rahaa kuva/valokuva/yms kirjoihin ehkä enemmän kuin sarjakuviin enkä ala niitä mitenkään määrittelemään tärkeys tai arvokkuusjärjestykseen.
Mitä poptaide on populaarikulttuurille, tämä taide on taidekoulu/hassuttelu/fiilistely porukalle? viittauksessa on montakin merkitystä, mutta yhtenä oli mm. se miten pop taiteessa esim. irroitettu sarjakuvaruutu muodostaa taideteoksen. Mutta se ei enää ole sarjakuvaa, mutta ei toisaalta myöskään erityisemmin dokumentoi sitä tai nosta millekään uudelle tasolle. Ja jossain määrin kenties junttina, ei sen arvo enää itsessään tunnu muulta kuin varsin tyhjältä kontekstistaan irroteltulta raapaisulta, jonka uusi merkitys on varsin mitätön. Kuten myös moni Glömpin taidesivu (hankala antaa esimerkkejä kun ei ole sivunnumerointia). Teokset ei välttämättä stimuloi omaa silmää, tai anna mitään muuta kuin tunteen että se on kuin kokonaisuudesta irroitettu sarjakuvaruutu josta puuttuu tarkoitus, jatkumo, syy tai ehkä nimenomaan henki. Tai näennäinen jatkumo jonka sarjakuvalliset arvot on varsin minimaaliset. Keikkajulisteena, levynkantena, t-paitana, luonne olisi toinen kun se on siduttu johonkin, kun taas nyt näyttää kuin kyse olisi irtonainen suhru joka ei palvele muuta tarkoitusta kuin erottamassa "oikeat jutut" (heh) toisistaan. Fiilis voisi olla toinen jos teos olisi esim. pelkkä kokoelma vastaavaa kamaa.
Asin voi parhaiten havainnollistaa juuri tuolla ottamallasi musiikki esimerkillä:
Tästä samasta syystä kokeellinen musiikki tai melu "oikeiden biisien" välissä mieltyy usein introksi, outroksi tai "välisoitoksi", vaikka viimeistään periaatteen tasolla ärsyttää ajatus siitä että jopa itse ei AINA kykene kuulemaan melun arvoa väliin heitetyn ääniefektiominaisuutta ylempänä! Joka sentään jo jonkin sortin pyhäinhäväistys ja voisi sanoa epäammattimainen nolaus ;)

Mutta täytyy alleviivata että tässä tapauksessa kritisoidun aineiston suhde sarjakuvaan on kourallinen sivuja tästä... mitäs niitä nyt oli, joku 4cm paksu jötkäle paperia.. 400s? Joten sillä ei ole sinänsä mitään merkitystä jos ostopäätöstä tai hintaa mietitään.

Tuli just napattua uusi Kuti kaupungilta tänään, pitänee sitäkin syynäillä kohtapuoleen...

rama

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Glömp #9
« Vastaus #25 : 15.04.2008 klo 09:00:22 »

Andrea Bruno nakkaa sarjan tyylikkäitä kuvia jotka ei kuitenkaan muodosta mitään kovin mielenkiintoista "sarjakuvaa".

Lievästi OT: Andrea Brunoa voi muuten lukea myös kesäkuussa ilmestyvässä C'est Bon Kultur-antologiassa nr 5.
Lisää tietoa täältä: http://cestbonkultur.com/
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Kreegah Bundolo

  • Jäsen
  • Viestejä: 572
Vs: Glömp #9
« Vastaus #26 : 02.03.2011 klo 19:33:20 »
Pari kappaletta löytyi myytäväksi tätä loppuunmyytyä yhdeksättä Glömpiä:
http://www.kreegah.net/index.php?_a=viewProd&productId=1275