Itse asiassa minä harvoin käytän multiply- tai mitään muutakaan modea viivapiirroksen kanssa. Minä teen niin, että kopioin 1-bittisenä skannatun mustavalkopiirroksen alfakanavaan, muutan sen valinnaksi ja täytän valinnan mustalla. Nopea tapa päästä eroon valkoisista. Näin minulle jää transparentti viivalayeri, joka on varmasti oikeaa mustaa. Blending on tietysti normaalilla.
Tuossahan on se ongelma, että se 1-bittinen muuttuu rgb/cmyk väriseksi, vaikka pysyisikin 100% mustana se tulostaessa kuitenkin rasteroituu. Jos pitää mustan eri 1-bit tiedostona ja yhdistää mustan ja värin jossain taitto-ohjelmassa, pysyy musta skarpimpana.
Mutta vielä: eikös se ole sama käyttääkö multiplya tai darkenia (jos käyttää), kun kuva pitää painoa varten litistää kuitenkin? Musta on joka tapauksessa mustaa. (Ainakin jos on värittänyt RGB-muodossa ja muuttaa vasta litistyksen jälkeen CMYKiin...)
No himputti. Testailin vähän ja näköjään minulla oli väärä kuva Darken asetuksesta. Sekä multiply, että darken näyttävät tekevän samaa, eli ynnäävät mustan ja värin yhteen. Elikkä esim. musta viiva punaisella taustalla antaa viivan kohdalla 100K, 100Y, 100M. Onko tämä sitten ongelma, riippuu painosta. Offset päälystämättömälle paperille ei oikein sietäisi sotkematta yli 250% yhteisväriä.
Tuo "normal" layer-asetus taas ei yhdistele värejä, eli värimäärien kanssa ei tule ongelmia. Toisaalta siinä pienikin kohdistusvirhe painossa aiheuttaa valkoisen irvistelyä viivojoen vierustoilla.
Toivottavasti mutkistin taas asiaa...