Aura on aivan oikeassa siinä, että ammattimaisesta jäljestä pitää saada ammattimainen korvaus, mutta melkein ammattilaiset pitää saada myös rinkiin mukaan (eli kirjakauppojen hyllyille), niin saadaan niitä ammattilaisiakin joskus aikaiseksi. Suomessa pitkillä albumeilla ei elä kukaan, eli sarjakuvataiteilijoiden tulot tulevat useammasta pienestä purosta.
Näinhän se on, ei Suomen kokoisessa maassa kukaan pelkillä alppareilla elä, tuskin muuallakaan - ellei nyt oteta lukuun jotain megaluokan tekijöitä. Ajattelin lähinnä mahdollisuutta ylipäätään työstää pitkää albumia.
Jos nyt mietin esimerkiksi omaa tilannettani, tuntuu pitkän sarjakuvan (tai edes käsikirjoituksen) tekeminen lähes puolimahdottomalta. Kouluun pitäisi keskittyä, palavereja on myös koulun ulkopuolella ja töitäkin tehtävänä. Kun on koko ajan useita rautoja tulessa tuntuu rankalta ruveta väsäämään pitkää albumia puhdetöinä, varsinkin kun sitä vapaa-aikaakin pitäisi pitää. (Olen jo kokemuksen kautta huomannut mitä tapahtuu jos sitä ei järjestä tarpeeksi. Ei käsikään tahdo kestää jos ensin istuu 8 tuntia koodaamassa ja sen jälkeen toiset 8 piirtämässä. Ääriesimerkki tämä mutta tietänette mitä tarkoitan....

)
Uskoisin että monella muullakin on sama tilanne, moni piirtäjä kun on opiskelija-asteella ja kiireitä riittää ilmankin että niitä järjestää itse lisää. Eipä silti, eihän "pitkä tarina" automaattisesti tarkoita 200 sivuista spektaakkelia. Ja kuka tietää, ehkäpä Suomessa
olisi paljonkin kysyntää suomi-mangalle, siitäkin huolimatta että se on kalliimpaa kuin tuontitavara. Kustannuspuolellakin nähdään varmasti asioista eri puoli kuin tekijäpuolella. Suuri yleisö taitaa äänestää hiljaisuudessa kukkarollaan eikä rieku netissä sanomassa Mielipiteitä.
Potentiaalia Suomesta kyllä löytyy, ja käsitykseni mukaan monella piirtäjällä on jopa tarvittua kunnianhimoa, eli varmasti niitä pitkiä alppareita ilmestyy tyrkylle ennemmin tai myöhemmin.