Author Topic: Suomalaista sotapropagandakuvasarjaa  (Read 3975 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
Suomalaista sotapropagandakuvasarjaa
« on: 01.09.2007 klo 00:25:24 »
Kansalliskirjasto

on Pelasta kirja! rojektissa skannaillut kokoelmiinsa kuuluvia toisen maailmansodan aikaisia lennäkkejä. Sieltäpä löytyi suomalaisten tuottamasta materiaalista tällainenkin.

Olisiko kellään käsitystä, kenen käsialaa olisi?

t. Reijo

oskari

• Jäsen
Vs: Suomalaista sotapropagandakuvasarjaa
« Reply #1 on: 01.09.2007 klo 11:26:49 »
Hiukan tuo näyttää Erkki Koposen kynänjäljeltä. Jos jollain on käsillä 30-50 -luvun lipeäkaloja tai Ollin pakinoiden kokoelmia, niistä löytynee nopeasti referenssiä, minulla ei juuri nyt ole käsissäni.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Reply #2 on: 01.09.2007 klo 11:38:49 »
Samalla tyylillä piirsi hämäävän moni.
Sotapropaganda-iskelmien levyllä "Molotohvin koktaili" on Urho Aallon piirtämä kansi, joka on peräisin Pallen lauluvihkosta nro 20.

Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
« Reply #3 on: 01.09.2007 klo 13:39:30 »
Ajattelin ensin, että tiedotusosaston henkilökuntaluetteloiden avulla tekijä selviäisi, mutta lennäkkejä tehtiinkin monissa eri paikoissa. Itse painotuotteesta ei käy ilmi, että missä mikin tuotettiin.

Päämajamuseon mukaan päämajan propagandaosasto ja sotatoimiyhtymien valistustoimistot valmistivat talvisodan aikana 150 erilaista lehtistä ja julistetta, joiden kokonaismäärä oli 40 miljoonaa kappaletta. Jatkosodassa hyökkäysvaiheen aikana päämajan tiedotusosasto painatti 47 erityyppistä lehtistä, joiden painosmäärä oli 27 miljoonaa kappaletta.

Lisäksi tiedotuskomppaniat valmistivat 120 erilaista lentolehtistä, joiden painosmäärä oli 6 miljoonaa kappaletta. Asemasotavaiheen aikana painettiin 140 erilaista lehtistä, joiden painosmäärä oli yli 40 miljoonaa. Kesällä 1944 ei propagandalehtisiä ei enää juuri tuotettu.

Kansalliskirjaston kokoelmassa olevat lennäkit ovat suurelta osin pelkkää tekstiä tai valokuvia sisältäviä. Mutta olipa joukossa ainakin tämä yksi kuvasarja.

t. Reijo

T.Kokkila

• Jäsen
« Reply #4 on: 01.09.2007 klo 14:52:44 »
Tuo sama sarjis on julkaistu jossain sotapropagandaa käsittelevässä kirjassa... oliskohan ollut Kuvien sota -niminen opus. Tekijää ei tietysti siinäkään kerrottu.

Tyyli muistuttaa jossain määrin Erkki Koposta... mutta minun mielestäni tekijä on joku muu, en kyllä osaa sanoa kuka. Tuntemattomia tekijöitäkin taitaa olla monia, eipä tuo Askon mainitsema Urho Aaltokaan sano minulle mitään. 40-luvun pilalehdissäkin on monta ainakin minulle täysin tuntematonta tekijää. Pitäisi kai taas joskus jatkaa tunnistushanketta ja skannailla näytteitä.