Kirjoittaja Aihe: Mauri Kunnas  (Luettu 94951 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

litiumtomu

• Jäsen
  • "Ettehän te osaa piirtää" -Wagner (HS 24.2.2005)
Re:Mauri Kunnas
« Vastaus #15 : 27.04.2004 klo 19:32:48 »
On myönnettävä, että olen aina pitänyt Mauri Kunnaksen kirjoista. Tosin vasta näin hieman vanhempana osaan antaa hänen tekeleilleen sen arvostuksen, jota ne kaipaavat.

Kunnas on pikkutarkka mies työskennellessään. Pohjatyöt tehdään huolella ja pieniä yksityiskohtiakin viilataan viimeiseen asti.

Iso käsi ja paljon respektiä. Ja seuraavalla onnistun vielä suuttuttamaan jonkun, mutta Mauri Kunnas on Suomen Don Rosa.
Läänintaiteilijasika menettää kohta uskonsa.

Esa

• Jäsen
« Vastaus #16 : 27.04.2004 klo 20:01:19 »
Apua, merirosvoja oli tosi kova juttu kun olin pieni. Muistan lukeneeni (tai siis katselleeni kuvia) sen kymmeniä kertoja. Tätä pidän parhaana, juuri sen nostalgisuuden takia. Suuri urheilukirja ja Hurjan hauska autokirja ovat myös parhaimmistoa. En ole ikinä oppinut pitämään näistä Koiraveljes-jutuista. Enkä myöskään Kuningas Artturin ritareista tai Puhveli-Billin lännensirkuksesta.

Kun olin pieni otin aina kisoja kuka löytää ensin Herra Hakkaraisen tai Harri Hämähäkin kuvasta. Se ei ole helppoa sillä ne ovat niin tarkkaa työtä ja täynnä yksityiskohtia. Kunnaksen kirjat ovat melkein kuin sarjakuvia.

peetee

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #17 : 27.04.2004 klo 20:01:55 »
Historiasta pitävälle suosittelen ehdottomasti visiittiä Koiramäen taloon perinnetapahtuman aikaan.

http://www.koiramaentalo.fi/ajankohtaista.htm

Mainostanpa vielä sen verran, että vaimon pappa on kaivanut Koiramäen talon sudenkuopan. :)

• Jäsen
« Vastaus #18 : 28.04.2004 klo 14:40:56 »
Ensimmäinen Kunnas-kirjani oli "Hurjan hauska autokirja" ilm. 93 ja sain sen vuonna 1994. Siinä oli niitä perinteisiä tarinoita väännettynä niin hyviksi Mauri -versioiksi... ;D
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

Leo

• Jäsen
« Vastaus #19 : 28.04.2004 klo 15:00:55 »
Apua, merirosvoja oli tosi kova juttu kun olin pieni. Muistan lukeneeni (tai siis katselleeni kuvia) sen kymmeniä kertoja.
Minunkin ensimmäinen Kunnas -kirjani :D

Joulupukki -kirjastahan kaikki alkoi
Ööh... Sinun kohdallasi vai Maurin? Maurin ensimmäinen kirjahan oli "Suomalainen tonttukirja"

Suuri urheilukirja ja Hurjan hauska autokirja ovat myös parhaimmistoa. En ole ikinä oppinut pitämään näistä Koiraveljes-jutuista. Enkä myöskään Kuningas Artturin ritareista tai Puhveli-Billin lännensirkuksesta.
Suuri urheilukirja on niitä joita en pienempänä ikinä jaksanut lukea loppuun. Hurjan hauska autokirja OLI hurjan hauska ja luin sen monesti pienempänä vaikken sitä omistakkaan ;D

Koiraveljes  -"juttu" ja Koirien kalevala ovat tosi "in" koska niissä on tavallaan monta ulottuvuutta. Muut kirjat ovat "pelkkiä" lastenkirjoja, vaikka nekin ovat loistavia.

Seuraavalla onnistun vielä suuttuttamaan jonkun, mutta Mauri Kunnas on Suomen Don Rosa.
Minut ainakin >:( arvostan Kunnasta enemmän, koska hän loi oman (tai omat) maailmansa. Rosa piirsi vain vanhoja keksittyjä hahmoja, joten eihän hänkään tavallaan ole tarinoidensa ainoa käsikirjoittaja, koska hahmot ovat vanhoja (näin minä sen ajattelen). Toisaalta, Kunnaksen kirjat ovat kirjoja ja Rosan sarjakuvat ovat sarjakuvia (Kunnaksen sarjakuvia en ala vertaamaan Rosaan).

Montako Kunnaksen "maailmaa" muistatte?  Itselleni tulee ensiksi mieleen, Koiramäki, Tassula, Joulupukin maailma (ei tosin alkup. Kunnaksen) ja Rikun, Roopen ja Ringon (vai ovatko he Tassulasta)

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #20 : 28.04.2004 klo 16:00:01 »
Montako Kunnaksen "maailmaa" muistatte?  Itselleni tulee ensiksi mieleen, Koiramäki, Tassula, Joulupukin maailma (ei tosin alkup. Kunnaksen) ja Rikun, Roopen ja Ringon (vai ovatko he Tassulasta)

Suuressa urheilukirjassa oli myös Koiraporin kaupunki, josta oli kotoisin moni urheiluseura.
Klik klik --> Sarjisblogini

litiumtomu

• Jäsen
  • "Ettehän te osaa piirtää" -Wagner (HS 24.2.2005)
« Vastaus #21 : 28.04.2004 klo 19:04:14 »
Minut ainakin >:( arvostan Kunnasta enemmän, koska hän loi oman (tai omat) maailmansa. Rosa piirsi vain vanhoja keksittyjä hahmoja, joten eihän hänkään tavallaan ole tarinoidensa ainoa käsikirjoittaja, koska hahmot ovat vanhoja (näin minä sen ajattelen). Toisaalta, Kunnaksen kirjat ovat kirjoja ja Rosan sarjakuvat ovat sarjakuvia.

Molemmat herrat kuitenkin tekevät julmetun pohjatyön ennen varsinaisen työn aloittamista ja sisällyttävät tarinoihinsa mitä mielettömämpiä yksityiskohtia. Myös muita yhteneväisyyksiä herroista löytyy, mutta nuo kaksi mielestäni suurimmat.

Tuohon pohjaan rinnastukseni. Hm...liikunkohan heikoilla jäillä  ::)

Sitten vielä Kunnaksen kirjoista.

Ensimmäinen tuttavuus oli "Hui kauhistus", josta osasin tarinat ulkoa. Rusinamörkö oli henkilökohtainen suosikkini ja hyvänä kakkosena esille sai koikkelehtia Luuranko-Leo ilman sääriluutaan.

Sitten tuli "Yökirja - mitä kaikkea tapahtuu öisin". Myös loistavaa viihdettä ja Herra Hakkaraisesta muotoutui uusi ykköshahmo.

Myös kaikki (tietääkseni) muut kyseisen kirjailian teoksista on tullut luettua. Viimeisin hankinta oli luonnollisesti "Seitsemän Koiraveljestä", eikä hankitaa ole vielä tullut kaduttua.
Läänintaiteilijasika menettää kohta uskonsa.

Antero

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #22 : 28.04.2004 klo 20:54:20 »
Kunnaksen pilapiirrokset Iltasetissä olivat myös hyviä.

Wade

• Jäsen
« Vastaus #23 : 30.04.2004 klo 23:21:40 »
Kunnaksen Puhvalo pillin villin lännen sirkus on sikahy´vä. on koiraveljekset paremmat.
Wade Koivurinne

Leo

• Jäsen
« Vastaus #24 : 02.05.2004 klo 19:36:34 »
Pitää vielä tähän  lisätä, että jokaisen kannattaa/täytyy käydä Kunnaksen omilla kotisivuilla. Itselläni on jo sieltä otettu taustakuva ja herra Hakkarainen näytönsäästäjä 8) myös Herra Hakkaraista saa etsiä Tassulan kaupungista pelissä. Sivuilta löytyy myös tutoriaali siitä kuinka Mauri tekee  kirjansa ja tietenkin paljon muutakin tietoa.

Huomenna ostan jälleen Maurin kirjan ;D Toivottavasti en pety (jos edes mahdollista). Yritin tehdä jotain Maurin sivujen tyylistäitselleni, mutta on niin taitavaa jälkeä etten millään onnistunut :( .

annabella

• Vieras
« Vastaus #25 : 11.12.2004 klo 00:27:59 »
Olen jollain ihmeen konstilla saanut hyllyyni Kunnaksen lehtisen "Helmiä sioille, epäsosiaalista sontaa jne." Olisiko joku kiinnostunut ostamaan?

En löytänyt haun avulla tällaista aihetta.

Mauri Kunnaksen sarjakuvaurasta en tiedä paljoa, mutta tämän  varjolla onnistuin ujuttamaan aiheen tähän foorumiin.

Ensimmäisen Kunnaksen kirjan sain 4-vuotiaana, mutta palapeliä kokosin jo kolmen ikäisenä. Silti Mauri oli minulle vain "yksi monista", kunnes n. viikko sitten kävin  kyseisen taiteilijan kotisivuilla. Täältä "Seitsemän koiraveljestä" -kirjan "tutoraalia" lukiessani tajusin kuinka tarkkaa työtä jokainen kirja on. Luin muutamassa päivässä ne vaivaiset 7 kirjaa, jotka omistan ja innostuin aloittamaan keräilemisen. Nyt kun olen kerännyt kaikki taskarit niin minulla alkaa innokas Mauri Kunnas -kirjojen keräileminen (B. Virtaset täytyy myös kerätä!). Olen lukenut lähes jokaisen kirjan ,jonka Mauri on tehnyt, mutta onhan omistaminen kuitenkin vallan eri juttu. Kirjat vain ovat normaalisti peijakkaan kalliita, joten keräilemiseen menee varmasti piiiiiitkän aikaa.

Teen tällä hetkellä myös esitelmää Maurista, jonka esitän huomenna, toivottavasti Mauri tuo onnea. Kirjojen hienon värityksen kannustamana päätintänä  iltana aloittaa ihan käsin värittämisen harjoittelun. Saisi vähän luonnollisempaa jälkeä. Myös jonkinlaisen teksti-kuva -tarinan ajattelin tehdä jonkun ajan kuluttua. Tästä sen taas  näkee mitä kaikkea seuraa piirtäjän nettisivuista. Tuli taas omien sivujen ulkoasun muuttaminen mieleen hienoista kotisivuista. Jospa sitä domainia toivoisi synttärilahjaksi...

Mitäköhän  muut kvaakin lukijat ajattelevat kirjoista tai sarjakuvista? Myös kaikenlaista "triviatietoa" saa tarjota

P.S. onko Mauri kupla.net:in piirtäjät listalla? Minä en löytänyt :-P tsemppiä Maurille tulevienkin kirjojen tekemiseen!

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #26 : 11.12.2004 klo 02:14:37 »
Tsjaa, mitähän moisesta pyydetään hintaa? Missä kunnossa onpi lehtinen? Enimmässään 25 euroa sijoitan minä, en enempää.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #27 : 14.12.2004 klo 04:35:04 »

Euroviisukarsintakin on pian taas ajankohtainen.

Nyrok City 1980/1981. Minusta tämä on aina ollut Parasta Kunnasta.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2004 klo 05:58:04 kirjoittanut Jari Lehtinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

ponsse

• Jäsen
  • Koska koirat alkoivat lentää??
« Vastaus #28 : 11.01.2005 klo 20:44:44 »
En löytänyt haun avulla tällaista aihetta.

Mauri Kunnaksen sarjakuvaurasta en tiedä paljoa, mutta tämän  varjolla onnistuin ujuttamaan aiheen tähän foorumiin.

Täällä vammalassa on ainakin uudehko Tuulivoimala jossa on Mauri Kunnaksen "lasten satuhahmo" herra Hakkaraisen kuva.  Löytyy myös :) oma herra Hakkaraisen kauppa/museo tai jokin:)

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #29 : 11.01.2005 klo 21:56:18 »
Juu. Kunnasmaista ohjelmaa on esillä myös Tampereen Henki ja elämä-kirjallisuustapahtumassa la 12. helmikuuta Finlaysonilla. Ravintola Bravo Plazassa "Herra Hakkarainen kävelee unissaan" klo 11 - 16.30.
Kunnaxella itsellään on nyt niin kiirus tulevan opuxensa kanssa että hän ei paikalle ehtine. Muita sarjisihmeisiä ym. paikalla kyllä on, ks. uutiset etusivulta.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama