Aloinpas tuossa pohtia, että mikä olisi tänä päivänä kaupallisesti paras tyyli? Tehdään sellainen hypoteettinen (ja varmasti hölmö) olettamus, että taitelija oppii tyylin kuin tyylin.
Strippisarjakuvissa on totuttu näkemään melko pelkistettyjä tyylejä, kuten Dilbert tai vaikkapa B. Virtanen. Toki strippisarjakuvana on julkaistu aikojen saatossa vaikka Prinssi Rohkeaa tai muita mestarillisia realistejakin.
Albumisarjakuva ja ison painoksen tuotanto Suomessa (eli Disney-tuotanto ja wanhat kunnon ranskis-albumit, Asterix, Lucky Luke jne.) ovat melko lailla tyyliteltyä selkeän viivan juhlaa. Realismi on vähemmistönä, joskin läsnä, esimerkiksi joku Sillage tai Yoko Tsuno.
Lehtisarjakuvassa on lännen-, sota- ja supersankaripuolella realismi voimissaan, sielläkin taas sitten on muutakin. Tietty selkeän viivan tyylittely näkyy täälläkin, esim. joidenkin Tex Willer-piirtäjien kohdalla.
Mangapokkarit ovat sitten oma juttunsa, siellä on laidasta laitaan tyylejä, mutta niitä olen huono arvioimaan, koska itse olen aika lailla keskittynyt vain pieneen settiin mangasta. Ne mitä luen ovat melko hienosti tehtyjä, mutta kaupan hyllystä löytyy helposti sekavampaakin jälkeä. Siinä on kuitenkin riski, etten täysin ymmärrä tuota J-kulttuuria...
Hyvä tarinankerronta on varmasti tärkeä taito, niin sanallisena kuin visuaalisena tekijänä. Mutta voitaisiinko esittää esimerkiksi sellainen väite, että kuvan selkeys on kaupallisuuden kannalta oleellinen asia? Kun katsoo miltei mitä tahansa kaupallisesti menestyvää sarjakuvaa, ruudut ovat hyvin tarkkoja ja hahmotus helppoa. Aku Ankasta Sillagen kautta Full Metal Alchemistiin, hyvin selkeitä hahmoja selkeällä taustalla.
Toki voidaan esittää väite, että selkeys ja piirustustaito ovat sama asia, mutta luullakseni on koko joukko ihmisiä, jotka tekevät paljon luonnosmaisempaa jälkeä. Tämä ei sitten näytä kaupallisesti paljon menestyvän, tosin poikkeuksia varmasti löytyy kun etsii (kävisikö Hellblazer tähän?).
Melkoista tajunnanvirtaa taas. Mutta yhteenvetona, taidan väittää että selkeä terävä kuva on kaupallisesti menestyksekkäämpi kuin luonnosmainen.
Voi tosin johtua kohta siitäkin, että ikääntyvät sarjakuvaharrastajat (esim. minä) ovat jo niin huononäköisiä, että herkät nyanssit jäävät vallan näkemättä...