Vähän kummastutti tuo artikkelin kommentti: "I get the sense that there are more first-rate cartoonists in Finland than in Canada, but that they're sort of just up there doing their own thing."
Mä luulen että tässä yhteydessä tuo tarkoittaa että kaikki suomalaiset tekijät eivät esim. näy kansainvälisissä antologioissa tai muuten suuren maailman (l. Pohjois-Amerikan?) markkinoilla.
Pienimuotoinen taidesarjakuvan markkinointityöhän on aika aktiivista. Täsmäiskuja on tehty maailman festivaaleille ja useissa julkaisuissa on "tekstitys" englanniksi ja ne leviävät amerikkalaisten jakelijoiden kautta. Tuo aktiivisuus on tosin keskittynyt vain muutamiin,
omatoimisiin tekijöihin. On paljon myös sellaisia, jotka ovat ja julkaisevat ihan vaan Suomessa, tyytyväisinä. Ja niiden töitä Bart ei näe, ounastelee vaan.
Aika samanlainenhan tilanne on vaikkapa Ruotsissakin, ei ole mitään järjestelmällistä sarjakuvavientiä. Homma on artistien itsensä aktiivisuuden varassa (eikä esimerkiksi kustantajien /alan järjestöjen /kaupallisten agenttien). Ne näkyy jotka pitää itse itsestään ääntä. Esimerkiksi Joakim Piristä ei tunneta Pohjoismaiden ulkopuolella käytännössä ollenkaan. Vaikka on niin guru jätkä!