Author Topic: Kauanko suurtyösi tekeminen kestää?  (Read 4676 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Kauanko suurtyösi tekeminen kestää?
« on: 28.02.2004 klo 21:17:07 »
Heip!

Minua kiinnostaa ensimmäisen pidemmän sarjakuvan tekeminen (50-100 sivua). Kertokaapa esimerkkejä siitä kuinka kauan teillä meni aikaa isompiin projekteihinne.

Muitakin kokemuksia pitkän tarinan tekemisestä voit kirjoittaa.

Eikä olisi yhtään hullumpaa kuulla, että mitä asioita tulee huomioida tälläsen projektin alkuvaiheessa. Varsinkin, jos toivoo saada työnsä julkaistuksi.

8)
« Last Edit: 10.01.2005 klo 11:42:45 by Reima Mäkinen »

Jukka Koivusaari

• Jäsen
Re:Kauanko se kestää?
« Reply #1 on: 29.02.2004 klo 18:26:10 »
Mulla on ensi vikolla kolmatta vuotta 47 sivuinen asterix-taitolla tehty työn alla. 15 sivua tussaamatta . Valmistuu sunnilleen sivun viikossa , kun on aikaa. 5 kuukauden paussinkin pidin , muuten olis alustavat kustannustunnustelut jo käynnissä ja väritys vaiheessa.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Leo

• Jäsen
« Reply #2 on: 29.02.2004 klo 18:37:50 »
Nyt pääsen nakittamaan Hazartin ;D
Tälläinen on jo ollut -> http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=12;action=display;threadid=623 ja mikä hassuinta; sekin on Hazartin aloittama :o Ymmärrän kyllä hiuksenhienon eron näiden välillä, mutta silti ;)

kitani

• Guest
« Reply #3 on: 29.02.2004 klo 19:06:44 »
Joitain omia hyväksi havaittuja keinoja:

1. Käsikirjoitus ensin valmiiksi, toki siihen voi tehdä hienosäätöä myöhemmin mutta suuret linjat kuntoon ennenkuin aletaan piirtämään.  Jotkut osaavat kuljettaa juonta samalla kun piirtävät, mutta itselläni siitä ei tule yhtään mitään.

2. Yleistä suunnittelua, joka kattaa hahmot, miljöön ynnä muuta. Elokuvissa puhutaan tuotantosuunnittelusta. Jäi viimeksi aika vähälle, mutta seuraavassa projektissa kiinnitän siihen enemmän huomiota. Tämä on varmaan aika tärkeää varsinkin pidemmissä jutuissa.

3. Kuvakäsikirjoituksen laatiminen. Itse teen jokaisesta sivusta sellaisen todella pienen luonnoksen josta käy ilmi ruutujen ja puhekuplien sommittelu sekä kerronnan rytmitys. Tämän jälkeen saatan tehdä vielä A4-kokoisen luonnoksen jossa suunnittelen vielä hiukan tarkemmin.

Loput onkin sitä raakaa piirtämistä, tussausta ja tietsikalla viimeistelyä.

Ja yhden sivun valmistumiseen menee varmaan 2 päivästä viikkoon, riippuu siitä paljonko on aikaa käytettävissä.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #4 on: 29.02.2004 klo 21:15:38 »
Nyt pääsen nakittamaan Hazartin ;D
Tälläinen on jo ollut -> http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=12;action=display;threadid=623 ja mikä hassuinta; sekin on Hazartin aloittama :o Ymmärrän kyllä hiuksenhienon eron näiden välillä, mutta silti ;)

Totta puhut Leo! Eikä näissä mitään eroa ole.  En vain huomannut... Hahaha! :-[

Ylläpito voisi siirrellä...

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Reply #5 on: 02.03.2004 klo 00:04:09 »
1. Käsikirjoitus ensin valmiiksi, toki siihen voi tehdä hienosäätöä myöhemmin mutta suuret linjat kuntoon ennenkuin aletaan piirtämään.  Jotkut osaavat kuljettaa juonta samalla kun piirtävät, mutta itselläni siitä ei tule yhtään mitään.

Sama täällä. Tarinan pitää olla valmis, vaikka se sitten olisi vain pari liuskaa ja ranskalaisia viivoja. Yleensä tykkään "nukkua tarinan päällä" eli kun stoori on valmis, hylkään sen joskus jopa pariksi vuodeksi, ennen kuin alan piirtää. Riippuu siitä, kuinka kauan kestää unohtaa, ja pystyy keskittymään siihen uutena tarinana. Näin siis vain albumimittaisten tarinoiden kanssa, alle 60 sivun kokonaisuuksia pystyn piirtämään ihan hetikin:-), esimerkiksi Puolan-seikkailut, Kadonnutta Aikaa tai Käärme nimeltä Reidar olivat hyvinkin nopeita tehdä, samoin tilaustyö-vihkoset  Arjen demokratia ja Suora Trilogia.

Ei nyt niin, että mulla olisi enempää kuin pari ilmestynyttä yhtenäistä (samaa tarinaa yli 60s) albumia (Kytkijät, Parkkipaikka Auringossa), kolme on niiden lisäksi käsiksinä valmiina odottamassa (työnimiltään Vapaudenranta, Älä katso alas ja Tieodysseia).

2. Yleistä suunnittelua, joka kattaa hahmot, miljöön ynnä muuta. Elokuvissa puhutaan tuotantosuunnittelusta. Jäi viimeksi aika vähälle, mutta seuraavassa projektissa kiinnitän siihen enemmän huomiota. Tämä on varmaan aika tärkeää varsinkin pidemmissä jutuissa.

Joo. Mä piirrän itse yleensä muistikirjallisen hahmoja, tapahtumapaikkoja ja kirjoitan kaikista paitsi luonnekuvaukset, myös täydelliset nimet (joita ei albumissa kuitenkaan yleensä nähdä), ja tarkistan ne vielä sen varalta, että sen nimisiä henkilöitä oikeasti olisi olemassa.

Yleensä tykkään käydä paikan päällä "fiilistelemässä", vaikka tiedän ihan hyvin, etten itse matkan aikana kirjoita enkä piirrä mitään, hyvä jos otan valokuvia tai äänitän lentokenttien ja junien kuulutukset. Jotain hajakommentteja toki jää muistikirjan laitaan, mutta yleensä noilla reissuilla tulee suunniteltua (ja tehtyä) ihan toisia duuneja; muita sarjakuvia, kuvitusduuneja tai käännöksiä.

3. Kuvakäsikirjoituksen laatiminen. Itse teen jokaisesta sivusta sellaisen todella pienen luonnoksen josta käy ilmi ruutujen ja puhekuplien sommittelu sekä kerronnan rytmitys. Tämän jälkeen saatan tehdä vielä A4-kokoisen luonnoksen jossa suunnittelen vielä hiukan tarkemmin..

Tämän mä teen yleensä vasta juuri ennen kuin koko sivun. Ja yleensä aika karkeasti. Sinisellä kynällä saa sotata sivua ihan rauhassa, kunnes tietää miten homma tulee jakautumaan. Vaikeinta on lykätä puhtaaksipiirtämisen aloittamista, kunnes koko sivu on valmiiksi luonnosteltu - mutta jos niin ei tee, pitää tehdä kompromisseja, kun haluaisikin siirtää jonkun tapahtuman aiemmalle riville tms.

Loput onkin sitä raakaa piirtämistä, tussausta ja tietsikalla viimeistelyä.

Ja yhden sivun valmistumiseen menee varmaan 2 päivästä viikkoon, riippuu siitä paljonko on aikaa käytettävissä.

Piirrän kyllä sivun tai parikin päivässä, mutta sellaista tahtia ei ole mielekästä työskennellä, vaan välillä pitää tehdä jotain muuta. Saippuaa lähti aluksi liikkeelle siitä, että tarvitsin terapiasarjakuvan* siksi aikaa kun piirsin Parkkista puhtaaksi. Lisäksi yritän katsoa, etten tee töitä ihan joka päivä, mulla kun nuo työpäivät tahtoo olla sen verran pitkiä, että parilla sellaisella kuittaa hyvin vakiduunarin viikkotunnit. Jos kolmena päivänä viikossa syntyy kuvaa, olen tyytyväinen.

En myöskään osaa kuvitella istuvani pöydän ääreen ottamaan kynän käteen ja sanomaan: "Piirränpä nyt ensimmäisen sivun 84-sivuisesta tarinasta." 84 sivua (tai mikä tahansa yli muutaman) on ihan liian iso kokonaisuus ajatella, parempi vain piirtää sivu kerrallaan ja katsoa mitä tapahtuu. Lopuksi voi sitten leikata ja liimata, jos kokonaisuudessa ei dynamiikka toimikaan, tai taimaus lipsuu. Yleensä sellaisen 8-16 sivua joutuu kuitenkin piirtämään lopuksi uusiksi, kun hahmot kehittyvät tarinan myötä.

Pitkää tarinaa tehdessä mun työpäivä päättyy aina siihen, että vedän uuteen arkkiin vaakapalkit valmiiksi. Sitten se on "korkattu", eikä pääse syntymään valkoisen paperin traumaa. Saatan sutata arkkiin jotain merkintöjäkin.

Ja sitten se: kauanko se kestää? Noin 9 kuukautta, kuten kaikki kunnon lapset...
:-)

(*terapiasarjakuva = stoori, joka tehdään eri tekniikalla, eri formaattiin. Mitä tahansa muuta kuin se valkoinen arkki työlampun valokeilassa. Saippuaa alkoi keltaiselle ingressipaperille juuri tuon vuoksi, noita Antti Lieroisen elämäkerran (museokeskus Vapriikin kokoelmissa) tein raapekartongille, Aika-sarjan (Helsingin Kaupunginmuseon kokoelmissa) retussilla ja guassilla metrisille plansseille, Asukkaat-sarjan ohennetulla kattomaalilla ja maskiteipillä kovalevyille joilla peitettiin koko kerrostalon julkisivu...

Sekatekniikkoja:-) )
« Last Edit: 02.03.2004 klo 00:16:44 by [kivi] »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Reply #6 on: 02.03.2004 klo 00:21:52 »
84 sivua (tai mikä tahansa yli muutaman) on ihan liian iso kokonaisuus ajatella, parempi vain piirtää sivu kerrallaan ja katsoa mitä tapahtuu.
Juu, tämä on niin totta. Välillä erehdyn pohtimaan, että olen nyt sivulla 15 ja vielä pitäisi piirtää...kuinkas monta... Rupeaa ihan hirvittämään. Mikään ei saa intoa latistettua niin kuin tuon ajatteleminen...Outoa kyllä.

Pitkää tarinaa tehdessä mun työpäivä päättyy aina siihen, että vedän uuteen arkkiin vaakapalkit valmiiksi. Sitten se on "korkattu", eikä pääse syntymään valkoisen paperin traumaa. Saatan sutata arkkiin jotain merkintöjäkin.
Yllättäen huomaan tekeväni usein samoin. Sitä on paljon helpompi aloittaa seuraavana päivänä kun sivulla on jo viivaa ja jotakin mistä ottaa kiinni. Paperi on valmiiksi taltutettu  ;)
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Reply #7 on: 02.03.2004 klo 02:58:36 »
Tarinan pitää olla valmis, vaikka se sitten olisi vain pari liuskaa ja ranskalaisia viivoja. Yleensä tykkään "nukkua tarinan päällä" eli kun stoori on valmis, hylkään sen joskus jopa pariksi vuodeksi, ennen kuin alan piirtää. Riippuu siitä, kuinka kauan kestää unohtaa, ja pystyy keskittymään siihen uutena tarinana.

Kiinnostavaa. Mä teen kanssa useampaa juttua yhtä aikaa. Aina ei itsekään tiedä missä järjestyksessä ne valmistuu. Ja vasta hiljattain olen alkanut oppia varaamaan tarpeeksi aikaa tyhjäntoimittamiselle: siihen että kävelee kämpässä ympyrää, hinkkaa kaakelinvälejä hammasharjalla ym. sijaistoimintoja joita tarvitsee keskittymiseen. Ja aikaa tuohon käsiksen vieraannuttamiseen, että onnistuu sitten se kylmä "kill your darlings"-editointi.

Piirrän kyllä sivun tai parikin päivässä, mutta sellaista tahtia ei ole mielekästä työskennellä, vaan välillä pitää tehdä jotain muuta.

Haa, tuostakin tunnistan itseni! En siis olekaan patalaiska vaan akkuja vaan pitää ladata välillä!

Saippuaa lähti aluksi liikkeelle siitä, että tarvitsin terapiasarjakuvan* siksi aikaa kun piirsin Parkkista puhtaaksi. Lisäksi yritän katsoa, etten tee töitä ihan joka päivä, mulla kun nuo työpäivät tahtoo olla sen verran pitkiä, että parilla sellaisella kuittaa hyvin vakiduunarin viikkotunnit. Jos kolmena päivänä viikossa syntyy kuvaa, olen tyytyväinen.

En myöskään osaa kuvitella istuvani pöydän ääreen ottamaan kynän käteen ja sanomaan: "Piirränpä nyt ensimmäisen sivun 84-sivuisesta tarinasta."

Kun pienenä luin Ed iloisen klovnin, tuli sellainen olo että VAU, kyllä mäkin voin sítten tehdeä albumin! Rakastan sen kirjan rakennetta. Nykyään huomaa missä saumat irvistelee ja tarina poukkoilee mutta se oli silloin niin suuri elämys etten osaa suhtautua siihen objektiivisesti.
Mä keksin juuri alkaa lähestyä omaani kohtaus kerrallaan, mikä voisi olla vaikka Edistä mutta unohtui välillä. Tai mä tiesin asian mutten ollut vielä OIVALTANUT sitä. Vasta oivallettuani jotain osaan ottaa sen käyttöön omiin juttuihini.
Mitenkään ottamatta kantaa seuraavien heppujen kirjailijanlaatuun, jostain haastiksista jäi mieleen kuinka J. Tervo sanoi jostain romaanistaan, että oli ekaksi keksinyt viimeisen lauseen ja T.Soininvaara että kirjoittaessaan dekkaria hän tietää monesti vasta jossain puolenvälin paikeilla kuka on murhaaja. Muuten sitä alkaa kuulemma huomaamattaan kirjoittaa vihjeitä...

valkoisen paperin traumaa.

Mä taas suttailen paperille tahroja tussilaveerauksella.. itse asiassa ne on mun sivusommitteluluonnokset (valon ja varjon paikat lähinnä). Joskus on sivutaittothumbnaileja, jos on joku annettu rajattu sivumäärä. Muuten kuvat ottavat tarvitsemansa tilan.
Piirrän tussiterällä suoraan ilman lyijäreitä, säilyy välittömyys. Tarkemmat luonnokset on jossain luonnoskirjassa tai päässä. Lopetin liian luonnostelun koska tussauksista ei ikinä tullut yhtä hyviä ja tuntui puuduttavalta piirtää samaa kuvaa uudelleen. Nyt piirrän vaikeista asioista luonnoksen luonnoskirjaan ensin (vaikka joku käsien asento) ja tutkin asiaa sillä piirroksella. Sitten sutaisen sen ulkomuistista sivulle. Samaa KUVAA on vaikea piirtää kahta kertaa onnistuneesti, samaa (alkuperäistä) IDEAA ei. Esim. jos käsketään piirtää tuoli niin sen piirtää siitä mielikuvasta mikä on mielessä, eikä jostain tuolin kuvasta.
Hyvä on niinkuin se tulee, sarjakuvassa joka kuvan ei tarvitse olla täydellinen. Tai voi piirtää uuden kuvan ja liimata päälle. Mutta haluan nauttia tekemisestä ja kun yllätyksellisyys säilyy, ilo säilyy. Eikä pääse maneeri yllättämään. Sitä vastaan taistelen!

Tykkään kanssa piirtää "luonnosta": telkkaricroquiseja huopiksilla (kuva vaihtuu joka katsomalla!) tai vaikka jos miettii että miten ihmiset istuu, niin muistista sen piirtäis jotenki kaavamaisesti -mikä voi toimia sarjakuvassa ihan hyvin koska tärkeintä on että kuvasta tajuaa mitä sinä tapahtuu. Istuva tikku-ukko on tarkoituksenmukainen ja hyvä- mutta kun oikeesti menee kahvilaan tai junaan tms. missä tulee tapettua aikaa, ja alkaa piirtää istuvia ihmisiä, huomaakin että se mitä näkee on ihan muuta kuin se mitä muisti. Paljon enemmän variaatiota. Ja mitä istumatyyli kertoo tyypeistä... Piirtäminen on ihanaa!

Tykkään tehdä luonnoskirjoihin halpismateriaaleilla, esim. kuulakärkikynä huopiksen päällä näyttää tosi hyvältä. Tai arvioikaa itse: http://ameba.lpt.fi/~rojojoha/julkaisemattomat8.html
*Halpismatskuilla ei pelota kun ei tartte miettiä että taas menee kallista paperia hukkaan... Mutta julkaistavat työt teen kyllä nykyään kunnon matskuille.

Mikähän siinä on että vaikka mitä saavuttais niin aina pitää verrata itseään johonkin joka on VIELÄ pidemmällä... eikä voi koskaan olla tyytyväinen itseensä. Mulle siitä seurasi aika ankea vaihe koulun jälkeen kun ei oikeen tiennyt haluaako tehdä ja mitä ja miten. Meni kokonaan ilo piirtää. Pidin sitten taukoa kunnes alkoi taas tuntua siltä että ois jotain sanottavaa. Vertailusta olen päässyt myös, kai ns. löytänyt oman tyylini. Tykkään siitä mitä teen ja teen sen niin hyvin kuin osaan. Neuvoja pitäisin hupsuina, eihän muut voi tietää mihin pyrin. Mutta onhan aina mukava vaihtaa ajatuksia.

Mutta ennenkaikkea: piirtämisen ilo on palannut. Leikkiä!

*PS. noi sivut ei o vielä valmiit ja siel on bugi et niitä ei voi selata kunnolla mäcillä. Korjaan kun ehdin.
« Last Edit: 02.03.2004 klo 03:18:03 by roju »
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

• Jäsen
« Reply #8 on: 02.03.2004 klo 18:39:58 »
Mul ei kyl oo tästä mitään hajuu, sillä en oo ikinä tehnyt pitkiä sarjakuvia. Pisin hyvä, 5 sivua. Mutta sellanen kolmen ruudun strippi... Mul menee sellaseen ehkä puolituntii huonoihin ja pari tuntii hyviin. Laskekaa siitä Sit sellanen pitkä. Ehkä sivu viikossa? ???
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...