Äänestys

Äänestä mielestäsi Suomen paras sarjakuvapiirtäjä. Ehdokkaat on samannimisesetä ketjusta.

Jussi "Juba" Tuomola
Ilkka Heilä
Jii Roikonen
Jarkko Lehto
Juho Juntunen
Mauri Kunnas
Kaltsu Kallio
Mika Lietzen
Harri "Wallu" Vaalio
Veikko "Joonas" Savolainen
Otso Höglund
Jukka Tilsa
Christer Nuutinen
Tove Jansson
Ari Pirttisalo
Hannu Pyykkönen
Kati Kovacs
Petri Hiltunen
Kaisa Leka
Jope Pitkänen
Katja Tukiainen
Kari Leppänen
Timo Mäkelä
P.A. Manninen
Kari Korhonen
Timo Ronkainen
Ville Tietäväinen
Tarmo Koivisto
Jarkko Vehniäinen
Vilja "Tiitu" Takalo
Anssi Rauhala
JJ Nääs
Johanna "Roju" Rojola
Heikki Paakkanen
Marko Turunen
Ville Ranta
Milla "Siili" Paloniemi
Esa "Holle" Holopainen
Timo Kähkönen
Tapani Rytöhonka
Pertti Jarla

Kirjoittaja Aihe: Suomen paras sarjakuvapiirtäjä?  (Luettu 85101 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
Vs: Suomen paras sarjakuvapiirtäjä?
« Vastaus #315 : 13.04.2010 klo 14:37:26 »
Mieleen tulee että yleensä se vertaiskritiikki on hyödyksi kehityksessä, eli Jarla todennäköisesti on oikeassa. Vaikkakin minusta lupaus on sellainen joka vielä harjoittelee mutta siinä vaiheessa kun tehdään valmista tavaraa ei enää olla lupauksia, riippumatta lukijoiden määrästä...koska tuolloin se hyvyys voitaisiin laajentaa myös lukijakunnan määrään eli henkilö joka tekee Hesariin strippiä on automaattisesti parempi kuin henkilö joka pykää 50 kappaleen omakustanteita.

Joo, listatuissa on useampikin kova nimi joista mielipide vaihtuu fiiliksen mukaan ja sen mukaan ketä olen viimeksi lukenut...äänestyksen ulkopuolelta voisi sen Kiven mainita, jonka sarjiksia on kiva myös ihan vaan katsella, ei niitä tarvitse edes lukea.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #316 : 13.04.2010 klo 14:52:02 »
...koska tuolloin se hyvyys voitaisiin laajentaa myös lukijakunnan määrään eli henkilö joka tekee Hesariin strippiä on automaattisesti parempi kuin henkilö joka pykää 50 kappaleen omakustanteita.

Huonommuus menee samalla tavalla, eli Rolling Stones voi vallan hyvin olla huonompi bändi kuin Äpyli ja Utu prui tänne ptrtui.

Kaverini Harri Rantanen joka soittaa bassoa puolella Suomen iskelmälevyistä sanoi aikoinaan jotain sellaista kuin että "kun ne hyvät soittajat ei oo koskaan valmiita vaan aina on lisää treenattavaa, niin odottaessa meidän hakkien pitää hoitaa ne keikat, koska ei keikka odota ootko sä valmis vai et" ja mielestäni kiteytti ammattilaisuuden käsitteen tuossa aika hyvin.

Lainaus
jonka sarjiksia on kiva myös ihan vaan katsella, ei niitä tarvitse edes lukea.

Hmm? Kiitoksia ...ehkä?
 ;)

Kivi

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #317 : 13.04.2010 klo 15:05:45 »
koska tuolloin se hyvyys voitaisiin laajentaa myös lukijakunnan määrään eli henkilö joka tekee Hesariin strippiä on automaattisesti parempi kuin henkilö joka pykää 50 kappaleen omakustanteita.

Näinhän se nimenomaan on! Ei vaan, etenkin nettiaikana on erityisen mahdollista tuoda tekeleensä julki ja ruodittavaksi joten niin kannattaa tehdä. Tosin olisi tällöinkin hyvä hakea aktiivisesti näkyvyyttä jotain yhtä nettigalleeriaa laajemmalti.

Hyvin tehty oma nettisivu, omakustannelärpykkä jota myös jaellaan tärkeimmillä festareilla, tyrkkyä antologialehtiin, kuvia muutamaan galleriaan; silloin voi jo sanoa että tuntemattomuus alkaa olla lukijan laiskuuden syytä.  

Ehkä pahimmista potentiaalisista neroista, siis itselleen valehtelijoista, olen kuullut kyllä elokuvapuolelta. Siellä olen kuullut jopa naurettavaa ajatusta "en julkista parhaita ideoitani jotta niitä ei varasteta". Vaikka oikeastihan kenen tahansa kaikkein parhaat ideat ovat ainoita joilla on edes jonkinlaiset edellytykset johtaa mihinkään.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2010 klo 15:11:46 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Sanjo

• Jäsen
  • hölömö
« Vastaus #318 : 13.04.2010 klo 15:44:52 »

Ehkä pahimmista potentiaalisista neroista, siis itselleen valehtelijoista, olen kuullut kyllä elokuvapuolelta. Siellä olen kuullut jopa naurettavaa ajatusta "en julkista parhaita ideoitani jotta niitä ei varasteta". Vaikka oikeastihan kenen tahansa kaikkein parhaat ideat ovat ainoita joilla on edes jonkinlaiset edellytykset johtaa mihinkään.

Tuo ideavarkauksien pelko nojaa mielestäni tavallaan myös kykenemättömyyteen ymmärtää että ideat ilman jalostusta eivät ole vielä mitään, ja ei ole mahdotonta että ihmiset saavat hyvin samansuuntaisia ideoita mutta se joka niistä takoo jotain niin sillä on ylipäätään mahdollisuuksia mihinkään tai saavutettavaa oli mittapuu mikä tahansa.
Ylensähän jos jotain pöllitään niin se on isompia konsepteja joista on viilattu sarjanumerot pois.

Tom Williamsilta löytyy mielestäni hauska kirjoitelma aiheesta:
http://www.pubmart.com/Steal%20Idea.html

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #319 : 13.04.2010 klo 15:58:54 »
Siellä olen kuullut jopa naurettavaa ajatusta "en julkista parhaita ideoitani jotta niitä ei varasteta".

Outoa - eikö ideavarkaus ole paljon suurempi uhka juuri silloin kun ajatusta ei ole kukaan vielä hyödyntänyt? Jos idea on jo jossain käytetty, eikö silloin ole paljon vähemmän kiinnostusta käyttää sitä uudestaan? Ainakin tekijän oman aseman pitäisi olla silloin paljon vahvempi: on kovin heikkoa sanoa "just tota mäkin olin aina ajatellut, mutta en vaan koskaan saanut tehtyä" , jos toisaalta voisi sanoa "minä tein saman jutun jo vuonna 2005, katso päiväys julkaisusta".

EDIT: ("Check the dates", myhäili Jean-Claude Mezieres, kun vertaili yhtäläisyyksiä Star Wars Episode II:n ja Valerianin välillä).
« Viimeksi muokattu: 13.04.2010 klo 16:13:30 kirjoittanut Jyrki Vainio »

PurPur

• Vieras
« Vastaus #320 : 13.04.2010 klo 16:55:25 »

Olen ymmärtävinäni tuon elokuvaideasta vaikenemisen sillä tavoin, että elokuvan ideahan pitää ensin lyödä itsensä läpi tuottajalle. Jos sulla on hyvä konsepti, niin totta kai sä pidät sen omana tietonasi, ettei joku muu vedä välistä ensin.

Mutta ei ole pois suljettua etteikö väitteessä olisi hiven itsepetosta. Tai puffausta, vähän niin kuin joku voisi sanoa "Mulla on ideoita ainakin sellaiseen tuhatsivuiseen sarjakuvaeepokseen".

ps. kiitokset äänestäjälleni  ;)

Emppu

• Vieras
« Vastaus #321 : 13.04.2010 klo 17:47:36 »
 Näinhän se nimenomaan on! Ei vaan, etenkin nettiaikana on erityisen mahdollista tuoda tekeleensä julki ja ruodittavaksi joten niin kannattaa tehdä. Tosin olisi tällöinkin hyvä hakea aktiivisesti näkyvyyttä jotain yhtä nettigalleeriaa laajemmalti.
Aika monella "potentiaalisella" olen kuullut sitä syytä, että netti on sen verran kusipäinen ympäristö julkaista mitään. Toki, eihän kaikki kaikesta pidä, mutta valitettavasti netissä kuulee kyllä, jos JOKU ei erityisemmin pidä. Sunnuntaitekijät eivät vaan osaa sitten erotella sitä, että kritiikki kohdistuu todennäköisimmin ite työhön kuin tekijään ja mitkään selkääntaputteluyhteisöt eivät tätä paranna.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #322 : 13.04.2010 klo 20:25:25 »
...olen noissa DA-tyylisissä nettigallerioissa pyöriskellessäni nähnyt aivan törkeän hyviä suomalaisia piirtäjiä, jotka ovat sekä taitavia kuvittajia että sarjakuvataiteilijoita. Olen kysellyt näiltä, miksi he eivät julkaise töitään, jotka jo yksin teknisellä tasolla ovat huippuluokkaa. Vastaukset ovat olleet tyyliin "emmä oikeen kun mä olen tällainen laiska lörsö" tai "ei tämä magnum opus vielä(kään) ole tarpeeksi hyvä".

Tuo on niin totta.

Ja sitten on ne, jotka tulevat tarjoamaan sarjakuviaan lehtiin vailla mitään turhia estoja, ja heidän jälkensä ei aina ole ...julkaisukelpoista. Niiltä, joilta haluaisi tuotantoa esiin, joutuu aina kysymään sitä erikseen ja teettämään sitä tilauksesta. He tekevät, he eivät myy.

Vain hivenen kärjistäen tilanne on siis se, että Suomessa kirjojaan/levyjään/sarjakuviaan/taidettaan/mitä-se-nyt-onkin saavat ja tuovat julki vain ne, jotka ovat
a) ekstroverttejä nenillehyppijöitä
b) itsekritiikittömiä onnellisia hölmöjä
c) tietoisesti itseään markkinoivia.

Parhaita he välttämättä eivät ole. Tämän huomaa siitäkin, että tämän kirjoittaa teille tyyppi, jolla on tämän vuoden ohjelmassa näillä näkymin kaksi kirjaa. Vain kaksi, koska yritän parhaani mukaan siirtää sitä kolmatta ensi vuodelle.  :P
« Viimeksi muokattu: 13.04.2010 klo 20:27:54 kirjoittanut Jari Lehtinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

JPQ

• Jäsen
« Vastaus #323 : 13.04.2010 klo 20:44:25 »
Pitäsköhän antaa ääni sille joka ollut paras joskus mielestäni vai sille joka tasalaatuisin siltä pohjalta mitä olen nähnyt vaiko piirustus jäljen mukaan mulla siis kaksi jotka ansaisivat ainakin tämän tiedossa....  ja muutenkin ihan liian vaikeaa.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #324 : 13.04.2010 klo 20:45:49 »
tämän kirjoittaa teille tyyppi, jolla on tämän vuoden ohjelmassa näillä näkymin kaksi kirjaa. Vain kaksi, koska yritän parhaani mukaan siirtää sitä kolmatta ensi vuodelle.  :P

Kysymys siis kuuluu, oletko sinä a, b, vai c ?

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #325 : 13.04.2010 klo 20:47:02 »
Olisin kaikkein mieluimmin b.

Todellisuudessa taidan olla d, se jolta tullaan kysymään. Tietäisipä miksi.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #326 : 13.04.2010 klo 20:54:15 »
Olen ymmärtävinäni tuon elokuvaideasta vaikenemisen sillä tavoin, että elokuvan ideahan pitää ensin lyödä itsensä läpi tuottajalle. Jos sulla on hyvä konsepti, niin totta kai sä pidät sen omana tietonasi, ettei joku muu vedä välistä ensin.

Mutta ei ole pois suljettua etteikö väitteessä olisi hiven itsepetosta. Tai puffausta, vähän niin kuin joku voisi sanoa "Mulla on ideoita ainakin sellaiseen tuhatsivuiseen sarjakuvaeepokseen".

Jooh, elokuva on lajina kinkkisempi kun siihen tarvitsee enemmän yhteistyökumppaneita, ei ole niin "sitten mä menen ja teen sen jutun".
Muuten ideoista tulee mieleen yhden tutun taiteilijan kommentti että ei pidä liikaa ihastua Siihen Suureen Ideaan, parempi vetää se paperille koska ideoita tulee aina uusia kun on edellisestä päässyt eroon...kill your darlings ja niin pois päin.

Ja Kivi, oli se kehu, montako on piirtäjää jonka tekemän Posti-Telen mainossarjakuvan voi ottaa vastaan innosta hihkuen :)

OM

• Jäsen
« Vastaus #327 : 13.04.2010 klo 21:06:22 »

Summa sumarum...sanoisin, että oikeastaan koko tämän kysymyksen henkiin herättäminen ei ollut järkevää johtuen seuraavista syistä.
 Totuus on se, ettei tuohon kysymykseen löydy järkevää vastausta siitäkään huolimatta,  että tätä asiaa miljoona vuotta pohdittaisiin. Tosin silloin olemme jo kaikki maatuneet maan matojen ruoaksi. Minusta parempi aloitus tälle osiolle olisi ollut herättää kysymys, kuka osaa piirtää ja miksi,  tai sitten topikki siitä, mikä teekee piirtäjästä hyvän (onkohan tälläisiä osiota täällä  kvaakissa kas kun  en tarkastanut tätä kirjoittaessani). Mutta anyway. Kuten huomaatte kysymys on hyvin vaikea ja tulkinnallinen juttu.
Toisaalta kysymys on makuasioista millaiseen sarjakuvaan ja kuvalliseen esitykseen meistä jokainen on tottunut. Varmasti tällä saralla meistä kaikista löytyy positiivisessa mielessä erilaisuutta ja rikkautta. Olemme mieltyneet erilaisiin sarjakuvallisiin tuotoksiin eikä meidän tarvitse pitää kaikesta siitä, mitä maailmalla julkaistaan. Ja kun mietimme omia kuvallisia mieltymyksiämme, huomaamme löytävämme sarjakuvista paljon sellaisia piirteitä, jotka ovat minulle tai sinulle ominaisia. Sitten kun puhumme mieltymyksistämme jollekkin toiselle sarjakuvan ystävälle ja kuluttajalle, hän voi tokaista, että "kuinka luet tollasta paskaa- eihän toi oo edes sarjakuvaa jne".

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Vastaus #328 : 13.04.2010 klo 23:49:29 »
Toisaalta pollit kaikessa epämääräisyydessäänkin antavat jonkinlaista tilastotietoa siitä, mistä ihmiset pitävät... Jos joku yleisössä vaikka sattumalta tuntisi suurta mielihyvää vertaillessaan prosentteja? Ideaalisessa tilanteessa tuloksista voisi käydä sivistynyttä keskustelua.

(Sivistymätön keskustelu ei ole välttämättä rakentavaa, mutta onhan silläkin viihteellistä arvoa.)

ksakke

• Vieras
« Vastaus #329 : 14.04.2010 klo 07:39:21 »
Ja sitten on ne, jotka tulevat tarjoamaan sarjakuviaan lehtiin vailla mitään turhia estoja, ja heidän jälkensä ei aina ole ...julkaisukelpoista.
En edelleenkään vastaa pollin kysymykseen, sillä koko kysymyksenasettelu on mielestäni järjetön. Mutta totta on, että esimerkiksi tänne Kvaakin galleriaankin roiskaistaan välillä ihan mitä tahansa. Sallittuahan se tietysti on, mutta kyllä siinä lukijakuntaa aliarvioidaan, kun ajatellaan, että ihan mikä tahansa kelpaa.
Lisäksi toivoisi joskus, että piirtäjät esittäisivät muutakin kuin luonnoksiaan (tai sellaisiksi minä ne ainakin tulkitsen), sillä vasta valmiista työstä näkee, millaisesta tekijästä on oikeasti kysymys. En tiedä, onko kysymys vain innokkuudesta vai mistä, ettei töitä jakseta viimeistellä vaan on kiire saada uutta materiaalia kehiin. Määrä ei kuitenkaan korvaa laatua. Kyse ei voi olla pelkästään siitä, että ajatellaan, että minun tyylini nyt on vähän rupisempi kuin muiden. Onhan täällä toki piristäviä poikkeuksiakin, esimerkiksi HTH, Hiekkala ja Vainio, joilta en muista nähneeni yhtään työtä, joka ei olisi mielestäni viimeistelty, niin erityylisiä kuin ovatkin.