Otsamon sunnuntaisarja Hesarissa oli yhden jakson perusteella kauhee pettymys. Melkosen hutastulta vaikutti. Toivottavasti kyseessä oli pelkkä poikkeuksen vahvistava sääntö ja että ote tuosta paranee.
Kiven kuvalehtisarjat sen sijaan saavat vahvasti harkitsemaan kyseisen aviisin tilaamista. Kolmen jakson perusteella täyttä timangia. Onkohan näistä sitten aikanaan sula mahdottomuus toivoa 4-väristä kokoelma-alpparia?
Otsamon osakkeet laskussa. Ajattelin itse samoin, ensimmäisen jakson jälkeen, mutta eipä tuo meno juurikaan peremmaksi ole menny muutamankaan jakson jälkeen... Otsamoa on kehuttu moneen otteeseen tässäkin säikeessä Suomen "ehkä" parhaimmaksi sarjakuvapiirtäjäksi, joskin itse olen ollut täällä hiljaa, mutta jatkuvasti eri mieltä. Mieleeni ei tule oikeastaan yhtään varsinaista Otsamon tekemää juttua, joka olisi erityisesti kolahtanu. Ei, vaikka niitä on tullut luettua monenmoista. No, hyvä että muut tykkää, mut itse en ole miestä koskaan kovin korkealle rankannu...
Sen sijaan SK:ssa ilmestyvää Kiven tekemää sarjaa kehun Kaltsun ohella mielelläni. Luen sen aina Elixian kuntoilukeskuksessa, kun se sinne kätevästi tulee. Sitä on aina kiva vähän lukaista ennen varsinaisen treenin alkua kuntopyörässä lämmitellessä... Kuten jo jossain aiemmin sanoin, Kiven SK:n sarjakuva edustaa erinomaisesti yhtä hyvää esimerkkiä siitä, miten silkasta arjesta voi repiä kaikenlaista kivaa ja esittää sen miellyttävässä muodossa, kun taas Otsamo ei mielestäni kovinkaan hyvin tavoita uudessa sarjassaan sitä urbaaniympäristöarjen todellisuutta, mitä hän on haastattelussa sanonut tavoittelevansa...
Yksi neuvo kaikille julkaisuun sarjakuvansa saaville: Älkää koskaan sanoko sarjasta tehtävässä tekijän haastattelussa mitään sellaista, mikä sitoo sarjakuvan eteenpäinviemistä tiettyyn muottiin, koska sarjakuvalle kuuluu jättää mahdollisuus kehittyä omaan suuntaansa myös sisältäpäin. Sarjakuvat kehittävät parhaimmillaan itse itseään parempaan suuntaan...