Minua hämää/raivostuttaa tapa, jolla keskustelet kanssani: aivan kuin kuvittelisit, etten ole lainkaan tietoinen kauhusarjakuvan vaiheista, kun tiivistän ja rajaan asioita. Tarkoitan tätä:
Miten ihmeessä minä näin annan ymmärtää, kun meillä on tämä ketju, johon olen kirjoittanu laajan summauksen Comics Code -artikkelia syventämään.
tiivistäminen ja rajaaminen käyvät mutta silloin kun se lähentelee revisionismia : älähdän.
siteeraan sitaattiasi:
Markkinoilla sääntöjen kiistaton vaikutus oli, että EC:n julkaisujen kadottua hyllyiltä alkoi lähes välitön supersankarisarjakuvan nousu. .....
DC oli nimittäin jäänyt altavastaajaksi supersankarien puolella ja sittemmin Vertigo-linjana tunnettujen sarjojensa voimalla se jo hyödynsi ns. suoramyyntiä.
ensiksikin supersankarisarjakuva ei noussut, se jäi.
Jos lähikaupastasi poistaa kaiken muun kuin lakritsin se ei tarkoita että lakritsi lähtee nousuun, vaan että salaattia ei myydä.
tässä on lievä ero.
DC jäi altavastaajaksi. Ihan totta.
Markkinoiden toiseksi suurimman asema on selkeästi kova paikka ja konkurssikypsyyden osoitus.
Jos ilmaiset ehdottomasti älä hämmenny jos vastineet ovat yhtä ehdottomia.
DC on toki osannut markkinoida ajatuksen aikuisemmasta ja varttuneemmasta sarjakuvasta ja vertigobrädi sopii (heille) tähän kuvaan kuin nenä päähän.
Mooren merkitys swamp thingin nousussa on merkittävä ja tänään työpäivän jälkeen tutkiskelin suomi-laitosta ja toden totta nimiösivujen muunnos on tehty yllättävän hyvin. Mutta tämäkin on yhä, lukuisien suomennosten jälkeen sille peräänkuuluttamallesi suurelle yleisölle vieras nimi.
Kannessa mainitaan varoiksi yksi myöhempi Mooren sarjakuvateos, markkinoinnillisessa mielessä.
direct salesin kohdalla olet kyllä aivan oikeassa, mutta kyseessä ei ole innovatiivisuus tai se miten Karen Berger luotsasi "bergerworldia" (vertigon esiaste ) vaan sellainen asia kuin saatavuus.
tämä puolestaan vertautuu tuohon supersankarien nousu teoriaan.
kauhu ja rikossarjakuva eivät ikinä täysin kuolleet, mutta kauhufanit ovat näistä uskollisempia ja kärttivät niitä pienkustantajien tuotteita ja sarjakuva-alan kirjo olikin 80-luvulta 90-luvun noin puoleen väliin ahdetumpi kuin sen jälkeen.
Ja useampi kauhusarjakuvan ystävä hyväksyi että mukaqn on lakritisia tai etsi kivijalkakaupan josta sai jugurttirusinoitakin..
isot köhivät ja päätyivät selvitystiloihin vaikka ulkosarjakuvallisista lisenssilähteistä rahaa virtasikin.
henkiinjäänti ei ollut taiteellisen meriitin mitta, vaan firma joka pystyi maksamaan laskunsa ja palkkansa jäi pystyyn.
Heap ei Spawn inkarnaatiossaan muistuta alkuperäistä tai 80-luvun versiotaan paljoakaan. Suohirviöiden samankaltaisuudet ovat silti melko ilmeisiä.
Mutta ulkosarjakuvallisuus vaikuttaa siinä missä Mooren ja kumppaneiden lahjatkin: Swamp Thing lanseerattiin uudestaan Wes Cravenin elokuvan jälkeen.
Ja se on nyt jälleen saamassa elokuvaa Joel Silverin puljulta Akiva Goldsmithin tekstillä.
Meidän markkinoillamme on vaikea välttyä monimediaisuuden vaikutukselta, vaikka Moore olisi kuinka tunnettu nimi.
On melko julmaa sarkasmia että, käyttäen samaa typistävää ilmaisua, Alan Moore on tunnettu lähinnä sarjakuvistaan tehtyjen elokuvien pohjalta.
(hypoteesin aukkoja voi ampua ManThing elokuvan aikaansaamalla paineella julkaista suomeksi kokoomaa siitä)
Rämeen olennon julkaiseminen suomeksi on tervetullutta joskin väistämättömin kysymys on halutaanko julkaista uudelleen ne jotka on jo julkaistu Kalmassa ilman varmuutta julkaistaanko jatkokin.
Kauhu, Kalma ja moni muu aiemmista yrityksistä on ollut lähinnä koekiluja ja ilman vahvistusta on vain julmaa spekulaatiota sanoa että suurin syy lienee ollut taloudellinen kannattamattomuus.
Nyt tilanne on sama kuin mistä Jiksi puhui mutta suomessa yhdysvaltain sijaan: direct sales.
Elämme nettiaikaa ja egmontshop on vain klikkauksen päässä, mutta erikoiskauppoihin ja kirjakauppoihin rajaamalla kovakantisen julkaisun ollaan taas siinä tilanteessa että useimmille koko keskustelu näyttäytyy egojen välisenä ristiinvirtsauskisana elitistisestä aiheesta.
Minusta on hienoa että Rämeen olento on palannut, mutta olisin tervehtinyt päivitettyä versiota Kalmasta enemmän.
Se olisi minun mielestäni näkynyt pitkäkestoisemmin sarjakuvakentässä.