- Ja mistähän ne halvat alekirjat sielä loorassa tulee?
Ne tulee suurien kustantamoiden varastoista. Isot kohtelee sarjakuvaa kuin paskaa. Sarjakuvan julkaisupäätökset tehdään kaupallisissa kustantamoissa (kaikki kustantamot ovat kaupallisia) siltä pohjalta, että voisiko tästä tulla voittoa. Aikaa kirjalle annetaan suurin piirtein kaksi kuukautta. Painos on odotuksista (esim. onko tekijä ollut julkisuudessa) riippuen 2000-5000 kpl. Jos natsaa, ja kirja myy 5000, otetaan 10000 kpl:n lisäpainos. Jos se ei enää myykään, loput annetaan kirjakaupoille melkein ilmaiseksi (->alelaari). Ja se osa, mikä ei kelpaa minnekään, silputaan.
Myös useimpien romaanien kohdalla homma menee näin, mutta useimmissa perinteikkäissä kustantamoissa (kuten Otava tai Wsoy) on yleensä pari ihmistä, jotka arvostavat kirjallisuutta, ja se saattaa hiukan pidentää kirjan elinikää. Mutta sarjakuvaa isot kustantamot lähtökohtaisesti vihaavat. Kevyt seksisuhde sarjakuvan kanssa on mahdollinen, jos se tuottaa rahaa, mutta kyllä se pariin kunnon panoon yleensä jää - korkeintaan.
Kustantajien liiton ja Kirjailijaliiton laatimassa tekijänoikeussopimuksessa on kohta, jossa kustantaja varaa itselleen oikeuden tuhota painos kahden vuoden päästä julkaisemisesta. Ja tiedän, että tätä oikeutta käytetään ahkerasti.
2000-5000 kpl:een painokset ovat useille kirjoille liian suuria. Ylisuuren volyymin takia kirja on aluksi ylihintainen, sitten alihintainen, sitten se on pelkkää roskaa. Kirjojen hintakulttuurin takana on tällainen sohiva kapitalismi, joka pohtii keinoja vetää kirjasta mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman lyhyessä ajassa.
Ja tämän takia tarvitaan oma- ja pienkustanteita. Ei esim. Asemalle ole mitään ongelmaa säilyttää vaikkapa kolmeasataa kirjaa varastossa vaikka 25 vuotta. Lyhyellä tähtäimellä suurten kustantamoiden kirjat näkyy ja elää ja pienkustanteet katoaa meteliin, mutta pitkällä tähtäimellä asetelma muuttuu.
Tuo viimeinen kappale oli osin idealismia. (Toim. huom.)