Kirjoittaja Aihe: B. Virtanen vs. Viivi ja Wagner  (Luettu 49846 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Eräs mies

• Jäsen
  • Krääk!
Re:B. Virtanen vs. Viivi ja Wagner
« Vastaus #105 : 02.03.2004 klo 16:38:51 »
Älkää antako tämän aiheen kuolla ;D !
Älä pelkää, ei anneta.
Ainakaan ennen kuin V&W kuolee!
;D

T.eräs mies

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #106 : 02.03.2004 klo 17:26:00 »

• Jäsen
« Vastaus #107 : 02.03.2004 klo 18:15:27 »
 Ei niissä kummassakaan mitään vikaa oo mun mielestä.
Enkä mä ainakaan odota että Viivi ja Wagner kuolee.
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

• Jäsen
« Vastaus #108 : 02.03.2004 klo 18:16:43 »
Tarkoitin siis tota "Erään miehen" kommenttia, kolme ylöspäin tästä viestistä.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #109 : 02.03.2004 klo 18:18:09 »
Ville, vastaisuuden varalle:
Jos unohdat viestissäsi mainita jotain pientä niin näet siinä viestisi yläpuolella linkin "muokkaa". Siitä voit sitten lisätä kirjoituksesi edelliseen viestiin.

• Jäsen
« Vastaus #110 : 02.03.2004 klo 18:29:45 »
Just.

Eräs mies

• Jäsen
  • Krääk!
« Vastaus #111 : 02.03.2004 klo 21:18:22 »
"(p)Eräsmiehen Viivi ja Wagner -kritiikki sai minut  etsimään virheitä Wagnerista ja lukemaan sitä sillä silmällä. Harmillista, nyt meni ilo siitäkin sarjasta. Teit haljun tempun. "
Pitäisikö taas olla pahoillaan. Tuskin, mutta sorry nyt kuitenkin.
En ole oikeastaan pyytänyt etsimään mitään virheitä vaan "näkemään". Se riittää.
Ja vaikkei V&Wtä rakastaisikaan, ei se ole ollenkaan lukukelvoton. Sen banaaliutta voi hyvinkin naureskella. Vaikka sitten väkinäisestikin...

T.eräs mies

• Jäsen
« Vastaus #112 : 03.03.2004 klo 14:56:43 »
Täytyy sanoa että tässä olen (ei millään pahalla) V&W:n puolella, sillä noita B. Virtasia ei ole tullut luetuksi montaa kertaa, kun ei ole sattunut silmiin, ja taas V&W ilmestyy jokaisessa hesarissa joka päivä, niin sitä tulee luettua niin paljon useammin. En taida olla oikein hyvä kommentoimaan tätä? Palataan asiaan kun olen lukenut enemmän B. Virtasia... :P

Ruutujätkä

• jauhaja
  • Jäsen
« Vastaus #113 : 03.03.2004 klo 14:57:03 »
Tästähän on kehkeytynyt suorastaan klassinen,  Beatles vs. Rolling Stones -tyyppinen kahakka! Tai Kiss vs. Wasp veroinen mittelö!

Hienoa, nimittäin tällaisten juttujen seuraaminen on vähän kuin juustoraastimen rakastelu: Tuskallista, mutta huvittavaa.  ;D

Hei, pitäisikös seuraavana keskustella siitä kumpi on parempi, Laineen vai Mollbergin, Tuntematon?

Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #114 : 03.03.2004 klo 15:21:16 »
Hei, pitäisikös seuraavana keskustella siitä kumpi on parempi, Laineen vai Mollbergin, Tuntematon?

Ei siitä tarvitse keskustella. Laineen versio on parempi ja minä _säälin_ kaikkia jotka ovat kanssani eri mieltä.

Ruutujätkä

• jauhaja
  • Jäsen
« Vastaus #115 : 03.03.2004 klo 15:39:02 »
Lainaus käyttäjältä: kaltsu link=board=3;threadid=846;start=105#msg13777
[quote

Ei siitä tarvitse keskustella. Laineen versio on parempi ja minä _säälin_ kaikkia jotka ovat kanssani eri mieltä.

Lainaus

Niin mutta onko Laineen Tuntematon Viivi ja Wagner vai B. Virtanen?
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

ruutipipo

• Uusi jäsen
Re: B. Virtanen vs. Viivi ja Wagner
« Vastaus #116 : 25.02.2005 klo 00:59:03 »
No joo, mielenkiintoinen keskustelu.
"Eräs mies" väittää B.Virtasen  päihittävän V&W:n 100-0. Samaa mieltä. Olen ihmetellyt V&w:n suosiota todella, miten noin surkeat tarinat+piirtotekniikka kolahtavat jopa aikuiselle yleisölle.
Luen päivittäin V&Wtä Hesarista, jossa se onkin kovassa seurassa - tasoero muihin strippeihin (kamut, tiikeri, valtiaat, rip kirby) näkyy niin selkeästi.  Itseasiassa V&W:n huonoudesta saa tyydytystä - jonkinlaista vahingoniloa joka päivä - taas surkeasti töherrettyä roskaa...hahahaa.
Pitääkin tutkia voisiko hesarille lähettää palautetta ko. sarjasta, olisi jo aika antaa kenkää viiville&wagnerille.

« Viimeksi muokattu: 25.02.2005 klo 08:59:35 kirjoittanut mukava »

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #117 : 27.02.2005 klo 17:59:15 »
Strippisarjakuvan harrastajana minua ilahduttaa nähdä, että yhä vieläkin sanomalehtisarjat pystyvät nostattamaan näin suuria tunteita puolesta ja vastaan! Niin se vaan päivittäinen altistuminen parin sekunnin erissä samalle sarjakuvalle aamiaispöydässä vuodesta toiseen syövyttää mieliä, vaikka sitä ei yleensä tulekaan ajatelleeksi!

Olen seurannut B.Virtasta siitä lähtien, kun se alkoi ilmestyä Turun Sanomissa, olisiko ollut vuonna 1993. Meidän strippipiirtäjistämme Heilä on minusta korkea- ja tasalaatuisin. Piirrostyyli on huopakynäviivoineen pettävän yksinkertaista, mutta kun sitä katsoo tarkaan, niin pienistä yksityiskohdista näkee, että kaikki on kyllä juuri oikealla kohdallaan. Katsokaa, kuinka herkällä otteella Heilä piirtää hahmojen kädet. (Tai vieläkin tarkemmin Murikan käden karvat, jotka Heilä joskus mainitsi sarjan hauskimmaksi asiaksi piirtää!)
Kirjoituspuoli on sarjassa myös vahva: joka stripissä on takana selvä ajatus, joka esitetään selkeästi. Tällaista sarjaa ei pysty feikkaamaan: siinä missä joku Kamut tai Tenavat omalla tunnelmoinnillaan pystyy kuittamaan monta strippiä pelkällä "hiljaisuudella", ilman mitään vahvaa yksittäistä ideaa, silloin kun Heilän tapaan tehdään aivan rehellistä perinteistä huumoristrippiä, joka ikisen jakson on osuttava maaliin. Joka kerta on oltava taustalla ihan oikea ajatus, jokin väläys, muuten ei homma toimi ollenkaan! Se on erittäin haastavaa työtä ja minusta Heilä suoriutuu siitä erittäin kunnioitettavasti. Paljon paremmin kuin kukaan muu Suomessa tällä hetkellä. Minusta on kummallista, että sellainen tasalaatuisuus leimataan sitten yllätyksettömyydeksi! Olisiko sitten virkistävämpää, että väliin tulisi täydellisiä ohilyöntejä, että ne paremmin erottuisivat joukosta ja rikkoisivat laadun monotoniaa?

Vähintään yhtä kummallisena pidän kyllä ajatusta siitä, että Juba ei osaa piirtää. Tarkistakaapas vähän taustoja, mieshän on teknisesti Suomen lahjakkaimpia piirtäjiä. (Tiedättekös helsinkiläiset, että Juba aloitteli uraansa 90-luvun alussa Turun Sanomien pilapiirtäjänä? TS on julkaissut niistä kuvista piirroskokoelmankin - jaettuna erään lehden pakinoitsijan kanssa - ja siitä näkee, että Juba tekee muun muassa myös erinomaisia karikatyyrejä!)
Tyyliä on kyllä selvästi aiemmista töistä karsittu, mutta vankkaa taitoa siellä on takana. Katsokaa, kuinka ilmeikäs hahmo Wagner on, vaikka se pääpiirteissään näyttääkin aina samalta: esimerkiksi kun se on hämmästynyt ja sen silmät ovat selällään. Ei ole ollenkaan helppoa saada pelkkään ympyrään ja mustaan pisteeseen sen keskelle noin paljon tunnetta!

Kirjoituspuolella V&W onkin sitten kimurantimpi juttu. On jännää, että siitä suosion myötä on tullut todellista sarjakuvan mainstreamia Suomessa, vaikka sisällöllisesti se minusta on kaikkea muuta! Sehän on jutuiltaan hyvin kokeilullinen strippisarja, koska se niin tyystin on luopunut perinteisestä vitsirakenteesta. Itseni on ainakin vaikea löytää useimmista jaksoista mitään varsinaista pointtia lainkaan. Siinä onkin mielestäni sarjan merkittävin ero vaikkapa juuri tuohon B.Virtaseen.
Piirtäjälle on kyllä varmasti herkullinen tilanne, että on saanut läpi noin kokeellisen sarjan. Siis siihenhän voi laittaa IHAN mitä vain! Ei tarvitse olla varsinaista pointtia tai punchlinea, jos sellaista ei satu löytymään, vaan kummallisella tunnelmoinnilla saa täytettyä kolme ruutua aivan yhtä hyvin. Ja kummallista kyllä, kansa näkyy pitävän, vaikka ei välttämättä tajuaisikaan.
(Kuten jo mainitsin, myös muut strippisarjat, Kamut ja Tenavat etunenässä, ovat osittain hyödyntäneet vastaavan tyyppistä tunnelmointia, mutta V&W on varmaan kyllä vienyt sen kaikkein pisimmälle).

Omana kantanani summaisin siis, että pidän Viivin ja Wagnerin tunnelmasta ja hahmoista (etenkin Wagner on aivan erinomainen sarjakuvahahmo - nimeä myöten!) mutta perinteisen mainstream-sarjakuvan ystävänä kunnioitan kyllä tuota Heilän luomusta vielä enemmän.
Tuntuu, että näillä kahdella sarjakuvalla on aika erilaiset yleisöt, jotka eivät välttämättä kauheasti kohtaa toisiaan: Virtasella "aikusempi" (tai, sanotaanko suoraan keski-ikäisempi?), työssä käyvä yleisö, joka ei välttämättä asu pääkaupunkiseudulla ja V&W:llä sitten nuorempi ja urbaanimpi yleisö. Jälkimmäisellä tuntuu olevan aktiivisempi rooli mediassa ja siksi B. ei ole saanut osakseen kaikkea ansaitsemaansa huomiota.
Minusta se on kovin valitettavaa.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #118 : 27.02.2005 klo 21:35:25 »
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

comic.book.guy

• fiksu
  • Jäsen
« Vastaus #119 : 17.05.2005 klo 20:37:39 »