Kirjoittaja Aihe: B. Virtanen vs. Viivi ja Wagner  (Luettu 50842 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Re:B. Virtanen vs. Viivi ja Wagner
« Vastaus #45 : 25.02.2004 klo 21:06:34 »
Juma tuota Axuzin sanatulvaa. Täyttä asiaa toki, mutta uskoisin että saman voisi kyllä sanoa HIEMAN lyhyemmästikin. Eli jos saa esittää kainon toivomuksen niin tiivistä pliis ens kerralla...

Pari juttua:

a) Miten niin Juba ei juoni kaikkia strippejä??? Oikeestiko?  ???

b) Eikös niissä albumeissa ole kaikki stripit? Vai muistanko ihan väärin.

Tuntui myös hiukan ristiriitaiselta siihen nähden kuinka heikkona tai ymmärryksen ulkopuolella olevana sarjana V&W:tä pidit, että kuitenkin sanoit ensimmäistä albumia "tykkikamaksi". Mutta sanoithan toki myös että suhteesi sarjaan on ristiriitainen...

Itse pidän myös eniten eka albumista. Sen jälkeen taso on pikkuhiljaa laskenut. Samaa mieltä siis siitä olen kuin jotkut muutkin täällä.

lintu

• Jäsen
  • Missä tämä näkyy?
« Vastaus #46 : 25.02.2004 klo 21:09:49 »
Ei Viivi & Wagner ole huono. Ei sarjakuva, jossa nainen elää sian kanssa, voi olla huono. Sarja onnistuu piristämään kummasti, ja siitä löytyy oikeasti yhtäläisyyksiä oman elämän kanssa. Vaikka taidan samaistua enemmänkin Wagneriin kuin Viiviin. Ja rosoinen, kömpelöhkö piirrostyyli tekee mielestäni sympaattisesta sarjasta entistä sympaattisemman.

B. Virtanen taas on yksinkertaisesti tylsä.
Ollapa pallo.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #47 : 25.02.2004 klo 21:14:40 »
Minä pidän omaperäisyydestä, mutta sekin voi mennä överiksi. Menikö se Viivissä ja Wagnerissa? Ei minun mielestäni. Viivissä ja Wagnerissa on vain tästä omaperäisyydestä tehty tusinatavaraa (aika hassusti sanottu vai mitä). Se on nimittäin sitä "omaperäisyyttä" mitä on monessa muussa "omaperäisessä" sarjassa. Hyvin tehty omaperäisyys on siis parempaa kuin "normaali" sarjakuva kuten Virtanen, mutta huonommaksikin voi mennä. Minä pidän Viivistä ja Wagnerista - enemmän tosin Virtasesta. Siinä tämä threadi onkin vähän huono, joko minut mielletään Virtasen vihaajaksi tai faniksi. Pidän enemmän Virtasesta, mutta myös Viivistä ja Wagnerista. Mitä väliä vaikka ette pitäisi VW:stä? Se että se on suosittu kertoo siitä että suomalainenkin sarjakuva voi menestyä! Myytiinhän Wagner-possuja jo Japanissakin (näin kvaak kertoi).

Esimerkki siitä miten omaperäinen voi olla hyvää on mielestäni mielipiteet jakava Jasso. Omituiset kirjaimet ja muutenkin tavallisesta poikkeavaa sarjakuvaa. Ei tosiaan tusinatavaraa. Ensivilkaisulla sekin vaikuttaa sotkuiselta ja överiksi menneeltä, mutta juuri äskettäin luin Jasso lemmenkissan ja pidin todella! Hyvä Jii! Tuollaista enemmän.

Viivissä ja Wagnerissa on hyvä omaperäinen piirrostyyli ja oikeastaan sarja onkin aika omaperäinen, mutta pariskunta kerrostalossa taitaa olla aika klisee aihe? Tosin ei ole normaalia että kerrostalossa asuu sika, mutta onko se vain kuvainnollistamista Wagnerin sikaluonteesta? Vai onko Wagner oikeasti sika?

P.S. Minä luin koko threadin :)

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #48 : 25.02.2004 klo 21:15:14 »
Axusiksellle tiedoksi, että hyvin jatkoi lukea pitkänkin jutun, kun se vaan oli asiaa ja hyvin kirjoitettu. Tällaista mun kirjoittamaani rötvää puolisuomea tuskin edes kappaleen.

Ja kommentoisinkin tekstiäsi seuraavasti:

Olet Väärässä.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #49 : 25.02.2004 klo 22:07:17 »
Jos kriteeri strippisarjista arvioidessa on piirustustaito niin huh huh! Mielestäni riittää, että piirustustyyli tukee stripin ajamaa asiaa ja V&W:ssa se tukee jo muutenkin hiukan absurdia juttua. Ja näin puhun, vaikka en voi yleensä sietää huonosti piirrettyjä sarjiksia tai muitakaan kuvia. Tässä tapauksessa tyyli kuitenkin sopii täysin meininkiin ja realistisesti ja taiteen sääntöjä noudattava tyyli ei minusta edes sopisi tähän sarjikseen.

En pidä threadin otsikosta. Siinä pitäisi olla vs.-merkinnän tilalla &-merkki.

Piis 8)

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #50 : 25.02.2004 klo 22:14:04 »
Niin, Hazart ja muut. Asiaa jonkin verran itsekin opinnäytetyössäni tutkineena olen samaa mieltä, että ei strippisarjakuvaa voi mitata yksittäisen osa-alueen perusteella - se on kokonaisuus. Kömpelö piirustustyyli voi toimia tehokeinona ja on monesti tietoinen valinta: Esimerkiksi Dilbert tuskin edes toimisi yhtä loistavasti, mikäli se olisi piirretty vimpan päälle. Yhden ilmeen hahmot ja vääristyneet perspektiivit tekevät Dilbertistäkin symppiksen - sarjan visuaalinen ilme siis sopii sarjan luonteelle ja "eleettömät" hahmot ja tökkivä kuvakerronta korostavat itse sarjan absurdia maailmaa ja stripin gagia, suuriyrityksen byrokraattisen toimintatavan hengessä. Tätähän B. Virtanenkin ivaa.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #51 : 25.02.2004 klo 22:25:37 »
Jos ette pidä Viivistä ja Wagnerista tai ette ole pahemmin sarjaan tutustuneet niin Helsingin Sanomien sivuilla on varsin kattava arkisto V&W:tä.

http://www.helsinginsanomat.fi/viivijawagner

Ja Kouvalainen ja hazart sanoivat tuon kyllä aivan nappiin. Ei yksi alue ratkaise, vaan kokonaisuus.

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #52 : 25.02.2004 klo 22:54:12 »
Joku voi vielä jonain päivänä tehdä strippisarjakuvan joka ei ala toistamaan itseään.

Lassi ja Leevi ei mielestäni alkanut kymmenessä vuodessa toistamaan itseään, vaan kehittyi loppuun asti.

Off topic:
Sitä tuoreinta kovakantista L&L -kirjaa, Sunnuntaisarjat, sai muuten Huokeista Kirjoista 9 eurolla. Watterson puhuu pitkähkössä esipuheessa oikein kiinnostavia mm. piirtämistekniikoistaan sekä niistä kuuluisista taisteluistaan syndikaattia ja muita tuulimyllyjä vastaan. Mies ei ole Lassin ja Leevin jälkeen piirtänyt lainkaan sarjakuvaa vaan opiskellut maalausta ja musisointia.

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #53 : 25.02.2004 klo 23:36:44 »
Hmmm… Petteri Oja… Juuri tällaisista vastineista pidän. Vastineista, jotka osoittavat, että jonkun toisen teksti on luettu tarkkaan. Ja nostan hattua siitä, että todella jaksoit lukea sen, vaikka en toden totta sitä keneltäkään odota. Jos sitä ei jaksa lukea kokonaan, siihen on mielestäni turha kenenkään kommentoida yksittäisillä lainauksilla, koska moniin käsiteltyihin asioihin tulee selventäviä tai täsmentäviä lisäyksiä tuonnempana. Olen aidosti pahoillani, että se tosiaan vähän venähti, mutta ilmeisesti jotkut silti jaksavat sen lukea. Lupaan Petterille kirjoittaa ensi kerralla tiiviimmin ja lyhyemmin. Itse asiassa järkevääkin, koska keskustelu jatkuu joka tapauksessa ja uusia tekstejä joutuu aiheesta kiinnostunut lisäilemään kaikesta huolimatta. Petterin teksti kuitenkin osoittaa, että teksti on luettu aika tarkkaan ja kiitos siis diplomaattisesta vastauksestasi. Sen vielä lisään, etten ymmärtänyt, mitä tarkoitit tuolla a -kohdalla, mutta b -kohtaan täsmennän vain, että toden totta, näin se on. Vain osa vuoden sarjakuvista päätyy albumiin ja muistaakseni kuulin kerran Juban sanoneen jossain haastattelussa, että hän ne sinne valitsee…

Leolle tiedoksi, että samaa mieltä Jassosta. Joskin vähän suutahdin Roikoselle, kun se onneton heitti Jasson isännän jossain vaiheessa ulos sarjasta, sillä Jasson ja isännän keskinäiset keskustelut olivat mun mielestä kaikkein nautinnollisinta luettavaa… Leo, Juba on moneen otteeseen korostanut lähes jokaisessa haastattelussa, että lukijoiden pitää muistaa, että Wagner on oikea sika, eikä vain sikamainen mies…

Jarmon kommentti on aivan huippu! Lyhyt ja ytimekäs, kertoo suoraan, minkä leirin miehiä Jarmo on. Eikä siinä mitään. Viiviä ja Wagneriahan rakastaa kaikki muut Suomessa, paitsi minä, äijä ja Gamma…

Ja nyt haluaisin kysyä Hazardilta, Kouvalaiselta ja Tuuk42:lta, että oliko tuo piirrosasunootti jotenkin viittaus minun tekstiini? Jos oli, olkaa kilttejä ja lukekaa se uudestaan, kuten Petteri teki ja huomaatte, etten minä noin ole missään vaiheessa sanonut. Että strippisarjan arvioinnin kriteerit lepäävät puhtaasti visuaalisessa toteutuksessa. Jos sieltä haluaa yksittäisen lauseen poimia ja tulkita sen omalla tavallaan, niin en tietenkään voi estää, mutta ilmeisesti kirjoitan edelleen sekavasti, kun monet muut lukijat käsittävät sanomiseni päin rämettä. Minähän sanoin, että se on vain yksi tekijä, ja kuten Tuuk42 jo totesikin, lopullinen arvio muodostuu kokonaisuudesta. Näitä eriteltiin tekstissäni moneen kertaan kutakin erikseen. Puhuttiin visuaalisesta toteutuksesta, tyylin vakiintumisesta ja sen vastavuoroisesta jojottelusta, juonen kuljetuksesta, kerronnasta, ja siitä, miten tarina ja kuva tukevat toisiaan. Se, että täällä on kiistelty siitä, osaako Juba piirtää vai ei, ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, onko Viivi ja Wagner huono sarjakuva siksi, ettei Juba osaa sitä piirtää. Kun puhutaan Juban piirtämistaidosta, puhutaan vain Juban piirtämistaidosta. Itsekin sanoin, jos tarkkaan luitte, että Juban tyyli sopii Viiviin ja Wagneriin. Oma kommenttini pureutui enemmänkin siihen, ettei Juba säilytä tyylillistä tasoaan jokaisessa stripissä, vaan se heittelee tämän tyylin sisällä laidasta laitaan. Ei missään vaiheessa ole sanottu, että V&W on paska sarjakuva pelkästään siksi, että se on huonosti piirretty. Ei se huono piirtäminen tässä tarkoita sitä, että V&W pitäisi näyttää jotenkin muka realistisemmalta tai pikkutarkemmalta tai millään muullakaan tavalla paremmin piirretyltä. Se on ihan hyvä sellaisena kuin se nyt on, mutta miksi Juba piirtää sen joka kerta eri tavalla? Miksi Viivi ja Wagner on kuin muotoaan jatkuvasti muuttava ”Barbapapa”, joka ei osaa pysyä kasassa? Samanlaisena stripistä toiseen? Luulisi, että aikaa hahmosuunnittelulle on jo annettu kylliksi. Enkä nyt tarkoita mitään elastisia käsiä tai jalkoja. Ne ovat luku erikseen ja sekä Viivin että Wagnerin asennot ovat usein fyysisiä mahdottomuuksia. En kuitenkaan tarkoita tätä. Milloin Juba esim. lyö lukkoon sen, minkä kokoiset rinnat Viivillä on? Tai minkä kokoinen pää suhteessa vartaloon? Milloin hän päättää, minkä kokoinen ja minkä korkuinen pää Wagnerilla on? Miten pitkä kärsä suhteessa päähän, minkä malliset korvat? Välillä esimerkiksi Wagnerin silmät ovat tietyssä kohtaa päässä ja toisessa samankokoisessa piirroksessa ne on joko otsassa, poskella tai siinä, missä korvat ainakin edellisessä kuvassa vielä olivat... Jne. Jne…

Juhalle tiedoksi, ettei minulla ole kömpelöä piirrostyyliä mitään vastaan, jos se palvelee tiettyä sarjakuvaa parhaiten. Kömpelö piirrostyyli on ok, jos se on perusteltu tehokeino, mutta siinäkin tapauksessa se pitäisi edes voida jollain tasolla vakiinnuttaa. Tästä minä olen puhunut. Juba ei tunnu osaavan päättää, miten hän sitä sarjaa piirtää…

Ja mitä tulee äijän esille nostamiin esimerkkeihin siitä, miten Juba ”yrittää” ottaa kantaa joihinkin asioihin, mutta tekee sen melko kehnosti, olen samaa mieltä. Juuri tämä on yksi niistä asioista, joita olen yrittänyt omassa tekstissäni viestittää. Kyse on juuri siitä amatöörimäisyydestä, miten Juba näitä juttujaan yrittää kertoa. Ärsyttävintä on usein havaita juuri se, että selvästi stripistä on nähtävissä, mitä Juba ajaa takaa, mutta lopputulos ei tue tätä. Hän ikään kuin epäonnistuu tässä. Ja kuten äijää, minuakin ärsyttää ehkä kaikkein eniten juuri tämä V&W:n tason ja suosion ristiriitaisuus, vaikka tämä ”taso” onkin vain minun subjektiivinen mielipiteeni. Jotenkin vain on vaikea mieltää muiden väittämiä Juban tahallisia ratkaisuja ja tyylillisiä tehokeinoja ansioiksi, kun ne joka kerta ainakin minun silmiin tuntuvat pilaavan koko stripin. Ja juuri siksi se tuntuu niin amatöörimäiseltä…

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #54 : 25.02.2004 klo 23:44:13 »
Axu: En ottanut kantaa sinun kirjoitukseesi, vaan siihen yleiseen keskusteluun, jota tästä piirustustyyli kysymyksestä on ollut tässä threadissa useissa vastauksissa. Jos lainaan tai kommentoin jotain yksittäistä tekijää niin yritän kyllä laittaa sen esille vastaukseeni, kuten tässä nyt. :)

Piis!
« Viimeksi muokattu: 25.02.2004 klo 23:44:51 kirjoittanut Hazart »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #55 : 26.02.2004 klo 00:15:26 »

b) Eikös niissä albumeissa ole kaikki stripit? Vai muistanko ihan väärin.

Noin puolet vuoden aikana ilmestyneistä Viivi ja Wagner stripeistä päätyy albumiin.  tai ainakin viimeisimpään albumiin, muistan jostain tämän oikein lukeneeni.
Vuodessa ilmestyy hiukka päälle 300 strippiä, albumiin sopii about reilut 170 strippiä.

Ehkä aikaisemmat albumit ilmestyivät tieheämmin ja kenties sisälsivät kaikki stripit.

Tämmöstä tällä kertaa.

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #56 : 26.02.2004 klo 01:23:02 »
Lainaus
Lassi ja Leevi ei mielestäni alkanut kymmenessä vuodessa toistamaan itseään, vaan kehittyi loppuun asti.

Off topic:
Sitä tuoreinta kovakantista L&L -kirjaa, Sunnuntaisarjat, sai muuten Huokeista Kirjoista 9 eurolla. Watterson puhuu pitkähkössä esipuheessa oikein kiinnostavia mm. piirtämistekniikoistaan sekä niistä kuuluisista taisteluistaan syndikaattia ja muita tuulimyllyjä vastaan. Mies ei ole Lassin ja Leevin jälkeen piirtänyt lainkaan sarjakuvaa vaan opiskellut maalausta ja musisointia.

Watterson käsittääkseni lopetti sarjakuvan toisen viisivuotissopparikauden päätyttyä nimenomaan siitä syystä, että hän koki sanoneensa kymmenen vuoden aikana kaiken sanottavansa eikä halunnut alkaa toistaa itseään, jottei sarjakuvan taso laskisi.

Bill Watterson lopetti huipulla ja ehkäpä siksikin Lassi ja Leevi jää sarjakuvahistoriaan yhtenä parhaimmista nykysanomalehtisarjakuvista.

Valitettavaa, miten monet hyvät TV-sarjatkin on pilattu monien sarjakuvien lisäksi lypsämällä sarjaa viimeiseen hengenvetoon asti (vrt. esim. X-files, Frendit ja monet muut). Esimerkiksi Salaisten kansioiden tenho oli jo kauan sitten ennen lopettamista kadonnut - tuottajien olisi pitänyt ymmärtää viedä homma finaaliin jo siinä vaiheessa kun David Duchovny päätti jättää sarjan.

Mutta raha ratkaisee, sanoi Irwin Goodmankin...  ::)

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #57 : 26.02.2004 klo 12:35:29 »
Kyllä omasta mielestäni B. Virtanen Viivin ja Wagnerin päihittää, joskin kyllä B:ssäkin vikoja on.

Viivissä ja Wagnerissa minua häiritsee se, että siinä ei ole hausko juttuja, joille voi nauraa, mutta se ei toisaalta ole tarpeeksi outokaan. Mielestäni Jasso hoitaa outoilut paljon VW:ia paremmin ja hauskemmin. En myöskään voi millään ymmärtää näitä "tänään tanssin ripaskaa" -vitsejä, koska ne ovat selvästi silkkoja vartin huitaisuja, kun ei ole kunnon ideaa syntynyt.

Myöskin Wagnerin ulkonäkö on häirinnyt minua alusta asti. Miksi hitossa hänellä on sellaiset karmeat silmäripset, jotka saavat hänet näyttämään joltain viinaan ja tupakkaan menevältä vanhalta ämmältä?  :P

Alussa jaksoin välillä nauraakin VW:lle, mutta suosikkeihini se ei ole koskaan kuulunut. En kuitenkaan pidä sitä huonona sarjakuvana... minä vain en taida olla kohderyhmää.

B. Virtanen oli alussa rautaa, mutta liiallinen toisto ja ennalta-arvattavuus on pudottanut pisteitä. Virtasessa on kuitenkin välillä nerokkaita oivalluksia, joille jaksaa nauraa uudestaankin.

Omasta mielestäni Parhaita strippisarjakuvia ovat Lassi ja Leevi (koska piirrosjälki, rytmitys ja vitsit pelaavat lähes jokaisessa stripissä aivan loistavasti), Dilbert (koska olen ollut karsinassa töissä ja koska Adamsin vinksahtanut, mutta oivaltava ja ajankohtainen huumori kolisee) ja Turvatarha (Koska Cho on nero kuvittamaan ja pystyn samaistumaan Reijoon ehkä paremmin, kuin yhteenkään muuhun sarjakuvahahmoon). Ulkomaisia kaikki, mutta johtunee varmaan ihan siitä tosiasiasta, että ulkomailla on enemmän sarjakuvataiteilijoita, kuin Suomessa. ;D

Virtanen tulee sitten näiden jälkeen Nemin, Loikan Vuoksin (taivutetaanko se noin? ???) ja muiden ihan hyvien juttujen kanssa. Alkupään Virtaset sijoitan kyllä korkeammalle.

Ja kyllä VW:kin aina Tiikerille pärjää...

« Viimeksi muokattu: 26.02.2004 klo 12:38:02 kirjoittanut Wilpuri »
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #58 : 26.02.2004 klo 12:50:39 »
Jarmon kommentti on aivan huippu! Lyhyt ja ytimekäs, kertoo suoraan, minkä leirin miehiä Jarmo on..

Niin... paitsi että kuten jo ensimmäisellä sivulla sanoin, pidän myös Virtasesta kovasti.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #59 : 26.02.2004 klo 12:52:43 »
Dilbert on kyllä yks jota en oo koskaan tajunnu, sen suosiota ja silleen. Ei naurata ja kuvatkin on kökköä. Aiheuttaa suorastaan allergisen inhoreaktion. Ei se tosin kuulu tähän muuten kun että B. päihittää D:n täysillä.

Timo