Kirjoittaja Aihe: B. Virtanen vs. Viivi ja Wagner  (Luettu 49853 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Eräs mies

• Jäsen
  • Krääk!
B. Virtanen vs. Viivi ja Wagner
« : 24.02.2004 klo 19:32:17 »
Hei kaikille! Näin TVstä tämän sivuston olemassaolon ja päätin heti kirjoittaa todella tärkeästä asiasta ;) Kumpi on mielestäsi parempi B.V. vai V. & W. ja millä perusteilla? Arvioikaa myös piirrostyylejä.
Kiitos etukäteen!
(Lisäys: Kysyn tätä siksi, että minusta toinen on aivan huippu hyvä ja toisesta saan näppylöitä. En vielä kerro kumpi on kampi:)
« Viimeksi muokattu: 24.02.2004 klo 19:42:09 kirjoittanut Eräs mies »

Leo

• Jäsen
Re:B. Virtanen vs. Viivi ja Wagner
« Vastaus #1 : 24.02.2004 klo 19:43:09 »
B. Virtanen kolahtaa meikäläiselle paremmin. Viivissä ja Wagnerissa en kaikkia vitsejä aina ymmärrä tai sitten ne on vain hulluja sekoiluja. Virtasessa sadasta stripistä 95 naurattaa. Tuttuja tilanteita jopa mun ikäiselle. Virtasessa myös ilmeet, eleet ja reaktiot ovat välillä niin hienoja että saavat jo pelkästään ne hymyn suulle. Viivissä ja Wagnerissa on ehkä tilannekomiikkaa. Yleensä ilmeet ja eleet ovat tasapaksuja, mutta välillä Wagnerilla on aivan hulluja asentoja.

Viivi ja Wagner on tunnetumpi, samoin on tekijöiden laita; Juban tietää useampi kuin Ilkka Heilän. Moni "rivikansalainenkin" tunnistaisi kadulla Juban - Heilää ei.  

Jos antaisin molemmille kouluarvosanan niin B. Virtanen saisi 10- ja Viivi ja Wagner 9-.
Eli: Mun pisteet Virtaselle.
« Viimeksi muokattu: 24.02.2004 klo 19:43:18 kirjoittanut Leo Lehtinen »

thepanu

• Jäsen
« Vastaus #2 : 24.02.2004 klo 19:51:36 »
Heh, voisin käyttää pitkälti samoja argumentteja kuin Leo, mutta vain toiseen suuntaan. Omasta mielestäni V&W vie virtasta kyllä ihan 6-0.

V&W:ssa puree juuri se hillitön absurdius mitä monissa stripeissä on.  Sitä paitsi punnertava sika on klassikko:)
huuto.net kohteeni

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Vastaus #3 : 24.02.2004 klo 20:02:32 »
Arvostan huimasti enemmän Viivi ja Wagner -tyylistä huumoria. Minusta se on siis parempi. Ehkä tämä olisi parempi siirtää tuonne gallup-osioon, jossa voi kysellä mielipiteitä (ilman gallupiakin).

B. Virtasesta sain ehkä traumoja, kun se oli VSOP-lehdessä varsin hienojen ulkomaisten sarjojen välissä mustavalkoisena ja keskellä se, minusta huono, Richard Scarryn (rip) Touhukas maailma -pastissi.
B ei siis tehnyt hyvää ensivaikutelmaa. Se on ollut huonossa seurassa :D. Samoin Mika Mokanen -sarja ei minulta kehuja kerää (jo nimi on...). Sekin B;n naapuri ja samantapainen piirrostyyli. Ehkä pitäisi lukea B. Virtas-albumeja.  Värit Avussa ovat hyväksi Virtaselle

Mutta Wagner on äijä. "Minähän olen sika".

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 24.02.2004 klo 20:31:09 »
thepanun kanssa samoilla linjoilla ollaan. B.Virtanen on minun makuuni liian tavallinen eikä perus toimistotyöläinen pomojen pompoteltavana jaksa naurattaa. Ei ainakaan kun vitsiä toistetaan ties koinka monetta kertaa. Sama juttu kotopuolessa. Kai B. Virtanen oli alkujaan tuoreempi mutta ehkä sarja on vain jatkunut liian kauan ja siihen ei ole saatu puhallettua uutta kipinää. Omalta osaltani voisin myös sanoa, että B. Virtanen tuntuu hyvin vieraalta vaikka itse toimistotyötä olenkin muutaman vuoden tehnyt. Ehkä minulla vain on ollut onnea työnantajien suhteen. Niin ja olen suosiolla pysynyt erossa pirttihirmuista.

Viivi ja Wagner tuntuu läheisemmältä. En sitten tiedä onko elämäni absurdia. V&W tarjoaa yleensä jotain uutta. Välillä mennään metsään mutta ainakin uskalletaan rohkeasti yrittää.

Tosin B. Virtanen on sisällöltään ja kuvitukseltaan juuri sellaista mitä odottaa ja toivookin näkevänsä sanomalehtien sivuilla. Ammattimaista jälkeä. Samalla se kuitenkin pelaa minun makuuni liian varmalla pohjalla ja osaa liian harvoin yllättää.

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #5 : 24.02.2004 klo 20:46:34 »
Aika pitkälti Leon linjoilla. Virtanen on tasaisen varmaa laatua,  V&W välillä huumorivapaata sivuntäytettä. Toisaalta Juba osuu silloin tällöin niin napakymppiin, ettei navemmasta väliä. Koen toisinaan suurta samaistumista Wagneriin.

Puhtaasti kouluarvosanana, eli keskiarvolla mitaten, B.Virtanen veisi voiton. En kuitenkaan mittaa keskiarvolla, joten äänestän Viiviä...

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 24.02.2004 klo 20:58:33 »
Tää ois kyllä ehottomasti pitänyt laittaa gallupeihin, jotta olis voitu äänestää. Tahdon nähdä palkkeja ja prosentteja.

Viivi ja Wagner on minusta paljon kiintoisampi ja omaperäisempi kuin B. Virtanen. Virtasta lueskelen vain kun sattuu lehdessä silmään, mutta V&W:t olen ostanut albumeina alusta asti. Eka albumi oli tottakai paras, aivan niinkuin bändeiltä paras levy on se eka, ennen kansansuosiota tehty.  ;)  ;)   ;)

EDIT: prosentteja, ei pronsentteja
« Viimeksi muokattu: 24.02.2004 klo 20:59:39 kirjoittanut Petteri Oja »

Leo

• Jäsen
« Vastaus #7 : 24.02.2004 klo 21:02:25 »
Virtasesta täytyy vielä sanoa; vaikka Virtasessa pomot pompottelevat aina alaisiaan (Murikka pompottaa Virtasta) niin silti ina Lennartin käydessä näiden kimppuun nämä melkeinpä tekevät yhteistyötä taikka haukkuvat yhdessä Lennarttia. Se tuo sellaisen mukavan tunteen.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #8 : 24.02.2004 klo 21:13:54 »
Heilä ja Juba on kovia tekijöitä kumpikin, joten respektit molempien suuntaan. Kyllä Viivi ja Wagner uppoaa silti meikäläiseen paremmin. Siinä on enemmän yllätyksiä ja odottamattomia oivalluksia. Virtanen on jotenkin perinteisempi. B. Virtanen on kuitenkin piirretty paremmin. Viivi ja Wagner on mielestäni piirretty paikoitellen jopa kehnosti, mutta kyllä se tyyli toisaalta siihen juttuun toimiikin omalla jännällä tavallaan. Onneksi näistä ei oo pakko valita, vaan saa nauttia molemmista!

8)
« Viimeksi muokattu: 24.02.2004 klo 21:14:08 kirjoittanut Hazart »

Eräs mies

• Jäsen
  • Krääk!
« Vastaus #9 : 24.02.2004 klo 22:03:44 »
No niin herrat(!).
B. Virtanen tyrmää sian 100-0!
Perustelut:
-Heilän piirustustekniikka ja _-taito_ on aivan ylivertaista verrattuna Juban tökeröihin töherryksiin. Laskekaapa huviksenne kuinka monta erilaista ilmettä juba osaa piirtää. Teidän ei tarvitse osata laskea edes kymmeneen siitä suoriutuaksenne. Vaaditaan vain kärsivällisyyttä etsiessänne sitä neljättä...
Vielä kun laitatte merkille ettei juba osaa (tai "halua") piirtää asioita oikein (esim. määrämittaiset raajat) niin silmänne ehkä avautuvat ja huomaatte "ettei keisarillanne olekaan vaatteita". Toki tiedän, että "elastiset raajat" ovat "tyylikeino", mutta se on varmasti pakon sanelemaa... Jubaahan EI ole päästetty edes taidekouluun!
-Wagner (Juba) EI ole vitsikäs. Juba on itse kertonut, että jos hänen pitäisi saada piirroksiinsa joku vitsi, hänen työnsä olisi loppunut kolmen stripin jälkeen! Sen uskon! Ainakin osittain. Epäilisin nimittäin hänen yhä tuskailevan sitä kolmatta...
Juban jutuissa ei kertakaikkiaan ole mitään sellaista jujua, joka _yllättäisi_ lukijan ja saisi hänet nauramaan. Sen sijaan ne sisältävät itsestään selviä arkipäivän asioita ja ne esitetään sovinisti-feministi lausahduksien säestäminä, ilman minkäänlaista yllättävää kohokohtaa. Ja jos joku "kohokohta" onkin, se ei ainakaan ole siinä viimeisessä puhekuplassa. Se on varattu aina turhalle selittelylle, joka pilaa senkin vähän, mitä ehkä on saatu aikaan.
Mutta jos ihmiset haluavat vain, että sarja on "erilainen", he varmasti ovat W-sikaansa tyytyväisiä. Harva sarja nimittäin on niin syvältä!

T.eräs mies
« Viimeksi muokattu: 24.02.2004 klo 22:32:38 kirjoittanut Eräs mies »

Eräs mies

• Jäsen
  • Krääk!
« Vastaus #10 : 24.02.2004 klo 22:09:20 »
Kyllä Viivi ja Wagner uppoaa silti meikäläiseen paremmin. Siinä on enemmän yllätyksiä ja odottamattomia oivalluksia.
8)

Oletko ystävällinen ja kerrot YHDENKIN esimerkin jossa W sisältää yllätyksen tai odottamattoman oivalluksen?!
Jään mielenkiinnolla odottamaan...

T.eräs mies

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #11 : 24.02.2004 klo 22:14:50 »
Harva sarja nimittäin on niin syvältä!

"Yksi tykkää äidistä
ja toinen tyttärestä
minä tahdon molemmat
ja kukaan ei mua estä."

- Irwin Goodman

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 24.02.2004 klo 23:24:07 »
Eräs mies: Kiitti voimakkaasta mielipiteestä. Niitä tarvitaan. Tosin kummankin voimakkaasti lähdet hyökkäämään Viiviä ja Wagneria vastaan. Mikäs sinut on niin V&W:ssä suututtanut?

Oletko ystävällinen ja kerrot YHDENKIN esimerkin jossa W sisältää yllätyksen tai odottamattoman oivalluksen?!

No minulle tullee vaan mieleen, että enpä olisi osannut odottaa, että Wagner päättää perustaa TV kanavan josta tulee saman tien jättimenestys. Myönnetään kyllä, että hommasta olisi voinut myöhemmin ottaa enemmänkin irti eikä kuljettaa sitä parin stripin aikana takaisin perustilaan. En myöskään olisi osannut odottaa arvon sikamme matkaavan pariisiin. Siinä minusta on sen odottamattomuus. Tai tarkemmin sanoen V&W:n viehätys. Se liikkuu aika rohkeasti tajunnanvirran vietävänä eri suuntiin ja aina joskus sarja onnistuu eksymään mielenkiintoisille urille. Tosin V&W:kin miinukseksi voidaan laskea se että homma ei lopulta etene mihinkään. Mikään ei loppujen lopuksi muutu mihinkään vaan kun jotain erikoisempaa tapahtuu, niin lopulta kuitenkin palataan siihen normaaliin perustilaan.

Mutta allekirjoitan toki sen, että B.Virtanen on paljon paremmin piirretty. Toisaalta en ymmärrä mitä tekemistä taidekoululla on asian kanssa. Ilmeisesti ilman taidekouluopintoja ei saisi piirtää sarjakuvia tai ainakaan menestyä siinä? Allekirjoitan myös sen, että B. Virtanen on erittäin ammattitaitoista jälkeä. Melkein kuin suoraan jostain näin teet strippisarjakuvan käsikirjasta. Mutta se on minusta myös B.Virtasen ongelma. Se on jäänyt muottinsa vangiksi. Kyllä se jonkin aikaa toimii. Nyttemmin se on vain menettänyt taitonsa kehittää mitään uutta, jännää ja odottamatonta. Useimmat stripit toistavat samaa kaavaa yhä uudelleen ja uudelleen. Vastavuoroisesti voisit siis esittää milloin muka on viime vuosina sisältänyt jotain odottamattoman ja yllättävän oivalluksen ? Onhan toki niitäkin B. Virtasessa. Ei se huono sarjakuva ole.

Viivin ja Wagnerin suurimmaksi plussaksi laskisin sen, että ihmisten usein hyvinkin helppo samaistua Viiviin tai Wagneriin. Kommentti: "Toi on just niinkuin meidän parisuhteessa." tuntuu olevan useimmiten sanottu kommentti V&W:stä. Ongelmia on mm. se että stripit eivät useinkaan toimi yksinäisinä teoksina.

Odotan kyllä mielenkiinnolla meneekö tämä keskustelu ko. sarjakuvien analysoinniksi vaiko siihen kenen hiekkalaatikko on isoin.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #13 : 24.02.2004 klo 23:42:09 »

Yleensä jo puolessa välissä B. Virtasta arvaa mihin "vitsiin" strippi tulee päättymään. Näin ei ole V&W:ssa yhtä usein. Viivissä ja Wagnerissa koko juttu voi olla niin älyvapaa, että se jo yllättää. Esim. Wagner ostaa kokonaisen lehmän ja sitten leikkaa sen puoliksi. Loput lehmästä jää köpsyttelemään ympäri kämppää. HAHAHA! Tuossa yksi esimerkki.

Jos en tajua jotain juttua niin en ensimmäisenä ajattele, että vika on siinä jutussa. Ja siksi toiseksi tästä on turha tehdä joko tai kysymys, sillä molemmat sarjoista on erittäin hyvin tehty ja luen mielelläni molempia.

Itseasiassa V&W ärsyttääkin mua aika ajoin, mutta sitten tämä tunne katoaa, kun huomaan taas kerran höröttäväni lehden äärellä. Ei sille voi mitään.

Piis!   8)

thepanu

• Jäsen
« Vastaus #14 : 24.02.2004 klo 23:42:32 »
Hmm.. Kuten Tero tuossa jo totesikin, Heilä piirtää niin hyvin että siitä osallaan on muodostunut ongelma Virtaselle. Mulle tulee virtasesta välillä sellainen vaikutelma kuin se olisi koostettu jostina clip-art-kansiosta. Se on jotenkin kliininen. V&W:n hieman epätasainen viiva on paljon puoleensa vetävämpi ja jotenkin lämpimämpi.

Sitten tuosta reset-nappulan painamisesta tietyin välein. Minua se ei henkilökohtaisesti ainakaan haittaa. Siihen ei kiinnitä sillä lailla huomiota kun kyse kuitenkin on huumoristripistä.

Mutta mulla on kyllä kaikista isoin hiekkalaatikko, sinne kyllä saavat tulla molemma, Juba ja Heilä leikkimään.
huuto.net kohteeni