Tuli mieleen tällainen asia, joka hieman vaivaa. Tietääkö joku sanoa varmuudella missä järjestyksessä vuoden 1987 kaksi ensimmäistä Ken Parkeria ilmestyivät sinä vuonna? Noissa numeroissahan on keskenään väärät kansitekstit seikkailujen nimissä, mutta minulle on epäselvää menivätkö samalla mahdollisesti myös pokkarien kansien numeroinnit tuolloin väärinpäin? Minusta on erikoista, jos aikanaan vain seikkailujen nimet vaihtuivat kansiin vääriksi.
Olen kysellyt tästä asioista divareista, mutta varmaa tietoa painovirheen laadusta ei tuntunut olevan. Myös sarjakuvaindeksoija Kimmo Lakoma totesi minulle, että tätä ilmestymisjärjestystä ei voi todentaa pokkareista ja että hän ei tiedä miten asia on.
Ajattelin, että kysymys voisi ratketa jonkun omakohtaisilla muistoilla tai vanhoilla muistiinpanoilla taikka katsomalla esim. sen ajan sarjakuvien (esim. Tex Willerien?) mainoksista kumpaa Parkerin numeroa on mainostettu ensimmäisenä.
Myös pokkarien kansien alaosan koodeissa lukee sama järjestysnumero kuin ylhäällä.
Sinänsä kyllä se Parkerin numero, jonka kanteen painettiin ”1/1987”, on järjestyksessä oikea, kun katsotaan italialaisten sarjojen ilmestymisjärjestystä. Sikäli se seikkailu siis varmaan haluttiin julkaista tuossa kohdassa Suomessakin. Ja myös 2/1987 on vastaavasti aivan oikeassa paikassa. Minua kuitenkin kiinnostaa
absoluuttinen totuus pokkarien ilmestymisjärjestyksestä kioskeilla. Eli vaihtuivatko kaikki pokkarien tekstit kansissa kerralla keskenään tuolloin noihin kahteen pokkariin, vai vaihtuivatko vain seikkailujen nimet kansissa?
Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin. Tätä oli vaikea selittää.
EDIT: Selvyyden vuoksi laitan linkit noiden pokkarien kansiin Moogin arkistossa.
1/87 ja
2/87.
(Moogilla lukee tuolla erheellisesti, että kansitekstit vaihtuivat vuoden 1978:n numero 1:n ja 2:n kanssa (vuodenhan pitää olla 1987). Ei anneta sen nyt hämätä.)