Ja jos tarkkoja ollaan ei se ole sarjakuvaromaani. Se on fumetto.
Toki näin, toki näin. Olen suurelta osin ihan samaa mieltä kanssasi, mutta...
...jos katsotaan vaikkapa Vertigo Crimen kovien kansien väliin, kovin paljon se tältä fumetolta näyttää. Ja miksipä ei näyttäisi, koska vaikkapa Dark Entries -taiteilija Werther Dell'Edera on italialainen.
Ja eivätpä monet jenkit lue enää niitä ihan tavallisiakaan romaaneja, ilman ruutuja.
Itse pidän sarjavakuvaromaanien läpimurtona jenkkien yleiseen tietoisuuteen, tai ainakin arvostukseen, sitä, että New York Times aloitti Graphic Books -bestsellerlistojen pitämisen sivuillaan.
Trade paperback tarkoittaa isokokoista pehmeäkantista kirjaa, ei siis välttämättä sarjakuvaa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Trade_paperback#Trade_paperbackKen Parker, jos joku, tuntuu ja maistuu sarjakuvaromaanilta vaikka fumettoa olisikin. Oiva kahden pokkarin formaatti myös pidentää lukukokemusta, ja KP:n kanssa kuluu melkein koko ilta mukavasti seikkailuissa maalla ja merellä (ja joskus ilmassakin).
Olen varmaan poispilattu näillä paksuisilla sarjakuvilla. Ohuinen sarjakuvalehti on jotenkin liian nopeasti ohi, ei siihen ehdi uppoutua mitenkään. Erityisen ärsyttäviä ovat sellaiset supersankarilehdet, joihin on pakko ympätä pakollinen taistelu joka numeroon - se imee tarinalta kaiken ilman. N. 30-sivuinen sarjakuvalehti toimii (ihan vaan omasta mielestäni) parhaiten huumorisarjiksena tai vastaavana. Tähän tietty löytyy poikkeuksia...
Ken Parkerin kaltaista kunnianhimoista ja tarinakaareltaan upeaa sarjakuvaa löytyy silti harvoin yhtään mistään formaatista.