Täällähän oli mainittu Neekeriartsie, kiitos siitä vinkistä. Alan nimittäin albumiprojektia joka perustuu Erkki Valan elämään, ja painopiste on 1920- ja 30-luvun Suomessa.
Olen vähän yllättynyt että sain projektia varten rahoitustakin. Paitsi että kaikki ovat unohtaneet Tulenkantajien "henkisen isän", kuuluisampaa Tulenkantajaa on jo käsitelty sarjakuvamuodossa: Reetta Laitisen
Kirjailija ja MadameTosin Erkki Vala ehti myöhemminkin sotkeutua kaikenlaiseen jännittävään kuten sananvapauskiistoihin 1930-luvulla ja vakoiluhommiin Ruotsissa jatkosodan aikana. Oikeastaan hänen elämänsä on minusta mielenkiintoinen tarinan aihe koska se heijastaa 1900-luvun Eurooppaa, eikä hän ole mikään itsestäänselvä historiallinen julkkis. Hyvä jos joku hänen sisarensa Katri Valan tuntee. Erkki Valan arkisto on Suomen Kirjallisuuden Seuralla tallessa, sieltä olen jo keräillyt aika paljon aineistoa.
Mutta mitä mietitte siitä että sarjakuvantekijä käyttää historiallisia henkilöitä hahmoinaan? Kuinka pitkälle taiteilijan vapaus riittää? Haluaisin täyttää lähdeaineiston aukkoja omalla mielikuvituksellani mutta silti käyttää henkilöiden omia nimiä, toisin kuin Reetta Laitinen, joka antoi Olavi Paavolaiselle peitenimen Oskar Pekkala. Historiantutkijana olen kumminkin tottunut ajattelemaan että menneisyyden ihmiset ovat vapaata riistaa, mutta tietenkään heistä ei kirjoiteta mitään ilman kunnollisia viitteitä. Nyt saisi vihdoinkin runoilla vapaasti...