Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvaharrastajien sarjakuvaunet  (Luettu 107352 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
Sarjakuvaharrastajien sarjakuvaunet
« : 19.02.2006 klo 12:08:55 »
Jossakin vaiheessa antakaa aina välillä osa lehdistänne ja albumeistanne jollekin nuoremmalle, joka arvostaa ja rakastaa sarjakuvia.

Minä annoin joskus pikkuveljelle osan kokoelmaani tyyliin "myydä et saa". Tulipa sitten kannettua takaisin omalle kämpälle muutaman vuoden päästä.

Ja toinen opettavainen tarina liittyy siihen, että joskus teininä kiikutin kaikki lehteni halvalla divariin ja muutaman vuoden päästä ostin kalliilla takaisin. Vieläkin harmittaa, että tuli myytyä Tex Willerit, nyt ne ovat sellaisissa hinnoissa, että tuska ja ahdistus on valtava.

Uskokaa huviksenne, minä näen toisinaan sellaista unta, että löydän jostain divarista järjettömän määrän sarjakuvia, joita en ole koskaan nähnytkään ja loppu unesta menee siihen, että kasaan itselleni niitä isoihin pinoihin ja ihastelen tyyliin "näin halvalla ja näin hyväkuntoisia". Koskaan en muista unessa päässeeni edes kassalle asti.

Mutta ketjun aiheeseen liittyen, en varjele lehtiäni muilta kuin vierailta. Minulla normaalikäsittelykin tarkoittaa lehtien pysymistä priimakunnossa.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2006 klo 15:16:48 kirjoittanut Veli Loponen »

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Re: Oletko hullu sarjakuvien varjelija?
« Vastaus #1 : 19.02.2006 klo 14:58:35 »
Uskokaa huviksenne, minä näen toisinaan sellaista unta, että löydän jostain divarista järjettömän määrän sarjakuvia, joita en ole koskaan nähnytkään ja loppu unesta menee siihen, että kasaan itselleni niitä isoihin pinoihin ja ihastelen tyyliin "näin halvalla ja näin hyväkuntoisia". Koskaan en muista unessa päässeeni edes kassalle asti.

Mutta kun minä näen toisinaan unta lehdistä joita ei ole koskaan ilmestynytkään. Selaan Jännä-Jussin vuosikertaa 1963, plaraan läpi Nakke Nakuttajia Toisen Maailmansodan ajoilta, järjestelen suomenkielisiä shoujolehtiä 1970-luvulta. Uneen liittyy äärimmäisen todentuntuinen vaikutelma siitä, että nämä olisivat olleet joskus hallussani, olen nähnyt nämä ennenkin, ja on mainiota että olen löytänyt ne kätköstään, jota myöskään ei ole koskaan ollut olemassa. Ellei sitten rinnakkaistodellisuudessa.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #2 : 19.02.2006 klo 18:22:15 »
Mutta kun minä näen toisinaan unta lehdistä joita ei ole koskaan ilmestynytkään.

Samaa minäkin yritin sanoa. Ja kuvauksesi liippaa suorastaan uskomattoman läheltä omaa untani, paitsi että luulen nähneeni unta supersankarilehdistä.

Mahtaneeko tämä olla yleinenkin uni sarjisten keräilijöillä?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #3 : 19.02.2006 klo 19:25:37 »
Outoa. Minäkin olen usein nähnyt unia julkaisemattomista sarjakuvista. Olen myös Jiksin tavoin kolunnut innoissani divareita ja tehnyt suunnattoman hienoja löytöjä. Pariin kertaan on unessa tullut postin mukanakin kiva paketti sarjakuvia, jotka ilmeisesti olen tilannut jostakin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

TeroH

• Latteuksien latelija
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 19.02.2006 klo 21:59:27 »
Säilytyksestä: Kansioissa nuo ovat, lähinnä mihin parhaiten mahtuvat. En mie niitä mihinkään muovipusseihin tunge, jollen ole niitä alunperinkin sellaisissa ostanut. Lähinnä yritän säilyttää siten, etteivät turhan paljon taivu mutkalle tai repeydy.

Unista: Aika ihmeellistä nuo teidän kuvailemanne unet, koska pakko tunnustaa että olen nähnyt monta kertaa hyvin samanlaisia unia, sekä ilmestymättömistä lehdistä, että keräilemisestä yleensä.  Joskus pohdin oikein psykologisia tulkintoja näille unillekin, mutta päädyin siihen että turha vaiva, hullu olen joka tapauksessa... =)  Muutama tyyppi-esimerkki näistä:

Tyypin 1 uni alkaa jostain aivan muusta (yleensä päättömästä yksityiskohdasta), mutta sitten jossain vaiheessa löydän juuri ne puuttuvat lehdet mitä oon metsästänyt vuosia jostain aivan hämärästä paikasta. Luonnollisesti tuun kovin iloiseksi tästä, mutta uni palaa sen jälkeen takaisin niihin muihin omituisuuksiin, mutta pian kuitenkin herään. Variaationa joku muu vie joskus lehdet nenän edestä.

Tyypin 2 unessa olen divarissa, jossa myydään hirveän halvalla kaikkea mitä haluan lukea, ja ihmettelen koko ajan (samalla kun kerään lehtiä pinoon) että "Ei tää voi olla mahdollista, kuka nää on tänne kantanut?". Herääminen tapahtuu aina ennen kuin pääsen kotiin asti iloitsemaan löydöistäni. Variaatioina lehdet voi olla sellaisia mitä ei ole olemassakaan, tai sitten joskus löydän koko kokoelmani sieltä divarista ja ihmettelen milloin mie sen sinne myin.

Tyypin 3 unessa myyn kokoelmani pois kokonaan, ja olen siitä joko hyvin iloinen tai hyvin surullinen, mutta aina helpottunut.
Tässä tekstissä ei ole mitään henkilökohtaista.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #5 : 19.02.2006 klo 22:07:55 »
Minä olen nähnyt moneen kertaan unta että Non Stop on alkanut uudestaan.

Olen niputtanut Ruudun vuosikerran 1987 kasaan viedäkseni sen kirjansitomoon.  ::)
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Kapteeni Kenguru

• Groupie
  • Jäsen
  • ¿Cuándo se come, aquí?
« Vastaus #6 : 20.02.2006 klo 01:09:23 »
Joku voisi tehdä uuden keskustelun sarjakuvaunista ja pistää nämä viestit sinne..?

Kannatetaan. Henkilökuntaa! Tärpättiä! ..eiku viittisikste pätkäistä tätä ketjua vähäsen, kun monilla tuntuu noita sarjakuvaunia olevan?

Itse näen silloin tällöin unta, että löydän huoneen joka on ollut pitkään kadoksissa. Paikka vaihtelee, välillä se on talo jossa vartuin, välillä tädin mökki, joskus olen jopa tainnut tehdä opiskelijakämpässä tämän löydön. Mutta tässä huoneessa en ole käynyt vuosiin ja sieltä löytyy sitten kasoittain vanhoja lehtiä, joukossa myös sarjakuvia. Osa sellaisia joita ei ole koskaan tehtykään.

Joskus lapsena näin unta Rasmus Nallen seikkailusta, jota ei oltu koskaan tehty. Muistan yhäkin joitakin sen unen kuvia.

Tämä ei enää liity sarjakuviin, mutta viime aikoina olen myös alkanut näkemään unia, joissa luen sähköpostia tai seuraan nettifoorumia. Ne ovat ilmeisesti osittain lucid-unia, sillä ainakin välillä olin tietoinen että tämä on unta ja tuumin että nythän ei tarvitse vähään aikaan mennä koneelle, kun informaatio kulkee tälläkin tavalla.

Jaa, pitäisi vissiin kohta lähteä nukkumaan.
POLKU PYÖRÄ VARKAAT KURIIN!!1

http://www.youtube.com/user/Satelliittifillari

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Sarjakuvaharrastajien sarjakuvaunet
« Vastaus #7 : 20.02.2006 klo 15:17:56 »
No tehtiin sitten. Onks ny hyvä?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #8 : 20.02.2006 klo 15:27:23 »
Kyllä nuo "se harvinaisuus oli jo käsissäni" -unet ovat aivan kansainvälistä laajuutta omaavia. Lukekaapas jo viimein Dan Clowesin "Pussey" ja sieltä päähenkilön päiväuni -sexifantasia, joka huipentuu siihen, että unelmoiva Pussey löytääkin syrjäkujalta kaksi laatikollista keräilysarjakuvia! 
F**k women, let's read comix! 
« Viimeksi muokattu: 20.02.2006 klo 15:30:54 kirjoittanut VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #9 : 20.02.2006 klo 15:34:57 »
Kyllä nuo "se harvinaisuus oli jo käsissäni" -unet ovat aivan kansainvälistä laajuutta omaavia. Lukekaapas jo viimein Dan Clowesin "Pussey" ja sieltä päähenkilön päiväuni -sexifantasia, joka huipentuu siihen, että unelmoiva Pussey löytääkin syrjäkujalta kaksi laatikollista keräilysarjakuvia!
F**k women, let's read comix! 
ilmeisesti Clowes on tehnyt siis yhden hyvänkin sarjakuvan. Allekirjoitan viimeisen lauseen, ihan joka tavalla.
Itse nähnyt usein unia uusista oudoista antikvariaateista/ vanhoista antikvariaateista uusissa tiloissa. joo on niitä harvinaisuuksiakin, mutta paljon kiehtovampia ne sarjakuvat joita vain unissa.
Pitäisi kai tehdä pari niistä. Jäävät muuten vaivaamaan.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #10 : 20.02.2006 klo 15:42:01 »
paljon kiehtovampia ne sarjakuvat joita vain unissa.

Keräily-unien yleisyydestä vielä: Kaikki ikinä unissanne näkemät sarjakuvat löytyvät tietysti (Curtvilen suuresti rakastaman) Sandman -sarjiksen mukaan unimaailman kirjastosta, kirjastonhoitaja Lucienin arkistoista... kysykääpä häneltä vaikka Ruudun vuosikertaa 1978 kun seuraavan kerran uneksitte sielläpäin.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
« Vastaus #11 : 20.02.2006 klo 15:50:21 »
[...] mutta paljon kiehtovampia ne sarjakuvat joita vain unissa.

Mars tekemään sitten, minäkin haluan nähdä ne.  ;D

...aiheeseen liittyen, Tähtivaeltajassahan on ilmestynyt koko joukko P.A. Mannisen piirtämiä (eri henkilöiden) unia...

Omista unistani en kerro. On ne sen verran outoja...  ;D

edit: typoja...
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Izzy

• Jäsen
  • iip
« Vastaus #12 : 21.02.2006 klo 13:50:15 »
Sarjakuvaunet jäävät mun kohdalla monesti vaivaamaan jälkeenpäin. Kuin ne muka olisivat merkki siitä, että missaan nyt jonkin elämää suuremman ilmestymisen.

Yleensä olen unissani komeron kokoisessa divarissa koko "päivän" eli unen ajan enkä pääse lähtemään, koska sinne ilmestyy jatkuvalla syötöllä uusia sarjakuvia. Heti kun käännän selkäni, on äskeiselle hyllylle tullut pakkohankinta. Viimeksi ilmestyi juuri minulle tarkoitettuja mangaoppaita, jotka sisälsivät juuri niitä tarinoita, joihin ihastun.

Ja joskus aurinko paistaa silmään, kun niitä yrittää lukea.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #13 : 24.02.2006 klo 21:48:58 »
Minä olen nähnyt moneen kertaan unta että Non Stop on alkanut uudestaan. Onko Tertsi?

Tuota...En muista nähneeni yhtäkään sarjakuvaunta. Koskaan.
Kummaa.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 25.02.2006 klo 19:46:14 »
Muistan nähneeni sellaisia unia että jostain taivaallisesta divarista löytyy lukematon kultakauden Tintti tai Asterix. Kyrpiintynyt olo sitten kun herää. Borgesin yhdessä novellissahan on kirjasto jossa on kaikki maailman kirjoittamattomat kirjat, jossain on varmaan tuo divarikin jossa on kaikki piirtämättömät sarjakuvat, luonnollisesti halpaan hintaan
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".