Kirjoittaja Aihe: Watchmen/Vartijat (elokuva ja tv-sarja)  (Luettu 145619 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J. Suominen

• Jäsen
Vs: Watchmen/Vartijat (elokuva)
« Vastaus #345 : 23.03.2009 klo 00:24:25 »
Turhake-elokuva. A History of Violence säilyttää asemansa onnistuneimpana sarjakuvafilmatisointina.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #346 : 23.03.2009 klo 03:20:53 »
Väkivallasta ja ahdistuksesta, josta täällä mainittiin, minun täytyy sanoa, että vasta nyt n. 3 viikkoa katselukokemuksesta olen saanut nuo pahimmat raakuudet ahdistamasta mieltäni. Vastaavaa tunnetta ei antanut minulle edes huikeat "gore-pläjäykset" malliin Rambo 4 ja Saw-elokuvat. Täydellisesti siis tälläkin alueella onnistunut elokuva
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Emppu

• Vieras
« Vastaus #347 : 23.03.2009 klo 12:44:16 »
Väkivallasta ja ahdistuksesta, josta täällä mainittiin, minun täytyy sanoa, että vasta nyt n. 3 viikkoa katselukokemuksesta olen saanut nuo pahimmat raakuudet ahdistamasta mieltäni. Vastaavaa tunnetta ei antanut minulle edes huikeat "gore-pläjäykset" malliin Rambo 4 ja Saw-elokuvat. Täydellisesti siis tälläkin alueella onnistunut elokuva
...no en nyt sitten tiedä. Kirjana mun mielestä se oli paljon ahdistavampi ja pelottavampi kuin yksikään gorekohtaus koko lehvasta.

PurPur

• Vieras
« Vastaus #348 : 23.03.2009 klo 14:00:43 »

Mooren tuotannon huono puoli on aina ollut itsetarkoituksellinen "cooli" väkivalta, shokeeraamisen yritys. Sen antaa anteeksi, koska tarinoissa on niin paljon muutakin.

Hollywood-pomot tuskin kuitenkaan näitä asioita ymmärtävät, vaan luulevat että Moore on joku sarjakuvien kova jätkä juuri brutaalin väkivallan takia.

Pässi

• Jäsen
« Vastaus #349 : 23.03.2009 klo 17:41:11 »
itsetarkoituksellinen "cooli" väkivalta, shokeeraamisen yritys.
Jälkimmäinen pitää paikkansa, mutta tuon ensimmäisen väitteesi kohdalla olet täysin hakoteillä. Mooren väkivalta ei ole koskaan itsetarkoituksellisen tyylikästä.

PurPur

• Vieras
« Vastaus #350 : 23.03.2009 klo 17:54:31 »

Hän pistää mielellään väkivaltaa sinnekin, missä se ei ole mitenkään edes tarpeellista. Esimerkiksi Halo Jonesin robottikoira, joka on ihan turha episodi  muuten hienossa tarinassa. Ja tietysti mitä pahempi tappaja, sitä nokkelammat action-läpät veritöihin käydessä.

V for Vendetta muunmuassa jää jälkeen Mooren muusta tuotannosta siksikin, että siinä pitäisi vielä hurrata kun pahiksia listitään. Onhan ne fasistipirut sen ansainneet.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #351 : 23.03.2009 klo 18:11:11 »
ensiksikin, miten tämä liittyy watchmen elokuvaan?
toiseksi:
V for Vendetta muunmuassa jää jälkeen Mooren muusta tuotannosta siksikin, että siinä pitäisi vielä hurrata kun pahiksia listitään. Onhan ne fasistipirut sen ansainneet.

onko me luettu ihan varmasti sama sarjakuva? Ollaanko?

PurPur

• Vieras
« Vastaus #352 : 23.03.2009 klo 18:23:27 »
ensiksikin, miten tämä liittyy watchmen elokuvaan?

Watchmenin väkivallasta kun on keskusteltu, niin tämä liittyy väkivaltaan Mooren sarjakuvissa yleensäkin. Moderointioikeuksia omaava varmaan siirtää muualle, jos näkee sen parhaaksi.

toiseksi:
onko me luettu ihan varmasti sama sarjakuva? Ollaanko?

Hö. en todellakaan osaa vastata tuohon. Omien muistikuvieni mukaan Vendetta alkaa siten että pahiksia listitään eri tavoin yksi kerrallaan.

OlliH

• Luopio
  • Jäsen
« Vastaus #353 : 24.03.2009 klo 01:12:52 »
Tätä on tullut nyt pari viikkoa kelailtua kaverien kanssa kaikista enemmän tai vähemmän nördeistä näkökulmista, mikä lienee jo jonkinlainen ansio. Vaikka leffa onnistui kelvollisesti välittämään tarpeeksi suuren osan sarjiksen olennaisista jutuista ja muutenkin leffassa oli hyvä meininki, kyllähän joku jäi kaivelemaan. Sitten tajusin: tuntui samalta kuin alkuperäistä heikomman tribuutticoverin kuullessaan (potenssiin iso numero). Sellaisista tulee outo olo, tavallaan ihan hauskaa että hienoista jutuista tykätään, ehkä samalla lisätään alkuperäisten tunnettavuutta, uusissa versioissa on yleensä osa alkuperäisen neroutta mukana ja joskus niitä saattaa kuunnella jopa uudelleen. Samalla kuitenkin pieni ääni päässä huutaa, että tämä vain yksinkertaisesti on paljon paskempi kuin alkuperäinen.

Väkivaltamässäily ei häirinnyt, vaikka turhaa olikin, loppuratkaisun muuttaminen ei haitannut, monet pienemmät ratkaisut enemmän. Esimerkkejä olisi runsaasti, mutta jotenkin paljon kertova oli se kun alkuperäisessä Laurie etsii Archiesta sytkäriä, leffassa painelee nappeja vain huvikseen. En pidä itseäni aktiivisena tupakoinnin edistäjänä, mutta jos leffassa sahaillaan käsiä irti, niin kyllä minusta siinä voisi näyttää myös kun ihminen polttaa tupakkaa. Tai jos ei siihen riitä kantti niin voisi jättää kohtauksen suht epäolennaisena kokonaan pois.

Mutta vaikka kuinka yritän valittaa, niin pakko myöntää että tykkäsinkin. Tajuan kyllä hävetä sitä. Watchmen on varsin hyvä leffa, valitettavasti samalla yksi turhimmista mitä olen nähnyt.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #354 : 24.03.2009 klo 09:28:49 »
Nyt kun on tullut luettua noin miljoona Watchmen-leffa-arvostelua netistä, niin häkellyttävän moni niistä on (lähes) pelkkää vertailua elokuvan ja kirjan välillä; ja sitä kautta on määritelty, onko elokuva onnistunut. Sarjakuva on kerrontamuotona vissiin niin voimakas...

Suuri osa elokuvista perustuu romaaniin tai kirjalliseen tekstiin, mutta harvoin niitä alkuperäisteoksia edes mainitaan - ellei sitten sivulauseessa. Kuinkahan moni arvostelu on vertaillut Slumdog Millionaire -elokuvaa ja Vikas Swarupin romaania Q & A keskenään, no jokunen mutta ei kovin moni.

hatinufer

• Jäsen
« Vastaus #355 : 24.03.2009 klo 09:44:58 »
Minä puolestani en erityisemmin   pitänyt Watchmenin elokuvasovituksesta. Syynä oli se, että elokuvan tekijät tuntuivat ottaneen alkuperäismateriaalin pyhänä lehmänä. No: ymmärrettäväähän se on, kun alkuperäisessarjiksessa oli selkeä juoni, jonka vyyhteä purettiin.
Jotenkin Watchmenin siirtäminen sarjakuvasta elokuvaksi ei onnistunut: siinä missä sarjakuva tuntui elävän ja hengittävän, elokuva muuttui paperiseksi ( !), epäuskottavaksi, ei onnistunut imaisemaan minua mukaansa. Kyllähän kuvat olivat elokuvassa hienoja, vihjeet hienovaraisia, yms. Mutta se jokin puuttui. Ainakin minulle.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #356 : 24.03.2009 klo 09:54:36 »
...että elokuvan tekijät tuntuivat ottaneen alkuperäismateriaalin pyhänä lehmänä.

Suuri osa elokuvaan kohdistuneesta kritiikistä nillittää juuri niistä kohdista, joissa elokuvakäsikirjoitusta oli menty muuttamaan sarjakuvaan verrattuna.

Niin tai näin, aina väärinpäin.

Elokuva oli itse asiassa yllättävän monessa kohdassa tulkintaa sarjakuvasta ja usean avainkohtauksen näkökulma oli muutettu.

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #357 : 24.03.2009 klo 18:58:05 »
Suuri osa elokuvista perustuu romaaniin tai kirjalliseen tekstiin, mutta harvoin niitä alkuperäisteoksia edes mainitaan - ellei sitten sivulauseessa.

Kyllä siitä aina on puhetta, jos ei arvosteluissa niin verkkokeskusteluissakin ainakin, jos alkuteos sattuu sinällään olevan tunnettu etukäteen. Taas Road to Perdition perustuu sarjakuvaan, eikä sitä kyllä kukaan maininnut missään – ei varmaan tiennyt. Hitchcockhan se taisi sanoa, että parhaat elokuvat tehdään huonoista kirjoista. Vaikka Road to Perdition-leffaa en ole nähnyt, mutta se sarjakuva on joka tapauksessa sellainen "Chicagon korkeajännitys", joita mahtuu neljätoista tusinaan, että nimenomaan karismaattisilla näyttelijöillä ja hyvällä ohjaus/leikkaus/etc-tekniikalla siitä bulkkitarinasta ehkä saadaan jotain mielenkiintoista.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

OlliH

• Luopio
  • Jäsen
« Vastaus #358 : 24.03.2009 klo 20:18:43 »
Joo, varmaan olisi vähemmän harmittanut jos leffa olisi ollut vähemmän uskollinen, Snyderin oma visio. Mutta se oli 95% kopiota ja siitä viidestä prosentista omaa visiota vähintään kolme ja puoli oli kökköilyä (minkä lisäksi oli olennaisia ja vähemmän olennaisia juttuja jotka jätettiin pois). Joku Hemmetistä-filmatisointi on ihan OK keskinkertaisuudessaan, kun sitä vain ei tarvitse joka hetki verrata alkuteokseen, kun, noh, miksipä vertaisi.

Itse asiassa tavallaan toivoisi että Watchmenistä tehdään vielä joskus filmatisointi. Ei se varmaan parempi ole, jos ihan hyvin voisi ollakin. Mutta ennen kaikkea sitten osaisi ajatella tätäkin rennosti yhtenä Watchmen-leffana eikä ärsyttävän hyvänä pyhäinhäväistyksenä.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #359 : 25.03.2009 klo 09:18:52 »
Vaikka Road to Perdition-leffaa en ole nähnyt, mutta se sarjakuva on joka tapauksessa sellainen "Chicagon korkeajännitys", (...)

Itse pidin "Maantiestä Kadotukseen" kovastikin, siis sekä romaanista että elokuvasta - enemmän kuitenkin ehkä edellisestä. Kumpikin on kunnianhimoista ja taiteellisesti moniulotteista ja -käsitteistä työtä. Esikuvat ovat enemmänkin samuraisarjakuvista ja film noirista kuin Korkeajännityksistä.

Itse asiassa tavallaan toivoisi että Watchmenistä tehdään vielä joskus filmatisointi.

Rahoituksen saaminen voi olla vaikeaa, mutta mikä ettei. Tuleehan sitä kohta True Gritistäkin uusi versio.

PS. Hassua, että "korkeajännitystä" käytetään pejoratiivina.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2009 klo 09:21:29 kirjoittanut Lurker »