Kirjoittaja Aihe: Watchmen/Vartijat (elokuva ja tv-sarja)  (Luettu 145556 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

JanneT

• Jäsen
Vs: Watchmen/Vartijat (elokuva)
« Vastaus #330 : 20.03.2009 klo 07:36:27 »
Nähty myös. Aika laimea maku jäi. Liikaa epäuskottavaa, tarpeetonta väkivaltaa, kuten ryöstäjien tappaminen iltakävelyllä ja nuo hidastukset hmm..... ehkä ne olisivat toimineet paremmin noin kaksikymmentä vuotta nuorempana. Niinkuin koko elokuva.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
« Vastaus #331 : 20.03.2009 klo 11:21:08 »
Mielenkiintoista kyllä, itse en kiinnittänyt mitään erityishuomiota elokuvan "yltiöväkivaltaisuuteen". Mielestäni tuo nyt oli ihan tavanomaisen tasoista ja tuki hyvin leffan maailmankuvaa. Tai sitten olen vain paatunut mielipuolikriminaali.
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #332 : 20.03.2009 klo 11:45:40 »
Mielenkiintoista kyllä, itse en kiinnittänyt mitään erityishuomiota elokuvan "yltiöväkivaltaisuuteen". Mielestäni tuo nyt oli ihan tavanomaisen tasoista ja tuki hyvin leffan maailmankuvaa. Tai sitten olen vain paatunut mielipuolikriminaali.

Aika lailla sama juttu. Huomasin että väkivaltaa oli mutta ei se jäänyt leffasta päällimmäisenä mieleen.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #333 : 20.03.2009 klo 12:05:57 »

Oikeastaan väkivalta pisti silmään lähinnä muutamassa kohtauksessa, joissa se ei tuntunut kovin perustellulta:
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Ensimmäinen ei tuntunut loogiselta ja toinen ei tuntunut henkilöiden luonteiden mukaiselta käyttäytymiseltä, joten fiilikseksi jäi tarpeeton mässäily. Kirjan lukemisesta on vierähtänyt lähemmäs kymmenen vuotta joten en kyllä muista miten kohtaukset siinä menivät. No ehkä tuollainen actionmeininki elokuvissa ei ole muutenkaan minun teeni kuppi muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Muutenkin elokuvaa vaivasi vähän löysä rakenne: keskikohta oli melko puuduttavaa junnausta. Eipä Moorellakaan pitkää kirjan kattavaa draaman kaarta tainnut muodostua, mutta jännite pysyi paremmin kasassa pienemmissä pätkissä.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #334 : 20.03.2009 klo 16:06:56 »
Tai sitten olen vain paatunut mielipuolikriminaali.

Kuka nyt moista tohtisi väittää!

Niin, mielelläänhän yyberväkivaltaa katselee asiaankuuluvassa yhteydessä, kuten esmes T. Miiken  elokuvissa... Mutta kun Watchmen-elokuva muuten selvästi pyrki suhtautumaan aiheeseensa vakavissaan, niin nuo pari-kolme överiä kohtausta tuntuivat halvalta yleisönkosiskelulta. ("Juku että on rankka leffa tiätsä.") Muutenkin tappelukohtauksia oli pitkitetty ja niissä mentiin "cartoon violencen" puolelle, eli tyyppejä paiskotaan seinään ja kohta nämä pomppaavat taas takaisin mätkintään kuin ei mitään. Sarjakuvassa väkivalta tuntui, vaikka kaikkea ei näytettykään - esmes vankilakohtauksessa kaltereihin jumittuneelta tyypiltä leikataan kurkku, ja se esitetään vain veren roiskahtamisella ilmeettömän Rorschachin päälle.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Kuukkis

• Jäsen
« Vastaus #335 : 21.03.2009 klo 19:16:32 »
Huutelen puskista keskustelua seuraamatta seuraavaa:
Watchmen on yksi parhaiten onnistuneista sarjakuvafilmatisoinneista. Itse kirjalle ollaan tarpeeksi uskollisia, muutamissa kohtauksissa millermäisesti kuvakulmia myöten, ja näyttelijät tekevät kauttaaltaan hyvää työtä (mitä nyt Silk Spectre jää erittäin etäiseksi seksisymboliksi). Toisaalta mukaan on ympätty ehkäpä maittavinta visuaalista nannaa sitten 300:n. Tarina on kuorrutettu valtavalla määrällä seksiä ja väkivaltaa.

Siksi elokuva mielestäni toimiikin niin hyvin. Se ei yritäkään kuvata Watchmenin maailmaa piirulleen niin kuin sarjakuvassa, vaan ottaa tarinan pääpiirteet ja valaa ne mordenin elokuvataiteen muottiin.

Mutta ymmärrän toisaalta myös heitä, jotka eivät elokuvasta nauttineet. Kaikessa rajuudessaan se voi mennä helposti yli ymmärryksen, varsinkin kun alkuperäisteoksessa väkivallalla oli todella pieni osa. Snyderin ratkaisuista voi olla montaa mieltä. Onneksi kuitenkin tällä kertaa miehen taiteilujen pohjana oli yksi maailman parhaista graafisista novelleista. 300 oli ymmärrettävistä syistä huono, Watchmen taas ymmärrettävistä syistä helvetin hyvä.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #336 : 21.03.2009 klo 19:52:25 »
Mutta ymmärrän toisaalta myös heitä, jotka eivät elokuvasta nauttineet. Kaikessa rajuudessaan se voi mennä helposti yli ymmärryksen, varsinkin kun alkuperäisteoksessa väkivallalla oli todella pieni osa. Snyderin ratkaisuista voi olla montaa mieltä. Onneksi kuitenkin tällä kertaa miehen taiteilujen pohjana oli yksi maailman parhaista graafisista novelleista. 300 oli ymmärrettävistä syistä huono, Watchmen taas ymmärrettävistä syistä helvetin hyvä.

Ymmärrän ymmärtämistäsi, mutten itse allekirjoita näkökohtia.
En alkuperäisteoksen väkivallattomuudesta, pikemminkin päinvastoin, ja 300 on saamaansa mainetta parempi elokuva ja sarjakuva.
Siitäkään ei tarvitse pitää, makuja saa olla monta, mutta molemmissa ollaan uskollisia alkuperäisteokselle hyvin pitkälti.
Tämä on muodosta(kirja/sarjakuva/elokuva/teatteri/musiikki) riippumatta tärkeää.
Jos haluaa tehdä Münchhausenin seikkailut mutta arkirealistisesti ja ilman valehtelua ja sijoittamalla sen 1960-luvun kirkkonummelle putkimiesfirmaan ei tarvitse tehdä Münchhausenia alunperinkään.
Kannattaa tehdä muttei se sitten liity enää Münchahuseniin.

Tirri

• Jäsen
  • Tetristä pelaamalla pääsee elämässä pitkälle!
« Vastaus #337 : 21.03.2009 klo 20:17:17 »
Toisaalta jos ei olisi lukenut sarjakuvaa niin aika pöllämystynyt olo tulisi.

Eipä kuitenkaan tullut.

Sain itse viimein luettua sarjakuvan myös! Lukemani jälkeen jopa pidin elokuvasta enemmän. Vaikka en ollut tuolloin vielä sarjakuvaa lukenut.  Elokuva toimi karsittuna tosi hyvin. Elokuva oli elokuva ja sarjis on sarjis.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #338 : 22.03.2009 klo 03:23:11 »
Niin, mutta sinullakin näkemys elokuvasta tuli siis vankemmaksi luettuasi sarjakuvan.

300 muuten on yksi viime vuosien hauskimpia elokuvia. Ehkä jonakin päivänä saan sen katsottua loppuun. Nyt katselu keskeytyy noin vartin välein naurunhekotukseen tai vitutukseen, fiiliksestä riippuen. Jos Groosta eli Urho epäonnensoturista koskaan tehdään elokuva, niin Snyder on just oikea hemmo ohjaamaan sen.
- Barack Obama

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #339 : 22.03.2009 klo 08:16:39 »
Oli suuri yllätys, että niin hävyttömän paskan leffan kuin 300 ohjannut Snyder on saanut aikaiseksi näinkin hyvän elokuvan. Tunnelma oli kohdallaan, se oli paikoin erittäin ahdistava ja synkkä ja suureksi osaksi myös hyvin uskollinen sarjakuvalle. Mustaa huumoriakin oli mukavasti. Hän oli osannut karsia sarjakuvasta olennaisen ja loppuratkaisukin oli perusteltu ja toimiva.

Huonoa oli ylettömän graafinen väkivalta. Väkivallan uhka olisi toiminut reilusti paremmin, jos olisi poistettu suurin osa verenpurskahteluista ja luiden murskaamisista. Liiallinen käyttö laimensi niitä kohtauksia, joissa shokkiefekteissä olisi ollut tehoa. Vaikutti jotenkin 300-leffan fanipoikien kosiskelulta. Hidastuksia vähentämällä elokuva olisi ollut myös paljon lyhyempi. Kohtaukset, joissa väkivallan käyttö oli perusteltua, oli Koomikon muistelut.

Musiikit olisi voinut valita joihinkin kohtauksiin toisin...

Näyttelijävalinnat olivat sen sijaan kyllä osuneet kohdalleen, etenkin ulkonäön suhteen. Kaikki näyttivät ja "kuulostivat" esikuviltaan.

Kaiken kaikkiaan erittäin positiivinen yllätys. Hyvä sovitus erinomaisesta sarjakuvasta. 4 tähtöistä.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #340 : 22.03.2009 klo 12:48:42 »
Niin, mutta sinullakin näkemys elokuvasta tuli siis vankemmaksi luettuasi sarjakuvan.

Tai sitten ei. Ehkä fakta on että väitteistänne huolimatta Snyder ihan aidosti osaa ohjata elokuvia.
Kiistämätön tosiasia on että Snyder on nyt ottanut sarjakuvaohjaajan manttelin.
Sarjakuvasta on poimittu olennaisin ja niin paljon kuin voi.
300-elokuvaa voitte haukkua sen ketjussa ja voin torpata sieltä ne yksi kerrallaan, myös väitteen lähdeteoksen laadullisuuden vaikuttamisesta koska silloinhan meillä olisi jo kaksi loistavaa Modesty Blaise-elokuvaa.
sen sijasta meillä on tämä myöhempi melkein ok, tv-elokuva/suoraan videolle(DVDlle) versio ja hirvitys jonka perusteella 60-luvulla ei ollut laisin älyllistä täysikasvuista elämää.

minusta Watchmen-elokuvassa oli juuri väkivallan uhkaa ja monessa kohtaa oli käytetty kiertoilmauksia silkan goren sijasta, ihan alkuosuudesta lähtien.
Siinä on kähdeteoksen tavoin raakaa väkivaltaakin ja itselleni poikkeuksellisesti rajaan nyt vain fyysisen väkivallan väkivallaksi.
Alkuteoksen tavoin elokuva tulee jakamaan väkeä, syystä ja syyttä, osin teemoista johtuen, osin visuaalisesta ilmeestä ja osin  siitä ettei vaan voida hyväksyä että teoksilla on ansioita.
Eli ei itse teos vaan se että sarjakuvaa markkinoidaan "maailman parhaana" ja tämän kohdalla koska Snyder on ohjannut elokuvan josta osa ei pidä.
saman ohjauksen ollessa Burtonin tai Gilliamin käsialaa moista väittelyä ei edes käytäisi.
kaksoisstandardi elää ja voi hyvin.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #341 : 22.03.2009 klo 14:16:33 »
Lukemani jälkeen jopa pidin elokuvasta enemmän.

Snyderin Dawn of the Dead oli oikein hyvää meininkiä, mutta edelleen pidän häntä enemmän Harlin-kastiin kuuluvana. Oman hetkensä kuuma ohjaaja joka parin vuoden päästä korvautuu jollakin toisella.
Enkä minä hauku 300taakaan, koska se tosiaan jaksaa huvittaa ainakin minua kerrasta toiseen pätkittäinkin nähtynä.
Joel Silverin ja Gilliamin Watchmenistä olisi tullut toisenlainen, mutta tuskin se olisi Snyderiä paremmaksi pistänyt. En usko että Watchmenistä saisi aikaan parempaa elokuvaa kuin mikä nyt on nähtävillä.
- Barack Obama

Tirri

• Jäsen
  • Tetristä pelaamalla pääsee elämässä pitkälle!
« Vastaus #342 : 22.03.2009 klo 18:03:33 »
En minä Snyderia minään hirveenä visionäärinä näe. Aikaisempien elokuvien perusteella remake ja toinen sarjikseen pohjautuva elokuva. Omaperäisyys on aika kaukaa näistä. Ehkä Watchmen leffa toimiikin juuri siksi ettei Snyder ole Burton tai Gilliam.

Sai oleellisimman esiin ja that's that. Niinku Curtti-setä sanoi.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #343 : 22.03.2009 klo 23:20:06 »
Pidin. Hieman liikaa 300-maisuutta (verellä mässäily) mutta muuten erittäin jees. Elokuvan musiikkiraita hämmästytti: olen aina vihannut/inhonnut useita näistä biiseistä mutta tuossa kontekstissa ne toimivat kuin junan vessa. Neljä/viidestä (samalla viivalla TDK:n kanssa).
t.Q

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #344 : 22.03.2009 klo 23:49:30 »
Ehkä Watchmen leffa toimiikin juuri siksi ettei Snyder ole Burton tai Gilliam.

Voipi olla totta. Pidän kovasti Burtonin ja Gilliamin visioista mutta en välttämättä haluaisi nähdä heidän ohjaavan Watchmenia. Snyder oli tähän omiaan.

Alkuteoksen tavoin elokuva tulee jakamaan väkeä, syystä ja syyttä, osin teemoista johtuen, osin visuaalisesta ilmeestä ja osin  siitä ettei vaan voida hyväksyä että teoksilla on ansioita.
Eli ei itse teos vaan se että sarjakuvaa markkinoidaan "maailman parhaana" ja tämän kohdalla koska Snyder on ohjannut elokuvan josta osa ei pidä.
saman ohjauksen ollessa Burtonin tai Gilliamin käsialaa moista väittelyä ei edes käytäisi.
kaksoisstandardi elää ja voi hyvin.

Höpsöttelyä ja selittelyä. Ihan sama kuka Watchmenin olisi ohjannut, siitä spekuloitaisiin ja osa olisi puolesta, osa vastaan. Koska kyseessä ei ole mikä tahansa supersankarifilmatisointi vaan Watchmen.