Johonkin ketjuun heitin muuten kommentin - tästä en sitä löytänyt joten laitan sen toistonkin uhalla tähän nyt - että olen "vain" nähnyt kuvia Watchmenistä ja koko tuo "musta nahka"-pukeutumiskoodi vie jo uskottavuutta koko Watchmen-filmausyritykseltä. Kun. Kyse. Ei. Ole. Mistään. Sviddanin. Batmanista. Tai leegiosta niitä.
Ja se, että vain yhdellä hahmoista on mitään elokuva-Batmania muistuttavaa yllään (Ozymandias) -- eikä sekään ole "mustaa nahkaa" -- vie uskottavuuden tältä kritiikiltä. Jokaisen hahmon asu on siirretty valkokankaalle eri tavalla, ja jokaisesta löytyy varmasti jotain yksilöllisesti kritisoitavaa sekä elokuva-asusteena sinänsä että verrattaessa alkuperäisversioon (tässä suhteessa erityisesti Yöpöllö -- Patrick Wilson tuskin edes pystyy näyttämään ylipainoiselta sellaisessa sotisovassa). Mutta kritiikkien on liityttävä jotenkin tosiasioihin.
Mitä tulee epäcooliuteen, se on selvästi katsojan silmässä tässä tapauksessa. Gibbonsin kuvitustyyliin kuului se, että hahmot ovat uskottavasti oman aikansa supersankarisarjakuvan tyylisiä. Ne ehkä eivät vertaudu edullisesti supersankarien historian parhaisiin designeihin, mutta ei ole mitään objektiivista syytä pitää niitä vähemmän cooleina kuin supersankariasuja yleensä.
Ja tosiasiahan on se, että niitä parhaitakaan supersankariasuja ei ole siirretty valkokankaalle ilman jonkinlaista visuaalisen kiinnostavuuden lisäämistä (esim. Hämiksen kohotettu verkkokuvio ja suomukuvio itse kankaassa). Jos Vartijoiden asut yritettäisiin siirtää valkokankaalle sellaisenaan, se vesittäisi teoksen luonteen adaptaationa: Vartijat-sarjakuvan konteksti on supersankarisarjakuva. Vartijat-elokuvan konteksti on supersankarielokuva.