Mutta elokuvaversio OLI.
Eli mitä se kertoo Snyderin kyvyistä siirtää sarjakuvaromaaneja valkokankaalle?
Hah! I rest my case...
Mutta minä en.
Ainakin tämä ketju kerää kaikki kvaakin änkyrän saman katon alle...
Tämä perustelusi on loistava:
Lopetetaan jo itselle valehteleminen: kaikki Moore-filmatisoinnit ovat epäonnistuneet. Jopa se paras eli V niin kuin verikosto oli mitätön paska. Mooren sarjakuvaromaanit ovat kertakaikkiaan mahdottomia siirtää valkokankaalle ja koska Vartijat on sarjakuvista sarjakuvamaisin, lopputuloksena on mahdoton yhtälö. Sama jos minä tekisin steppausversion Mona Lisasta. Kahden taidemuodon yhteensovittaminen ei voi onnistua silloin kun alkuperäisteos on täydellisesti yhtä mediansa kanssa kuten Vartijat: se elää sarjakuvien maailmassa ja historiassa, ja kommentoi jatkuvasti omaa olemassaoloaan supersankarikaanonissa ja lehtien sivuilla. Miten vitussa siitä voidaan tehdä muka minkään arvoinen elokuva?! Häh?!
En jaa kantaasi V kuin verikostosta.
Mutta se on makuasia.
Totta, Watchmen on se johon muita sarjakuvia verrataan, kautta linjan, mutta mutta taidemuotojen yhteensovittamisesta olen eri mieltä.
Yksikään kirjan elokuvasovituskaan ei ole 1:1 muodon vaihtuessa mutta sitten on samaan hengenvetoon todettava että League of Extraordinary Gentlemen ja Lost Girls ovat alunalkaen väärin, huonoja ja virhe koska Allan Quartermain, Mina Harker, Alice, Hyde, Nemo ja Wendy ovat
kirjallisuuden hahmoja.
Puhumattakaan siitä miten Moore sumeilematta poimii mm. Brechtin kolmenpennin ooopperasta.
Logiikallasi siis sen mikä on yhtä taidemuotonsa kanssa (tiedän, Allan Quartermainit ja Jekyll &Hyde eivät ole kirjallisuuden sisällä metatasoisia, juu juu. ) on pysyttävä tiukasti vain "koskaan et muuttua saa" muotissa eikä sitä voida sovittaa muihin taidemuotoihin.
En tarkoita ettetkö saisi olla sitä mieltä että elokuvasovituksen kohdalla kyseessä on virhe, tai että on asioita joita tulee kunnioittaa koska
sinä kunnioitat niitä.
Toki näinkin on, mutta maailma ei toimi niin.
Minusta olet takertunut vain yhteen monista Watchmenin piirteistä.
Jos Watchmen olisi vain sarjakuvaa sarjakuvasta ja niiden historiasta saattaisi olla myös kyseenalaista voiko sitä sovittaa lain elokuvaksi, mutta se ei ole.
Itse lähden oletuksesta että elokuvasta on leikattu pois vähintään 95% sarjakuvan teemoista ja ajatuksista.
Jäljelle jäävä alle 5% riittää ohjaajasta, näyttelijöistä ja kuvaajasta riippumatta siirtämään muut elokuvallisuuttaan uhoavat kädettömät filmit kebabkioskin jonosta tönimästä teho-osastolle tiputukseen.
Ilmoita ajoissa kun esität steppauksen Mona Lisasta.