Ei ole näkynyt uutta Tintti-leffaa tässä vuosien mittaan eivätkä kuvauksetkaan ole vielä alkaneet Tästä huolimatta projekti eri uutissivujen mukaan on olemassa yhä.
Sairastaessa meni unirytmi sekaisin niin nukkumisen sijaan katsoin yllä pari pöhköksi olettamaani leffaa (Netflixistä tietokoneelle, eli kontrasti 3D-näytäntöön aina on). Aloitin Jumanjilla. Tämä on relevanttia siinä mielessä, että sekin on aikansa efekti-ihme, jonka CGI-elukat ovat vanhentuneet koko lailla huonosti, mikä kohtalo Miloutakin varmaan odottaa, ja tietysti olin vastaanottavaisessa tilassa tarinalla, jossa nyt asioita tapahtuu peräkkäin ilman sen kummempaa järkevämpää logiikkaa. (Jumanji itseasiassa on ihan konsistentti leffa, jossa hyväksyy sen, että maaginen lautapeli tosiaan muokkaa reaalitodellisuutta ja sen, että vuosikymmeniä pelin sisällä vankina ollut Robin Williams nyt saattaa olla hivenen epäkoherentti tapaus)
Sen jälkeen sitten Tintin kimppuun. On se kyllä pösilö leffa.
Teknisesti tosiaan ok, näyttelijät ammattilaisia, muutaman albumin pätkiminen samaksi leffaksi hyväksyttävää, varsinkin kun Rakham Punaisen aarre on vähän löysä albumi alunperinkin ja luultavasti todella huono elokuvattavaksi. (C'mon, sen sisältö on "Tintti valmistautuu matkaan", "Tintti purjehtii", "Tintti sukeltaa", "Tintti käyskentelee saarella" ja "Tintti löytää aarteen" eikä koko alpparin aikana kukaan enää edes yritä estää tätä).
[spoiler]Mutta mutta, ihan liikaa "mitä vittua minä katson kamaa". Esimerkiksi se meritaistelun kuvaus: kuka laittaa sen merirosvolaivan keinumaan Yksisarvisen päälle ja miksi joku toinen ei leikkaa sitä pois? Sehän on puhdas visuaalinen vitsi (viittaus huvipuistojen keinuviin laivoihin), se ei toimisi myöskään Indiana Jonesissa, jossain ZAZ:n kreisikomediassa muun hölmöilyn keskellä toki. Ja miksikäs näissä hommissa ei koskaan voi veri lentää, kun miekalla lyödään, jos kuitenkin on pakko näyttää taistelu ja ihmisiä kuolee. (Herge sortui samaan, se Yksisarvisen sivun 19 iso kuva näyttää enempi ryyppäjäisiltä)
Tai sitten se takaa-ajo, minulla ole mitään tällaista vauhtihurjastelua vastaan eikä se Tintissä sinällään ole poissaoleva elementti, se on vain kuvattu eri tavalla. Mutta joten toivoisi kohtausten olen jotenkin järkeviä ja selviämisen perustuvan enemmänkin sankareiden huomattavaan taitoon ja harkintakykyyn kuin jatkuvaan hyvään tuuriin. Kuinka ollakaan haukka lentää juuri sopivasti ja rakennuksesta toiseen pääsee niin, että Tintti kykenee ajamaan sitä moottoripyörällä takaa...
Enkä tiedä ketkä puhuivat rannalla Karabourjanin kaikotessa, mutta eivät ne ainakaan Tintti ja Haddock ole.[/spoiler]
Minkä vasiten täytyy vasiten huonoa elokuvaa tehdä, kun ainekset ihan kelvokkaaseen adaptaation olivat kasassa. Ei noita kaikkia selitä ikärajakaan.