Kirjoittaja Aihe: Käsikirjoitusten kehitystyö  (Luettu 4866 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Piber

  • Sopuli
  • Jäsen
  • Viestejä: 618
  • yuubervärkki
Käsikirjoitusten kehitystyö
« : 11.05.2007 klo 21:42:27 »
Aloitetaampa ketju teille, (Minulle) joilla ei ole kavereita joiden kanssa juonta voisi hioa.
Ja sellainen herrasmies lupaus vielä että ei varasteta toisten ideoita. Näin ketju voisi jotenkin toimia.
Eikös kaikki suuret käsikirjoitukset ole tullut kun on ollut useampi henkilö keskustelemassa. Tämä tietenkin toimisi vielä paremmin livenä esim. Chatin kautta, eli siinäpä Kvaakille uudistusehdotuskin.

Hiotaan yhdessä!  :D
« Viimeksi muokattu: 11.05.2007 klo 21:46:43 kirjoittanut SinintheCity »

ezuli

  • Vieras
Re: Käsikirjoitusten kehitystyö
« Vastaus #1 : 12.05.2007 klo 10:34:10 »
Justiinsa tuli eilisestä sarjisammattidokumentista mieleen mennä irc-kanavalle pokaamaan joku pohtimaan käsikirjoituksen alkua, mutta en lopulta viitsinyt.

Raadellaanhan täällä piirrostakin, niin miksei tekstiäkin.

Piber

  • Sopuli
  • Jäsen
  • Viestejä: 618
  • yuubervärkki
Re: Käsikirjoitusten kehitystyö
« Vastaus #2 : 12.05.2007 klo 10:36:50 »
Justiinsa tuli eilisestä sarjisammattidokumentista mieleen mennä irc-kanavalle pokaamaan joku pohtimaan käsikirjoituksen alkua, mutta en lopulta viitsinyt.

Raadellaanhan täällä piirrostakin, niin miksei tekstiäkin.
Mullakin idea tuli eilisestä Asterix dokumentista. :D
Ja tässä kaksi sivua aika tarkasti jo suuniteltuna.
En ole nimeä hahmolleni keksinyt siksi kutsun sitä kokoajan hahmoksi.

Säkillinen Iloa

                                                                                       

Sivu1                   
1. Aavikolla kävelee hämärä henkilö.                                                   Ei puhetta
2. Lähikuva naamasta/ torsosta leuasta suusta                                        Puhinaa
3. Salaperäisen hahmon perässä laahautuu perunasäkki                         Puhinaa
4. kokokuva hahmosta sammakkoperspektiivi aurinko taustalla            Raskasta puhinaa
5. hahmo katselee käsi auringon suojana jonnekin                                 ”Onko Se?”
6. Hyppii riemusta. Vielä ei selviä riemun syy.                                      On se! On se!

Sivu2
7. Kuvassa hahmo takaa ja edessä siintää kaupunki                                ” Wuhuuuu”!
8. Hahmo juoksee kohti kaupunkia, naama virneessä. Hiekka pöllyää      Puuhkutusta
9. Hahmon jalka pettää ja lentää maahan, hiekka pöllähtää.                          Thump!
10. Hahmo punnertaa itsenä käsillä ylös..  Pieni tuska naamalla               ”Ehkä vain kävelen” 
11. Hahmo kävelee kohti kaupunkia lintu perspektiivissä.                          Ei ääntä                       


« Viimeksi muokattu: 12.05.2007 klo 13:21:38 kirjoittanut SinintheCity »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Re: Käsikirjoitusten kehitystyö
« Vastaus #3 : 12.05.2007 klo 18:43:40 »
Ei ehkä suuremmin rahkeita raadella käsikirjoituksia mutta kysytään nyt sitten:
mihin ajanjaksoon/maailmaan sarjakuvasi sijoittuu?

Tässä muodossaan sarjakuvasi ensimmäiset 2 sivua kyllä toimivat, mutta mikäli lähettäisit ne kahdelle eri piirtäjälle ilman mitään lisiä saisit taatusti todella erilaiset sarjakuvat takaisin.

Enkä nyt tarkoita vain sitä onko pirrostyyli mangaa, pottunokkaBDtä vai hypermaskuliinista supersankaria, klassista realismia tai tyylittelevää maalausjälkeä.

sillä hahmosi sukupuoli ja ikä, biologinen ja etninen tausta ovat avoimet.
toinen piirtäjä tekee eurooppalaisen naisseikkailijan, toinen sänkisen hindumiehen ja kolmas antropomorfisen norsun.

toinen on ajanjakso: onko kaupunki Irem, Bagdad, Perth, Las Vegas vai Dalandzadgad?
Ja koska? 1600 EAA ? Nyt? Vuonna 2458?

Piber

  • Sopuli
  • Jäsen
  • Viestejä: 618
  • yuubervärkki
Re: Käsikirjoitusten kehitystyö
« Vastaus #4 : 12.05.2007 klo 19:45:36 »
Ei ehkä suuremmin rahkeita raadella käsikirjoituksia mutta kysytään nyt sitten:
mihin ajanjaksoon/maailmaan sarjakuvasi sijoittuu?

Tässä muodossaan sarjakuvasi ensimmäiset 2 sivua kyllä toimivat, mutta mikäli lähettäisit ne kahdelle eri piirtäjälle ilman mitään lisiä saisit taatusti todella erilaiset sarjakuvat takaisin.

Enkä nyt tarkoita vain sitä onko pirrostyyli mangaa, pottunokkaBDtä vai hypermaskuliinista supersankaria, klassista realismia tai tyylittelevää maalausjälkeä.

sillä hahmosi sukupuoli ja ikä, biologinen ja etninen tausta ovat avoimet.
toinen piirtäjä tekee eurooppalaisen naisseikkailijan, toinen sänkisen hindumiehen ja kolmas antropomorfisen norsun.

toinen on ajanjakso: onko kaupunki Irem, Bagdad, Perth, Las Vegas vai Dalandzadgad?
Ja koska? 1600 EAA ? Nyt? Vuonna 2458?
Joo en olekkaan oikein noita miettinyt.
Mutta en meinannut sijoittaa sitä tähän mailmaan, jotta pystyisin säilyttäämään kaikki mahdollisuudet, mutta tässä hahmon mailmassa eletään kehityksen murrosta. Tarkoitus olisi tuoda suomalaista kultuuria mukaan vaikka aavikolla ollaankin.
Hahmon ulkoasun olen jo tehnyt ja se on pieninenäinen ja pieni jalkainen pallamaha. Sukupuoli mies.
Uuttera eikä erityisen tyhmä eikä erityisen viisas. Rakastaa eläimiä ja elämää. (Ei siinä mielessä. :D)
Tulee sarjakuvan edetessä jäämään hieman taustalle.
Voisin tehdä tarkemman kuvan hahmosta ja laittaa näkyville.
Piirustus tyyli on aika rentoa. Eikä oikein mitään varsinaista genreä.
No mutta nythän ne keksinkin.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2007 klo 20:36:48 kirjoittanut SinintheCity »

ezuli

  • Vieras
Re: Käsikirjoitusten kehitystyö
« Vastaus #5 : 12.05.2007 klo 21:26:07 »
Tuli heti mieleen, että sinun pitäisi saada Sika piirtäjäksi. Hän on esitellyt niin paljon niitä hienoja länkkärihahmojaan. (Aavikko + vaeltava muukalainen = länkkäri?)

Ja jos Keijon tavoin verrataan sarjista elokuvaan, niin onko se sitten muka huono juttu tehdä ensin yleispätevämpi käsis ja jättää ulkoasu ohjaajan (piirtäjän) visioitavaksi?

Piber

  • Sopuli
  • Jäsen
  • Viestejä: 618
  • yuubervärkki
Re: Käsikirjoitusten kehitystyö
« Vastaus #6 : 12.05.2007 klo 21:39:05 »
Tuli heti mieleen, että sinun pitäisi saada Sika piirtäjäksi. Hän on esitellyt niin paljon niitä hienoja länkkärihahmojaan. (Aavikko + vaeltava muukalainen = länkkäri?)

Ja jos Keijon tavoin verrataan sarjista elokuvaan, niin onko se sitten muka huono juttu tehdä ensin yleispätevämpi käsis ja jättää ulkoasu ohjaajan (piirtäjän) visioitavaksi?
Joo Siallahan on hienoja länkkäriaiheita ja hän on muutenkin paljon parempi piirtäjä kuin minä, mutta mulla on pakottava tehdä kaikki itse. (Ties mikä fetissi)
« Viimeksi muokattu: 12.05.2007 klo 21:41:40 kirjoittanut SinintheCity »

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: Käsikirjoitusten kehitystyö
« Vastaus #7 : 12.05.2007 klo 23:47:51 »
Kannattaisi kirjoittaa tuo samaan muotoon kuin missä elokuvakäsikirjoitukset ovat (se on suunnattoman tiukka formaatti ja aina samanlainen). Silloin lukija saa heti käsityksen juonesta, dialogista ja silti siihen on helppo laittaa juuri niin paljon tietoa piirtäjälle siitä mitä kirjoittaja haluaa saada ruutuun näkyviin
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Re: Käsikirjoitusten kehitystyö
« Vastaus #8 : 14.05.2007 klo 10:52:28 »
Käsikirjoituksen tarkkuus riippuu aika paljon siitä, mihin se on menossa. Jos käsikirjoitus annetaan toiselle kuvitettavaksi (hups: piirrettäväksi. Heikki Jokinen läiski minua lopputyöstäni avohansikkaalla puhuessani kuvittamisesta sarjakuvanteossa) ohjeita tarvitaan toki enemmän kuin itseään varten. Oman kehon ulkopuolista piirtäjää käytettäessä on tietysti tärkeää että piirtäjä pääsee sisälle tarinaan mutta tarkkuus voinee vaihdella riippuen siitä kuinka paljon on sovittu noudatettavan käsikirjoittajan ja kuinka paljon piirtäjän näkemystä, right?
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Holle

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 345
Re: Käsikirjoitusten kehitystyö
« Vastaus #9 : 14.05.2007 klo 11:41:01 »
Käsikirjoituksen tarkkuus riippuu aika paljon siitä, mihin se on menossa. Jos käsikirjoitus annetaan toiselle kuvitettavaksi (hups: piirrettäväksi. Heikki Jokinen läiski minua lopputyöstäni avohansikkaalla puhuessani kuvittamisesta sarjakuvanteossa) ohjeita tarvitaan toki enemmän kuin itseään varten.

Tämän havainnollistamiseksi olen kurssilla antanut tehtäväksi oppilaalle piirtää taululle kuva  toisen oppilaan ohjeiden mukaan, niin että ohjeistaja kuvineen (yksinkertainen viivapiirros) on selin piirtäjään, ohjeet tulee antaa kuvioina suuntina jne. eli ei mainita mitään esineiden nimiä.
Hauskaa piisaa.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Re: Käsikirjoitusten kehitystyö
« Vastaus #10 : 14.05.2007 klo 12:40:49 »
Ulkoistettaessa piirrostyö olisi tiedettävä piirtäjän vahvuudet. Silti piirtäjä päätyy aina piirtämään jotain mikä ei kiinnosta/ei osaa.
Alan Moore pitää tätä osaamisalueenaan.

Mutta tärkeämpää on miettiä miten käsikirjoitus toimii.
Kuten Antti Vainio mainitsi elokuvakäsikirjoitusta voi käyttää esimerkkinä. Totta,että huono ohjaaja, näyttelijät ja kuvaaja voivat pilata hyvää käsikirjoitusta, mutta minusta voi karkeasti yleistää ettei huonoa käsikirjoitusta olekaan yhtä helppo pelastaa.

Vaikka lopputulos ei suunniteltua usein vastaakaan, on muistettava miten pitkää sarjakuvaa on tekmässä. teoksen rytmittämistä(määräytyy tarinan ehdoilla, jotta saadaan haluttu tunnelma ja tarina kerrottua kuten halutaan) helpottaa kun tietää miten paljon sivuja on käytettävissä.
tästä ei siis ole mitään sääntöä. Kauppamatkan voi tehdä 16 sivuisena sarjakuvana niin että kotona ollaan 2 sivua, menomatkalla 9 ,kaupassa 2, paluu 2 sivua, kotona sivu tai vaihtoehtoisesti kotona 11, matka sivu, kaupassa sivu, paluu sivu ja kotona 2 sivua.
Kunhan se tapahtuu kertomuksen ehdoilla, ei siksi että asiaa ei ole ajateltu.

Pidän itse siitä että sisäistää mitä haluaa kertoa, mikä on sisältö. Ja keskittyy siihen.
Siitä riippumatta onko tarina yhtä pitkää takaa-ajokohtausta vai ihmisen sisäistä tutkiskelua parisuhdekriisissä.
Kummankaan toteuttaminen hyvin vaatii ammattitaitoa.
Juoni ja henkilöhahmot eivät ole vastakohtia, vaan toisiaan tukevia.

Piber

  • Sopuli
  • Jäsen
  • Viestejä: 618
  • yuubervärkki
Re: Käsikirjoitusten kehitystyö
« Vastaus #11 : 14.05.2007 klo 19:45:00 »
Uskon että tulen kohtamaan vaikeuksia piirtämisessä ja piirustaitoni eivät välttämättä mene yks yhteen tarinan kanssa.
Ensimäinen tuli heti hahmosuunitelussa.
Mutta mikäs kiire mulla on. Yritän vain pysyä hengissä.
Joo ja olen miettinyt tarinaa pitemän päälle, nyt vain suunitteelin 2 ekaa sivua tarkasti, että pääseen alkuun ja vähän miettimään sarjan tarinan ja ulkoasun toimivuutta.

Varpunen

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
Re: Käsikirjoitusten kehitystyö
« Vastaus #12 : 07.06.2007 klo 19:30:20 »
Sain juuri uusimman käsikirjoituksen valmiiksi tekstinkäsittelyohjelmassa: valmishan se muuten ei sitten vielä olekaan, koska kun alan suunnitella sivuja ja ruutujen suhteita toisiinsa tuo tarina todennäköisesti muuttuu vielä ja luultavasti niin että sivumäärä kasvaa. Aavistelen, että tulen tarvitsemaan pari maisemaruutua, jotka vievät paljon tilaa. Halusin kirjoittaa kansansadun sarjakuvaksi, ja minulla nyt sitten on sellainen.

Vanha pariskunta adoptoi pojakseen etanan. Perhe on rutiköyhä, ja etana auttaa ottovanhempiaan neuvomalla aarteen etsinnässä; aarre tosin osoittautuu pieneksi piikatytöksi, joka kalastetaan suonsilmästä huolella ja vaivalla kasvatetusta lammesta verkolla, jonka alkuperä ei sekään ole ihan tavanomainen. Muori ja vaari alkavat tämän jälkeen löytää rahapusseja oudoista paikoista; samalla lapset kasvavat; etana kyllä lähinnä vain massiivisesti kokoa. Tarinan puolivälissä ilmestyvä (ja taas katoava) sulkahattumies liehittelee neidonikään kasvanutta piikatyttöä, kun etana ja tyttö paistattelevat päivää lammen rannassa; etana ratkeaa raivosta ja luo nahkansa, minkä jälkeen hän on ihan tavallisen näköinen nuorimies. Hän vain tuntuu olevan ainoa, joka huomaa muutoksen, muut kohtelevat häntä juuri niinkuin ennenkin. Piikatyttö toteaa vanhuksille, että toivottavasti se sulkahattumies ei tule häiriköimään toiseen kertaan, ja muori tajuaa, että tytöllähän on ihailija. Ex-etana puhuu hänkin naimisiinmenosta, ja muori alkaa haaveilla miniästä. Poika haluaisi tietysti piikatyttönsä, mutta ensin kutsutaan kylään naapuri tyttärineen, ja sitten kun se ei tuota tulosta, käydään kartanolla ja tavataan taas se sulkahattumies ja siskonsa ja senkin suunnitelman pettäessä kalastetaan taas sillä suonsilmälammella, ja tehdään lammessa asuvan näkin tyttärelle vielä talokin. Lopuksi poika saa vihdoin suunvuoron ja sillätavalla sitten myös piikatytönsä, joka viimeinkin huomaa, että mies ei ole enää mikään selkärangaton.
Siinäpä se pähkinänkuoressa. Kuinkahan vaikea tällainen tarina on nieltäväksi? Ja jos tarinan päähenkilö on etana noin tarinan puoliväliin, niin mitenhän sen muodonmuutokseen mahtaa  lukija suhtautua? Lähinnä epäilen että niinkuin muissakin eläinsulhas-/-morsiantarinoissa eläinhahmo on usein charmikkaampi kuin se nuori ihminen, joka siitä sukeutuu.

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: Käsikirjoitusten kehitystyö
« Vastaus #13 : 07.06.2007 klo 21:16:03 »
Jos suhtautuisit tuohon vertauskuvana niinkuin se ehkä on ajateltu alunperinkin ja hakisit noille kaikille vastineet modernista elämästä. Etanasta tuli ensin mieleen ranskalainen EU-virkamies joka tekee 35-tuntista työviikkoa, lihoo ja neuvoo kavereilleen mistä löytyy rahapusseja. Mutta tämä on varmaan tarinan moraalin kannalta onneton idea
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".