Kirjoittaja Aihe: Mitä tietokoneohjelmia käytätte sarjakuvan tekemiseen?  (Luettu 5498 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
Olen huomannut että lähes kaikki ketkä käyttävät tietokonetta sarjakuvan tekemisen apukeinona käyttävät Photshop ohjelmaa. Kertokaa tähän threadiin kaikki käyttämänne ohjelmat, esim. Photoshop,Paint Shop pro, Pixia, etc.

Tässä olen ajatellut jonkun ohjelman hankkimista kun koneella on vain Paint Shopin 4 versio, joka on käytännössä aivan kivikaudelta. Ongelmana on se, että softien hinnan takia kaikkia mahdollisia ei voi hankkia.

Kumpaa suosittelette: Adoben Photoshopia vai Jascin Paint Shop Prota? ja mitä versiota? Hintahaarukka siinä 150 eurosta alaspäin.

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Mitä tietokoneohjelmia käytätte sarjakuvan tekemiseen?
« Vastaus #1 : 17.02.2004 klo 21:42:55 »
Tavattoman samanlainen threadi jo on:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=12;action=display;threadid=759
Täynnä vastauksia.

Timo

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
Re:Mitä tietokoneohjelmia käytätte sarjakuvan tekemiseen?
« Vastaus #2 : 18.02.2004 klo 11:23:16 »
Tuossa threadissa vain on alkuperäisestä aiheesta eksytty niin paljon että aloitin juuri sen takia uuden.  ;D

No poistetaan tämä ketju ja jatketaan tuota vanhaa.

« Viimeksi muokattu: 11.03.2005 klo 11:51:49 kirjoittanut Tuuk42 »
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

paddy

• AD
  • Jäsen
Re: Mitä tietokoneohjelmia käytätte sarjakuvan tekemiseen?
« Vastaus #3 : 11.03.2005 klo 11:39:27 »
Työssä ja huviksi:
Painter IX, Illustrator 10, FreeHandMX, FlashMX, PhotoShopCS, InDesignCS, Maya ja MaxonCinema4D, Binuscan PhotoRetouche.
Graafinensuunnittelija/kuvittaja/muotoilija.
Teen kuvituksia, mainontaa, nettisivuja, 3D-töitä. Oma toimisto. Toimeksiannot pääasiassa ulkomailta. Harrasteena kitarat, akvarellit, puuveneet. Alalla 1976 lähtien. Koulutus: AtlanticCollege, Cambridge, MIT, Raivaajasuk.koulu. Merisotak.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #4 : 13.03.2005 klo 17:04:03 »
Yleisimmät työkalut sarjakuvapiirtäjillä lienevät Fotari ja Illu(?) Itse olen käyttänyt vuoden 2004 lopulle asti enimmäkseen Corelin 3:a ja Fotarin 3/4 versioita sekä PSP:n 3:sta.
Nyt olen vaihtamassa Corelia Illuun CS, InDesigniin CS tai Flashiin (ylimenokausi sen kun venyy ja ja venyy...) ja Fotaristakin on uusi CS-versio käsillä. Corel 3:n mukana tulleesta Tracesta en sen sijaan luovu, sillä en ole vielä törmännyt toiseen yhtä kätevään vektorointisoftaan. (Adobehan myy Streamlinea erikseen ja Freehandia olen kokeillut vain pikkaisen, eikä mulla sitä ole...)

Käytännössä asia riippuu nähdäkseni yksilöllisistä työtavoista. Siitä prosessista miten tietokonetta hyödynnät. Minä olen tykänny piirtää käsin paperille ja vektoroida tai/ja sitten vaan värittää/rasteroida koneella. Arvostan ohjelmissa yksinkertaisuutta joka tekee työskentelystä nopeaa (tehokasta ja taloudellisesti mielekästä).

Toistan vielä, kannatta kiinnittää huomiota siihen miten itse työskentelee... tai haluaisi työskennellä. TAI millaista jälkeä haluaa, niinhän sitä muutkin piirtovälineet valitaan. Näiden mukaan kannattaa sitten miettiä mikä ohjelma auttaisi.
Konetta voi käyttää niin monella tavalla, että yleispäteviä vastauksia ei ole. Nykyään on hyvä kun joka ohjelmasta saa jo tuotokset uloskin, eli toistumaan paperilla niin kuin on ajatellut, että sekään ei rajoita. Ohjelmathan eivät sinänsä tee ihmisestä yhtään sen fiksumpaa tai parempaa piirtäjää.

Vektoriohjelmista lisää:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=93.0

Freehandista Fotarista ym.
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=1509.0

Muitakin keskusteluita eri ohjelmista täältä Kvaakista löytyy.
« Viimeksi muokattu: 13.03.2005 klo 17:09:16 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #5 : 13.03.2005 klo 17:22:10 »
Jos muuten on joku Adoben CS ohjelmia hankkimassa tai aikomassa, niin tiedoksi vaan, että koko paketista odotellaan 2.0 versiota lähiaikoina. Tosin piti olla niiden tulossa jo tammikuussa, mutta....

larskan

• Jäsen
« Vastaus #6 : 13.03.2005 klo 23:03:54 »
Muuten käytän pelkästään fotaria mutta kaikki rasterit lisään tuolla Corelin photopainitilla kun se käy sillä niin näppärästi.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #7 : 15.03.2005 klo 23:33:02 »
Mielelläni kokeilen eri ohjelmia.
Tärkeinpänä Expression. (Mac/Win)
Photoshop Elements , Photoshopin täysversiota en raaski ostaa ja tässä on ominaisuuksia enemmän kuin tarpeeksi. Mukava kuvien nopeaan optimoimiseen nettiä varten.
Palette. (lastenohjelma-Mac/Win)
Eazydraw (Mac) vektoriohjelma jota harjoittelen tiettyyn projektiin.
Teal (Mac) ja Compositor (Mac) satunnaisesti piirroshommiin.
Aiemmin myös Painter classic mutta ei toimi nyk. käyttiksen kanssa.
Illustratoria tai Freehandiä en ole edes harkinnut ostettavaksi kun en tiedä mitä niillä voin tehdä sellaista mikä ei onnistuisi muillakin.
Harkinnan alla olisi Painter jos sellaisen jostain kohtuuhinnalla saisin.

Holle

Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

paddy

• AD
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 18.03.2005 klo 13:18:52 »
Hyvä apu ovat 3D ohjelmat. Pelkillä primitiiveilläkin saa perspektiivin haluamakseen hujauksessa ja voi etsiä oikeaa valaistusta, kulmaa ja kiiltoja. Mallikuvan tekoon meni 10min.
Graafinensuunnittelija/kuvittaja/muotoilija.
Teen kuvituksia, mainontaa, nettisivuja, 3D-töitä. Oma toimisto. Toimeksiannot pääasiassa ulkomailta. Harrasteena kitarat, akvarellit, puuveneet. Alalla 1976 lähtien. Koulutus: AtlanticCollege, Cambridge, MIT, Raivaajasuk.koulu. Merisotak.