Setä opastaa nuorempiaan.
Kuva: Fantagraphics.com
Pariisissa kävijöiden kannattaa ehdottomasti ottaa haltuun massiivinen Crumb-retrospektiivi. Se on näytteillä elokuun loppuun siinä toisessa nykytaiteen museossa (nyt on niin hidas netti että googlettakaa itse). Mutta joo, originaaleja oli, ja koko huoneellinen Genesistä ja koko huoneellinen Ranskan-ajan kamaa, ja vaikka mitä. Ilmeisesti alkuaikoina työvälineenä oli Rapidograph, sittemmin joku terä (Guillotte jotakin? Weirdossahan se kerrottiin, kuka muistaa?), ja luonnosteluksi riitti joku apuviiva jonka mukaan ruudun reunat löytyivät.
Väritöitäkin oli, mutta pakko sanoa (kuten monen muunkin sarjakuvan kohdalla, esim Friikkilän pojat, 30-luvun Mikki Hiiret tai vaikka Alan Mooren Swamp Thing), että väreissä häviää iso osa mustavalkoiseksi alunperin suunnitellun sarjakuvan viehätystä. Jos sarjakuva on hyvin tehty mustavalkoisena, nin värit eivät tuo mitään lisää, ottavat vain pois kuvien jännitteestä.