Marko Turusen
Ufoja Lahdessa ja Supernormal on arvioitu etusivulla.
Pidän suuresti Turusen vakavammasta tuotannosta, mutta Ufoja Lahdessa on rehellisesti juuri niin hauska kuin arvostelussa on sen todettu olevan.
Muistelen Turusen kapinoineen sanan ”taidesarjakuva” käyttöä hänen yhteydessään, mutta vakavampaa tuotantoa on sen avulla helpointa kuvata, kokeellisuus assosioituu ennemmin linjattomuuteen ja Turusella jos kenellä on ilmeinen visio omasta suunnastaan.
Lisäsin loppuun listauksen Turusen sarjakuvista, täydellisessä muodossaan ja selkeästi ryhmiteltynä sellaista ei aiemmin netissä ollutkaan. Jokin arvo silläkin Kvaakissa lienee, useimmilla kun tuskin on kokonaiskuvaa Turusen toimista. Käytin toki Daadan sivuilta löytyvää listausta apuna. Koska tekijä itsekin lukee palstaa, kiitokset Sienimetsään liittyvästä kommentista, joka tavoitti minut Petteri Ojan kautta.
Tajunnanvirta tuottaa usein sellaista materiaalia, joka minun kovasti tekisi mieli jättää arvioon, mutta joka ei siihen millään muotoa luontevasti sovi. Tässä ylijäämämateriaalia, jonka tahdon jakaa tällä tavoin:
Latteimmillaan Turusta on kuvattu yhdistäväksi lenkiksi populaarikulttuurin ja taidesarjakuvan välillä. Turunen toki hyödyntää tyypillisesti taidesarjakuvaan yhdistettyjä ratkaisuja, mutta luonnehdinta on väärä. Populaarikulttuurista otetut lainat tekevät henkilökohtaisesta yleismaailmallisen, ymmärrettävän.
---
Kaikki kommentit ja kritiikki arvosteluun liittyen on tervetullutta. Arvostelua voi ruotia myös ilman yhteyttä Turusen töihin
tässä ketjussa.