Kirjoittaja Aihe: Mitä hahmosi nimi kertoo?  (Luettu 18321 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vauvakolibri

• Limingan Virallinen Ei-tyttö
  • Jäsen
  • Super-kolibri extraordinaire
Mitä hahmosi nimi kertoo?
« : 24.04.2007 klo 09:11:58 »
Idea tuli tästä:
Öööh...miksi niiden nimet pitää olla aina japanilaisia? Onko se joku uskottavuuskysymys?
Tarina kertoo nuoresta demonipojasta (Oni)
Tarina kertoo noin 18-20 vuotiaasta pojasta nimeltä Yamato (kaverini on mennyt monta kertaa nimissä sekaisin ja sanonun Daisukeksi)

Eli, mikä on hahmosi nimi, ja mitä se ilmentää? Mistä keksit sen? Liittyykö siihen jokin tapahtuma? Tarkoittaako se jotain? Jos tarkoittaa, niin mitä ja miksi? Jos ei tarkoita niin miksi ei? Liittyykö se hahmosi menneisyyteen/mieleen/persoonallisuuteen? Ajatteletko nimeä kauan vai vedätkö ne vain hatusta? Onko niissä nimileikkejä?
Mille ajatukselle perustat fantasianimet? Kansallisuus? Miksi hahmolla on ranskan kielinen nimi jos tapahtumapaikka on Suomessa? Matka? Muutto?

Tästä olisi mukava kuulla vaikka näitä hahmojuttuja käsiteltiin aiemassa ketjussa, ja toivoisin tämä pureutuvan syvemmälle.
Erityisesti mangan ystäviltä/piirtäjiltä olisi kiva kuulla kommenttia, koska kuten lainauksissa käy ilmi niistä saa kuulla enemmän ja valitettavasti kliseet näkyvät selvemmin.

Esimerkkinä: Jos hahmon nimi on John tai Artturi, ei kukaan ihmettele enempää oli kyseessä sitten brittimaagi tai maasika.
Mutta jos kyseessä onkin demoni jonka nimi on Oni...
On vähän sama kuin pistäisi ihmisen nimeksi Immeinen. Tai koiran nimeksi Koira.

Antakaa mielipiteitä, perusteluita ja esimerkkiä nimien keksimisestä. Sillä itselleni se on varsin hankalaa ja lopuksi hahmoillani on mitä tyhmimpiä nimiä.
Kuten Kuka Lienee joka on kuka tahansa...
Tai kortinpelaaja Urho Kapeluri (englanniksi Gene Ambler  :P)
Tai onnettoman roolipeli-illan hahmo joka kompastui kolme kertaa putkeen, kuoli ensimmäisenä ja sai nimekseen Hra. Stagger.

Kertokaa, kertokaa.
"Ei on uusi Ehkä."
www.putput.info

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
Re: Mitä hahmosi nimi kertoo?
« Vastaus #1 : 24.04.2007 klo 10:52:16 »
Hahmoni nimet eivät sinänsä viittaa mihinkään, vaikka ne ovatkin täysin omasta päästä  keksittyjä .

Tässä kaikki hahmojeni (hullut) nimet: Weis Leen, Okami, Zur-lux, Kuolio, Sudaro, Fuubio, Tribal, Rower, 91, Kyöppi ja Don Ylänen

Mielestäni parhaimat noista, mitä olen keksinyt ovat: Weis Leen
Rower ja 91.

Ainoastaan 91 viittaa hahmon saamiin taitelulaji arvosanoihin.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2007 klo 10:56:08 kirjoittanut Teräskäsine »

Jonir

• Suurmestari
  • Jäsen
  • Nörttiys suosii nörttiä!
« Vastaus #2 : 24.04.2007 klo 11:46:39 »
Land of snow- sarjakuvani hahmojen nimiä:

Sami- serkkuni nimi
Liisa- Lisa Simpson, simpsoneista
Jon- Oma nimeni väännettynä Virolta kuulostavaksi nimeksi
Markus- vinkki nimeen tuli kaverilta
Sara- sattui vaan päähän.

tuosta voi jo päätellä tarinan sijoittuvan suomeen mutta muuta nimistä ei saa selville...
Human Complementation Program version 1.3 for Windows Vista

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
« Vastaus #3 : 24.04.2007 klo 14:32:38 »
No kerrotaan sitten albumisarjani Kanen nimien historiaa:

Bruce Kane Bruce Waynen loi Bob Kane tolla perusteella otin siis nimen, kun en muuta keksinyt
Anna Liefeld Todella huonon piirtäjän sukunimestä otettu
Kirk, Spok, Derek ja Hans Osa vammasista satanisteista on otettu Star Trekista (vaikka en edes sarjaa seuraa), Derek Bad Tastesta ja Hans nyt vaan on Hans, kun saksalainen on
Samuel Dickbreath Tykkään tehdä hävyttömiä englanninkielisiä nimiä, tuota metodia käytän melko usein
Peter ja Mary Jane No mistäköhän olisivat Brucen vanhat kaverit nimensä saaneet?
Miriam Manson Viittaus Mansonin perheeseen
James Perinteinen hovimestarin nimi, ei sen kummempaa

Jho

• Jäsen
« Vastaus #4 : 24.04.2007 klo 17:53:42 »
No laitetaan nyt vähän Lupuksen nimihistoriaa.

Väinö ei tule Väinämöisestä niinkuin joku on muistaakseni joskus ehdottanut. Vaan se oli sellainen varma suomalainen (eli ei kristillinen) nimi, sen lisäksi se on iso-iso isäni nimi, joka aloitti konikapinan nivalassa 1932.

Kakkosen päähenkilöt Satu ja Taru ovat ihan vaan sanaleikki, joka jatkuu alpparin nimessä (Satu laulun ja jään maasta)
Loput henkilöistä, Ukko, Karhu, Miikkael, Turso... esiintyvät ihan omilla nimillään, eli heille on olemassa esikuvat

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 24.04.2007 klo 18:25:09 »
Haa, nimiä. Nimet ovat vaikeita, itse kuulun niihin jotka yrittävät etsiä sen Täydellisen Nimen jota mietitään viikkokausia ja kaivellaan esiin sanakirjoista, kasvikirjoista, nimikirjoista ja listauksista. Kun se Täydellinen Nimi tulee vastaan, sen tunnistaa. Yleensä.

Tälläkin hetkellä etsinnässä on peräti kaksi Täydellistä Nimeä, joille asettamani kriteerit ovat että niiden pitää olla vanhoja. Tämä aiheuttaa runsaasti etsimistä ja päänvaivaa, nimiongelmainen kun olen.

Psyko-Tommi sai nimensä yksinkertaisesti niin, että se näytti psykolta. Alkuperäinen pehmolelu näytti kovasti siltä että sen nimi olisi Teemu tai Tommi tai jotain sinnepäin, joten...

Zakke taas sai nimensä Zacharias - yllätys yllätys - Zacharias "Sakari" Topeliuksen mukaan. Syynä käynti Edelfeltin näyttelyssä jossa Topeliuksen muotokuva komeili kuin sanoen "Minä olen mukava tyyppi!" Satusedän mukavuudesta en tiedä, mutta Zacharias on mukava ja nimi sopi muutenkin hahmolle, lisäksi se on vanha nimi.

Hammaskoira on tunnettu myös nimellä "Graa-otus". Myöhemmin huomasin Nissisen Jyrkin sarjakuvassa hahmon nimeltä Hammaskoira Shikoku, joten piti sitten ihan kysyä asiasta.

vauvakolibri

• Jäsen
« Vastaus #6 : 25.04.2007 klo 05:20:38 »
Hahmoni nimet eivät sinänsä viittaa mihinkään, vaikka ne ovatkin täysin omasta päästä  keksittyjä .

Tässä kaikki hahmojeni (hullut) nimet: Weis Leen, Okami, Zur-lux, Kuolio, Sudaro, Fuubio, Tribal, Rower, 91, Kyöppi ja Don Ylänen

Mielestäni parhaimat noista, mitä olen keksinyt ovat: Weis Leen
Rower ja 91.

Ainoastaan 91 viittaa hahmon saamiin taitelulaji arvosanoihin.

Vaikuttava nimikaarti. :o Seikkaileeko hahmot samassa sarjakuvassa/maailmassa? Ja Okamista tulee hieman mieleen samanniminen peli... Onko ali-tajuista vai pelkkä sattuma?

No kerrotaan sitten albumisarjani Kanen nimien historiaa:

Bruce Kane Bruce Waynen loi Bob Kane tolla perusteella otin siis nimen, kun en muuta keksinyt
Anna Liefeld Todella huonon piirtäjän sukunimestä otettu
(...)

Muistaakseni minulla on jossain myös hahmo missä sekoitin kahden suosikkipiirtäjäni etu ja sukunimet keskenään... Ongelmana oli vain se ettei se nimi pysy päässä ikinä. Toisaalta ei se hahmokaan ollut kovin tärkeä.

No laitetaan nyt vähän Lupuksen nimihistoriaa.

Väinö ei tule Väinämöisestä niinkuin joku on muistaakseni joskus ehdottanut. Vaan se oli sellainen varma suomalainen (eli ei kristillinen) nimi, sen lisäksi se on iso-iso isäni nimi, joka aloitti konikapinan nivalassa 1932.

Kakkosen päähenkilöt Satu ja Taru ovat ihan vaan sanaleikki, joka jatkuu alpparin nimessä (Satu laulun ja jään maasta)
Loput henkilöistä, Ukko, Karhu, Miikkael, Turso... esiintyvät ihan omilla nimillään, eli heille on olemassa esikuvat

Mielenkiintoista, itse pidän varsinkin tuosta Satu ja Taru nimileikistä, jotenkin kaikki tuollaiset on kivoja (ellei kyseessä ole jokin liian selvä etunimi-sukunimi juttu. Tosin itsellänikin on sellainen.  :-X) Nuo supisuomalaiset nimet houkuttaa mutta jostain syystä en saa otettua niitä itse käyttöön. Omalla hahmolla ne kuulostaa vaan niin tyhmiltä.

Haa, nimiä. Nimet ovat vaikeita, itse kuulun niihin jotka yrittävät etsiä sen Täydellisen Nimen jota mietitään viikkokausia ja kaivellaan esiin sanakirjoista, kasvikirjoista, nimikirjoista ja listauksista. Kun se Täydellinen Nimi tulee vastaan, sen tunnistaa. Yleensä.

Tälläkin hetkellä etsinnässä on peräti kaksi Täydellistä Nimeä, joille asettamani kriteerit ovat että niiden pitää olla vanhoja. Tämä aiheuttaa runsaasti etsimistä ja päänvaivaa, nimiongelmainen kun olen.

Psyko-Tommi sai nimensä yksinkertaisesti niin, että se näytti psykolta. Alkuperäinen pehmolelu näytti kovasti siltä että sen nimi olisi Teemu tai Tommi tai jotain sinnepäin, joten...

Zakke taas sai nimensä Zacharias - yllätys yllätys - Zacharias "Sakari" Topeliuksen mukaan. Syynä käynti Edelfeltin näyttelyssä jossa Topeliuksen muotokuva komeili kuin sanoen "Minä olen mukava tyyppi!" Satusedän mukavuudesta en tiedä, mutta Zacharias on mukava ja nimi sopi muutenkin hahmolle, lisäksi se on vanha nimi.
(...)

Tuon Zaken nimen alkuperän luinkin siitä tekemästäsi pienlehdestä. Ja itselläkin on ongelma noiden Täydellisten Nimien kanssa. Kun ainakin minun mielestäni hahmon nimen pitää sopia ja kertoa hahmosta jotain (kun oikeassa mualimassa niin ei ole niin pakko pelleillä fiktiolla) ja sitten pistän jonkin "väliaikaisnimen" (periaatteella: "Kun keksin paremman niin sitten vaihdan sen") mikä loppujen lopuksi jää pysyväksi. Niin kävi Kuka Lieneelle.
 Mutta pakko ne on keksiä itse. (Huonoja kokemuksia kavereiden antamasta nimenkeksintä-avusta. Demoni jonka nimi on Jykä aka Juventius Armoiren poika. [Eli Juventius oli joku roomalainen runoilija joka teki pervoja seksirunoja silloin joskus ja Armoire on kai jokin jalkapallojoukkue. Itse asiassa voisin muuttaa Juventiuksen Juventukseksi niin koko nimi koostuisi futarijoukkueista.] Kiitti vaan kaverit.)
« Viimeksi muokattu: 25.04.2007 klo 05:42:36 kirjoittanut vauvakolibri »
"Ei on uusi Ehkä."
www.putput.info

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #7 : 25.04.2007 klo 09:03:37 »
Demoni jonka nimi on Jykä aka Juventius Armoiren poika. [Eli Juventius oli joku roomalainen runoilija joka teki pervoja seksirunoja silloin joskus ja Armoire on kai jokin jalkapallojoukkue. Itse asiassa voisin muuttaa Juventiuksen Juventukseksi niin koko nimi koostuisi futarijoukkueista.] Kiitti vaan kaverit.)
Ehkä viisaampi temmata nimet tuulesta, joutuuhan omaansakin - ja lempinimiinsä - sopeutumaan.

Juventius ja Juventus liittyvät nuoruuteen, Armoire aseisiin tai kaappiin tai käteen. Joten vaikea ennustaa miltä ne lukijasta näyttävät, eivät ainakaan samalta kuin itsestä, joten toivotonta pohdiskella omin päin.

vauvakolibri

• Jäsen
« Vastaus #8 : 25.04.2007 klo 17:54:11 »
Ehkä viisaampi temmata nimet tuulesta, joutuuhan omaansakin - ja lempinimiinsä - sopeutumaan.

Juventius ja Juventus liittyvät nuoruuteen, Armoire aseisiin tai kaappiin tai käteen. Joten vaikea ennustaa miltä ne lukijasta näyttävät, eivät ainakaan samalta kuin itsestä, joten toivotonta pohdiskella omin päin.

Joo mutta nimiehdotukset joita kavereilta saa kertoo kavereitten luonteesta joskus liikaa. D:
Sitä paitsi kyllä joku sitä sinunkin nimeä on ajatellut ennen syntymää.  :-*

P.S. Mä vihaan akryyleitä.
"Ei on uusi Ehkä."
www.putput.info

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 25.04.2007 klo 18:53:05 »
Ja itselläkin on ongelma noiden Täydellisten Nimien kanssa. Kun ainakin minun mielestäni hahmon nimen pitää sopia ja kertoa hahmosta jotain (kun oikeassa mualimassa niin ei ole niin pakko pelleillä fiktiolla) ja sitten pistän jonkin "väliaikaisnimen" (periaatteella: "Kun keksin paremman niin sitten vaihdan sen") mikä loppujen lopuksi jää pysyväksi.

Toisinaan käy minullakin niin, että hahmo saa nimen lähes huomaamatta (kuten mm. Hammaskoira) ja se sitten vakiintuu vaikka ei alun perin ollut tarkoitus. Eipä sitä kellään tietenkään ole vain yhtä tapaa keksiä hahmoilleen nimiä. Joka hahmon kohdalla prosessi on erilainen, ja toisinaan ensi alkuun oudolta tuntunut nimi vakiintuu hahmolle ja alkaa tuntua luontevalta.

Ennen uskottiin että nimillä on voimaa; muuttaako nimi kantajansa vai kantaja nimensä? Itse huomaan miettiväni välillä hyvinkin tarkkaan sopiiko nimi hahmolle ja jopa sitä mitä se tarkoittaa. Tottahan nimet ovat historian aikana muuttuneet ja muokautuneet ja asialla ei ole sen suurempaa merkitystä, mutta ihmiset tuntuvat toisinaan kiinnostuneilta siitä mistä hahmo on nimensä saanut.

Ja pahinta jos siitä vedetään johtopäätöksiä. Silti Zaken edeltäjä on nimeltään Miron, nimi vain sopii hahmolle. Mirón tarkoittaa kyllä jossain kielessä - olisko ollut ranska tai espanja - tirkistelijää. Toivottavasti nyt nimi ei muokkaa kantajaansa, hah haa. Vaan ei me siitä välitetä, Miron on yleinen nimi, ja vanha, todennäköisesti samaa perua kuin Myron joka tarkoitti muistaakseni kilven osaa ja oli nimenä jollain kreikkalaisella heebolla vuonna miekka ja kilpi. Pihkat kirjoitusasusta. :P

Tottahan kaikilla nimillä on merkitys, ainakin alkujaan, ja yleensä lastenkin nimiä mietitään kauan ja hartaasti.

Wade

• Jäsen
« Vastaus #10 : 25.04.2007 klo 20:58:23 »
Hahmollani ei ole nimeä, joka kertoo lähinnä tekijän laiskuudesta.
Wade Koivurinne

Lättä

• Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
« Vastaus #11 : 25.04.2007 klo 22:47:23 »
Lättä-nimen alkuperä... Haluatte kuulla? No mikä ettei.  :P
Suunnittelin dekkaria, vaikkei sarjakuvani puhdasverisesti ole niinkään dekkari kuin seikkailusarjis. Pidän Dick Tracy -elokuvasta. Siinä on pahis nimeltä Flattop Jones (onko sitten Flat Top vai tuo mainitsemani...). Flattop teki minuun vaikutuksen, ja kaverini kanssa sitten suunnittelimme hahmoja sarjikseen. Keksin Flat Formington -nimisen ukon. Myöhemmin muunsin nimen suomeksi, kuten usein teen keksimilleni nimille, sillä pidän suomen kielestä. Flatista muodostui Lättä. Nimi siis kertoo vain ajatustenvirrasta ja kiinnostukseni kohteista.
 8]

vauvakolibri

• Jäsen
« Vastaus #12 : 26.04.2007 klo 07:28:30 »
(...)
Ennen uskottiin että nimillä on voimaa; muuttaako nimi kantajansa vai kantaja nimensä? Itse huomaan miettiväni välillä hyvinkin tarkkaan sopiiko nimi hahmolle ja jopa sitä mitä se tarkoittaa. Tottahan nimet ovat historian aikana muuttuneet ja muokautuneet ja asialla ei ole sen suurempaa merkitystä, mutta ihmiset tuntuvat toisinaan kiinnostuneilta siitä mistä hahmo on nimensä saanut.

Ja pahinta jos siitä vedetään johtopäätöksiä. Silti Zaken edeltäjä on nimeltään Miron, nimi vain sopii hahmolle. Mirón tarkoittaa kyllä jossain kielessä - olisko ollut ranska tai espanja - tirkistelijää. Toivottavasti nyt nimi ei muokkaa kantajaansa, hah haa. Vaan ei me siitä välitetä, Miron on yleinen nimi, ja vanha, todennäköisesti samaa perua kuin Myron joka tarkoitti muistaakseni kilven osaa ja oli nimenä jollain kreikkalaisella heebolla vuonna miekka ja kilpi. Pihkat kirjoitusasusta. :P

Tottahan kaikilla nimillä on merkitys, ainakin alkujaan, ja yleensä lastenkin nimiä mietitään kauan ja hartaasti.
Minä taas yleensä hyökkään latinan kimppuun, se on jotenkin viehättävä ja vanhanaikainen. Minulla oli tapana lainata latina-suomi sanakirjoja ja kirjoitella vihkoseen ylös sanoja ja niiden merkityksiä... Sitten yritin etsiskellä siitä aina nimiä.
Tosin varon kyllä antamasta latinankielisiä nimiä "tavallisille" hahmoille. Säästän vieraskieliset nimet hirviöille (tai kyseisen maan kansalaisille). Kuten Post Mortem ja Pavor Nocturnus kuuluvat epä-kuolleelle wyvernille ja kummitukselle.  :P
Ja Post Mortemin veljen nimi on Metro Stop M.  ;D
Ainoa keksimäni anagrammi joka toimii.

Ja ylä-asteella eräällä luokkatoverillani oli sellainen kirja missä kerrottiin nimien tarkoituksia. En tosin tiedä miten tosia ne oli mutta kiva kirja kuitenkin. Miisa kuulemma tarkoitti "Metsän pientä kansaa". Siksikö minä pukeudun vihreään?

Hahmollani ei ole nimeä, joka kertoo lähinnä tekijän laiskuudesta.
No muistaakseni Dean Koontzin viimeisimmän (?) kirjan päähenkilön ulkonäköä ei kuvailtu ollenkaan. Silti se toimi. Ja strippi-sarjoissa tuokin onnistuu varmasti; pidemmästä en tiedä.

Lättä-nimen alkuperä... Haluatte kuulla? No mikä ettei.  :P
Suunnittelin dekkaria, vaikkei sarjakuvani puhdasverisesti ole niinkään dekkari kuin seikkailusarjis. Pidän Dick Tracy -elokuvasta. Siinä on pahis nimeltä Flattop Jones (onko sitten Flat Top vai tuo mainitsemani...). Flattop teki minuun vaikutuksen, ja kaverini kanssa sitten suunnittelimme hahmoja sarjikseen. Keksin Flat Formington -nimisen ukon. Myöhemmin muunsin nimen suomeksi, kuten usein teen keksimilleni nimille, sillä pidän suomen kielestä. Flatista muodostui Lättä. Nimi siis kertoo vain ajatustenvirrasta ja kiinnostukseni kohteista.
 8]
Tuo on kyllä aika toimiva; eikä kukaan voi osoittaa syyttävällä sormella että "Kopioija!" kun nimi on yhtä orginelli kuin mikä muu nimi tahansa.  ;D
Muistaisin että olen tavannut tuollaisen nimenkeksintä-tekniikan muuallakin; en vain muista missä.
Lättä tosin tuo mieleen Lätsän.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2007 klo 07:30:02 kirjoittanut vauvakolibri »
"Ei on uusi Ehkä."
www.putput.info

Jampam

• Jäsen
« Vastaus #13 : 26.04.2007 klo 14:22:24 »
Rakastan hahmojen nimiä ja niiden keksimistä :D! Tallennan kännykkääni parhaat bongaukset ja lainailen kirjastosta nimikirjoja. Joskus hyvät nimet syöksähtävät äännähdyksenä kutisevan henkilön suusta tai syntyvät kokonaan omasta päästä. Omien hahmojeni nimet harvoin kertovat suuria tarinoita, niiden on vain tarkoitus kuulostaa hyvältä.

Hauskaa lukea muiden tavoista nimetä hahmojaan. Osan vastaajista sarjakuvia olen lukenutkin. Lättää en yhdistä koskaan Lätsään, Lättä on muikea nimi :). En ole tajunnut Zacharias-nimen tulevan Topeliukselta. Ja nyt kun mietin Auran hahmojen nimiä, ymmärsin kaverini hahmojen nimien merkityksiä. Miksi en ole aiemmin ole miettinyt näitä... :-\

Onko omien hahmojenne nimille selvinnyt jälkeenpäin uusia merkityksiä? Esimerkiksi jos nimet ovat vieraskielisiä, tiedostamatta lainattu tunnetulta henkilöltä tai muilla tavoin. Itse en ollut kuullutkaan Franz Kafkasta nimetessäni Kafka-vaarin... :D

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 27.04.2007 klo 10:59:43 »
Onko omien hahmojenne nimille selvinnyt jälkeenpäin uusia merkityksiä? Esimerkiksi jos nimet ovat vieraskielisiä, tiedostamatta lainattu tunnetulta henkilöltä tai muilla tavoin.

Eipä tule mieleen, tosin hahmojeni nimet ovat usein varsin tavallisia ja tulevat eteen milloin mistäkin.

Periaatteessa nimi kasvaa kiinni hahmoon ja lopulta ei ole väliä sillä mitä muuta se tarkoittaa. Olen muutamia kertoja esim lukenut mangaa tajuten vasta myöhemmin että osa nimistä on myös suomea.