Kirjoittaja Aihe: Carl Barksin kootut  (Luettu 640600 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Garwin

• Jäsen
Vs: Carl Barksin kootut
« Vastaus #2280 : 09.08.2018 klo 13:05:14 »
Voisitteko kertoa esimerkin missä kirjassa näistä 30:stä ja millä sivulla (missä kuvissa) tämä pikselimoka näkyy parhaiten ja haittasi lukemista. Haluaisin tarkastaa, kun en ole aiemmin oikein kiinnittänyt huomiota. Kiitos.

STD

• Jäsen
« Vastaus #2281 : 09.08.2018 klo 13:07:05 »
Onneksi en ostanut kirjasarjaa.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2282 : 09.08.2018 klo 13:39:21 »
Voisitteko kertoa esimerkin missä kirjassa näistä 30:stä ja millä sivulla (missä kuvissa) tämä pikselimoka näkyy parhaiten ja haittasi lukemista. Haluaisin tarkastaa, kun en ole aiemmin oikein kiinnittänyt huomiota. Kiitos.

No ainakin kakkososassa on about lähes läpi koko kirjan.

Timo

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #2283 : 09.08.2018 klo 15:42:02 »
No ainakin kakkososassa on about lähes läpi koko kirjan.

Timo

Oliko näistä jossain Pamauksen numerossa juttua vai muistanko väärin?
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2284 : 09.08.2018 klo 19:03:34 »

Kirjoitin Sarja-Infoon jutun tästä asiasta ja tein siihen listauksen, ihan silmämääräinen arvio, pikselöityneistä tarinoista. Löytyi vielä artikkeli koneelta, joten tässä, mikäli asia jotakuta ilahduttaa:

kirja I
Rantavahti - lievää pikselöitymistä (10 sivua)
Hyvien tekojen päivä - lievää pikselöitymistä (10 sivua)
Turistina Texasissa - lievää pikselöitymistä (10 sivua)
Muumion sormus - lievää pikselöitymistä (28 sivua)
Huono häviäjä - lievää pikselöitymistä (10 sivua)
Liian monta lemmikkiä - lievää pikselöitymistä (26 sivua)

kirja II
Kolme likaista ankanpoikaa - lievää pikselöitymistä (10 sivua)
Kilpailevat venemiehet - lievää pikselöitymistä (10 sivua)
Luistelukilpailu - lievää pikselöitymistä (10 sivua)

kirja VIII
Maalaiselämää - lievää pikselöitymistä (14 sivua)
Taikatiimalasi - lievää pikselöitymistä (28 sivua)
Koettakaa arvata - häiritsevää pikselöitymistä (25 sivua)
Aprillia! -lievää pikselöitymistä (10 sivua)

kirja IX
Golfkilpailu – häiritsevää pikselöitymistä (10 sivua)

kirja X
Kirjekyyhky silosiipi – lievää pikselöitymistä (10 sivua)
Ajatuslaatikoita – lievää pikselöitymistä (10 sivua)
Kultainen kypärä – lievää pikselöitymistä (36 sivua)
Punainen postimerkki – lievää pikselöitymistä (40 sivua)
yksisivuinen (s.252) – häiritsevää pikselöitymistä (1 sivu)
Mistä joulupäivällinen – häiritsevää pikselöitymistä (10 sivua)

kirja XI
Suo-Santeri – lievää pikselöitymistä (10 sivua)

kirja XII
Atlantiksen arvoitus - lievää pikselöitymistä (32 sivua)
Kääpiöautokilpailu – häiritsevää pikselöitymistä (10 sivua)
Huiskahäntä - lievää pikselöitymistä (10 sivua)

kirja XIII
Kivettävä säde - lievää pikselöitymistä (28 sivua)
Sopulivuosi – häiritsevää pikselöitymistä (22 sivua)
Roope-Setä ja viisasten kivi - lievää pikselöitymistä (24 sivua)
Perintönauris - lievää pikselöitymistä (8 sivua)

kirja XVIII
Aku Ankka ja akuiitti - häiritsevää pikselöitymistä (10 sivua)
Tapaus Paksu-Santtu - lievää pikselöitymistä (10 sivua)
Kitty-Go-Round - lievää pikselöitymistä (1 sivu)
Aku Ankka vapaapalokuntalaisena - häiritsevää pikselöitymistä (10 sivua)

kirja XX
Hallituksen pikalähetti – lievää pikselöitymistä (10 sivua)
Mixed-Up Mixer – lievää pikselöitymistä (10 sivua)
Sammakkofarmari – lievää pikselöitymistä (10 sivua)

kirja XXI
Timanttiturma - lievää pikselöitymistä (10 sivua)
That Small Feeling - lievää pikselöitymistä (4 sivua)

kirja XXII
Päivä pomona – häiritsevää pikselöitymistä (8 sivua)
Keksijä ja herrasmies – häiritsevää pikselöitymistä (1 sivu)
Hinku huipulle - lievää pikselöitymistä (10 sivua)
Tuhoisa turisti - lievää pikselöitymistä (10 sivua)

kirja XXVIII
Hukka Hallava - häiritsevää pikselöitymistä (21 sivua)

kirja XXX
Villiä valastusta – lievää pikselöitymistä (18 sivua)
Turskan turjakkeet – lievää pikselöitymistä (15 sivua)

Jos nyt oikein laskin, niin 11 tarinaa, jossa on mielestäni häiritsevää pikselöitymistä. Vaan mahtaako jotkut näistä tarinoista olla uusissa Barks-kirjoissa? Olisi kiva vähän verrata.
"Tex-tieteen yli-morisco"

STD

• Jäsen
« Vastaus #2285 : 09.08.2018 klo 19:36:33 »
Olisi kiva vähän verrata.
Ja sen jäljeen lähettää Fantan kirjoista näytteet kuluttajavalituslautakuntaan. Perkeleen ääliöt.

Garwin

• Jäsen
« Vastaus #2286 : 09.08.2018 klo 20:45:34 »
Hmm... koetin tarkastella noita Timon ja Jannen luettelemia kirjoja ja sivuja, paremmat lasit silmillä. Olen varmasti tosi tyhmä ja sokea, myönnän sen, ja pyydän teiltä kaikilta ihan vilpittömästi anteeksi. Enkä halua mitenkään vähätellä, tai kritisoida (tuosta aiemmasta vähän provosoivasta kommentistani huolimatta) sitä suurta mielipahaa ja pettymystä, jota nuo sivujen pikselöitymiset ovat selvästi teissä aiheuttaneet.

Olen lukenut Aku Ankkaa yli 55 vuotta ja tätä Barksin sarjaa, tai näköispainoksia, tai vanhoja taskukirjoja luen yhä joka! päivä. En kuitenkaan voi teeskennellä ja pyydän anteeksi (Janne, STD, Timo, ym.) sillä tämä seuraava ärsyttää joitakin teistä: Minua nuo mainitut Barksin koottujen sivut eivät edelleenkään häiritse vähääkään. Koko kirjasarjaa on nautinnollista lukea edelleen uudestaan ja uudestaan, joka sivua.  

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #2287 : 09.08.2018 klo 21:38:19 »
Koettakaa arvata - häiritsevää pikselöitymistä (25 sivua)
Sopulivuosi – häiritsevää pikselöitymistä (22 sivua)
Aku Ankka ja akuiitti - häiritsevää pikselöitymistä (10 sivua)

Vaan mahtaako jotkut näistä tarinoista olla uusissa Barks-kirjoissa? Olisi kiva vähän verrata.

Ainakin nuo kolme on julkaistu uudelleen, enkä muista nähneeeni pikselimössöä. Eka tarina on julkaistu minä Aku ankka 2 jättikirjassa, toinen ”parhaissa sarjoissa” nro 5 / Leirielämää ja viimeinen viime vuoden Aku Ankassa 52/2017. En pääse itse nyt vertailemaan noita.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2288 : 10.08.2018 klo 09:12:21 »
En kuitenkaan voi teeskennellä ja pyydän anteeksi (Janne, STD, Timo, ym.) sillä tämä seuraava ärsyttää joitakin teistä: Minua nuo mainitut Barksin koottujen sivut eivät edelleenkään häiritse vähääkään. Koko kirjasarjaa on nautinnollista lukea edelleen uudestaan ja uudestaan, joka sivua.  

Ei mitään hätää, anteeksi ei tarvitse pyydellä. Kaikkihan nämä asiat kokee subjektiivisesti. Näkökyvyssäkin on eroja. Olen oikein tyytyväinen, että kohdallasi on näin, etkä varmasti ole ainut. Näin jälkikäteen ajatellen ehkä eniten tässä asiassa suututti Sanoman suhtautuminen reklamoineisiin asiakkaisiin. Asioita oli tehty selvästi väärin, ja lopputulos oli odotettua heikompi, mutta tätä ei haluttu myöntää. Tämä soti kovasti meikäläisen oikeustajua vastaan. Muutenkin heidäm suhtautuminen oli raivostuttavan ylimielistä. Toisaalta ymmärrän heitäkin: virheen myöntäminen olisi saattanut maksaa rahaa, ja mahdollisesti jopa heittää koko tämän hienon projektin tappiolliseksi.
"Tex-tieteen yli-morisco"

STD

• Jäsen
« Vastaus #2289 : 10.08.2018 klo 10:06:15 »
Tuo pikseliepisodi saa minut kiertämään kaukaa Carl Barksin kootut.

Todella hienoa, jos Fantalta on saatavana parempilaatuiset opukset. Minua ei haittaa ollenkaan lukea nuo englanniksi, sillä en alun perinkään pitänyt ajatuksesta, että vanhat klassikkokäännökset heitettiin romukoppaan ja tehtiin uudet tilalle. Ja Sanomien suhtautuminen asiakkaiden tyytymättömyyteen sarjakuvien visuaaliseen laatuun oli anteeksiantamattoman törkeää.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2018 klo 10:10:34 kirjoittanut STD »

vekka_of_savo

• Jäsen
« Vastaus #2290 : 10.08.2018 klo 11:57:30 »
Tuo pikseliepisodi saa minut kiertämään kaukaa Carl Barksin kootut.

Todella hienoa, jos Fantalta on saatavana parempilaatuiset opukset. Minua ei haittaa ollenkaan lukea nuo englanniksi, sillä en alun perinkään pitänyt ajatuksesta, että vanhat klassikkokäännökset heitettiin romukoppaan ja tehtiin uudet tilalle. Ja Sanomien suhtautuminen asiakkaiden tyytymättömyyteen sarjakuvien visuaaliseen laatuun oli anteeksiantamattoman törkeää.

Mutta ethän ollut edes ilmeisesti asiakas? Älä suotta raivoa, ihan lukukelpoisia nuo ovat :)

Sepe

• Jäsen
« Vastaus #2291 : 12.08.2018 klo 08:41:57 »
Alla olevista linkeistä, kun katsoo Fantan kirjoja niin en näe pikselin pikseliä ja musta viiva on juuri sellaista kuin kuuluukin olla. Tuon seikan takia olenkin pettynyt siihen miten huonot viivat saimme Carl Barksin koottuihin.

https://www.flickr.com/photos/fantagraphics/sets/72157651736830328
https://www.flickr.com/photos/fantagraphics/sets/72157642313781414
https://www.flickr.com/photos/fantagraphics/sets/72157636849425856
https://www.flickr.com/photos/fantagraphics/sets/72157631893364533
https://www.flickr.com/photos/fantagraphics/sets/72157630219299504

Ainut vika mistä en Fantan kirjoissa pidä on tuo vanha ja alkuperäinen väritys.

Carl Barksin koottujen hyviin puoliin voidaankin sanoa kirjasarjaa varten tehty uusittu väritys, mikä korkealaatuisella kiiltäväpintaisella paperilla näyttää oikein hyvältä. Noissa tavallisissa kansanpainoksissa on myös tuo uusittu väritys, mutta se väritys ei näytä niissä niin hyvältä, kun ne on painettu halvemmalle mattapintaiselle paperille.

Torstai

• Jäsen
  • Unessa omistin härän, joka karkasi posliinkauppaan
« Vastaus #2292 : 12.08.2018 klo 13:04:41 »
Omalla näkökyvylläni en tuota pikselöitymistä kokenut ylivoimaisen häiritseväksi, vaikka sen erottaakin. Mutta ei kyllä kuulu tuollainen "tumpelointi" tällaiseen luxus kirjasarjaan.

Itse kuulun siihen koulukuntaan että pidän enemmän tuosta Fantan värityksestä ja paperilaatu on mielestäni oikeanlaisempi verrattuna kiiltäväpintaiseen paperiin. Itse en ainakaan osaa nauttia sarjakuvista täysillä jos ulkonäkö ja paperin tuntu ei ole samanlainen kuin pikkupoikana luettaessa. Kaikista pahin pettymys oli ankantekijät sarjan suosikki Mikki piirtäjäni Paul Murryn kirjan moderni väritys ja kiiltävä paperi. Mutta kai nämä sellaisia juttuja jotka jokainen kokee omalla tavallaan.

Fantalla on muistaakseni palautteen jälkeen muokattu väritystä vähemmän räikeäksi. Ainoa mikä noista kirjoista puuttuu on ne hienot artikkelit mitä kootuissa on. Ne tarinoiden loppukirjoitukset on hyvin usein sellaisia, että niissä käydään vaan sanallisesti tarinan tapahtumat läpi ilman mitään sen syvällisempää pohdintaa. Joka kirjassa on aina myös sama lyhyt kaksisivuinen Barksin elämänkerta. Nämä on minusta aika turhia eikä tee sellaista vaikutelmaa, että on kirjasarja kyseessä.

« Viimeksi muokattu: 12.08.2018 klo 13:07:16 kirjoittanut Torstai »

vekka_of_savo

• Jäsen
« Vastaus #2293 : 12.08.2018 klo 19:11:12 »

Itse kuulun siihen koulukuntaan että pidän enemmän tuosta Fantan värityksestä ja paperilaatu on mielestäni oikeanlaisempi verrattuna kiiltäväpintaiseen paperiin. Itse en ainakaan osaa nauttia sarjakuvista täysillä jos ulkonäkö ja paperin tuntu ei ole samanlainen kuin pikkupoikana luettaessa.

Fantalla on muistaakseni palautteen jälkeen muokattu väritystä vähemmän räikeäksi. Ainoa mikä noista kirjoista puuttuu on ne hienot artikkelit mitä kootuissa on.

Hillitympi väritys olisi näissä uusintajulkaisuissa monesti parempi. Uudemmat versiot Asterixeistakin on kyllä pieteetillä tehty, mutta välillä nekin tuntuvat liian moderneilta. Voi olla tietysti sukupolvikysymys.

Barksin kootuissa tosiaan mahtavat lisämateriaalit ovat lähes puolet lukuilosta. Ja jälkipolvienhan iloksi nämä on myös hankittu, joten englannnin taito ei ehkä vielä riittävällä tasolla ihan Ankkakuluttajan uran alkajaisiksi.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #2294 : 12.08.2018 klo 19:45:58 »
Koottuja olen vain selaillut, enkä omista.

Tämä Barksin parhaat (selkämyksessä se C-A-R-L-B-A-R-K-S) tosiaankin jotenkin vain miellyttää silmää ja lukeminen on sangen mieluista.

Mistähän on kyse? Värityksestä? Tekstityypistä? Painolaadusta? Paperista? Formaatista?

Nämä ovat kokonaisvaltaisia juttuja...

(Asterixeissa integraalien väritys on meikäläisen silmään se oikea, väreissä on sellaista tunnelmaa luovaa tulenleimumaista hohdetta.)