Kirjoittaja Aihe: Carl Barksin kootut  (Luettu 640881 kertaa)

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

sapeny

• Uusi jäsen
Vs: Carl Barksin kootut
« Vastaus #2265 : 06.08.2018 klo 10:09:21 »
Todennäköisesti sinulta löytyy alkuperäiset, pikselöityneet painokset.

Kiitos tämän varmistuksesta! Ja todellakin, minulla on alkuperäiset painokset. Myyjä luuli vaihtaneensa sarjaan alunperin uudemmat kirjat. Nyt sovitellaan hinnanalennusta tai palautusta. Tässä juuri mietiskelen, että kuinkahan reilusti tällä puutteella voisi hintaa alennuttaa.

Muutamien kirjojen selailun perusteella tuotantolaatu on vaikuttanut harmillisen kehnolta sarjakuvien osalta. Värityksessäkin tuli vastaan virheitä tai huolimattomuuksia siellä täällä, yhdessä jaksossa jopa joka toinen aukeama on selvästi eri värisävyillä. Viiva vaikuttaisi olevan pääsääntöisestikin aika karheaa, jos ei nyt suorastaan räikeää pikselöitymistä olekaan havaittavissa. En taidakaan vielä luopua Juhlasarjoista.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #2266 : 06.08.2018 klo 10:37:33 »
Kyllähän tuossa tapauksessa on selkeästi puutteellinen kokoelma, eli hinnanalennusta kannattaa hakea reilusti.

Edelleen ihmetyttää, miten tämä kirjaprojekti onnistuttiin ryssimään niin pahasti. Sama vielä toistui vähän lievemmin Don Rosan koottujen tapauksessa, sielläkin oli rosoista viivaa ainakin muutamassa kirjassa.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2267 : 06.08.2018 klo 11:23:27 »
Edelleen ihmetyttää, miten tämä kirjaprojekti onnistuttiin ryssimään niin pahasti.

Varmaan sen takia, että sarjakuvatiedostojen digitalisointi oli tuohon aikaan vielä lapsen kengissä. Aika pitkään harhakäsitys taisi olla, että 300 dpi:tä riittää skannaamiseen, kun se oikeasti mustavalkokuvissa on 600 dpi (restauroidut Asterixit on digitoitu 1200 dpi:n tarkkuudella). Vielä 300 alemmallakin tarkkuudella tiedän sarjakuvatiedostoja skannatun. Kyllähän nämä asiat tiedettiin jo kirjojen valmistuessa, mutta aika paljon varmaan oli tarjolla jo reilusti aikaisemmin skannattua matskua, jota sitten käytettiin joko tyhmyyttään, välinpitämättömyyttään tai pihiyttään. Veikkaan viimeistä ja osittain myös keskimmäistä.

Tosi paljonhan tuohon aikaa oli pikselöitynyttä viivapiirrosta tarjolla mm. taskareissa ja korkkareissa. Pielis-boxit olivat muistaakseni rasteroituneet (minkä takia en ostanut). Kaiken huippu oli HS:n ylittämättömän karseat Rip Kirby -koosteet, joista vastaavalla henkilöllä ei ollut pyrkimystäkään saada hyvää aikaiseksi. Nyt on onneksi opittu, enkä ole pikseliviivaan viime aikoina juurikaan törmännyt. Tosin en ole viimeisimpiä Barksin kokoelma-albumeita haalinut itselleni. Onkohan niissä käytetty samoja tiedostoja kuin Barksin kootuissa?
"Tex-tieteen yli-morisco"

Garwin

• Jäsen
« Vastaus #2268 : 06.08.2018 klo 14:30:54 »
Vähän huvittaa nämä pikselinmetsästäjät ja muoveissa-, avaamattomina säilyttäjät. Mitä väliä. Itse ostan sarjakuvia luettavaksi, uudelleen ja uudelleen. Esim. keittiön pöydän ääressä, voileipää syöden, välittämättä vähääkään leivän muruista, tai pienistä voitahroista. Niin myös aikoinaan Barksin kootut. Ei paljon kiinnosta suurennuslasilla viivoja tutkiskella, hohhoijaa  ;)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2269 : 06.08.2018 klo 14:34:32 »
Muutamissa sarjoissa ne pikselit haittasivat ihan oikeasti lukemista. Ei tarvittu suurennuslasia. Harmillista.

Timo

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2270 : 06.08.2018 klo 15:31:38 »
Ei paljon kiinnosta suurennuslasilla viivoja tutkiskella, hohhoijaa  ;)

Pointtihan tuossa oli, että nimenomaan ei tarvinnut suurennuslasia eikä erikseen metsästää. Mutta hyvä sulle, jos osaat tyytyä kuraan.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #2271 : 06.08.2018 klo 19:04:02 »
Pointtihan tuossa oli, että nimenomaan ei tarvinnut suurennuslasia eikä erikseen metsästää. Mutta hyvä sulle, jos osaat tyytyä kuraan.

Jep ja kyseessä oli ”premium” kirjasarja, jolloin oli lupa odottaa parempaa laatua. Ihmeellistä kyllä nämä tuoreimmat ”kansanpainokset” ovat olleet virheetöntä laatua.

sapeny

• Uusi jäsen
« Vastaus #2272 : 06.08.2018 klo 23:28:23 »
En minäkään näitä suurennuslasilla lue, mutta kyllä oma lukuinto lässähti niiden tarinoiden kohdalla, joissa sahalaita pistää silmään. Muutenhan Kootut vaikuttaa toki laadukkaalta paketilta, harmi että se tärkein on hutiloitu paikoin ihan kuralle.

Mahtaakohan tämä nyt julkaisussa oleva "Carl Barksin parhaat sarjat" -sarja perustua samaan materiaaliin, mitä Fantagraphics pistää nyt pihalle The Complete Carl Barks Disney Libraryssä. Ulkomuoto kun ainakin on lähes yksi yhteen. Tästä varmaan onkin jo täällä jossain keskusteltu.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #2273 : 07.08.2018 klo 07:37:09 »
Mahtaakohan tämä nyt julkaisussa oleva "Carl Barksin parhaat sarjat" -sarja perustua samaan materiaaliin, mitä Fantagraphics pistää nyt pihalle The Complete Carl Barks Disney Libraryssä. Ulkomuoto kun ainakin on lähes yksi yhteen. Tästä varmaan onkin jo täällä jossain keskusteltu.

Samaa olen miettinyt, kun painojälki on fantan tasoa ja muutenkin koko ja ulkoasu lähes identtinen. Sarja muuten taisi tulla jo päätökseensä, ainakin kirjojen selkämyksistä muodostuu sanat CARL BARKS.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2274 : 07.08.2018 klo 23:39:17 »
Ai, että on painojälki parantunut? Kas kummaa, kun Sanoma silloin koottujen aikana väitti kuluttaja-asiamiehelle laatimassaan sepusteessa, että (en nyt muista enää tarkkoja sanamuotoja) käytössä ollut originaalimatsku oli niin kulununutta, että siitä oli mahdotanta enää tässä vaiheessa, vuosikymmenten jälkeen, saada parempaa painojälkeä aikaiseksi. Eli käytännössä väittivät, että mitään pikseliä ei ollutkaan. Samalla tietenkin kehuivat väritystä, joka oli parempi kuin koskaan, vaikka siitä ei ollut kukaan valittanutkaan. Selitys meni läpi ainakin kuluttaja-asiamihelle, koska päätös oli Sanoman kannalta positiivinen. Mutta onneksi siis ihmeitä tapahtuu, ja painojälkikin parantuu, vaikka sen ei enää pitänyt olla mahdollista.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #2275 : 08.08.2018 klo 08:57:00 »
Selitys meni läpi ainakin kuluttaja-asiamihelle, koska päätös oli Sanoman kannalta positiivinen.

Leikin yllättynyttä  ??? :'(

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #2276 : 08.08.2018 klo 10:52:48 »
Sanoma silloin koottujen aikana väitti kuluttaja-asiamiehelle laatimassaan sepusteessa, että käytössä ollut originaalimatsku oli niin kulununutta, että siitä oli mahdotanta enää tässä vaiheessa, vuosikymmenten jälkeen, saada parempaa painojälkeä aikaiseksi. Mutta onneksi siis ihmeitä tapahtuu, ja painojälkikin parantuu, vaikka sen ei enää pitänyt olla mahdollista.

Näin Poika Vesannon Saku Sämpylä, Eetu ja Riku -albumin osatoimittajana olen erinomaisen kauhean hämmästynyt. Tuollainen ilmoitus tarkoittaisi, että Sanomalla tehtiin Barks-kirjojen sarjakuvat painofilmeistä eikä digitaalisesti? 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #2277 : 09.08.2018 klo 00:10:53 »
Piti kaivaa kuluttajariitalautakunnan päätös esiin. Ihan tarkkoja muistikuvia tosiaan ei enää ollut yli kahdeksan vuoden takaisesta. Esimerkiksi tuossa päätöksessä ja lausunnoissa ei puhuta mitää kirjasarjan värityksestä, vaikka aikaisemmissa viesteissä siitä kyllä oli puhetta rutkastikin. Tässä sanatarkkaa lainausta oleellisimmata osasta: "Vaatimukset kiistetään, koska tuotteessa ei ole virhettä. ...  Kirjasarjaa koostettaessa on kohdistettu suuri työpanos muun muassa suomentamiseen, vanhojen suomennosten editointiin ja kirjakoteloiden edustavaan ulkoasuun [kaikki asioita, joista ei kukaan valittanut]. Sarjakuvien viivapiirrokset on skannannut tanskalainen Egmont-yhtymä parhaista mahdollisista kopioista, jotka ovat olleet edelleen saatavilla. Vanhimmat sarjat ovat 1940-luvulta. Carl Barksin alkuperäispiirroksia tuhottiin aikanaan yli 90 prosenttia, koska amerikkalainen kustantaja ei tuolloin pitänyt originaaleja säilyttämisen arvoisina. Valokopioista valmistetut digitaaliset tiedostot on sen jälkeen väritetty ja painettu mustan mustan viivan osalta 600 dpi:n linjatiheydellä eli resoluutiolla. Mustan linjan 600 dpi:n resoluutiota käytetään vakiintuneesti sarjakuvia painettaessa. Kyseinen linjatiheys on riittävä sarjakuvia painettaessa."

Tämän jälkeen Sanoma kertoo reklamaation tulleen niin myöhässä, että se ei voi koskea kuin kahdeksatta boksia, josta allekirjoittaja oli löytänyt yhden pikselöityneen tarinan (Akuiitti), ja jatkaa sitten näin: "Jos väitetty paikoittainen pikselöityminen katsottaisiin virheeksi, on sitä joka tapauksessa pidettävä erittääin vähäisenä virheenä, kun otetaan huomioon tämän kirjasarjan ainutlaatuisuus, tasokkuus ja kirjojen sisältämät yli 500 tarinaa."

Lautakunta totesi, että mainittu sahalaitaisuus oli havaittavissa ainoastaan tarkasteltaessa sarjakuvaa äärimmäisen tarkasti ja että sahalaitaisuus ei häiritse lainkaan sarjakuvan tavanomaista lukemista.

Lautakunta ei ehkä täysin käsittänyt, että 1900 euron sarjakuvakokonaisuudessa ei ole oikein mitään tavanomaista. Tavanomaisessa sarjakuvassa ehkä jotain virhettä sallitaankin, mutta ei tällaisessä luksusjulkaisussa.

Lisäksi on ihan selvästi väärää tietoa, että viivapiirrokset olisi kaikki skannattu 600 dpi:n tarkkuudella. Ainahan sellaista väittää voidaan, ja aika vaikea on mennä muuta todistamaan. Daan Jippes, johon olin yhteydessä, oli sitä mieltä, että ei takuulla ole skannattu 600 dpi:n tarkkuudella kuten ei useita hänenkään tarinoitaan. Hän sanoi, että ainakaan hänen tarinoitaan ei pelasta enää mikään, koska niitä ei ole koskaan julkaistu pikselöitymättöminä ja originaalit ovat hajaantuneet maailman ääriin. Annoin Jippesin sähköpostiviestit lautakunnalle liitteenä, mutta ei se mitään auttanut.

Tämän enempää en tähän asiaan enää uppoudu enkä asiaa kommentoi. Kymmenkunta vuotta sitten asiasta sai vääntää ihan tarpeeksi, ja kun turpaan tuli silloin, niin ei se tästä enää paremmaksi muutu. Alkaa vaan vanha ketutus nostaa päätään. Taidan sittenkin aloittaa jossain vaiheessa kirjasarjan lukemisen uudestaan. Ehkä lukukokemus muuttuu tällä kertaa positiiviseksi.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #2278 : 09.08.2018 klo 08:23:21 »
...Sarjakuvien viivapiirrokset on skannannut tanskalainen Egmont-yhtymä parhaista mahdollisista kopioista, jotka ovat olleet edelleen saatavilla. Vanhimmat sarjat ovat 1940-luvulta....

Tuo on kyllä sellaista selittelyä että... kuluttajavalituslautakunnalle varmasti mennyt ihan täysillä läpi, kuten niiden kommentista tavanomaisuudesta huomaa. Parempaa jälkeä olisi saatu vaikka skannaamalla niistä Another Rainbow’n kootuista, ja ihmeellisesti esim. Fantan koottuihin ja myös tähän Suomessa julkaistuun ”parhaat sarjat” -sarjaan on taas löytynyt hyvälaatuista kopiota.

STD

• Jäsen
« Vastaus #2279 : 09.08.2018 klo 09:20:46 »
Kyllä nousi taas vanha raivo pintaan.
Tuossa lautakunnan vastauksessa on paljon kohtia, jotka osoittavat, että sarjakuvista eivät ymmärrä mitään, eivätkä estetiikasta.

"Normaalia lukemista!" HAH!