Kirjoittaja Aihe: Carl Barksin kootut  (Luettu 640318 kertaa)

0 jäsentä ja 11 Vierasta katselee tätä aihetta.

K.I.P

• Jäsen
  • Kyseenalaisia™ näkemyksiä
Vs: Carl Barksin kootut
« Vastaus #1290 : 20.12.2009 klo 20:41:53 »
Nyt olen äimänä! Missä minä uhkailin?

Heitin "keskarikommentin" sanoman
suuntaan, johon vastattiin:
" Keskisormen lähettäjälle erityisterveiset -- se kannattaa
pitää piilossa, ettei mene vahingossa poikki."

Eihän keskisormen näyttäminen mitään UHKAILUA ole.( Rainer)

Sormen katkaisemisesta puhuminen sen sijaan on.......(MonkeyB)

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #1291 : 21.12.2009 klo 16:38:01 »
Toinen seikka on se, että millään muulla kustantajalla ei ole resursseja näin suureen projektiin kuin Sanoma/Egmontilla

Pitäisikö siis tästä päätellä, millään kustantajalla Suomessa ei ole riittäviä resursseja tällaiseen projektiin ja koko juttu olisi kannattanut jättää väliin, ettei kenellekään jää paha mieli? Niin usein saa lukea merkkiteosten uusio- tai keräilyversioista (musiikin, elokuvan ja sarjakuvan kohdalla), jonka jokaista yksityiskohtaa kehutaan loppuun asti viedyksi, että siihen verrattuna tämä Kootut vaikuttaa melko surkuhupaisalta tapaukselta.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #1292 : 21.12.2009 klo 19:45:58 »
Ei missään nimessä olisi pitänyt jättää vääliin ja itse olen tyytyväinen tähän CBL-sarjaan.

Mutta enpä usko että muilla on mitään rahkeita mihinkään megaprojektiin, enkä usko että Sanoma/Egmontkaan mitään vastaavaa tulee julkaisemaan,  mm. siksi että tämä on ollut iso, monivuotinen  kansainvälinen yhteisprojekti. Joten realistisesti ajateltuna voidaan haudata ajatus muista vastaavista "suurhankkeista".

Ja kyllähän tää on tuottanut paljon pahaa verta, ettei sitäkään seikkaa pidä aliarvioida, kyllä Sanomissa osataan tätä palstaa lukea. Kukaan ei varmasti enää halua paskaa vapaaehtoisesti niskaansa toista kertaa.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Berkyllium

• Uusi jäsen
« Vastaus #1293 : 21.12.2009 klo 20:17:45 »
Mielestäni on hyvin surullista, jos Suomessa ei julkaista lisäosia. Käsittääkseni Tanskassa tai Norjassa ne on julkaistu, vai olenko väärässä? Olisipa sitten hienoa, kun Suomessa sarja jäisi keskeneräiseksi. Sitähän se olisi, jos lisäosat julkaistaan yhdessäkään muussa maassa. Jos tuohon sarjaan on laittanut ensin pari tonnia, niin onko se suuri lovi enää hankkia muutama lisäkirja? Ehkä se on, jos silmät näkevät joka sivulla pikseleitä. Itse olen kuitenkin ollut sarjaan erittäin tyytyväinen, joten en ehkä sitten osaa asettaa itseäni niiden ihmisten kenkiin, joiden supersilmät erottavat kärpäsen ulosteet ja niissä elävät bakteeritkin kirjojen sivuilta.

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #1294 : 21.12.2009 klo 20:18:59 »
Kukaan ei varmasti enää halua paskaa vapaaehtoisesti niskaansa toista kertaa.

Raha kelpaa aina, ei tätä nytkään hyvästä tahdosta julkaistu.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

puffe

• Jäsen
« Vastaus #1295 : 21.12.2009 klo 20:21:33 »
monivuotinen  kansainvälinen yhteisprojekti.

Tietääkös kukaan kuinka noiden "ulkomaalaisten" tekeleet onnistuivat?

tosiasia, että iso osa tilaajista on pettynyt.

Kvaakin sivuilla pyörii 50-70 tilaajaa, minne sivustolle pitää mennä, että löytyy loppujen 1500-2500 tilaajan pettymyksen aste?

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #1296 : 21.12.2009 klo 21:40:05 »
Tietääkös kukaan kuinka noiden "ulkomaalaisten" tekeleet onnistuivat?

Kvaakin sivuilla pyörii 50-70 tilaajaa, minne sivustolle pitää mennä, että löytyy loppujen 1500-2500 tilaajan pettymyksen aste?

Kyllä jotain pulinaa oli alkuosista Ruotsissa, enempi taisi olla pulinaa aikatauluista. Muusta en tiedä niin tarkkaan.

Tässä on linkki joka sisältää viralliset CBL-linkit muihin maihin jossa tää on julkaistu:
http://comicwiki.dk/wiki/Carl_Barks'_Samlede_V%C3%A6rker

Epäilen kanssa tätä ilmaisua "suuri osa", hiljainen enemmistö on juuri tuo n 2500 tilaajaa.  Se ratkaisee julkaistaanko vai ei!
Je suis alle kuuden euron pizza!

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #1297 : 21.12.2009 klo 22:21:32 »

Fakta on se että muutamalle henkilölle tästä CBL:stä on tullut henkilökohtainen ristiretki, ja mörköjä nähdää siellä missä niitä ei ole.

Laajasti ja vahvasti sanottu. Osoita yksikin seikka, jota tällä palstalla ja tässä ketjussa on aiheettomasti kritisoitu.

Dennis näyttää olevan huolissaan, että Sanoma jäädyttää kaikki tulevat 'suurprojektit' esitetyn kritiikin takia. Luulen, että Sanoman hepuilla on paljon muutakin puuhaa kuin lukea kvaakia. Samalla Dennis sanoo, että totta kai yrityksen on tuotettava voittoa. Siitä olen samaa mieltä ja sen perusteella olen myös varma, että muita projekteja ei tulla jäädyttämään, jos niistä rahaa on tiedossa. Ei, vaikka jollakin Sanoman työntekijällä olisikin paha mieli. Muutenhan nämä lisäosatkin olisi jäädytetty ihan alkuunsa. Ja jos oikein hyvin käy, niin esitetyn krititiikin seurauksena seuraavat projektit onnistuvat paremmin.

Berkylliumille tiedoksi, että lisäosien suhteen pikselikeskustelu on ollut pienessä sivuosassa. Kritiikki on pääsääntöisesti kohdistunut muihin asioihin.

Vielä totean, että en sitten ennättänyt saada uutta boksia tärähtäneen tilalle ennen joulua. Harmittaa vietävästi. Nyt alkaa viikon hiljaiselo kvaakisssa omalta osaltani. Kaikille tasapuolisesti hyvää joulua!
"Tex-tieteen yli-morisco"

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #1298 : 21.12.2009 klo 23:20:32 »
Mielenkiintoinen seikka on ollut, että mukaan on tässä vaiheessa tullut mukaan tyyppejä jotka ovat lopettaneet tilauksensa heti alkuun ja ovat nyt voimakkaasti äänessä kun loppusuora häämöttää ja heillä ei ole enää osaa eikä arpaa asiaan!

Kuten on jo todettu, lisäosia tarjottiin kaikille, jotka aikoinaan ryhtyivät tilaamaan kirjastoa, niillekin jotka keskeyttivät alkuunsa. Heilläkin siis on osaa ja arpaa tähän asiaan.

K.I.P

• Jäsen
« Vastaus #1299 : 24.12.2009 klo 10:44:54 »
Joulu lienee juuri oikeaa aikaa, kasata noita Barksin koottuja tuolin ympärille ja ruveta ottamaan hyötyä hankinnasta.

Sopivaa juomaa viereen ja aloitus vaikkapa "Joulu Karhuvuorella" sarjasta.

Hyvää Joulua ja sarjakuvarikasta uuttavuotta, kaikille Barksin koottujen lukijoille ja tätä mekastusta seuranneille !

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Vastaus #1300 : 24.12.2009 klo 14:50:48 »
Juu, nyt on vihdoin(ainakin minulle)aika ja aikaa järkätä nuo paljon puhutut taidepaukut numerojärjestykseen, ja muutenkin katsella "big picturea".
Tuli muuten mieleen, että jos sais edes kehnolla rasterilla vastaavan kokoelman Gottfredsonia, niin kyllä kelpais!
Vaikka kyllä sitä varmaan melskais silloinkin hukatuista mahdollisuuksista! >:D

Hauskaa Joulua Kvaakin lukijoille ja kanssamelskaajille! :angel:

Toivoopi Illodiini
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Jedi

• Jäsen
« Vastaus #1301 : 26.12.2009 klo 19:23:38 »

Katselin noita tanskalaisia koottuja Denniksen mainitsemalla sivulla: http://comicwiki.dk/wiki/Carl_Barks%27_Samlede_V%C3%A6rker

Heillähän on paljon hienommat boksit kuin suomalaisilla. Heidän laatikoiden kuviointi on paljon kauniimmin tehty ja ne ovat väriharmonialtaankin kivemman näköiset. Katsokaa vaikka kuvia. Tuo sinisen ja vaaleankeltaisen käyttäminen rinnakkain ei näytä hyvältä meidän Kootuissa. Ehkä sen takia Sanoma onkin vaalentanut tuota keltaista melkein valkoiseksi ensimmäisten erien jälkeen?

Harmi, että emme saaneet yhtä hienoja (tai jopa parempia) bokseja Suomeen.

Makkari

• Jäsen
« Vastaus #1302 : 26.12.2009 klo 20:10:50 »
Katselin noita tanskalaisia koottuja Denniksen mainitsemalla sivulla: http://comicwiki.dk/wiki/Carl_Barks%27_Samlede_V%C3%A6rker
Heillähän on paljon hienommat boksit kuin suomalaisilla. Heidän laatikoiden kuviointi on paljon kauniimmin tehty ja ne ovat väriharmonialtaankin kivemman näköiset. Katsokaa vaikka kuvia.
Minun mielestäni Suomen boksit ovat paljon tyylikkäämmät. Pelkistetty tyyli sopii paremmin tämäntyyppiselle sarjalle kuin tuollainen rauhattomuus.

Lisäosien toivon kovasti ilmestyvän, sillä hakemisto ja ne maalaukset olisi ihan pakko saada. Näiden tosin olisi mielestäni pitänyt olla jo alkuperäisessä sarjassa. Ihmettelen kovasti sitä, että moni tuntuu pitävän hakemistoa turhana. Sehän on lähes välttämätön, koska on melkoista tuskaa etsiä kootuista jotain tiettyä sarjaa jos ei muista tarkkaa vuosilukua (vai osaavatko kaikki kvaakilaiset kaikkien Barks-juttujen julkaisuvuodet ulkoa?).

Se, että lisäosat olisivat erillinen sarja ei pidä lainkaan paikkaansa. Sen nimeksihän olisi tulossa "Carl Barksin Kootut - Lisäosat". Mielestäni tämä on typerää jo siksi koska tuo "lisäosat" kuulostaa mun korvaani tyhmältä. :) En sitä paitsi tajua miksei niitä maalauksia julkaista erikseen samaan tyyliin kuin se tolkuttoman hinnakas "The Fine Art..." , mutta ei siis tarvitsisi samaa laatua kuin ko. kirja (vai oliko niitä kaksi). Eikö niitä maalauksia tosiaankaan ole sen jälkeen julkaistu kirjana? Uskomatonta. Pari litoa mullakin on seinällä, mutta ei mulla kaikkiin ole varaa, eikä myöskään siihen jenkkikirjaan.

K.I.P

• Jäsen
« Vastaus #1303 : 27.12.2009 klo 10:40:51 »
Itse pistin nuo boxit hyllyyn niin, että kirjojen selkämykset tulivat ulospäin.
Helpompi ottaa haluttu kirja, eikä boxien sävyerot näy niin pahasti.

Minäkin hiukan odottelin hakemiston ja maalausten tulevan "bonuksena", sarjan loppuun keränneille.

pupsi

• Uusi jäsen
« Vastaus #1304 : 27.12.2009 klo 20:58:19 »
Muotoilisin homman omalta kohdaltani siten, että olen kaikesta huolimatta tyytyväinen kerättyäni koko sarjan. Mutta - ja iso sellainen! -se olisi voinut olla niin paljon parempi!

Olen samaa mieltä. Muutama pikkujuttu häiritsee muuten niin loistavassa kirjasarjassa. Ehkäpä noihin ajan myötä tottuu.

Ensinnäkin käytetty fontti. Tuollaista vinoa fonttia ei käyttänyt Barks itsekään ja mielestäni sellainen sopii "hutaisten" piirrettyihin sarjakuviin kuten Lucky Lukeen, Asterixiin tai italialaisten piirtämiin Aku Ankan tarkukirjoihin. Mutta ei Barksin piirrosten graafiseen ilmeeseen.

Toinen lukemista häiritsevä asia on suomennos. Ainakin itseäni miellyttää enempi vanhojen Aku Ankkojen ja Barks-albumien nokkela suomennos enkä Koottujen orjallisesti alkuperäiskieltä jäljittelevä kieliasu. Vanhoja suomennoksia käyttämällä olisi kustantajakin säästynyt uusien suomennusten teettämältä työltä.

No, kaikkea ei voinut saada.