Kirjoittaja Aihe: Askelia Vanhalta Mantereelta (Lukas)  (Luettu 5013 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
Askelia Vanhalta Mantereelta (Lukas)
« : 16.04.2007 klo 11:04:18 »
Ihme, että kukaan ei ole vielä aloittanut mitään ketjua tästä Eero Lehtoan opuksesta, sillä se on todella hyvin toteutettu, piirretty ja kerrottu albumi.

Ekan kosketuksen tähän sarjaan sain muistaakseni vuoden 2005 sarjisfestareilla, kun siellä myytiin erikseen albumin osaa; Kylä sumuisilla niityillä, ja kyseisestä tarinasta pidin jo silloin kovasti.
Tuo mielipide ei muuttunut albumillisenkaan jälkeen.
Piirrostyyli on sujuvaa ja rullaa eteenpäin hyvin, erityisesti maisemakuvat tuppaavat olemaan helvetin hyviä.
Tarinat ovat välillä mukavan unenomaisia joissa on sopiva ripaus magiikka, ei tosin mitään Hellblazer tason magiikkaa, mutta se onkin hyvä. Tarinat myös linkitetään yhteen tekstiosilla joka sekin ratkaisuna toimii yllättävän hyvin, ei kaikkea tarvitse aina piirtää. Jos nyt jotain moitittavaa pitäisi sanoa niin itse olisin ehkä käyttänyt kannessa jotain muuta kun tietokonevärejä, tai ainakin käyttänyt hiukan pehmeämpää värimaailmaa, mutta tuo ei kokonaisuudessa siltikään haittaa oikeastaan mitään.

Pidän myös kunnianhimoisuudesta mitä projektia kohtaan tekijällä on, vähän samaa kuin itselläni Kanen kanssa, mutta sillä erotuksella, että minä en tee kaikkia yksin. Toivon Lukasille pitkää ikää, ja toivottavasti sarja ilmestyy juuri sen verran kuin on ollut tarkoituskin. Tämmöisiä pidempikestoisia albumisarjoja toivoisinkin suomalaisilta enemmän, mutta tietenkin ymmärrän kyseisten projektien realiteetit ja hankaluudet, mutta hienoa, että jotkut jaksavat kuitenkin yrittää.

enginigger

• Jäsen
Re: Askelia Vanhalta Mantereelta (Lukas)
« Vastaus #1 : 21.04.2007 klo 20:43:57 »
Kyllä aivan loistava kirja se on. Erottuu ainakin edukseen tässä "suomalaisen sarjakuvan" tarjonnassa , joka tuntuu käyneen niin yksipuoliseksi ja tylsäksi.

Ikävä kyllä taitaa olla Suomen pienet sarjakuvapiirit niin itseriittoisia, että sinne pääseminen on kovin vaikeaa ja noteerausta edes tälläisen viestiketjun muodossa on vaikea saada. Ilmeisesti pitäisi olla valtavan nöyrä, kumartaa tiettyjä henkilöitä epäjumalina vaikkei näillä ole juuri mitään ansioita ja sitten pääsisi liittymään tähän niin suomalaiseen kuppikuntakulttuuriin. Bah.

Pieni piiri pyörii, haistelee toisetensa peppuja ja kaikilla on niin mukavaa. Onneksi on ihmisiä jotka uskaltavat erottua edukseen omalla epäluulottomalla tuotannollaan ja eivät toista aina niitä samoja kaavoja ja pakkomielteitä tai tee jotain vain tekemisen vuoksi vaikkei ole mitään sanomisen arvoista.

Onnea vaan ja odotetaan kakkososaa - toivottavasti jo syksyn festareille.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 21.04.2007 klo 21:55:05 »
Siinäpä vasta purkaus, en kyllä tajunnut miten se liittyy Lukaksen seikkailuihin... Eihän tämä ole ainoa albumi, jolla ei ole ollut täällä omaa ketjuaan. Eero on mukava heppu, mutta veikkaisin ettei kovin moni harrastajakaan silti tohdi sijoittaa 15 euroa (vai mitä se missäkin maksaakin) tuntemattoman tekijän esikoisalbumiin.

Arvostelu on ollut jo ajat sitten: http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=741

Itse pidin albumista jossain määrin. Välillä meinasi ärsyttää päähenkilön "runotyttömäinen" puhtoisuus ja oikeamielisyys. Tää tämmöinen blääh:

"Tulit odottamatta, muutit asioita, teit sen ilman väkivaltaa. Jäimme sinulle velkaa, koskaan emme unohda."

Mutta Lehtolalla on selvästi kunnianhimoa, ja tarina vetäisi mukaansa. Eiköhän jatkokin tule luettua.

enginigger

• Jäsen
« Vastaus #3 : 21.04.2007 klo 22:43:49 »
Tottakai olen arvostelun huomannut ja siitä pisteet ylläpidolle/toimitukselle. Enkä ymmärrä miten Petterin

Lainaus
Eihän tämä ole ainoa albumi, jolla ei ole ollut täällä omaa ketjuaan. Eero on mukava heppu, mutta veikkaisin ettei kovin moni harrastajakaan silti tohdi sijoittaa 15 euroa (vai mitä se missäkin maksaakin) tuntemattoman tekijän esikoisalbumiin.

liittyy ketjun aloittajan tai minun viestiini? Onhan monia albumeita ja tekijöitä varmasti joilla ei ole omaa ketjua, mutta pari päivää katseltuani ei näyttänyt kenelläkään olevan mitään sanottavaa tähän ketjuun, vaikka sellainen oli aloitettu.

Eli miten 15 euroa liittyy siihen että voiko sarjakuvaa kommentoida? Kyllä minäkin kommentoin munabomberia, joskaan en siihen sijoittanut 3x 2euroa vaan selailin festareilla vain.

Yhteenvetona siis kvaakkilaisita summaten omat näkemykseni suomen sarjispiiristä ja Petterin vastauksesta. Esikoisalbumi, oli se miten laadukkaasti tuotettu ei ansaitse huomiota, sitä ei tarvitse edes kommentoida. Eero on myynyt sarjakuvaa lähinnä sitten sarjispiirin ulkopuolelle eli sen piirin ulkopuolelle joka kvaakissa kirjoittelee?

Hienoa että Petteri sinulla oli jotain sanottavaa tästä. Tärkeintähän on kritiikki ja varsinkin rakentava sellainen, eikä pelkkiä fanitusviestejä tai sellaisia varovaisia: "ihan kiva, mutta.."

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 21.04.2007 klo 23:11:16 »
Eli miten 15 euroa liittyy siihen että voiko sarjakuvaa kommentoida? Kyllä minäkin kommentoin munabomberia, joskaan en siihen sijoittanut 3x 2euroa vaan selailin festareilla vain.

Nii-in, ja sen kyllä huomasi kirjoituksestasi... Ehkä se jutun idea olisi avautunut, jos olisit lukenut lehdet. Sitäpaitsi jos Munabomberin tekijät tekisivät kuten toivot eli "perspektiivin avaamista sieltä haarovälistä ja pyrkien kehittymään sekä kokeilemaan muitakin ilmaisun muotoja sekä panostamaan tuotteen ulkoiseen asuun hieman" ei kyseessä olisi enää Munabomber vaan joku muu julkaisu. Esimerkiksi Reetan toinen lehti Kanelianainen tai Jussin toinen sarja Ilman naista... Eivätkä tekijät mun tietääkseni ole pariskunta vai ovatko?

Mitä järkeä on kommentoida sellaista, mitä ei ole lukenut? Siten se 15 euroa liittyi tähän ketjuun, tietysti.

Jos joku omasta mielestä hyvä julkaisu ei saa muilta huomiota, kyseessä ei välttämättä ole tekijää vastaan kehitetty salaliitto, vaikka niin onkin helppoa katkerasti ajatella. Kvaakissa kun ei ole mitään ohjesääntöä tai pakkoa käyttäjillä kommentoida kaikkia suomalaisia pienjulkaisuita. Yksi helppo tapa lisätä huomiota on tekijältä tulla itse paikalle osallistumaan ja luomaan keskustelua.

enginigger

• Jäsen
« Vastaus #5 : 22.04.2007 klo 00:30:52 »
Ei liity kyseiseen ketjuun mitenkään, mutta haluaisitko mahdollisesti muutamalla sanalla tiivistää meidän kummankin mainitseman lehden idean?

Ei vaan pystynyt lukemaan koko juttua jos kaikki 12 sivua selattuaan on nähnyt vaan jotain perversioita. Niin toki kaikilla on mahdollisuus tehdä aivan mitä haluavat. Sen sanoinkin toisessa ketjussa. Jokaiselle on paikkansa.

Grezen pyysi kommentteja eikä pelkkää "ihan kiva". Annoin sen mitä pyydettiin. ERIÄVÄ MIELIPIDE. Se on karmea sairaus täällä joka varmaankin moderoidaan pois?

Kyllä sitä voi sarjakuvia tehdä aiheesta kuin aiheesta ja menekki menee varmaan sen mukaan miten lähestyttävä kyseinen teos on. Enkä pakota ketään keskustelemaan mistään. Fanittaminen tuntuu olevan monessa suomalaisen sarjakuvan ketjussa se pääasia. Heitetään kommentti vaikkei olisi mitään sanottavaa. Itse nostan hattua niille jotka jaksavat vääntää pitkän linjan mukaan ja tehdä laadukasta. Eero sai ensimmäisestä kunnon alpparista hyvän näköisen ja eheän. Sekä aloittamani ketju Lihat puntarissa kirjasta, kumarrus hra Turusen suuntaan.

Pitäisikö kehua jotain joka on jo silmäyksellä vastenmielinen? Saako sanoa jotain joka ei ole positiivisen puolella? Kyllä varmaan ja ei kai sitten.

eemeli

• Uusi jäsen
« Vastaus #6 : 22.04.2007 klo 02:05:43 »
Heheh...täällähän väännetään kättä.  :D  Hannulle kiitos sekä tämän keskustelun aloittamisesta ja mukavista kommenteista, hyvä että kirja tuli perille. Tsemiä omiin tuotoksiin! Enginiggerille; odotan innolla että saisimme kitkeränloistavaa kritiikkiäsi luettavaksi sarjakuvan muodossa, ostaisin heti ensimmäisten joukossa, oli hinta sitten  3€ tai 20€. :)

Uudistettu Lukas-sivusto on avattu samaan vanhaan osoitteeseen www.artistbase.net/lukas ...se on nyt edellistä informatiivisempi, ja päivittyy useammin. Sieltä voitte muun muassa seurata Lukas-sarjan toisen osan edistymistä kirjoittamastani "päiväkirjasta". Laitoin myös Petterin hintakommenttien myötä lisäedun Kvaakin lukijoille... jos ostatte kirjan em. sivuston kautta, käyttäkää tilatessanne kampanjakoodia kvaak. Kirjan hinta koodilla on tästä lähtien 10e plus postikulut. Kaupan päälle saa pinssin niin kauan kuin niitä riittää. Eipä ole kallis enää!

Asiakkaita on tosiaan ollut paljon sarjakuvan ystävien ulkopuolelta, ja myös niitä Petterin mainitsemia runotyttöjä.  ;) Hyvä niin. Sana leviää. Tsemiä kaikille, nähdään Helsingin Sarjisfestareilla!

Eero 

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 22.04.2007 klo 16:30:33 »
Kädenvääntö on jalo harrastus! Jatkoin keskustelua tuolla Munis-ketjussa, kun se enemmän käsitteli kuitenkin sitä.

Tervetuloa foorumilla, Eero!

Grezen

• Jäsen
  • ¡Viva Zapata!
« Vastaus #8 : 22.04.2007 klo 20:50:22 »
Hassu vastakkainasettelu tullut, Munabomber vs. tämä albumi? Vaikka en näe itse mitään muuta yhteyttä, kuin että näitä myytiin Tampereen festareilla vierekkäisissä pöydissä. (Olitko Enginigger muuten se Lehtolan kaveri siinä messissä? Taidettiin muutama sana vaihtaa.)

Itse en ole albumia lukenut, joten en juuri voi kommentoidakaan. Kyllä se 15 euron hinta on vähän liian suolainen omalla budjetilla. Festareilta tulee ostettua näitä kalliimpiakin alppareita muutama kpl, mutta yleensä semmoisia ns. varmoja nakkeja ja omia suosikkeja. Valitettava tosiseikka. Mutta käsittääkseni tämäkin albumi on kuitenkin myynyt hintaansa nähden ihan normaaleja omakustannemääriä? Harvoinhan ne mitään myyntimenestyksiä ovat.

Lehtolalta sain Helsingin festareilla tuon albumia edeltävän omakustanteen. Lehti oli kyllä ihan mukava ja hyvin tehty, joku fonttivalinta taisi ainoastaan vähän häiritä (albumissakin katsoin, että siinä on käytetty jotain konefonttia, mikä ainakin minun silmääni pistää vähän pahasti. Tietysti, jos oma käsiala on täysin lukukelvotonta, niin konefontti käy, mutta harvalla kuitenkaan niin surkeasti ovat asiat, vaikka itse niin luulisikin. Eli käsintekstaus on aina kivempi.). Vaikka genre ei ihan kaikkein lähimpänä sydäntäni olekaan, niin kyllä tuota enemmänkin voisi lukea. Eli enköhän mä albumiinkin tutustu ennemmin tai myöhemmin. Löytyykö tätä muuten kirjastoista? Jos ei vielä löydy, niin kannattaa myydä kirjastopalvelulle jokunen kpl. Meidän lähikirjasto on ainakin niin hyvin kunnostautunut omakustannesarjakuvan saralla viime aikoina, että varmaan tämä sinnekin sitten ilmestyisi.

Pahoittelen tekijältä, ettei minulta tämän korkealentoisempaa kommenttia irtoa. Piti vaan tähänkin ketjuun sotkeutua, kun minut nyt vedettiin mukaan keskusteluun. :)

Noin yhteenvetona voisin sanoa, että omakustannesarjakuvan tekeminen ja julkaiseminen on pitkä ja kivikkoinen tie. Kuuluisuutta ja näkyvyyttä ei irtoa yhdessä yössä edes "pienen piirin sisällä oleville" ihmisille, vaikka kuinka hyvää ja komeaa jälkeä tekisi. Mutta aina pitää ja kannattaa jatkaa tekemistä! Koska tekemisen riemustahan kaikki lähtee, ei huomion saamisesta. Eero Lehtolan työssä tekemisen riemu näkyy ja se on hyvä se! Oikein hyvää jatkoa toivon tällekin projektille.

Wade

• Jäsen
« Vastaus #9 : 22.04.2007 klo 20:51:18 »
Eerolla näyttää olevan ikää, aika reilustikin. Katselin nääs profiilia.
Wade Koivurinne

enginigger

• Jäsen
« Vastaus #10 : 23.04.2007 klo 01:31:26 »
Kovin aina ymmärretään väärin tai sitten en osaa kirjoittaa nykysuomea selkeästi. Ei ole mitään vastakkain asettelua. Se että nyt vain satuin olemaan aktiivinen ja kritisoimaan noin 8 eri ketjussa kaikkea mahdollista ja aloittamaan yhden ketjun, jossa en kritisoi voidaan vetää johtopäätös, että yritin luoda kuvan itsestäni kaikille jotka eivät minua tunne. Eli siis kaikille.

Jos ei vielä tiedetä kuka olen, niin kerrotaan se nyt kaikille. Olen yhteiskunnan negatiivisuuden summa. Kiinalainen myrkky suloisten koirien ruoassa. Välinpitämättömyyden ja itsekkyyden synnyttämä materialisoitunut viha. Kritisoin kaikkea tasapuolisesti. Ne jotka minut tuntevat saavat yleensä pahiten sitä piiskaa.

Nyt palataan tähän sarjakuvaan. Runotytöt. Ah.. ikuinen rakkauteni runotytöille. PARAS LUKIJAKUNTA IKINÄ!! IHQ DAAA!!! Toivoisin kyllä näkeväni seuraavan albumin väreissä. Mustavalkoinen on niin passé. Se on sitä neuvostovallan aikaa, kun väreissä löytyi vain musta, aatteen punainen ja loppumattoman sadon vehnän keltainen joka korjattiin kultaisin sirpein.

eemeli

• Uusi jäsen
Lukasin tekstauksesta, ja muuta höhää...
« Vastaus #11 : 23.04.2007 klo 08:04:59 »
Grezenille ja muille kiitos kommenteista, oli korkealentoista tai ei. Sen verran voisin vielä sanoa tuosta tekstausasiasta, että valitsin konefontin lähinnä sen takia että olen ehkä vähän liiankin pedantti tekstin symmetrisyyden suhteen, ja oma tekstaus ei miellyttänyt tarpeeksi silmää. Toki olisin voinut käyttää jotain ulkopuolista tekstaajaa, mutta se oli pilannut kirjan idean, joka oli se että teen sen alusta loppuun itse. Valitsin siis konefontin, mutta puolustuksekseni voitaneen katsoa että tein senkin itse. Syyttävä sormi kääntyy kohti minua sen johdosta, että kirjan kannen otsikossa käytetty fontti on lainattu. Häpeän julkisesti.  :D

Kuuluisuutta ja näkyvyyttä ei tässä olla hakemassa, siksi en juuri olekaan toitottanut mainostusta ympäriinsä tai aloittanut keskusteluja aiheesta täällä Kvaakissa. Tarkoitus oli ja on ennen kaikkea tehdä kirjoja jotka olen pitkään halunnut tehdä. Jos joku niitä ostaa ja lukee, ja vielä tykkää, niin toki se lämmittää mieltä. Kirjoja tulee jatkossakin, myös muitakin kuin Lukasia. Tämä on julkinen lupaus. Lupaan myös että ne tulevat olemaan kaikki mustavalkoisia. Hähää. ;)

Eero

eemeli

• Uusi jäsen
Re: Lukasin tekstauksesta, ja muuta höhää...
« Vastaus #12 : 19.08.2007 klo 17:57:18 »
Valitsin siis konefontin, mutta puolustuksekseni voitaneen katsoa että tein senkin itse. Syyttävä sormi kääntyy kohti minua sen johdosta, että kirjan kannen otsikossa käytetty fontti on lainattu.

Näin jälkikäteen huomasin tossa tiedostoja räpeltäessäni, et kirjan välisivuillakin käytetty fontti oli netistä haettu ilmaisfontti. Muistin käyttäneeni omaa, mut eipäs ollutkaan. Tarinoissa käytetty fontti on omatekemäni.

(Tämä jälkihuomautus siksi, ettei myöhemmin tule sanomista että oon puhunut roskaa.)

Festareita odotellessa...  :D

Eero

kespa

• Jäsen
  • Iron Knights - Tulossa maaliskuussa 2014
Re: Lukasin tekstauksesta, ja muuta höhää...
« Vastaus #13 : 19.08.2007 klo 18:52:15 »

Festareita odotellessa...  :D

Eero
Onko festareille tulossa uus julkaisu?