Kirjoittaja Aihe: Monitorin kalibrointi (myös softa)  (Luettu 13884 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Monitorin kalibrointi (myös softa)
« : 08.02.2004 klo 00:13:01 »
Hoi!

Jos sinulle on joskus käynyt niin, että kotona ruudulla kuva näyttää ihan erilaiselta kuin esim. työpaikan tai julkaisijan koneella niin tässä on ratkaisu: Monitorin kalibrointi. Tsekkaa linkki ja pistä ruutusi kuntoon.

http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_suomi_htm/Ohjeet_set.htm

Keskustelu monitorin kalibroinnista on alkanut!
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 13:18:52 kirjoittanut Reima Mäkinen »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Monitorin kalibrointi
« Vastaus #1 : 08.02.2004 klo 00:36:45 »
Kannattaa ehdottomasti kalibroida, jos paljon väsää värikuvia (varsinkin, jos touhuaa valokuvien kanssa).
Huomiota kannattaa kiinnittää myös valaistukseen.
Esim. minä en saanut millään säädettyä monitoriani niin, että noi linkin esimerkkikuvat ois ollu oikein. Ja mulla onkin ainoana valona tämä olohuoneen kattolamppu ja valo on melko keltaista ja himmeää. Toisaalta mulla on myös se huono puoli, että selän takana on ikkuna, josta päivisin tulee valoa ja "rikkoo" siis tuon linkin sääntöä, että valo-olosuhteet ei sais paljoa muuttua päivän aikana.
Mutta eipä niin mua haittaakaan. En yleensäkään käytä näytön antamaa kuvaa esimerkkinä lopullisesta työstä. Useimmin, jos haluan jonkin tarkan värin, katson tosta pantonen kartasta oikean sävyn ja lätkäsen sen sinne, niin ei tarvi sitten arvuutella, että miltäköhän se oikeasti näyttää.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2 : 08.02.2004 klo 11:44:03 »
Olisin kysynyt kalibroinnista seuraavaa:
Kun monitorin on kalibroinut Adobe Gammalla ja lopuksi aukeaa ikkuna save as, nimi, ICC profile. Sitten tallennan kalibroinnin arvot, okei.

MUTTA: Tarvitseeko minun ottaa tallennettu ICC-profiili käyttöön, vai muistaako monitori kalibroinnin arvot automaattisesti?

Monissa oppaissa neuvotaan kyllä kalibrointi, mutta ICC-profiilin tallentamisesta tai käyttöönotosta ei puhuta mitään.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #3 : 08.02.2004 klo 12:00:35 »
Kyllä sen pitäisi ottaa se käyttöön automaattisesti.
Sittenhän noita icc -profiileita voi ottaa käyttöön myös photarissa.
Ja (sanoin tämän jo tuolla muualla) jos tekee paljon töitä jollekin tietylle painolle tms. kannattaa pyytää heiltä heidän käyttämä icc -profiili, niin tulee vähän yhdenmukaisempaa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #4 : 08.02.2004 klo 12:02:44 »
Sittenhän noita icc -profiileita voi ottaa käyttöön myös photarissa.
Ja (sanoin tämän jo tuolla muualla) jos tekee paljon töitä jollekin tietylle painolle tms. kannattaa pyytää heiltä heidän käyttämä icc -profiili, niin tulee vähän yhdenmukaisempaa.
Kiitos tiedosta, elämä on taas hiukan helpompa

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #5 : 08.02.2004 klo 13:06:47 »
Heh heh mullahan on tän monitorin kalibroimisen kanssa vähä sama juttu ku armeijassa rynkkärillä ampuessa. Periaatteessa se oli säädetty päin helvettiä mut tiesin tasan tarkkaan mihin kohtaa maalitaulua tähdätä jotta kudit keskelle napsahtelisivat. En viihtynyt intissä kauaa mut olin kyl pataljoonan parhaita ampujia.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #6 : 08.02.2004 klo 18:09:18 »

Niin pitäisi, mutta mulla ainakin säädöt on taas koneen sammuttamisen jälkeen päin pakaroiden väliä. Ei säily ei.

Timo

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #7 : 08.02.2004 klo 18:28:38 »
Saiskohan sen säädettyä sillä, että avaa control panelista displayn ja sieltä settingseistä advanced. Ainakin ite pystyn valitsemaan sieltä default -profiilin (ja sieltä voi sitten valita sen, minkä oli adoben gammalla tallentanut).

tertsi

• Vieras
« Vastaus #8 : 08.02.2004 klo 18:49:25 »
Saiskohan sen säädettyä sillä, että avaa control panelista displayn ja sieltä settingseistä advanced. Ainakin ite pystyn valitsemaan sieltä default -profiilin (ja sieltä voi sitten valita sen, minkä oli adoben gammalla tallentanut).

Mulla oli tallentamani profiili aktiivisena Welzun vinkkaamassa kohdassa. Klikkasin vielä varmuuden vuoksi Set as defaulttia.

Kiitoksii!!

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #9 : 08.02.2004 klo 18:53:59 »
Tack! Vielä nähtäväksi jää, pysyykö tuo nyt asetettu profil. Pelottaa, happi loppuu...

Timo

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #10 : 08.02.2004 klo 18:54:29 »
Joo, eli ilmeisesti se pitää ottaa käyttöön tuolta.
Meillä koulussa on koneissa reborn -kortti ja siksi ei olla kalibroitaessa otettu niitä sen kummemmin käyttöön, kun ei se kuitenkaan jäis muistiin...

Kitty Vane

• Pilvilinna arkkitehti
  • Jäsen
  • Batgirl is a geek
« Vastaus #11 : 09.02.2004 klo 11:13:21 »
Tämä onkin hyvä ja hyödyllinen aihe!

Itse havaitsin jokin aika sitten kauhukseni että monitorini kalibrointi oli päin naisen ulkosynnyttimiä. Oli karmaisevaa huomata että työ jota pidin mestariteoksenani olikin hirvittävän näköinen toisella monitorilla katsottuna.

Puolustuksekseni voin sanoa että olin juuri vaihtanut laptopista pöytäkoneeseen ja en ollut tullut ajatelleeksi näyttöjen erillaisuutta.

Niin, ja ainakin vanhemmissa Maceissä (OS9) ruudun kalibroinnin säätö löytyy kohdasta Omppu menu > Control Panels > Monitors ja sieltä sitten valitsee kohdan Colours. Kalibrointi säilyy defaulttina ihan itsestään.

Sattuuko kukaan muuten tietämään mikä olisi yleisin/paras gamma-muoto? Itse käytän geneeristä PC-Gammaa Macillakin.
Put on your big girl panties and deal with it!

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #12 : 09.02.2004 klo 18:39:49 »
Tack! Vielä nähtäväksi jää, pysyykö tuo nyt asetettu profil.

Ei pysy.  >:( :(
Missä vika?

Timo

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #13 : 09.02.2004 klo 18:44:41 »
Lainaus
Ei pysy.  >:( :(
Missä vika?

Bill Gatesissa sanoisi Linuxin väki...

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #14 : 15.02.2004 klo 20:02:00 »
Tuo Euroscale Coated 15% pisteenkasvulla on sitten korkealaatuisia, hyvälle päällystetylle paperille painettavia painotuotteita varten oleva arvo.

Jos noilla asetuksilla vääntää kuvan RGB > CMYK,
on se jossain sanomalehdessä sitten ihan tukossa.

On se kuitenkin parempi lähtökohta kuin tavallisen
PC:n mitkälie oletusarvot, se täytyy myöntää.